مزایای تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه

اشتراک گذاری:

مزایای تحصیل در ترکیه می‌تواند بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را مجذوب خود کند. ترکیه کشوری است که مانند پلی میان آسیا و اروپا این دو قاره را به یکدیگر متصل می‌کند. این اتصال نه‌تنها در ابعاد جغرافیایی بلکه در ابعاد فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی نیز قابل‌تشخیص است.

محصلان داخلی و خارجی در ترکیه از امتیازات تقریباً برابری برخوردار هستند و امکانات پیشرفت و ترقی آنها به یک اندازه فراهم شده است. اما در این مقاله تمرکز اصلی مطلب بر بررسی فواید تحصیل در ترکیه برای متقاضیان خارجی به‌ویژه ایرانیان است. پس تا انتها با ما همراه باشید تا اگر تابه‌حال به تحصیل در ترکیه فکر نکرده‌اید آن را به یکی از گزینه‌های تحصیلی‌تان تبدیل کنیم و اگر در فکر آن بوده‌اید شما را از ارزش‌های آن مطمئن کنیم.

دریافت آموزش باکیفیت یکی از مزایای تحصیل در ترکیه

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه را می‌توان بالابودن سطح عمومی دانشگاه‌های آن به‌حساب آورد. ترکیه از جمله کشورهایی است که سعی داشته است مسیر آموزشی مدارس و دانشگاه‌های خود را به مسیر آموزشی در کشورهای اروپایی نزدیک کند. می‌دانیم که بسیاری از برترین دانشگاه‌های دنیا در اروپا ساخته شده‌اند؛ بنابراین الگوبرداری ترکیه از نمونه‌های موفقی انجام‌گرفته است.

امروزه می‌توان بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه را در میان‌برترین‌های دنیا دید. دانشگاه‌های ترکیه به طور میانگین در هر سال حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی را پذیرش می‌کنند. ازآنجایی‌که بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه زبان انگلیسی را در کنار ترکی زبان‌آموزشی خود قرار داده‌اند تحصیل دانشجویان خارجی از سرتاسر جهان در این کشور بسیار آسان شده است. در ادامه پنج دانشگاه برتر ترکیه را به همراه مشخصات کلی آورده‌ایم.

نام دانشگاهرتبه ملیرتبه در آسیارتبه در دنیاتعداد دانشجوسال تأسیس
دانشگاه استانبول۱۶۵۴۶۵۳۵ هزار نفر۱۹۳۳
دانشگاه حاجت تپه۲۹۰۵۶۳۱۶ هزار نفر۱۹۶۷
دانشگاه آنکارا۳۹۴۵۷۷۲۹ هزار نفر۱۹۴۶
دانشگاه فنی خاورمیانه۴۹۸۵۸۱۱۵ هزار نفر۱۹۵۶
دانشگاه فنی استانبول۵۱۰۹۶۴۵۱۵ هزار نفر۱۹۴۴

شهریه های نسبتاً پایین یکی از مزایای تحصیل در ترکیه

اگرچه دانشگاه‌های خصوصی و حتی دولتی ترکیه شهریه‌ای سالیانه دریافت می‌کنند این مقدار در مواردی آن‌قدر ناچیز است که اصلاً به چشم نمیاید. از طرفی حتی محبوب‌ترین رشته‌ها در دانشگاه‌های این کشور شهریه‌ای معقول و نسبتاً پایین دارند. در ادامه میانگین شهریه دانشگاه‌های ترکیه را آورده‌ایم. این آمار بر اساس میزان شهریه دریافتی در تقریباً تمام رشته‌های دانشگاه‌های این کشور، چه دولتی و چه خصوصی جمع‌آوری شده است.

  • تحصیل در دوره کارشناسی به زبان انگلیسی: ۳۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ لیر در سال
  • تحصیل در دوره کارشناسی به زبان ترکی: ۱۸۴۶ تا ۶۰۰۰ لیر در سال
  • تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری به زبان انگلیسی: ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ لیر در سال
  • تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری به زبان ترکی: ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر در سال

از طرفی یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه این است که اکثر دانشگاه‌های آن بورسیه‌هایی را برای نخبگان و افراد پرتلاش در نظر گرفته‌اند که نه‌تنها هزینه‌های تحصیل بلکه برخی از هزینه‌های زندگی آنها را نیز تأمین می‌کند. دقت داشته باشید که هزینه‌های تحصیل در کشوری خارجی صرفاً شامل شهریه دانشگاه نمی‌شود. در ادامه میزان هزینه‌های زندگی در ترکیه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

هزینه های زندگی معقول یکی از فواید تحصیل در ترکیه

یکی از مزایای تحصیل در ترکیه را می‌توان هزینه‌های معیشتی نسبتاً معقول در این کشور دانست. اگرچه ترکیه به نسبت کشورهای اروپایی تورم بالایی دارد و برخی اجناس در آن کمی گران‌قیمت هستند؛ اما هزینه‌های گذران زندگی در آن تنها کمی از ایران بیشتر است.

به طور میانگین یک دانشجوی خارجی در کشور ترکیه برای تأمین بدیهیات زندگی مانند غذا و محلی برای سکونت باید انتظار هزینه ماهیانه‌ای بین ۲۷۰۰ تا ۳۹۰۰ لیر را داشته باشد. هزینه خرید کتاب‌درسی و مایحتاج تحصیلی در این کشور نیز مبلغی در حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ لیر هزینه سالیانه خواهد داشت. هزینه‌های درمانی و سلامت نیز به طور میانگین ۳۱۰ تا ۵۵۰ لیر در ماه خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی متنوع است. این بورسیه‌ها ممکن است توسط دولت ترکیه، خود دانشگاه یا ارگانی خصوصی ارائه شوند. با استفاده از انواع بورسیه در ترکیه می‌توانید تحصیل خود را تقریباً یا به طور کامل رایگان کنید. تعدادی از این بورسیه‌ها حتی برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهند. درصورتی‌که می‌خواهید از شرایط و چگونگی ثبت‌نام در بورسیه‌های ترکیه اطلاعات بیشتری کسب کنید به این مطلب مراجعه کنید. در ادامه به معرفی انواع بورسیه تحصیلی در ترکیه پرداخته‌ایم.

بورسیه بورسلاری (Burslari)

می‌توان یکی از مزایای تحصیل در ترکیه را امکان دریافت بورسلاری دانست. بورسلاری (Burslai) یکی از بهترین بورسیه‌هایی است که توسط دولت ترکیه ارائه می‌شود و ۱۰۰ درصد هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد. به‌علاوه، دریافت‌کنندگان این بورسیه نیازی به نگرانی دررابطه‌با هزینه‌های زندگی نیز ندارند.

این بورسیه فول فاند هزینه خوابگاه، بلیت (یکی برای آمدن به ترکیه و یکی برای برگشت از آن) و بیمه سلامت را پوشش می‌دهد. به‌علاوه، دریافت‌کنندگان این بورسیه در دوره کارشناسی ماهانه ۱۷۰۰ لیر، در دوره ارشد ۲۴۰۰ لیر و در دوره دکتری ۳۰۰۰ لیر کمک‌هزینه دریافت می‌کنند. البته برای دریافت این بورسیه باید در یک دوره یک‌ساله آموزش زبان ترکی نیز شرکت کنید. در ادامه معیارهای واجد شرایط بودن برای درخواست این بورسیه را آورده‌ایم:

  • متقاضیان دوره کارشناسی باید معدل بالای ۱۴ داشته باشند
  • متقاضیان دوره ارشد و دکتری باید معدل بالای ۱۵ در آخرین مقطع تحصیلی داشته باشند.
  • متقاضیان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید معدل بالای ۱۸ داشته باشند.
  • متقاضی دریافت بورسیه دوره کارشناسی باید کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشد.
  • متقاضی دریافت بورسیه دوره ارشد باید کمتر از ۳۰ سال سن داشته باشد.
  • متقاضی دریافت بورسیه دوره دکتری باید کمتر از ۳۵ سال سن داشته باشد.
بورسیه های تحصیلی ترکیه

بورسیه موفقیت (Success)

بورسیه موفقیت یا همان Success یکی از برنامه‌های حمایتی کشور ترکیه است که تحصیل را برای دانشجویان خارجی بسیار آسان می‌کند. در واقع می‌توان یکی از مزایای تحصیل در ترکیه را امکان دریافت همین بورسیه دانست. درصورتی‌که بتوانید برنامه حمایتی موفقیت را دریافت کنید در یکی از ۵۰ دانشگاه برتر ترکیه به تحصیل خواهید پرداخت.

با استفاده از این بورسیه دانشجویان می‌توانند به مدت یک سال و به طور رایگان در کلاس زبان شرکت کنند. علاوه بر این هزینه‌های اقامت، حمل‌ونقل، و درمان نیز توسط این بورسیه تحت پوشش قرار می‌گیرند و کمک‌هزینه تحصیلی نیز ارائه می‌شود. معیارهای واجد شرایط بودن برای دریافت این بورسیه شبیه به شرایط بورسلاری است.

بورسیه پژوهشی ترکیه

این بورسیه شباهت‌های فراوانی با بورسیه موفقیت دارد. دریافت‌کنندگان این بورسیه در یکی از ۵۰ دانشگاه برتر ترکیه به تحصیل خواهند پرداخت. دارندگان این بورسیه می‌توانند به طور رایگان از خدمات حمل‌ونقل شهری و درمانی استفاده کنند. به‌علاوه امکان یک سال شرکت رایگان آنها در کلاس‌های آموزشی زبان ترکی نیز وجود دارد.

دریافت‌کنندگان بورسیه پژوهشی ترکیه در دوره کارشناسی ارشد ماهیانه ۱۱۰۰ لیر و در دوره دکتری ۱۶۰۰ لیر دریافت می‌کنند. برخلاف برخی دیگر از بورسیه‌های ترکیه در این مورد به دانشجویان دوره کارشناسی کمک‌هزینه‌ای اختصاص داده نشده است.

این برنامه حمایتی در دو نوع تمام‌وقت و پاره‌وقت ارائه می‌شود. در نوع تمام‌وقت آن دانشجویان دوره کارشناسی و دکتری به مدت ۴ سال و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به مدت ۲ سال تحت پوشش قرار می‌گیرند. در نوع نیمه‌وقت این بورسیه دانشجویان تنها ۳ الی ۱۲ ماه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

برنامه تبادل دانشگاه های ترکیه

شرکت در برنامه های تبادلی یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه

می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه را امکان شرکت در برنامه‌های تبادلی دانست که این کشور در آنها مشارکت دارد. اکثر دانشگاه‌های این کشور حداقل در یکی از این برنامه‌های تبادلی مشارکت دارند. با استفاده از این فرصت‌های تعاملی می‌توانید به دیگر دانشگاه‌ها در سراسر جهان انتقال‌یافته و یادگیری یا آموزش دانش رشته خود را در محیط و شکلی متفاوت تجربه کنید. در ادامه انواع این برنامه‌های تبادلی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اراسموس پلاس یکی از مزایای تحصیل در ترکیه

یکی از مزایای تحصیل در ترکیه امکان شرکت در برنامه تبادل دانشجوی اراسموس پلاس است. این برنامه تبادلی درگذشته اراسموس نام داشت و پس از اعمال اصلاحات و تمدید دوباره اراسموس پلاس نام‌گذاری شد. دانشجویان و اساتید دانشگاهی که عضو این برنامه باشند می‌توانند از این طریق به دانشگاهی در کشوری دیگر رفته در طول مدتی ۳ تا ۱۲ماهه در آن دانشگاه بمانند.

افراد از این طریق می‌توانند دوره‌های تحصیلی یا کارآموزی خود را در کشوری دیگر گذرانده و تجاربی جدید به دست آورند. در ترکیه دانشگاه‌هایی نظیر دوکوز ایلول، گالاتاسرای، قاضی، استانبول و کوچ در این برنامه مشارکت دارند و با کشورهایی مثل انگلیس، آلمان، هلند، ایسلند، آمریکا و کانادا به تبادل دانشجویان و اساتید می‌پردازند.

مولانا یکی از مزایای تحصیل در ترکیه

شاید با شنیدن نام مولانا بیش از هر چیز به اشعار سرشار از معرفت او فکر کنید. اما نام مولانا امروزه به مفهومی بیش از یک فرد تبدیل شده است و به همین دلیل نام برنامه‌ای تبادلی از او گرفته شده است. برنامه تبادلی مولانا را نیز یکی از مزایای تحصیل در ترکیه به‌حساب می‌آوریم. زیرا امکان مبادله دانشجو را بدون محدودیت جغرافیایی فراهم کرده است.

بر اساس این برنامه تبادلی دانشجویان و اساتید می‌توانند از کشورهای دیگر به ترکیه سفر کنند و به تحصیل یا آموزش بپردازند. دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های ترکیه نیز می‌توانند از این طریق به کشور و دانشگاهی که عضو این برنامه باشد سفرکرده و به تحصیل یا آموزش بپردازند. مولانا به دانشجویان فرصت تحصیلی ۱ تا ۲ ترمی و به اساتید فرصت آموزشی به‌اندازه چند روز تا حداکثر سه ماه خواهد داد.

برنامه های تبادل متنوع در ترکیه

برنامه تبادلی فولبرایت (Fulbright)

یکی از مزایای تحصیل در ترکیه این است که دانشگاه‌‌های این کشور در اکثر برنامه‌های تبادلی جهان شرکت می‌کنند. برنامه تبادلی فولبرایت یکی از این موارد است. این برنامه که توسط دولت ایالات متحده امریکا تنظیم شده است به دانشجویان و اساتید اجازه می‌دهد که با دریافت اجازه انتقال موقت در محیط جغرافیایی و فرهنگی جدیدی قرار گرفته و تجربیات بین‌المللی خود را ارتقا دهند.

برنامه تبادلی فارابی

یکی از فواید تحصیل در ترکیه امکان استفاده از برنامه‌های تبادلی بومی این کشور است. فارابی یکی از برنامه‌های تبادلی است که دولت ترکیه برای ارتقا سطح علمی دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه از آن استفاده می‌کند. فارابی به دانشجویان و اساتید فرصت تحصیل یا آموزش به مدت ۱ تا ۲ ترم در دانشگاهی خارجی را می‌دهد.

سخن پایانی

مزایای تحصیل در ترکیه می‌تواند داوطلبان علم‌آموزی در سراسر جهان را به خود جذب کند. قیمت‌های نسبتاً پایین آموزش در این کشور، بورسیه‌ها و برنامه‌های تبادلی می‌توانند آینده بسیار روشنی برای دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ترکیه رقم بزنند.

محبوبیت تحصیل در ترکیه روز‌به‌روز در میان مردم ایران بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر به تحصیل در این کشور فکر می‌کنید بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازم را به عمل‌آورید. طبیعی است که افزایش متقاضیان رقابت برای دریافت پذیرش را بسیار دشوار خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از دانشگاه‌ها و رشته‌های ترکیه می‌توانید به دیگر مطالبی که در یونی لند وجود دارند مراجعه کنید.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط