آزمون ALES ترکیه

همه چیز درباره آزمون ALES ترکیه

اشتراک گذاری:

آزمون ALES برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، به ویژه کسانی که برای برنامه های تحصیلات تکمیلی (فارغ التحصیلان) درخواست ارائه می دهند و همچنین افرادی که مایل به کار در موقعیت های علمی در دانشکده هستند (مانند دستیاران پژوهشی، مدرسان، مترجمان گواهی، و غیره…) در دسترس است.

علاوه بر این ها، این آزمون اغلب برای افرادی که برای برنامه های PhD در ترکیه درخواست ارسال می کنند اجباری محسوب می شود. به طور کلی شرکت در آزمون ALES ترکیه برای انتخاب شدن به عنوان یکی از داوطلبانی که برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه های خارجی در ترکیه اعزام می شود ضروری است. هدف این راهنما بررسی سوالات مربوط به آزمون ALES ترکیه، و همچنین ارائه پاسخ به برخی از سوالات متداول شما است.

آزمون ALES ترکیه چیست؟

آزمون ALES ترکیه

آزمون ALES که با نام Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Sınavı شناخته می شود، یک آزمون استعدادیابی است که برای مدت سه سال اعتبار دارد. این آزمون شامل چهار بخش است که دو بخش آن بر روی ریاضیات، و دو بخش دیگر بر روی زبان متمرکز است. هر بخش شامل 50 سوال است که این سوالات در کنار هم در مجموع 200 سوال را می سازند که باید به آن ها پاسخ داده شود. مدت زمان آزمون نیز 180 دقیقه خواهد بود.

هدف اصلی آزمون ALES ارزیابی توانایی ‌های افراد در استدلال کلامی، ریاضی و منطقی است؛ زیرا این مهارت ‌ها می ‌توانند به طور قابل توجهی بر موفقیت آن ها در تحصیلات تکمیلی تاثیر بگذارند. داوطلبانی که در این آزمون نمره 70 را کسب کنند، موفق و پاس شده محسوب می شوند.

نمرات آزمون به طور گسترده توسط موسسات دانشگاهی برای تعیین و تخصیص برنامه های تحصیلات تکمیلی استفاده می شود.

اما آزمون ALES ترکیه برای چه کسانی در دسترس خواهد بود؟ آزمون ALES برای گروه های مختلف افراد آزاد است. از جمله متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه، متقاضیان دکترا در ترکیه، متقاضیان دانشگاه های خارج از ترکیه و متقاضیانی که به دنبال ارتقاء شغلی در دانشگاه ها هستند.

میزان اهمیت آزمون ALES

میزان اهمیت آزمون ALES

آزمون ALES ترکیه در بسیاری از جهات اهمیت زیادی دارد. در مرحله اول، شایان ذکر است که افراد برای شرکت در این آزمون نیازی به اقامت یا تابعیت ترکیه ندارند. آزمون  ALESترکیه برای شهروندان تمام کشور های خارجی بدون هیچ محدودیتی باز است.

در ترکیه، این آزمون به عنوان یک معیار مهم برای پذیرش در برنامه های کارشناسی ارشد عمل می کند. دانشگاه ها هنگام ارزیابی داوطلبان دوره های کارشناسی ارشد بر نتایج این آزمون تاکید زیادی دارند. داشتن نمره ALES خوب می تواند مزیت قابل توجهی در طول فرایند انتخاب برای برنامه های تحصیلات تکمیلی ایجاد کند.

هنگام بررسی متقاضیان برای مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه ها عوامل مختلفی مانند نمرات ALES، مدارک دیپلم، نتایج مصاحبه و گاهی اوقات نمرات آزمون های آکادمیک را در نظر می گیرند. نمرات آزمون ALES وزن قابل توجهی (50%) در این فرایند ارزیابی دارند، اگرچه این درصد ممکن است گاهی اوقات از 50% فراتر رود.

علاوه بر این، آزمون ALES ترکیه در انتخاب داوطلبان برای تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور استفاده می شود. افرادی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور هستند، می توانند بر اساس نمرات ALES خود ارزیابی شوند.

ذکر این نکته ضروری است که افرادی که تحصیلات تکمیلی خود را بدون پرداخت هزینه شخصی برای تحصیل در خارج از کشور به پایان رسانده اند از شرکت در آزمون ALES معاف هستند.

نحوه ثبت نام در آزمون ALES

ثبت نام در آزمون ALES یک فرایند ساده است که مستلزم دسترسی به وب سایت موسسات یا دانشگاه های مسئول برگزاری آزمون است. پس از ورود به وب سایت، باید فرم ثبت نام را تکمیل و مدارک لازم را در صورت درخواست بارگذاری کنید. مهم است که این مدارک قبل از شروع مراحل ثبت نام، اسکن و آماده باشند.

پس از ارسال فرم، یک ایمیل تایید دریافت خواهید کرد. برای نهایی کردن ثبت نام خود، باید این ایمیل را تایید و کدی را دریافت کنید که به شما امکان دسترسی به حساب خود را می دهد. با این کد می توانید وارد سامانه شوید و مراحل ثبت نام را تکمیل نمایید.

پس از ثبت نام اولیه، ارائه تمام مدارک مورد نیاز بسیار مهم است. دو هفته قبل از آزمون، می توانید کارت دسترسی به جلسه خود را از طریق ورود به حساب خود دریافت کنید. این کارت به شما اجازه ورود به محل برگزاری آزمون را می دهد.

نکاتی درباره آزمون ALES

نکاتی درباره آزمون ALES

لطفا توجه داشته باشید که آزمون ALES فقط در ترکیه برگزار می شود و اعتبار آن محدود به این کشور می باشد. همان طور که قبلا ذکر شد، هدف از برگزاری این آزمون ارزیابی توانایی های متقاضیان در زمینه هایی مانند هوش، ریاضی (ارزیابی مهارت های حل مسئله) و دانش آن ها از زبان ترکی است.

در حالی که این آزمون برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اجباری است، توجه به این نکته مهم است که متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه باید آزمون ‌های جایگزین مانند SAT را انتخاب کنند.

هزینه شرکت در آزمون ALES

هزینه شرکت در این آزمون بسته به موسسه ممکن است متفاوت باشد. این اختلاف در هزینه را می توان به ارائه خدمات افزایش یافته در طول آزمون نسبت داد. هزینه ثبت نام در این آزمون به طور متوسط 120 لیر می باشد؛ اما در صورت ثبت نام پس از مهلت تعیین شده، ملزم به پرداخت هزینه ثبت نام دیرکرد به مبلغ 180 لیر خواهید بود.

جمع بندی

آزمون ALES ترکیه که به عنوان آزمون ورودی پرسنل دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی نیز شناخته می شود، برای افرادی که مایل به ادامه تحصیلات تکمیلی در ترکیه هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. این آزمون استاندارد برای دانشجویان و متخصصانی که قصد پیشرفت تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه یا بررسی چشم انداز های آموزشی در خارج از کشور را دارند، به عنوان یک روش ارزشیابی حیاتی عمل می کند. امید است که با مطالعه این راهنما توانسته باشید تمام اطلاعات مورد نیاز خود مانند میزان اهمیت و نحوه ثبت در آزمون ALES ترکیه را به دست آورید.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط