021-91305905

شرایط و مراحل پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

فهرست مطالب

همان طور که می دانید امروزه ترکیه به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان در سراسر جهان تبدیل شده است. مراکز علمی این کشور برنامه های آموزشی متنوعی را در همه سطوح و با بالاترین کیفیت ارائه می کنند. از جمله محبوب ترین مراکز آموزشی ترکیه دانشگاه های خصوصی این کشور هستند که هر ساله صد ها دانشجوی بین المللی از سراسر جهان به ویژه ایران را به خود جذب می کنند؛ اما دریافت پذیرش از این موسسات خصوصی مراحل خاصی دارد که ممکن است کمی گیج کننده باشد. به همین دلیل قصد داریم در مقاله پیش رو، فرآیند دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه را بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق تر پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید.

اطلاعات اولیه دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانستن اطلاعات دقیق و کامل از فرآیند ثبت نام در دانشگاه خصوصی مد نظر اهمیت بسیاری دارد. اولین موردی که باید بدانید این است که تشریفات و شرایط پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه برای همه دانشجویان خارجی در تمام سطوح و تخصص ها یکسان است. در واقع تفاوتی ندارد که برای چه مقطع و رشته ای اقدام می کنید، به هر حال باید مراحل گفته شده در پاراگراف های بعد را دنبال کنید. دومین نکته این است که به طور کلی دو فرصت برای ثبت نام در این دانشگاه ها وجود دارد:

  • ثبت نام در ماه سپتامبر یا اکتبر (شروع ترم از پاییز)
  • ثبت نام در ماه فوریه یا مارس (شروع ترم از بهار)

البته هر دانشگاه خصوصی ترکیه در تعیین تاریخ شروع ثبت نام و آخرین مهلت دریافت درخواست های پذیرش کاملا آزاد است. تمامی دانشگاه ها یک تقویم کامل از کل مراحل ثبت نام در سایت خود قرار می دهند تا دانشجویان بتوانند به راحتی بر اساس آن، برای خود برنامه ریزی کنند. تمامی مراحل ثبت نام در دانشگاه های خصوصی ترکیه به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم های شخصی سازی شده آن ها انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

فرآیند دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

همان طور که اشاره شد  فرایند ثبت نام و دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه در همه سطوح و رشته ها، مشابه یکدیگر است. بنابراین فارغ از رشته و سطح و مقطع تحصیلی خود، برای ورود به این دانشگاه ها باید مراحل زیر را طی کنید:

  • لیست کاملی از دانشگاه های خصوصی ترکیه تهیه کنید.

اولین قدم برای شروع فرآیند ثبت نام در موسسات آموزش خصوصی ترکیه، تحقیق در مورد این مراکز  و تهیه لیست کاملی از آن ها است.

  • یک یا چند دانشگاه خصوصی را انتخاب کنید.

در مرحله دوم باید از بین دانشگاه های ترکیه که لیست کرده اید، یک یا چند دانشگاه که رشته تحصیلی مورد علاقه شما را ارائه می دهند و می توانند نیاز های علمی شما را برآورده کنند، انتخاب کنید. به طور کلی، دانشگاه های خصوصی در ترکیه رشته های مختلفی را ارائه می کنند.

  • درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه های انتخاب شده ارسال کنید.

مرحله بعدی در دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه، ارسال درخواست رسمی برای مراکز آموزشی انتخاب شده است. شما می توانید به راحتی با مراجعه به وب سایت دانشگاه های مورد نظر لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از آن ها را استخراج کنید و بعد از پر کردن فرم درخواست، مدارک خود را در سایت آپلود نمایید.

فرآیند دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

  • شرکت در آزمون گزینش دانشگاه های خصوصی ترکیه.

در صورتی که مدارک شما کامل باشد و مورد تایید مسئولین دانشگاه قرار بگیرد، باید خود را برای شرکت در مصاحبه های گزینشی دانشگاه ها آماده کنید. در این مرحله باید طبق قوانین دانشگاه مورد نظر در آزمون های مهارتی، روانی و یا آزمون های دیگر حضور بهم برسانید.

  • ثبت نام نهایی در دانشگاه.

آخرین کاری که باید انجام دهید نهایی کردن ثبت نام در یکی از دانشگاه هایی است که با درخواست شما موافقت کرده اند. در این مرحله باید نقص های احتمالی مدارک خود برطرف کنید و تاییدیه ثبت نام را از دانشگاه مورد نظر دریافت نمایید. آخرین مرحله برای نهایی کردن ثبت نام پرداخت هزینه دانشگاه است. اغلب دانشگاه های خصوصی ترکیه هزینه زیادی از دانشجویان خود دریافت می کنند؛ بنابراین بهتر از است قبل از قدم گذاشتن در مسیر مذاکره با دانشگاه های مختلف، از هزینه تحصیل در آن ها اطلاعات دقیقی کسب کنید. این هزینه بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی، متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه

به طور کلی مدارکی که باید برای ارسال درخواست پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه آماده کنید به شرح زیر است:

  • CV یا رزمه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی مربوط به مقطع تحصیلی قبلی
  • مدارک مربوط به اثبات مهارت در زبان ترکی
  • فیش پرداخت هزینه بررسی درخواست پذیرش
  • مدارک مربوط به اثبات مهارت در زبان انگلیسی
  • گواهی شرکت در آزمون های تعیین سطح مانند آزمون  SAT
  • گواهی شرکت در آزمون هایی مانند YOS یا OSYM

مدارکی چون گواهی شرکت در آزمون های ورودی مختلف و مدارک مربوط به مهارت های زبانی اختیاری است و ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. هزینه بررسی شرایط شما برای دریافت پذیرش نیز در همه دانشگاه ها یکسان نیست و معمولا مقدار کمی بین 0 تا 200 دلار است. خاطرتان باشد به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید تمامی مراحل ارسال درخواست و ثبت نام خود را به صورت آنلاین برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

جمع بندی

در مطلب بالا سعی کردیم روند دریافت پذیرش دانشگاه های خصوصی ترکیه را به صورت ساده و قابل درک برای شما توضیح دهیم. همان طور که گفته شد شرایط قبولی در اکثر دانشگاه های خصوصی این کشور تقریبا مشابه یکدیگر است و فقط در جزئیات تفاوت هایی با یکدیگر دارند. هرچند مدارک مربوط به مهارت های زبانی در برخی از دانشگاه ها اختیاری است؛ اما پیشنهاد می کنیم حداقل یک سال قبل از اقدام برای دریافت پذیرش از مراکز علمی این کشور مهارت های زبانی خود را ارتقا دهید و مدارک مربوط به آن ها را دریافت کنید.یکی از بزرگترین مزیت های دانشگاه های خصوصی ترکیه این است که می توانید از آن ها بورسیه تحصیلی دریافت کنید و هزینه تحصیل و زندگی خود را به صفر برسانید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.