021-91305905

معرفی رشته های ازمون یوس

رشته های ازمون یوس

فهرست مطالب

چند سالی است که ترکیه به یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل دانشجویان بین المللی تبدیل شده است؛ زیرا با تمرکز دولت روی دانشگاه ها در سال های اخیر، رتبه دانشگاه های این کشور در سطح جهانی به میزان زیادی افزایش یافته است. به همین دلیل امروزه بسیاری از دانشجویان قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند. برای ورود به دانشگاه های ترکیه، ابتدا باید در ازمون یوس قبول شوید. رشته های ازمون یوس بسیار متنوع است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد این ازمون و رشته های آن توضیح دهیم تا بهتر با آن ها آشنا شوید.

ازمون یوس چیست؟

قبل از این که در مورد رشته های این ازمون صحبت کنیم، بهتر است که ابتدا کمی بیشتر با خود آن آشنا شوید. بحث ازمون یوس در سال 2010 توسط شورای عالی ترکیه برای جذب و بررسی دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور مطرح شد. بعد از تایید آن به عنوان ازمون ورودی دانشگاه های ترکیه، از سال 2011 به بعد تمامی دانشگاه های دولتی موظف بودند که برای اجازه ورود و سنجش دانشجویان بین المللی از این ازمون استفاده کنند.

در مورد رشته های ازمون یوس باید گفت که این ازمون محدودیت های چندان مهمی ندارد و هر فردی می تواند با داشتن مدرک دیپلم دوره دبیرستان خود در این ازمون شرکت کند.

فارغ از رشته ای که قصد شرکت در آن را دارید، ازمون همیشه دارای دو بخش تستی است. بخش اول ازمون مربوط به سوالات تستی از دروس ریاضی، هوش و هندسه است و پاسخ به آن ها اجباری و لازم است؛ اما بخش دوم مربوط به درک زبان ترکی است. هیچ محدودیتی برای شرکت در رشته های ازمون یوس وجود ندارد و افراد می توانند به سوالات ترکی پاسخی ندهند.

اما به طور کلی اگر می خواهید شانس بالایی برای قبولی داشته باشید، حداقل باید به 80 درصد از سوالات ریاضی پاسخ درست داده باشید تا نمره شما قابل رقابت با نمره دیگر متقاضیان باشد.

ازمون یوس برای چه رشته هایی برگزار می شود؟

رشته های آزمون یوس

رشته ای که قصد شرکت در ازمون آن را دارید، ممکن است توسط یک دانشگاه جداگانه از شما گرفته شود. همچنین باید بدانید نمره قبولی در دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، می تواند با دانشگاه های دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کلی در تمامی رشته های ازمون یوس باید به سوالات مشابهی پاسخ داد.

البته دو تفاوت برای کسانی که قصد شرکت در ازمون های هنری و رشته های خاص مانند ارتش را دارند، وجود دارد. دسته اول یعنی افرادی که قصد شرکت در ازمون رشته های هنر های بصری و موسیقی را دارند، به غیر از ازمون تستی یوس باید یک ازمون دیگر تحت عنوان ازمون استعداد های خاص را که عملی است، پشت سر بگذارند. برای رشته های خاص مانند ارتش، خلبانی و پلیس نیز شرایط خاص توسط دولت خود ترکیه هر ساله تعیین خواهد شد.

سوالات ازمون یوس ترکیه

به طور کلی سوالات برای رشته های ازمون یوس یکسان خواهد بود. همان طور که توضیح داده شد در بخش اول شما به مجموعه ای از سوالات از مباحث هوش، ریاضی و هندسه پاسخ می دهید. همچنین سوالات مربوط به درک زبان ترکی وجود دارند که پاسخ دادن به آن ها اجباری نیست.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که از آن جایی که ازمون یوس دیگر به صورت هماهنگ و کشوری برگزار نمی شود و هر دانشگاهی به صورت جداگانه ازمون خود را برگزار می کند، امکان آوردن برخی سوالات که مختص خود دانشگاه است، وجود دارد.

بعد از شرکت در یکی از رشته های ازمون یوس، نتیجه ازمون شما تا مدت دو سال معتبر خواهد بود و بعد از گذشت این زمان برای ورود باید دوباره ازمون دهید. همچنین باید بدانید که ازمون یوس تنها در کشور ترکیه معتبر است و در دیگر کشور ها نمی توانید از آن به عنوان یک امتیاز مثبت برای ورود به دانشگاه استفاده کنید.

رشته های ازمون یوس

ازمون یوس در رشته های مختلفی برگزار می شود تا علاقه مندان تحصیل به ترکیه در رشته خود بتوانند وارد دانشگاه شوند. به طور کلی رشته های ازمون یوس به سه بخش کلی ازمون مهندسی، پزشکی و هنری تقسیم می شوند که در ادامه در مورد هرکدام توضیح خواهیم داد.

رشته های پزشکی ازمون یوس ترکیه

رشته های پزشکی

  • هوشبری: همان طور که از نام این رشته از شاخه پزشکی نیز مشخص است، فرد تحصیلات لازم برای آماده سازی بیماران برای اتاق عمل را پشت سر می گذارد. کسانی که به طور کلی به فضای اتاق عمل و این رشته علاقه دارند، می توانند با ثبت نام در ازمون یوس این رشته، وارد دانشگاه شوند و در این رشته تحصیل کنند. در مورد رشته های ازمون یوس باید گفت که پس از قبولی در این رشته شما درباره عوامل متفاوتی مانند آناتومی بدن انسان، بیماری های مختلف و همچنین دارو های متفاوت دوره های آموزشی را پشت سر خواهید گذاشت.
  • آناتومی: برای بخش آناتومی در ازمون یوس یک رشته جداگانه وجود دارد. متقاضیانی که به ساختار بدن و نحوه کارکرد بخش های مختلف آن مانند استخوان ها و سلول ها علاقه دارند، می توانند در ازمون یوس شرکت و در صورت قبولی در این رشته تحصیل کنند.
  • پرستاری: پرستاری یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در حوزه پزشکی در کشور ترکیه است. دانشجویانی که به پرستاری علاقه دارند، می توانند با شرکت در رشته های ازمون یوس ترکیه وارد دانشگاه شوند. در صورتی که ازمون یوس را با موفقیت پشت سر بگذارید، می توانید وارد دانشگاه شوید و در حوزه پرستاری تحصیل کنید.
  • توان بخشی: توان بخشی یک بخش از رشته های پزشکی است که علاقه مندان به آن پس از قبولی در ازمون یوس در دانشگاه های ترکیه در مورد رفع اختلالات سلامتی و برنامه توان بخشی مانند فیزیوتراپی تحصیل می کنند. علاوه بر این دانشجویان در این رشته با وسایل کمکی و پروتز های اندام و به خصوص ارگان های مختلف بدن آشنا خواهند شد.
  • روانپزشکی: در بین رشته های ازمون یوس روانپزشکی نیز یکی از زیر شاخه های پزشکی به حساب می آید. متقاضی پس از قبولی در ازمون می تواند در دانشگاه های ترکیه در حوزه روانپزشکی تحصیل کند و در سلامت اجتماعی و پیشرفت عمومی جامعه تاثیر مثبتی بگذارد.

رشته های مهندسی ازمون یوس ترکیه

رشته های مهندسی

ازمون یوس ترکیه در رشته های مهندسی نیز برگزار می شود و دانشجویان مربوط به این حوزه را جذب می کند. برخی از محبوب ترین رشته های مهندسی در ترکیه عبارت اند از:

  • مهندسی شیمی: مهندسی شیمی یکی از رشته های محبوب بین دانشجویانی است که قصد دارند در یکی از رشته های مهندسی در دانشگاه های ترکیه ادامه تحصیل دهند. مهندسی شیمی رشته بسیار پرکاربردی است. دانشجو در صورت قبولی در رشته های ازمون یوس در حوزه مهندسی می تواند وارد رشته مهندسی شیمی شود و در این حوزه شروع به تحصیل کند.
  • مهندسی پزشکی: رشته مهندسی پزشکی ارتباط تنگاتنگی با رشته پزشکی دارد؛ زیرا دانشجو هم در حوزه مهندسی و هم در حوزه آناتومی بدن انسان آموزش های مختلفی را خواهد دید. پشت سر گذاشتن این دو دوره باعث می شود تا دانشجو پس از تحصیل توانایی طراحی و ساخت تجهیزات مختلف در زمینه پزشکی را داشته باشد.
  • مهندسی صنایع: یکی دیگر از رشته های ازمون یوس، مهندسی صنایع است. مهندسی صنایع شاخه ای از مهندسی است که در آن هدف روی توسعه، بهبود، یکپارچه سازی سامانه های پیچیده، اطلاعات، تجهیزات و انرژی و مواد، فرآیند ها و سامانه ها و همچنین سازمان های پیچیده و بهینه سازی آن ها متمرکز است. متقاضی پس از قبولی می تواند در یکی از دانشگاه های ترکیه در این رشته تحصیل کند.
  • مهندسی مکانیک: در بین رشته های مهندسی، یکی از محبوب ترین رشته ها، رشته مهندسی مکانیک است. رشته مهندسی مکانیک یکی از رشته های ازمون یوس است و در صورتی که متقاضی موفق به کسب نمره قبولی در این ازمون شود، می تواند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کند. رشته مکانیک پایه ای برای رشته مهندسی است و در آن متقاضی در حوزه های مختلفی مانند طراحی و برنامه ریزی تولید، کنترل سیستم های مکانیکی، اجزای ماشین و غیره تحصیل خواهد کرد.
  • مهندسی کشاورزی: مهندسی کشاورزی یکی دیگر از رشته های قابل تحصیل در دانشگاه های مهندسی ترکیه است. در رشته مهندسی کشاورزی همان طور که از نام آن نیز پیدا است، فرد با نحوه افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، ساخت ماشین آلات کشاورزی و دیگر موارد مربوط به این حوزه آشنا خواهد شد.
  • مهندسی معدن: یکی از رشته های نسبتا محبوب که اتفاقا در بین رشته های ازمون یوس نیز قرار دارد، رشته مهندسی معدن است. دلیل محبوبیت این رشته بین دانشجویان، وجود معادن و منابع مختلف در ترکیه است. دانشجویان در این رشته درباره حوزه های مختلفی مانند ساختار و رفتار مواد، نحوه کشف معادن و نحوه استخراج و بازیافت آن ها تحصیل خواهند کرد.
  • مهندسی عمران: رشته محبوب بعدی در بین رشته های مهندسی، رشته مهندسی عمران است. فردی که در رشته مهندسی عمران تحصیل می کند درباره برنامه ریزی، ساخت، طراحی، مدیریت، نگهداری، نوسازی، تعمیر بخش های زیر ساختی در بنا های مختلف، حمل و نقل و همچنین انرژی تحصیل خواهد کرد. به دلیل محبوبیت مهندسی عمران، یکی از رشته های ازمون یوس، همین رشته است.

رشته های هنری در ازمون یوس ترکیه

رشته های هنری

موضوع رشته های هنر کمی با دیگر رشته های ازمون یوس فرق دارد. همان طور که در ابتدا نیز توضیح داده شد، اولین تفاوت این رشته با دو رشته دیگر یعنی مهندسی و پزشکی این است که ازمون آن در دو بخش عملی و نظری انجام می شود. بخش نظری که همان ازمون یوس است و بخش عملی نیز بر اساس معیار های خود دانشگاه و رشته هنری فرد انجام خواهد شد.

در بین رشته های ازمون یوس دو رشته هنری از دیگر رشته ها محبوبیت بیشتری دارند. این دو رشته شامل طراحی و هنر های زیبا می شود.

  • طراحی: در حوزه رشته طراحی در زیر شاخه هنر باید گفت که فرد در حوزه های مختلف مانند هنر های معاصر، تاریخ و نقد هنر، فرهنگ بصری و غیره باید اطلاعات لازم را داشته باشد.
  • هنر های زیبا: در رشته هنر های زیبا، متقاضی باید مهارت خود را بیشتر در زمینه طرح های تخیلی و فضایی، دانش آناتومی، تاریخ و هنر ثابت کند.

همچنین خوب است بدانید که رشته های تاریخ هنر، فلسفه، هنر های تجسمی و موزه شناسی نیز در بین رشته های ازمون یوس در شاخه هنر قرار می گیرند.

در صورتی که قصد ادامه تحصیل در رشته هنر را دارید، بهترین دانشگاه های هنر ترکیه برای شما، این موارد خواهد بود:

چگونه برای ازمون یوس آماده شویم؟

درست مانند هر ازمون دیگری، برای ازمون یوس نیز باید آمادگی لازم را داشته باشید؛ اما چگونگی آمادگی برای ازمون نیز بسیار مهم است. اولین و بهترین قدم برای قبولی در ازمون این است که مهارت های یادگیری خود در حوزه های هوش، هندسه و ریاضی را تقویت کنید. تسلط در این سه حوزه شانس قبولی شما را در رشته های ازمون یوس به میزان زیادی افزایش خواهد داد.

 همچنین باید بدانید که بر خلاف سوال های تستی رایج شما در ازمون یوس با پنج گزینه رو به رو خواهید بود که این می تواند کار را کمی سخت تر کند. علاوه بر این، در ازمون یوس درست مانند کنکور ایران، جواب های اشتباه نیز تاثیر منفی خواهند داشت.

در صورتی که به چهار سوال جواب نادرست داده باشید، یکی از جواب های صحیح شما حذف خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از پاسخ دادن به سوال هایی که در جواب آن ها شک دارید یا فکر می کنید بیش از حد سخت هستند، پرهیز کنید. بهترین راهبرد این است که به این سوالات بعد از پاسخ دهی به سوالات آسان فکر کنید تا زمان بیشتر و استرس کمتری برای پاسخ دهی به آن ها داشته باشید.

جمع بندی

ترکیه در حوزه کیفیت آموزش و دانشگاه ها در چند وقت اخیر پیشرفت های زیادی داشته است. همین باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور را داشته باشند. برای بررسی و پذیرش دانشجویان بین المللی، ترکیه اقدام به برگزاری ازمونی به نام یوس می کند. دانشجویان بین المللی برای این که بتوانند وارد دانشگاه های این کشور شوند، باید در رشته های ازمون یوس امتحان بدهند و بعد از قبولی در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.