021-91305905

دانشجویان زیادی هرساله خواستار ادامه تحصیل در ترکیه هستند. شناخت دانشگاه‌های این کشور در واقع می‌تواند کمک زیادی در این زمینه به شما بکند. در این مقاله قرار است شما را به طور کامل با دانشگاه ابن خلدون آشنا کنیم.

تحصیل در ترکیه یکی از گزینه‌های انتخابی داوطلبان ایرانی است. دانشگاه ابن هالدون (Ibn Haldun University) در سال 1996 توسط بنیاد خدمات آموزشی و جوانان ترکیه تاسیس شد. در آن زمان رجب طیب اردوغان شهردار استانبول بود و توانست این دانشگاه را در شهر استانبول راه اندازی کند.

دانشگاه ابن خلدون یا IHU توسط پروفسور آتیلا ارکان مدیریت می‌شود و یک دانشگاه پایه با شخصیت حقوقی عمومی است، که مشمول مقررات قانون آموزش عالی شماره 2547 در مورد مؤسسات آموزش عالی بنیاد توسط بنیاد خدمات آموزشی و جوانان ترکیه (TÜRGEV) می‌باشد.

دانشگاه ابن هالدون چه ویژگی‌هایی دارد

این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است، که در تلاش است خود را به دانشگاه‌های برجسته جهان نزدیک کند. دانشگاه ابن خلدون یک دانشگاه تحقیقاتی می‌باشد که در سال 2015 افتتاح شد و کار آموزشی خود را در سال تحصیلی 2017_2018 آغاز کرد.

کلیه کلاس‌های این دانشگاه در بخش پردیس فاتح سلیمانیه و در مجتمع‌های باکرکوی، پردیس تاش مکتب و باشاکشهیر برگزار می‌شود. همواره از بهترین و مجرب ترین اساتید برای تدریس دانشجویان در این دانشگاه استفاده می‌شود.

براساس تحقیقات جهانی توسط AD Scientific Index دانشگاه ابن خلدون در بین 21615 دانشگاه جهان در رتبه 3875 قرار دارد. همچنین در شاخص h در میان 282 دانشگاه کشور ترکیه رتبه 88 را داراست و در شاخص i در جهان رتبه 4297 را گرفته است.

رشته‌های مختلف در IHU به سه زبان عربی، ترکی و انگلیسی تدریس می‌شوند، که این مسئله کمک شایانی به دانشجویان این دانشگاه کرده است.

معرفی دانشکده های دانشگاه ابن خالدون

دانشگاه ابن خلدون شامل چند دانشکده است

در حقیقت این دانشگاه دارای 21 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 9 رشته در مقطع دکتری در موسسه تحصیلات تکمیلی است. همچنین یک رشته کارشناسی ارشد و یک رشته دکتری در موسسه اتحاد تمدن این دانشگاه نیز موجود است.

تمامی این رشته‌ها در دانشکده‌های مخصوص به خود در دانشگاه ابن هالدون تدریس می‌شوند. این دانشکده‌ها عبارت اند از:

شرایط تحصیل در دانشگاه ابن خلدون

از تاریخ ژانویه سال 2023، 1203 دانشجوی ترک و 639 دانشجوی بین المللی از 82 کشور مختلف در IHU که دارای یک محیط آموزشی بین المللی است، تحصیل می‌کنند. در این دانشگاه آموزش مقدماتی زبان ترکی به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود.

در IHU 1036 نفر از دانشجویان  مشغول به دریافت تحصیلات تکمیلی هستند. درواقع برنامه ریزی شده است که 75 درصد از دانشجویان آن در آینده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند.

در دانشگاه ابن هالدون هر سه زبان ترکی، عربی و انگلیسی آموزش داده می‌شوند و فارغ التحصیلان باید هر سه زبان را بلد باشند. همچنین در برخی دانشکده‌ها زبان‌های آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، روسی، چینی و مالایی نیز به صورت اختیاری آموزش داده می‌شوند. برای افزایش آمادگی برای آزمون دانشگاه این خالدون می‌توانید به صفحه نمونه سوالات یوس یونی لند مراجعه کنید و سوالات دانشگاه‌ این خالدون همچنین دانشگاه‌های مختلف را دانلود کنید.

شرایط تحصیل در دانشگاه ابن خالدون

دیگر شرایط تحصیل در IHU

از سری شرایط تحصیل در دانشگاه ابن خلدون این است، که همه دانشجویان مقطع کارشناسی بورسیه کامل تحصیلی دارند. در حقیقت بورسیه‌های تحصیلی اضافی به دانشجویان مدرکی مطابق با دستاورد‌های آن‌ها ارائه می‌دهد.
این دانشگاه در مقطع کاردانی هیچ رشته ای را ارائه نمی‌دهد و شما از این مقطع در دانشگاه‌های دیگر نمی‌توانید به دانشگاه ابن خلدون انتقال یابید.

طبق شرایط تحصیل در دانشگاه ابن خلدون، این دانشگاه همواره دانشجویان را با انواع نمره‌ها برای تحصیل می‌پذیرد. اما هیچ دپارتمانی در آن جا وجود ندارد که دانشجویان استعداد درخشان را پذیرش کند.

دانشگاه ابن هالدون به تعامل بین فرهنگی و بین المللی شدن اهمیت زیادی می‌دهد. در واقع یک فضای پردیس چند زبانه و چندفرهنگی با دانشجویان از 79 کشور مختلف جهان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به سایت دانشگاه ابن خالدون مراجعه کنید.

معرفی برخی امکانات دانشگاه ابن هالدون

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در IHU

  1. اصل و کپی مدرک دیپلم یا گواهی پایان دوره موقت
  2. سند نتیجه YKS 
  3. لیست ترجیحی YKS
  4. گواهی قرار دادن YKS
  5. اصل و فتوکپی شناسنامه
  6. 4 عدد عکس
  7. گواهی خدمت سربازی برای داوطلبان پسر
  8. گواهی آمادگی زبان
هزینه تحصیل در دانشگاه ابن خالدون

هزینه تحصیل در IHU به چه صورت است

به عنوان یک دانشگاه پایه، دانشگاه ابن خلدون تاکید زیادی بر تمرکز دانشجویان به طور کامل بر آموزش و پیشرفت تحصیلی خودشان دارد. به عنوان مثال، علاوه بر ارائه 100٪ معافیت شهریه در بسیاری از رشته‌های تحصیلات تکمیلی، فرصت‌های بورسیه نقدی غنی نیز به دانشجویان ارائه می‌شود.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی 55٪ از 1831 دانشجوی فعلی ما در دانشگاه ما را تشکیل می‌دهند و 83٪ از کل دانشجویان ما 100٪ معاف از شهریه تحصیل می‌کنند.

درواقع با توجه به اهمیت این دانشگاه تحت عنوان دانشگاه بنیاد خط مشی فعلی آن در طول پذیرش دانشگاه مطابق با بودجه است.

علاوه بر این موارد برای دانشجویان باشاکشهیر همواره 10 درصد تخفیف نیز هنگام پذیرش اعمال می‌شود. برای مثال در سال تحصیلی 2023_2024 پذیرش دانشجویان به صورت زیر بود.

دانشجویان دکتری

تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه ابن حالدون

دانشجویان کارشناسی ارشد

بورسیه دانشجویان متاهل

یکی دیگر از شرایط تحصیل در دانشگاه ابن خلدون که بسیار شگفت انگیز است، بورسیه کردن دانشجویان متاهل می‌باشد. این دانشگاه به همه‌ی دانشجویانی که ازدواج کرده‌اند این فرصت را می‌دهد که در مدت 12 ماه از فرصت بورسیه تحصیلی خود بهره ببرند.

مدت اعتبار بورسیه‌ها چقدر است

معاف شدن از شهریه دانشگاه به مدت 1+1 سال در برنامه آمادگی زبان انگلیسی و 4+1 سال در مقطع کارشناسی ادامه دارد.

پرداخت‌های نقدی در محدوده بورسیه‌ها بدون وقفه و به مدت 9 ماه در این سال‌ها و در آمادگی زبان دانشجویان ادامه می‌یابد، مشروط بر اینکه دانشجو با ثبت نام در دوره‌ها به تحصیل خود ادامه دهد و هیچ گونه برخورد انضباطی دریافت نکند.

دوره آمادگی زبان انگلیسی برای داوطلبانی که می‌خواهند در دو رشته مجزا تحصیل کنند، به مدت دو ترم و برای دانشجویانی که دوره جزئی را ادامه می‌دهند یک ترم دیگر تمدید می‌شود.

حداقل نمره زبان برای معافیت از دوره آمادگی زبان چه قدر است

تحصیل در دانشگاه ابن خالدون

در پایان مقاله

دیدگاه مهم در دانشگاه ابن خلدون رسیدن به دانشگاهی معتبر و مؤثر در سطح جهانی است، که در زمینه علوم اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد و دانش و رویکردهای اصیل تولید کند.

ما در این مقاله تمام سعی خود را کردیم تا اطلاعاتی جامع و به روز را در مورد این دانشگاه و شرایط تحصیل در آن به شما بدهیم. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که تحصیل در ترکیه را انتخاب کردید. امید است با خواندن مطالب فوق به طور کامل با دانشگاه ابن هالدون آشنا شده باشید و به رویاهای خود دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *