021-91305905

هر چیزی که باید درباره محل برگزاری آزمون یوس در ایران بدانید

محل برگزاری آزمون یوس در ایران

فهرست مطالب

امروزه کشور ترکیه به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. عوامل متعددی همچون هزینه مناسب تحصیل، وجود دانشگاه های معتبر، هزینه های پایین زندگی و از همه مهم تر، نزدیک بودن به ایران، باعث محبوبیت ترکیه در بین متقاضایان تحصیل در خارج از کشور شده است؛ اما همان طور که می دانید، برای ورود به اکثر دانشگاه های این کشور باید ابتدا در آزمونی به نام آزمون یوس شرکت کنید. در مقاله پیش رو علاوه بر بررسی این آزمون، با مراکز معتبر و محل برگزاری آزمون یوس در ایران آشنا خواهیم شد؛ بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

امکان امتحان دادن در محل برگزاری آزمون یوس در ایران

همان طور که گفته شد، افرادی که متقاضی تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه هستند، ابتدا باید در آزمونی به نام یوس شرکت کرده و نمره قابل قبولی کسب کنند. این آزمون اولین بار در سال 1981 برگزار شد. در حال حاضر هر ساله هزاران دانشجو از کشورهای مختلفی همچون مصر، بلغارستان، افغانستان، پاکستان، ایران و… در این آزمون شرکت می کنند. اغلب دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را به صورت مستقل برگزار می کنند و حتی در اکثر مواقع، طراحان سوالات همان اساتید دانشگاه هستند. خوشبختانه برخی از دانشگاه های ترکیه شهر هایی را به عنوان محل برگزاری آزمون یوس در ایران مشخص می کنند و شما می توانید به راحتی برای شرکت در این آزمون ثبت نام کنید. البته برای ثبت نام باید شرایط خاصی داشته باشید که در ادامه به صورت مفصل در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

شرایط شرکت در آزمون یوس برای دانشجویان ایرانی چیست؟

محل برگزاری آزمون یوس در ایران

اکثر دانشگاه های ترکیه، خود طراح و برگزار کننده آزمون یوس هستند؛ به همین دلیل می توان گفت شرایط شرکت در آن به دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد. این شرایط تقریبا هر ساله تغییر می کند. به عنوان مثال: محل برگزاری آزمون یوس در ایران و زبانی که سوالات بر اساس آن طرح می شود، می تواند با توجه به نظر مسئولین دانشگاه هر سال متفاوت باشد. خوشبختانه شرکت در آزمون یوس محدودیت سنی و تعداد دفعات تکرار ندارد و شما می توانید تا زمانی که نمره قبولی دریافت کنید، در این آزمون شرکت نمایید.

برخی از شرایط شرکت در این آزمون در تمام دانشگاه ها و همه سال ها مشترک است. به عنوان مثال: شرکت کننده باید حتما دانش آموز سال آخر دبیرستان یا فارغ التحصیل باشد. مورد دوم این است که شرکت کننده باید حتما تابعیت خارجی داشته باشد و تبعه ترکیه یا قبرس شمالی نباشد. افرادی که در گذشته تابعیت ترکیه را داشتند ولی بنا به دلایلی، دیگر تبعه این کشور نیستند، برای شرکت در آزمون باید به وزارت کشور مراجعه کرده و مجوز حضور در آزمون را دریافت کنند. این مجوز باید همراه با سایر مدارک برای ثبت نام ارسال شود.

چگونه برای آزمون یوس ثبت نام کنیم؟

چگونه برای آزمون یوس ثبت نام کنیم

به طور کلی ثبت نام در آزمون یوس ترکیه 4 مرحله اصلی دارد که عبارتند از:

1. آماده کردن مدارک

اولین قدم برای شرکت در آزمون یوس آماده کردن مدارک اولیه مانند عکس سه در چهار، اسکن گذرنامه، اسکن کارت ملی، تصویر مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی است.

2. پر کردن فرم ثبت نام

در قدم بعدی باید فرم ثبت نام در آزمون یوس را از سایت دانشگاه مورد نظر دانلود کرده و پر نمایید.

3. انتخاب شهر محل برگزاری آزمون

مرحله بعدی انتخاب محل برگزاری آزمون یوس در ایران یا ترکیه یا سایر کشور هایی است که دانشگاه اعلام کرده و در موعد مشخصی آزمون را برگزار خواهند کرد.

4. آپلود مدارک و پرداخت هزینه شرکت در آزمون

در نهایت با آپلود مدارک، فرم ثبت نام پر شده و پرداخت هزینه لازم، ثبت نام شما برای شرکت در این آزمون تکمیل می شود.

برای انجام مراحل بالا ابتدا ایمیلی از طرف دانشگاه مورد نظر برای شما ارسال می شود که حاوی اطلاعات مهمی همچون انتخاب نام کاربری و رمز عبور است. پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده، ایمیل دوم برای تایید اطلاعات ارسال می شود و شما می توانید به راحتی ثبت نام خود را شروع کنید. پس از تایید پرداخت هزینه، ثبت نام کامل شده و کارت ورود به جلسه برای شما صادر خواهد شد. هر زمان که بخواهید می توانید از طریق نام کاربری و رمز عبور انتخاب شده، روند ثبت نام خود را پیگیری کنید.

محل برگزاری آزمون یوس در ایران کجاست؟

محل برگزاری آزمون یوس در ایران کجاست

قبل از اقدام برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که لزوما همه دانشگاه های این کشور شعبه ای به عنوان محل برگزاری آزمون یوس در ایران مشخص نمی کنند و ممکن است آزمونی در ایران نداشته باشند. تعدادی از دانشگاه های برگزار کننده این آزمون در ایران عبارتند از:

·         دانشگاه استانبول

این دانشگاه یکی از معتبر ترین مراکز تحصیل در ترکیه است که آزمون یوس را برگزار می کند. بازه ثبت نام در آزمون یوس دانشگاه استانبول معمولا از اواسط دی شروع شده و تا اواسط اسفند ادامه دارد. آزمون یوس این دانشگاه اغلب در فروردین ماه در شهر های استانبول، آدنا، هاتای، ترابزون، قاضی انتپ، شانلی اورفا و … در ترکیه برگزار می شود. محل برگزاری آزمون یوس در ایران برای این دانشگاه اغلب شهر تهران است.

·         دانشگاه سلمان دمیرل

این دانشگاه در شهر اسپرتا قرار دارد و یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه است. زمان ثبت نام در آزمون یوس این دانشگاه از اواسط آذر تا انتهای سال است و زمان برگزاری آزمون معمولا فروردین ماه است. دانشگاه سلمان دمیرل از جمله دانشگاه های ترکیه است که تهران را به عنوان محل برگزاری آزمون یوس در ایران انتخاب کرده و معمولا سوالات را به زبان فارسی در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد.

·         دانشگاه قاضی انتپ

دانشگاه قاضی انتپ نیز یکی از دانشگاه های برگزار کننده آزمون یوس در ترکیه و ایران است. شما می توانید تا اواسط اسفند برای شرکت در آزمون یوس این دانشگاه ثبت نام کنید. این دانشگاه اغلب شهر هایی مانند تهران و تبریز را به عنوان محل برگزاری آزمون یوس در ایران انتخاب می کند.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد برای ورود به اغلب دانشگاه های ترکیه در رشته های خاصی مانند پزشکی و دندان پزشکی باید ابتدا در آزمونی به نام یوس شرکت کرده و حداقل نمره مورد نیاز را کسب کنید. برخی از دانشگاه های ترکیه شهر هایی مانند تهران، تبریز و قزوین را به عنوان محل برگزاری آزمون یوس در ایران معرفی می کنند؛ اما همه دانشگاه های ترکیه برای برگزاری این آزمون داخل کشور حوزه ندارند. بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه، این نکته را در نظر داشته باشید و شرایط خود را برای شرکت در آزمون ورودی بررسی کنید. شما می توانید قبل از انتخاب دانشگاه و پرداخت هزینه، با مراجعه به سایت دانشگاه از این موضوع مهم اطمینان حاصل کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.