021-91305905

تهیه شماره مالیاتی ترکیه چه ضرورتی دارد؟

شماره مالیاتی ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه از جمله کشور های محبوب برای مهاجرت تحصیلی، کاری و یا حتی برای زندگی در بین ایرانیان محسوب می شود. اما برای این که به این کشور وارد شوید، نیاز است که از قبل چند کار مهم انجام دهید. یکی از کار هایی که باید قبل یا به محض ورود به خاک ترکیه انجام دهید، گرفتن شماره مالیاتی این کشور است. شما برای دسترسی به خدمات مختلف مانند خرید خودرو، افتتاح حساب های بانکی و… به شماره مالیاتی ترکیه نیاز دارید. در این مقاله درمورد شماره مالیاتی و نکاتی که لازم است درمورد آن بدانید، توضیح خواهیم داد.

چه کسی به شماره مالیاتی ترکیه نیاز دارد؟

فرقی نمی کند که از چه طریق وارد خاک ترکیه شده اید. در هر صورت شما به شماره مالیاتی این کشور برای هر ثبت نام و تراکنش نیاز خواهید داشت. برای شهروندان خود کشور ترکیه شماره شناسنامه به عنوان شماره مالیاتی عمل می کند. اما هر تبعه خارجی که وارد این کشور می شود، مجبور است برای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به طور جداگانه اقدام کند. به طور کلی اتباع خارجی ترکیه برای انجام این کار ها به شماره مالیاتی نیاز دارند:

  • افتتاح حساب بانکی
  • خرید ملک
  • دریافت مراقبت های بهداشتی
  • ثبت نام برای دریافت خدمات شهری مانند برق، آب و گاز
  • صدور بیمه
  • انجام امور محضری
  • درخواست برای مجوز اقامت

شماره مالیاتی که شما دریافت خواهید کرد، یک شماره ده رقمی است که با آن می توانید خرید و فروش انجام دهید و از خدمات مختلف بهره مند شوید. نکته دیگری که درمورد شماره مالیاتی ترکیه باید بدانید این است که داشتن این شماره تنها به معنی پرداختن مالیات نیست؛ بلکه شماره مالیات یک شماره مورد نیاز برای برخورداری از خدمات دولت در تمامی مراحل است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره مالیاتی

شماره مالیاتی ترکیه

برای این که بتوانید شماره مالیاتی خود را در این کشور دریافت کنید، به سه مدرک نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر
  • فتوکپی از صفحه شناسنامه در پاسپورت
  • فرم درخواست شماره شناسه مالیاتی

فرقی نمی کند که شما از کدام یکی از دو روش آنلاین یا مراجعه حضوری بخواهید شماره مالیاتی خود را دریافت کنید. در هر صورت برای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به سه مدرک گفته شده نیاز خواهید داشت. البته در صورتی که بخواهید از طریق آنلاین برای دریافت شماره مالیات اقدام کنید، بهتر است که این مدارک را نیز همراه خود داشته باشید:

  • یک شماره تلفن معتبر ترکی در دسترس
  • یک کپی دیجیتال از صفحه شناسنامه پاسپورت در رایانه که با فرمت های PDF، png یا jpeg ذخیره شده باشد و کمتر از یک مگابایت حجم داشته باشد.

راهنمای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به صورت آنلاین

راهنمای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به صورت آنلاین

برای این که بتوانید شماره مالیاتی خود را به صورت آنلاین دریافت کنید، کافی است که طبق این مراحل پیش بروید:

  • در اولین قدم باید به صفحه وب رسمی اداره مالیات دیجیتال ترکیه به آدرس https://dijital.gib.gov.tr مراجعه کنید. بعد از ورود به این سایت، برای دریافت شماره مالیاتی ترکیه باید به مرکز صفحه سایت بروید تا بخشی را با عنوان (برنامه شماره شناسایی مالیاتی) پیدا کنید. با کلیک روی گزینه به صفحه دیگری هدایت می شوید که در آن باید گزینه (برنامه شماره مالیاتی برای اتباع خارجی) را انتخاب کنید.
  • در صورتی که مراحل قبل را درست طی کرده باشید، یک صفحه جدید برای شما باز خواهد شد که در آن فرم درخواست شماره مالیاتی ترکیه قرار گرفته است. در صورتی که به زبان ترکی چندان مسلط نیستید، می توانید از ترجمه انگلیسی سایت نیز استفاده کنید.
  • برای پر کردن فرم حتما از حروف بزرگ استفاده کنید. این کار را با دقت زیاد انجام دهید و مطمئن شوید که تمامی فیلد های درخواست را پر کرده اید. بعد از پر کردن فرم روی گزینه APPLY در پایین صفحه کلیک کنید.
  • بعد از این که فرم را تکمیل و گزینه APPLY را انتخاب کردید، سیستم، شماره شناسه مالیاتی شما را در یک نامه رسمی در قالب PDF به شما تحویل خواهد داد. برای دریافت سند حتما بخش های پاپ آپ و کوکی ها را در مرورگر خود فعال بگذارید.
  • داشتن شماره تلفن ترکی برای دریافت شماره مالیاتی ترکیه ضروری نیست و شما می توانید از شماره خارجی خود نیز استفاده کنید. اما برای کاهش هزینه ها پیشنهاد می دهیم یک شماره تلفن ترکی تهیه کنید.

راهنمای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به صورت حضوری

راهنمای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به صورت حضوری

قبل از هر گونه اقدام برای دریافت شماره مالیاتی این کشور، ابتدا اطمینان حاصل کنید که یک فتوکپی از گذرنامه خود دارید و فرم درخواست را نیز به طور دقیق پر کرده اید. سپس برای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به صورت حضوری طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • هر شهر و منطقه در ترکیه یک اداره مالیات دارد. برای آسان تر شدن کار خود نزدیک ترین و در دسترس ترین اداره مالیات را انتخاب کنید. بعد از ورود به ساختمان اداره مالیات به دنبال تابلویی باشید که روی آن Sicil İşlemleri نوشته شده باشد.
  • بعد از ورود به این بخش، کارکنان شما را در زمینه دریافت شماره مالیاتی راهنمایی خواهند کرد. شما می توانید شماره مالیاتی خود را به صورت حضوری دریافت کنید.

نکته مهم: کارمندان و کارکنانی که در اداره مالیات ترکیه کار می کنند، احتمالا به زبان انگلیسی مسلط نیستند. به همین دلیل برای دریافت شماره مالیاتی ترکیه به صورت حضوری باید به زبان ترکی مسلط باشید یا فردی را همراه خود داشته باشید که بتواند به زبان ترکی صحبت کند. در صورتی که هیچ کدام از این دو روش میسر نبود، کاغذی همراه خود داشته باشید که روی آن نوشته شده است:

  • Yabancı uyrukluyum ve vergi numarası almaya geldim. Yardımcı olabilir misiniz؟
  • من یک تبعه خارجی هستم و برای دریافت شماره مالیاتی به اینجا آمده ام. می توانید به من کمک کنید؟

جمع بندی

ترکیه مانند تمامی کشور ها برای دریافت مالیات از شهروندان تبعه های خارجی قوانین مخصوص به خود را دارد. یکی از قوانین بسیار مهم و اولیه برای هر شخص، داشتن شماره مالیاتی است. شما برای این که حق خرید و فروش و دسترسی به خدمات دولت را داشته باشید، مجبور هستید که ابتدا این شماره را ارائه دهید. به همین دلیل در این مقاله درمورد نحوه دریافت شماره مالیاتی ترکیه توضیح دادیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.