021-91305905

بررسی شرایط تحصیل دکتری در ترکیه

شرایط تحصیل دکتری در ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه که در چهارراهی بین شرق و غرب واقع شده است، به عنوان کشوری فریبنده با پیشینه ای غنی از فرهنگ ‌های متنوع، چه معاصر و چه باستان، کشوری برجسته است. این ترکیب منحصر به‌ فرد آن را به مقصدی پرطرفدار برای دانشجویان در سراسر جهان تبدیل می کند. شرایط تحصیل دکتری در ترکیه با توجه به استاندارد های علمی معتبر مورد تایید دانشگاه های ترکیه و همچنین هزینه نسبتا کمتر زندگی و تحصیل در ترکیه در مقایسه با کشور های مختلف اروپایی، برای بسیاری از افراد گزینه قانع کننده ای است. علاوه بر این، دانشگاه های ترکیه دارای امکانات پیشرفته هستند و مدارک تحصیلی در آن جا دارای اعتبار بین المللی است. دانشجویان با تعداد زیادی از برنامه های دکتری مشهور برای تحصیل در این کشور، انعطاف پذیری برای انتخاب برنامه ای دارند که با اهداف تحصیلی آن ها همسو باشد. در بخش ‌های بعدی، به دانشگاه های برتر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه، همراه با پیش نیاز ها و مدارک ضروری خواهیم پرداخت.

چرا تحصیل در ترکیه؟

شرایط تحصیل دکتری در ترکیه

  1. ترکیه هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه ای را ارائه می دهد که این موضوع آن را به گزینه ای جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل می کند. در مقایسه با کشور هایی مانند بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا یا چین، هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه از 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی متغیر است که به میزان قابل توجهی کمتر است.
  2. هزینه های زندگی در ترکیه به طور شگفت انگیزی پایین است و مدیریت هزینه های خود را برای دانشجویان آسان تر می کند. چه محل اقامت، غذا، مواد غذایی، حمل و نقل یا سرگرمی، همه این جنبه های زندگی مقرون به صرفه هستند. با بودجه ماهانه 400 تا 600 یورو، دانشجویان می توانند به راحتی در ترکیه زندگی کنند.
  3. دانشجویان بین المللی که علاقه مند به تحصیل در ترکیه هستند به بورسیه های تحصیلی متعددی دسترسی دارند. این بورسیه ها از دانشجویان حمایت مالی می کنند و تحصیل در ترکیه را حتی بیشتر در دسترس می کنند. بنابراین، اگر به دنبال فرصت ‌هایی برای تحصیل در خارج از کشور هستید، ترکیه یک انتخاب عالی است.
  4. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ترکیه به دانشجویان اجازه می دهد تا نقطه ملاقات فرهنگ های اروپایی و آسیایی را تجربه کنند. این یک محیط چند فرهنگی را ایجاد می کند که در آن سنت ها، غذا ها و عادات هر دو قاره با هم ترکیب می شوند. اگر می خواهید خود را در یک تجربه فرهنگی متنوع غرق کنید، ترکیه یک مقصد عالی است.
  5. ترکیه گنجینه ای از تاریخ باستان و بنا های نمادین است. زندگی و تحصیل در ترکیه به شما این فرصت را می دهد که به کشف و مشاهده شگفتی های تمدن های باستانی بپردازید. از ویرانه های باشکوه افسوس گرفته تا دره های نفس گیر کاپادوکیه، مکان های تاریخی بی شماری وجود دارد که در آزمون زمان مقاومت کرده اند و همچنان بازدیدکنندگان را مجذوب خود می کنند.

شرایط تحصیل دکتری در ترکیه

شرایط تحصیل

شرایط تحصیل دکتری در ترکیه شامل گذراندن دوره کارشناسی ارشد است؛ زیرا دوره های دکتری معمولا بین 2 تا 5 سال طول می کشد. افراد دارای مدرک دکترا اغلب واجد شرایط تدریس در دانشگاه ها هستند. دانشجویان آینده نگر دکترا در ترکیه باید مهارت علمی خود را با شرکت در آزمون های پذیرش مانند ALES، GMAT و GRE نشان دهند. آزمون ALES به حداقل نمره 50 تا 70 نیاز دارد و سه بار در سال ارائه می شود. آزمون GMAT به حداقل نمره 500 نیاز دارد که برای مدت پنج سال اعتبار دارد، در حالی که آزمون GRE حداقل نمره 685 را می طلبد که برای مدت پنج سال نیز معتبر است.

داوطلبان دکتری در ترکیه از طریق یکی از چندین آزمون تایید شده که توسط دانشگاه های ترکیه برگزار می شود، به صورت کتبی و شفاهی ارزیابی می شوند. پس از اتمام موفقیت آمیز آزمون پذیرش، دانشجویان می توانند تحصیلات دکتری خود را آغاز کنند. تحقیقات آن ها به طور منظم توسط کمیته صلاحیت دانشگاه هر شش ماه یکبار بررسی می شود. هنگامی که یک دانشجو تحقیقات خود را کامل کرد، هیئت داوران پایان نامه نهایی او را ارزیابی می کنند. لازم به ذکر است که هیچ شرط سنی خاصی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه وجود ندارد؛ اما برای واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی، دانشجویان باید کمتر از 35 سال سن داشته باشند.

برنامه های دکتری در دانشگاه های ترکیه

یکی از شرایط تحصیل دکتری در ترکیه ، تسلط به زبان انگلیسی است. در بسیاری از برنامه های دکتری در دانشگاه های ترکیه، زبان های اصلی آموزش انگلیسی و ترکی است. دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه باید آزمون مهارت زبان انگلیسی یا ترکی را پشت سر بگذارند. آزمون های زبان انگلیسی پذیرفته شامل آزمون تافل با حداقل نمره 79 و آزمون آیلتس با حداقل نمره 7 است که هر دو، تنها دو سال اعتبار دارند. برای تسلط بر زبان ترکی، دانشجویان می ‌توانند در آزمون TÖMER شرکت کنند که در آن برای واجد شرایط بودن در مقطع دکتری باید مدرک سطح C1 را کسب کنند.

معروف ترین دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

معروف ترین دانشگاه ها

شرایط تحصیل دکتری در ترکیه بسیار عالی است، به طوری که ترکیه با 166 دانشگاه که دوره های دکتری را ارائه می دهند جزو بهترین ها در دنیا است. این دانشگاه ها به عنوان موسسات دولتی یا خصوصی طبقه بندی می شوند که همه آن ها توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) نظارت می شوند. در نتیجه، دانشگاه های ترکیه در صحنه بین المللی برتری رقابتی دارند و استاندارد های آموزشی دقیقی را رعایت می کنند. شایان ذکر است که چندین دانشگاه معروف در ترکیه برای برنامه های دکتری خود برجسته هستند، از جمله دانشگاه کانکایا (رتبه 401-500 در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان در سال 2021)، دانشگاه کوچ (رتبه 501-600)، دانشگاه حاجت تپه (رتبه 601-800). دانشگاه سابانجی (رتبه 501-600)، دانشگاه بیلکنت (رتبه 601-800)، دانشگاه بوغازیچی (رتبه 801-1000)، و دانشگاه فنی استانبول (رتبه 601-800).

جمع بندی

در آخر، در بررسی شرایط تحصیل دکتری در ترکیه باید به این نکته اشاره کرد که هزینه ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. دانشگاه ‌های دولتی ترکیه شهریه ‌ای از 1000 دلار تا 2000 دلار در سال دریافت می ‌کنند، در حالی که دانشگاه‌ های خصوصی هزینه ‌های بالا تری بین 3000 تا 15000 دلار در سال دارند. بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکتری در ترکیه در دسترس است. با این حال، این ها معمولا به دانشجویان کشور هایی با اقتصاد ضعیف اعطا می شود؛ زیرا هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه نسبتا مقرون به صرفه است.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.