021-91305905

همه چیز درباره سیستم آموزش ترکیه

سیستم آموزش ترکیه

فهرست مطالب

سیستم آموزش ترکیه سیستمی پویا و جامع است که در سال های اخیر دستخوش اصلاحات قابل توجهی شده است. این سیستم از سه سطح اصلی آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی تشکیل شده است. تحصیلات ابتدایی هشت سال و پس از آن سه سال دوره متوسطه است. این سیستم بر یک برنامه درسی گسترده از جمله ریاضیات، علوم و علوم انسانی تاکید دارد. دانش آموزان ترک در پایان دوره متوسطه در آزمون ورودی دانشگاه شرکت می کنند و واجد شرایط بودن آن ها برای تحصیلات عالی مشخص می شود.

آموزش حرفه ای نیز در این سیستم ادغام شده است تا دانش آموزان را برای مسیر های شغلی مختلف آماده کند. با تلاش‌ های مداوم برای ارتقای کیفیت و دسترسی، سیستم آموزشی ترکیه نشان دهنده تعهد به پرورش افراد مجرب برای چالش ‌های آینده است.

سیستم آموزش ترکیه

در طول تحصیلات متوسطه در ترکیه، دانش‌ آموزان درباره انتخاب بهترین رشته در مقاطع بالا تر تصمیم‌ های مهمی می ‌گیرند. این مرحله به آموزش متوسطه اول به مدت چهار سال و تحصیلات متوسطه عالی که سه سال دیگر طول می کشد، تقسیم می شود. در مرحله دوم، دانش ‌آموزان رشته ‌ای تخصصی را انتخاب می‌ کنند که به آن ها امکان می ‌دهد در موضوعاتی که با علایق تحصیلی و آرزو های شغلی ‌شان همسو است، عمیق ‌تر کاوش کنند.

سه مرحله آموزش اجباری در ترکیه

سیستم آموزش ترکیه

  1. آموزش ابتدایی (İlkokul): این مرحله اولیه شامل چهار سال و مخصوص دانش آموزان 6 تا 10 ساله است.
  2. آموزش راهنمایی (Ortaokul): پس از تحصیلات ابتدایی دانش آموزان وارد مرحله بعدی می شوند که چهار سال طول می کشد (کلاس پنجم تا هشتم). در این سطح، برنامه درسی برای پوشش موضوعات تخصصی تر از جمله زبان های خارجی، هنر و فناوری گسترش می یابد.
  3. تحصیلات متوسطه (Lise): مرحله نهایی سیستم آموزش ترکیه به صورت اجباری شامل چهار سال (پایه های نهم تا دوازدهم) است. دانش آموزان برنامه درسی تخصصی تر و عمیق تری را پشت سر می گذارند که آن ها را برای آزمون ورودی دانشگاه آماده می کند. آن ‌ها می ‌توانند در بین دبیرستان ‌های عمومی، دبیرستان ‌های فنی حرفه ‌ای یا دبیرستان‌ های خصوصی که هر کدام بر مسیر های تحصیلی یا حرفه‌ ای متفاوتی تمرکز دارند، گزینه ای را انتخاب کنند.

انواع موسسات آموزش عالی و واحد های دانشگاهی

در ترکیه، آموزش عالی شامل موسسات و واحدهای دانشگاهی مختلفی است که هر کدام اهداف متفاوتی را دنبال می ‌کنند:

  1.  دانشکده (کالج): این بخش بر آموزش عالی، تحقیقات و انتشارات دانشگاهی تمرکز دارند. با اتصال به بخش ها و برنامه های مختلف، تکمیل یک برنامه منجر به دریافت مدرک لیسانس می شود که معمولا حداقل به چهار سال تحصیل نیاز دارد.
  2. تحصیلات تکمیلی: مدارس تحصیلات تکمیلی در سیستم آموزش ترکیه به فعالیت در حوزه آموزش عالی و تحقیقات علمی می ‌پردازد. دانشگاه ‌ها در این زمینه دارای واحدهای تحصیلات تکمیلی هستند که مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا را که نمایانگر دستاوردهای علمی پیشرفته هستند، به دانش جویان اعطا می‌کنند.
  3. دانشگاه های فنی حرفه ای: این موسسات در سیستم آموزشی ترکیه، عمدتا برای آمادگی برای مشاغل خاص هستند که هشت ترم به طول می انجامد. هدف آن ها تجهیز دانش جویان به مهارت ها و دانش عملی مرتبط با رشته انتخابی آن هاست.
  4. دانشگاه های هنر: که به آموزش هنرمندان در موسیقی و هنرهای نمایشی اختصاص دارد، کنسرواتوارها یک برنامه هشت ترم را ارائه می دهند که خلاقیت و توسعه مهارت را تقویت می کند.
  5. کالج های حرفه ای پس از دوران متوسطه: این موسسات به مانند موسسات کار و دانش، با تمرکز بر آموزش متخصصان در زمینه های خاص، چهار ترم آموزشی را ارائه می دهند که بر مهارت های عملی تاکید می کند و دانش جویان را برای حضور در بازار کار حرفه ای آماده می کند.
  6. مرکز تحقیقات و کاربرد: موسسات آموزش عالی این مراکز را برای انجام مطالعات تحقیقاتی و کاربردی با توجه به نیازهای رشته های مختلف و اعطای فرصت های مطالعاتی، ایجاد می کنند.

مدارک تحصیلی در سیستم آموزش ترکیه

مدارک تحصیلی لازم

در سیستم آموزش ترکیه طیف متنوعی از مدارک تحصیلی ارائه می شود:

  1.  مدرک کاردانی (چرخه کوتاه): پس از طی یک برنامه تحقیقاتی دو ساله، در دانشگاه ها و دانشکده های فنی اعطا می شود.
  2.  مدرک لیسانس (دوره اول): پس از یک دوره چهار ساله (یا بیشتر برای رشته های خاص) با 240 واحد ECTS به پایان می رسد. برنامه های دندان پزشکی، دام پزشکی، داروسازی و پزشکی پنج تا شش سال طول می کشد و معادل مدرک کارشناسی ارشد در مناطق خاص شناخته می شود.
  3. مدرک کارشناسی ارشد (دوره دوم): برنامه دو ساله کارشناسی ارشد هنر (MA) یا کارشناسی ارشد علوم (MS). این مدرک به دو بخش با پایان نامه و بدون پایان نامه تقسیم می شود که حداقل به 120 ECTS برای مورد اول و 90 واحد برای مورد دوم با یک پروژه ترم نیاز دارد.
  4. مقطع دکتری (سیکل سوم): یک دوره دکتری هشت ترم. برنامه ای شامل ماژول ها، آزمون های مهارت، ارسال پایان نامه و دفاع شفاهی. گذراندن موفقیت آمیز دروس و امتحانات مقدم بر ارائه و دفاع از پایان نامه است.
  5. تخصص در برنامه های پزشکی: برنامه های پیشرفته در دانشکده های پزشکی، بیمارستان های دانشگاهی و کلینیک ها، شامل تست غربالگری، ارائه گزارش و دفاع در برابر کمیته معاینه.

ترم ها و تعطیلات در سیستم آموزش ترکیه

در ترکیه، سال تحصیلی از یک الگوی ساختارمند دو ترمه پیروی می کند. ترم اول در سپتامبر شروع می شود و در ژانویه به پایان می رسد. چرخه تحصیلی با یک تعطیلات تابستانی سه ماهه به پایان می رسد و یک دوره طولانی را برای استراحت و شرکت در فعالیت های تفریحی برای دانش آموزان فراهم می کند. این وقفه‌ ها فرصت ‌های ارزشمندی برای تجدید قوا برای دانش ‌آموزان هستند و تجربه یادگیری متعادل و موثر را در طول سال تحصیلی تضمین می ‌کنند.

گزارش مدرسه در ترکیه

گزارش مدرسه

در سیستم آموزش ترکیه، مدرسه برای آگاه ساختن والدین از پیشرفت تحصیلی فرزندشان طراحی شده است. در پایان هر ترم، دانش ‌آموزان گزارشی جامع دریافت می ‌کنند که نمرات آن ها را در هر موضوع نشان می‌ دهد. این گزارش ‌ها نقاط قوت دانش ‌آموز و زمینه ‌هایی را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند، نشان می دهند.

جمع بندی

مقاطع تحصیلی در ترکیه که با پیشرفت ساختاری از ابتدایی تا آموزش عالی مشخص شده است، تعهد به توسعه همه جانبه را نشان می دهد. با تمرکز بر موضوعات پایه در آموزش ابتدایی، مسیر های تخصصی در آموزش متوسطه و موسسات آموزش عالی متنوع، افراد به طور کاملا استاندارد آموزش می بینند. این سیستم با تاکید بر مهارت های عملی، مدارکی را از کاردانی تا دکترا ارائه می دهد.

این مدارک مسیر های شغلی متنوع را هموار می کنند. علاوه بر این، گنجاندن فعالیت های اجتماعی و برنامه های فوق برنامه بر تعهد به رشد تاکید می کند. از آن جایی که سیستم آموزش ترکیه به اصلاح چشم انداز آموزشی خود ادامه می دهد، دانش آموزان در آن به صورت آکادمیک، اجتماعی و خلاقانه برای رو به رو شدن با چالش های آینده پرورش می یابند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.