021-91305905

 رشته‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه

فهرست مطالب

امروزه رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه به یکی از مسیرهای تحصیلی پرطرف‌دار تبدیل شده‌اند. ازآنجایی‌که فارغ‌التحصیلان این حوزه مغزهای متفکر جامعه هستند و با رشته‌هایی مانند اقتصاد، سیاست و فلسفه‌ امور را در دست می‌گیرند. ازآنجایی‌که کشور ترکیه سرزمینی مترقی است، مسلماً رشته‌های علوم‌انسانی در آن بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت که بازار کار رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه خوب است و گزینه‌های مناسبی برای تحصیل در ترکیه هستند.

دقت داشته باشید که کشورها معمولاً ترجیح می‌دهند که بیشتر محصلان حوزه علوم‌انسانی از اتباع همان کشور باشند. زیرا در نهایت همین افراد خواهند بود که قدرت‌های سیاسی و فرهنگی را در آن کشور در دست خواهند گرفت؛ اما سیاست‌های کشور ترکیه کمی متفاوت‌ است و راه را برای تحصیل دانشجویان خارجی در این حوزه هموارتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

تحصیل در رشته‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

درصورتی‌که قصد تحصیل در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه را دارید ابتدا باید این را مدنظر قرار دهید که قصد تحصیل در چه مقطعی را دارید. اما برای تحصیل در هر دوره‌ای در رشته‌های علوم‌انسانی باید علاوه بر درخواست اینترنتی به‌صورت حضوری نیز به دانشگاه مراجعه کنید. البته این برای همه دانشگاه‌ها و همه رشته‌های این حوزه صدق نمی‌کند. درصورتی‌که برای مراجعه حضوری فراخوانده شدید احتمالاً باید برای پذیرش نهایی مصاحبه‌ای انجام دهید. در غیر این صورت از راه دور پذیرفته می‌شوید.

برای اخذ پذیرش اقداماتی نیاز است. در ابتدا باید فرم درخواست پذیرش را پر کنید و در مراحل بعدی با ریزنمرات دوران تحصیل به همراه ترجمه رسمی، انگیزه‌نامه، مدرک دیپلم به همراه ترجمه و مدرک زبان برای پذیرش نهایی اقدام کنید. البته، درصورتی‌که قصد تحصیل در دوره کارشناسی یا دکتری داشته باشید نیاز به ارائه توصیه‌نامه نیز خواهد بود.

یکی از نکات مهمی که برای اخذ پذیرش در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه باید مدنظر قرار دهید داشتن مدرک زبان معتبر است. در ترکیه امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی وجود دارد؛ بنابراین می‌توان بنا بر ترجیح خود یا خواست دانشگاه مدرک زبان انگلیسی یا ترکی ارائه کنید.

در‌صورتی‌که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشید باید حداقل آیلتس ۶ و یا تافل با امتیاز ۸۵ ارائه کنید. در‌صورتی‌که قصد تحصیل به زبان ترکی داشته باشید باید مدرک تومر با امتیاز حداقل ۸۰ ارائه کنید. البته این مقادیر ممکن است در دانشگاه‌های مختلف کمی متفاوت باشد و البته، در انتها باید به مهم‌ترین بخش فرایندپذیرش در این رشته‌ها نیز اشاره کنیم: شرکت در آزمون یوس ۲۰۲۳.

شرایط تحصیل در رشته‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تحصیل در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه به زبان انگلیسی نیز میسر است. نکته مثبت این است که برخی از برترین دانشگاه‌های ترکیه در زمینه علوم‌انسانی به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. برای مثال دانشگاه‌های بیلکنت، یاشار و TED علوم‌انسانی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و هر سه از برترین دانشگاه‌های ترکیه هستند.

شرایط پذیرش در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه نیز مانند سایر رشته‌های دیگر در آن کشور است. دوره کارشناسی رشته‌ها در این حوزه چهار‌ساله، دوره ارشد دو‌ساله و دوره دکتری چهار‌ساله است. یکی از خصوصیات مثبت تحصیل رشت‌های علوم‌انسانی در ترکیه این است که به شما در ادامه یا انتقال تحصیل به کشورهای اروپایی و آمریکایی کمک می‌کند. به‌ویژه اگر به زبان انگلیسی تحصیل‌کرده باشید.

به‌طورکلی می‌توان شرایط تحصیل در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه را بسیار مناسب دانشجویان خارجی دانست. درصورتی‌که در خوابگاه دولتی ساکن شوید باید ماهانه چیزی در حدود ۱۰ دلار پرداخت کنید. علاوه بر این، بورسیه‌های مختلفی که دانشگاه‌ها و دولت ترکیه برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند تا حد زیادی هزینه‌‌های زندگی دانشجویان را تقلیل داده‌اند.

لیست رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه

لیست رشته‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه طیف بسیار گسترده‌ای دارند. همین مسئله باعث می‌شود که دانشجویان بین‌المللی زیادی برای تحصیل علوم‌انسانی دانشگاه‌های ترکیه را انتخاب کنند. در ادامه تعدادی از این رشته‌ها را لیست کرده‌ایم.

  • علوم سیاسی
  • جغرافیا
  • روابط سیاسی
  • روان‌شناسی
  • مشاوره
  • کتابداری
  • علوم اقتصاد
  • اقتصاد صنعتی
  • انواع مدیریت
  • علوم اجتماعی
  • زبان و ادبیات ترکی
  • زبان و ادبیات انگلیسی

مواردی که ذکر شدند فقط بخشی از رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه بودند. نکته‌ای که وجود دارد این است که در کشور ترکیه به سیاست بهای بسیار زیای داده می‌شود. در برخی کشورها به دلایل مختلف متخصصان سیاسی نمی‌توانند به قدرت‌های سیاسی دست پیدا کنند. اما این مسئله در کشوری رو به ترقی مانند ترکیه صدق نمی‌کند؛ بنابراین رشته‌های مربوط به سیاست در این کشور بسیار محبوب هستند و در نتیجه اخذ پذیرش در آنها نیز تا حدودی دشوار‌تر از سایر رشته‌ها در این کشور است. اما توصیه ما این است که در صورت علاقه به این رشته حتماً آن را برای تحصیل در ترکیه مدنظر داشته باشید.

هزینه تحصیل رشته‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

همان‌طور که مشاهده کردید رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه در طیف بسیار گسترده‌ای قرار گرفته‌اند. از طرفی بازار کار رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه از رشته‌ای به رشته‌ دیگر متفاوت است و بنابراین مقدار هزینه‌ای که دانشگاه‌های مختلف از محصلان دریافت می‌کنند متغیر است.

به‌طورکلی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این حوزه باید در حدود ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال هزینه کنید. خوب است بدانید که تحصیل در این رشته‌ها به زبان ترکی و در دانشگاه دولتی نصف این مقدار هزینه خواهد داشت. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این حوزه باید در حدود ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال هزینه کنید. علاوه بر هزینه دانشگاه باید هزینه‌های زندگی در ترکیه را نیز مدنظر قرار دهید و از تمکن مالی خود اطمینان داشته باشید.

دانشگاه‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

به‌طورکلی رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه در اکثر دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند. در این بخش به تعدادی از این دانشگاه‌ها اشاره خواهیم کرد و دررابطه‌با برخی از آنها توضیحات مختصری نیز ارائه خواهیم کرد.

دانشگاه یالووا یک دانشگاه دولتی است که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد و حدود پانزده هزار دانشجو دارد. این دانشگاه در شهر زیبای یالووا (Yalova) ساخته شده است. شهریه تحصیل در این دانشگاه نسبتاً پایین است و طیف وسیعی از رشته‌ها را پوشش می‌دهد.

دانشگاه نجم‌الدین اربکان یک دانشگاه دولتی است و با وجود تنوعی که در رشته‌هایش وجود دارد یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌ها در ترکیه است. دانشجویان در این دانشگاه امکان تحصیل به زبان‌های انگلیسی و ترکی را دارند.

دانشگاه اوکان نیز یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که تا حدود زیادی شرایط پذیرش در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه را تسهیل کرده است. این دانشگاه با ۶۳ رشته کارشناسی، ۴۱ رشته ارشد و ۱۳ رشته دکتری که در ۸ دانشکده تدریس می‌شود طیف متنوعی از دانشجویان را در خود جای‌داده است.

بازار کار رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه

بازار کار رشته‌ های علوم‌ انسانی در ترکیه

از‌آنجایی‌که ترکیه کشوری است که سعی بر پایه‌ریزی اقتصادی قوی بر پایه فرهنگ‌سازی گسترده دارد به رشته‌های علوم‌انسانی در این کشور اهمیت زیادی داده می‌شود. در این کشور رشته‌هایی مانند اقتصاد، سیاست و مدیریت از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. در ترکیه بر خلاف ایران که برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها شغل مشخصی در نظر گرفته نشده است فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. علاوه بر این، دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند با برنامه‌های تبادلی که در آنها وجود دارد به کشورهای اروپایی مهاجرت کنند. در این کشورها بیشتر از هر نقطه دنیا به رشته‌های علوم‌انسانی بها داده می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد امکان اخذ پذیرش برای رشته‌های علوم‌انسانی در کشورهای خارجی دشوار است. اما تحصیل در ترکیه این محدودیت را ندارد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتی اگر قصد ادامه تحصیل در رشته‌های علوم‌انسانی در کشوری اروپایی را دارید ابتدا به تحصیل در ترکیه فکر کنید.

به‌طورکلی می‌توان تحصیل در رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه را فرصتی طلایی به‌حساب آورد. باتوجه‌به شرایط پذیرش رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه و بازار کار رشته‌های علوم‌انسانی در ترکیه می‌توان این مسیر تحصیلی را بهترین راه برای ایرانیان علاقه‌مند به برخی رشته‌های علوم‌انسانی به‌حساب آورد.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.