021-91305905

دانشگاه مصطفی کمال هاتای (Hatay Mustafa Kemal) به اختصار (MKU) یک دانشگاه دولتی است که در سال 1992 در هاتای واقع در میانه جنوب ترکیه تاسیس شد. نام این دانشگاه برگرفته از نام مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه است. هاتای یکی از 81 استان ترکیه است و انتاکیه شهر مرکزی این استان است. MKU با توسعه مستمر به یک مرکز آموزشی و علمی معتبر در ترکیه تبدیل شده است. این دانشگاه برنامه‌های مختلف تحصیلی را در مقاطع دیپلم،کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشگاه مصطفی کمال در ترکیه در رتبه 71 و در بین دانشگاه‌های جهان در رتبه 3857 قرار دارد. لازم به ذکر است مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران قرار نگرفته است.

پردیس و امکانات

پردیس اصلی این دانشگاه پردیس تایفور سوکمن نام دارد و در منطقه شمال سیرینول، واقع شده است. این پردیس دارای 7 ساختمان دانشکده‌های کشاورزی، علوم و ادبیات، اقتصاد و مدیریت بازرگانی، دامپزشکی، پزشکی، دندانپزشکی و همچنین دو مدرسه حرفه‌ای، سه موسسه تحصیلات تکمیلی، بیمارستان تحقیقاتی کاربردی و … است.

در این پردیس که پردیس اصلی دانشگاه محسوب می‌شود، بسیاری از امکانات رفاهی برای دانشجویان فراهم شده است. در این پردیس خوابگاه‌های مجهزی برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته شده است. این خوابگاه‌ها قابلیت اسکان 550 دانشجوی دختر و 380 دانشجوی پسر را دارند. در صورت تمایل دانشجویان می‌توانند از خوابگاه‌های خودگردان در نزدیکی دانشگاه استفاده کنند.

در قسمت‌های مختلف این پردیس، رستوران‌ها، کافه تریاها و سالن‌های غذاخوری مختلفی وجود دارد که غذاها و نوشیدنی‌های سالم را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

دانشگاه مصطفی کمال هاتای دارای یک کتابخانه بسیار مجهز با بیش از 20000 جلد کتاب و 300 نشریه ادواری است که نیازهای تحقیقاتی دانشجویان و کارکنان را برطرف می‌کند. دسترسی به اینترنت در تمام نقاط این کتابخانه امکان‌پذیر است و دانشجویان می‌توانند به راحتی به منابع آنلاین دسترسی پیدا کنند. این کتابخانه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10:30 شب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

امکانات-دانشگاه-مصطفی-کمال-هاتای

MKU امکانات ورزشی مختلفی را در پردیس اصلی برای دانشجویان فراهم کره که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال، زمین تنیس، سالن‌های بدنسازی، استخرهای سرپوشیده و… است. تیم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف در دانشگاه فعالیت می‌کنند که دانشجویان می‌توانند به این تیم‌ها بپیوندند و در مسابقات بین دانشگاهی و کشوری شرکت کنند.

خدمات بهداشتی و درمانی به صورت کاملا رایگان در اختیار دانشجویان و کارکنان دانشگاه مصطفی کمال هاتای قرار می‌گیرد.

دانشگاه مصطفی کمال هاتای به طور کلی دارای 12 دانشکده، 6 کالج، 11 مدرسه حرفه‌ای، 3 موسسه تحصیلات تکمیلی، 19 مرکز تحقیقاتی و یک بیمارستان تحقیقاتی کاربردی است. این دانشگاه دارای کتابخانه و امکانات ورزشی از جمله استخر المپیک و سالن بدنسازی با ظرفیت 2000 نفر است. یک پردیس سیتی سنتر در مرکز شهر انتاکیه واقع شده است و شامل دانشکده معماری، و دو مدرسه حرفه‌ای و همچنین مهمانخانه و سالن ورزشی است.

دانشگاه مصطفی کمال هاتای اهمیت ویژه‌ای برای فعالیت‌های بین‌المللی قائل است. این دانشگاه از سال 2001 عضو انجمن دانشگاه‌های اروپا (EUA) و از سال 2009 عضو انجمن هماهنگ کننده برنامه‌های اراسموس (EAEC) بوده است.

دانشگاه مصطفی کمال هاتای از سال 2004 در برنامه‌های اتحادیه اروپا مانند اراسموس، لئوناردو داوینچی، Youth و 7th Framework شرکت داشته است. فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه توسط دفتر روابط خارجه اداره می‌شود که در سال 2003 تاسیس شد.

بیمارستان دانشگاه مصطفی کمال هاتای، با ظرفیت 550 تخت، به عنوان یک بیمارستان تحقیقاتی و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مردم ساکن در هاتای و سایر شهرهای مجاور خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد.

دانشکده-های-دانشگاه-مصطفی-کمال-هاتای

دانشکده‌های مصطفی کمال

دانشکده کشاورزی

دانشکده مهندسی

دانشکده معماری

دانشکده تعلیم و تربیت

دانشکده علوم و ادبیات

دانشکده هنرهای زیبا

دانشکده شیلات و آبزی پروری

دانشکده اقتصاد و علوم ادری

دانشکده-های-دانشگاه-مصطفی-کمال-هاتای

دانشکده پزشکی

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده علوم دامپزشکی

کالج‌ها

کالج‌های دانشگاه مصطفی کمال هاتای که تحصیلات چهارساله را ارائه می دهند عبارتند از:

دانشکده گردشگری و هتل‌داری

دانشکده بهداشت هاتای

دانشکده تربیت بدنی و ورزش

دانشکده فیزیوتراپی و توانبخشی

دانشکده هوانوردی کشوری

مدارس حرفه‌ای

مدارس حرفه‌ای دانشگاه مصطفی کمال هاتای که تحصیلات 2 ساله را ارائه می‌دهند.

موسسه-های-دانشگاه-مصطفی-کمال-هاتای

موسسات

موسسات تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)

موسسه علوم بهداشتی

موسسه علوم طبیعی

موسسه علوم اجتماعی

نحوه-پذیرش-دانشگاه-مصطفی-کمال-هاتای

درخواست و اخذ پذیرش

پذیرش در دانشگاه مصطفی کمال هاتای مانند دیگر دانشگاه‌های کشور ترکیه مشروط به شرکت در آزمون‌های ورودی مانند YOS می‌باشد. همچنین برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری  مدرک آزمون‌های GRE و مهارت زبان انگلیسی مانند تافل و آیلتس الزامی می‌باشد. از آنجایی که زبان آموزش در این دانشگاه ترکی است، دانشجویان ملزم به داشتن مدرک تومر می‌باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام

دانشجویان عزیز برای ثبت نام باید مدارک خود را به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه نمایند. مدارک لازم برای ثبت نام عبارتند از:

تحصیل در دانشگاه مصطفی کمال هاتای ترکیه

دانشگاه مصطفی کمال هاتای یکی از دانشگاه‌های دولتی بوده که برای تحصیل در ترکیه است که در محیطی سالم و پرنشاط بهترین کیفیت را در سیستم آموزشی خود فراهم کرده است. در این مقاله به بررسی و معرفی شرایط پذیرش، رشته‌ها، امکانات و خدمات دانشگاه مصطفی کمال هاتای پرداختیم. امید است مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *