021-91305905

دانشگاه صباح الدین زعیم (Istanbul Sabahattin Zaim University) از جمله دانشگاه‌های غیرانتفاعی در ترکیه است که رسالت خود را درخشیدن در حوزه علم و پژوهش قرار داده است. این دانشگاه در طی سالیان متمادی توانسته با تشویق دانشجویان و به‌کارگیری اساتید مجرب ثابت کند که دانشگاه‌های خصوصی ترکیه می‌توانند در دنیای پویای علم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

تاریخچه دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم در سال ۲۰۱۰ و در شهر زیبای استانبول تأسیس شد. این دانشگاه سال‌های سال با عناوین دیگری در این شهر وجود داشته و از همان ابتدا با کاربری‌های علمی مختلف به ارتقای سطح دانش مردم محلی کمک کرده است. این دانشگاه اولین‌بار در سال ۱۸۹۹ دانشجویانی معدود را پذیرفت که همگی ترک بودند. اما امروزه صباح الدین زعیم یک دانشگاه بین‌المللی خوش‌نام به‌حساب می‌آید که دانشجویان از سراسر جهان برای تحصیل در آن به ترکیه می‌آیند.

ویژگی های دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم مؤسسه‌ای غیرانتفاعی است که وسعت و تعداد دانشجویان نسبتاً زیادی دارد. این دانشگاه با دارابودن هفت دانشکده مجزا طیفی متنوع از رشته‌ها را تدریس می‌کند و همواره سعی داشته است تا آموزش خود را هرچه بیشتر به سمت تخصصی‌کردن پیش ببرد. شرایط تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم برای افرادی که به زبان ترکی مسلط نیستند نیز بسیار مناسب است. زیرا امکان تحصیل در آن به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

ظرفیت های تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم

شرایط تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم فرصت‌های فراوانی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. توجه و اهتمام مسئولان این دانشگاه بر ارتقای سطح علمی آن باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان در رشته‌های مختلف برای رشد و ترقی علمی ترغیب شده و حداکثر تلاش خود را به کار گیرند.

این دانشگاه با ارائه بورسیه‌های مختلف و شرکت در برنامه‌های تبادلی توانسته به‌خوبی در دانشجویان ایجاد انگیزه کند. از طرفی کمک‌های مادی و معنوی مختلف این دانشگاه به پژوهشگرانی که سعی بر ارتقای سطح علمی این دانشگاه دارند باعث شده است که تا این لحظه در حدود ۵۰۰ مقاله معتبر از این دانشگاه در نشریات معتبر سراسر جهان به چاپ برسد.

اخذ پذیرش از دانشگاه صباح الدین زعیم

اخذ پذیرش از دانشگاه صباح الدین زعیم

مقدار نسبتا مناسب هزینه تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم، سطح علمی نسبتا خوب و موقعیت مکانی این دانشگاه باعث شده است که متقاضیان اخذ پذیرش از آن به‌طور روزافزون در حال افزایش باشند. اگرچه صباح الدین زعیم دانشگاهی دولتی است اما قبولی در آن ملزم به شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه یعنی TR-YOS و SAT است.

معیار دیگری که در اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسیار اهمیت دارد میزان معدل داوطلبان است؛ بنابراین برای پیشی‌گرفتن از سایر رقبا باید بر اهمیت میزان معدل خود علاوه بر نمراتی که از آزمون‌های ورودی کسب می‌کنید توجه داشته باشید.

درصورتی‌که قصد تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی یعنی دوره ارشد و دکتری را داشته باشید موارد دیگری به‌جز آزمون‌های ورودی و معدل نیز اهمیت پیدا می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به رزومه پژوهشی و مقالات منتشر شده داوطلبان اشاره کرد.

زبان تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم

همان‌طور که اشاره شد علاوه بر زبان ترکی شرایط تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم به زبان انگلیسی نیز فراهم است. در این صورت باید قبل از ارسال درخواست برای دانشگاه در یکی از آزمون‌های زبان بین‌المللی معتبر مانند آیلتس یا تافل شرکت کنید.

ازآنجایی‌که تنها برخی از رشته‌ها در این دانشگاه به هر دو زبان تدریس می‌شوند خوب است که در ابتدا از ارائه درس موردنظر خود به زبان انگلیسی اطمینان حاصل کنید. به این منظور می‌توانید به وبسایت دانشگاه مراجعه کرده تا به طور دقیق از شرایط تحصیل در رشته موردنظر خود اطلاعات کسب کنید. درصورتی‌که قصد تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم را داشته باشید و بومی ترکیه نباشید ملزم به شرکت در آزمون تومر و ارائه مدرک آن به دانشگاه هستید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم

خوشبختانه امکان ثبت‌نام اولیه در دانشگاه صباح الدین زعیم به‌صورت مجازی فراهم شده است. به این منظور کافی است به وبسایت این دانشگاه مراجعه کرده و پس از بررسی شرایط رشته موردنظر خود برای تحصیل در آن درخواستی ارسال کنید.

توجه داشته باشید که در این مرحله باید مواردی همچون نمره آزمون ورودی و نمرات تحصیلی مقاطع پیشین خود را برای دانشگاه ارسال کنید؛ بنابراین می‌توان گفت ثبت‌نام اولیه در دانشگاه صباح الدین زعیم پس از فارغ‌التحصیلی و پس از شرکت در یک آزمون ورودی موردتأیید امکان‌پذیر است. در ادامه مدارک لازم برای ثبت‌نام اولیه و نهایی در این دانشگاه را آورده‌ایم.

رنکینگ دانشگاه صباح الدین زعیم

رنکینگ دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم از جمله برترین‌های ترکیه به‌حساب نمی‌آید، اما در کل عملکرد قابل‌قبولی داشته است و سیاست‌‌های آن نوید آینده‌ای روشن را برای این مرکز علمی می‌دهند. دانشگاه صباح الدین زعیم دارای رتبه ۵۷۶۶ در دنیا، ۲۱۳۰ در آسیا، ۱۱۷ در ترکیه و ۳۱ در استانبول است. این دانشگاه بیش از هر چیز در حوزه علوم‌انسانی درخشیده است و در مدارج بعدی توانسته در حوزه‌های شیمی، زیست‌شناسی و مهندسی عملکرد خوبی داشته باشد.

برنامه های تبادل دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم با مشارکت در برنامه تبادل دانشجوی اراسموس پلاس فرصت‌هایی طلایی برای پیشرفت تحصیلی و علمی دانشجویان و هیئت‌علمی خود فراهم کرده است. این دانشگاه از طریق اراسموس پلاس می‌تواند با ۱۳۰ دانشگاه در ۳۸ کشور مختلف تبادل اعضا داشته باشد.

دانشجویان، اساتید و حتی برخی از کارکنان دانشگاه از طریق این برنامه می‌توانند به کشوری که در اراسموس پلاس مشارکت داشته باشد رفته و آموزش‌هایی ویژه خود ببینند. البته اساتید خود می‌توانند آموزش‌دهنده نیز باشند و تجربه تدریس در کشوری خارجی را تجربه کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم

هزینه تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم نسبت به موقعیت مکانی و امکانات رفاهی و علمی آن بسیار مناسب است. در اکثر رشته‌های این دانشگاه امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد که می‌تواند هزینه‌های تحصیل را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. در ادامه شهریه سالیانه برخی از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه را آورده‌ایم.

رشتهشهریه (سالیانه)
مهندسی کامپیوتر (کارشناسی)۷۰۰۰ دلار
روان‌شناسی (کارشناسی)۷۰۰۰ دلار
معماری (کارشناسی)۷۰۰۰ دلار
اقتصاد اسلامی (کارشناسی)۷۰۰۰ دلار
معماری (ارشد)۴۰۰۰ دلار
مهندسی صنایع غذایی (ارشد)۴۰۰۰ دلار
مدیریت بهداشت (ارشد)۴۰۰۰ دلار
علوم تغذیه (ارشد)۹۰۰۰ دلار
تاریخ و هنر اسلامی (ارشد)۹۰۰۰ دلار
معماری (دکتری)۸۰۰۰ دلار
روان‌شناسی بالینی (دکتری)۱۰۰۰۰ دلار
زبان و ادبیات انگلیسی (دکتری)۸۰۰۰ دلار

دانشکده های دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم دارای هفت دانشکده است که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرند. برخی از این دانشکده‌ها در پردیس اصلی ۱۵۵ هکتاری دانشگاه قرار گرفته‌اند و برخی از آنها در محیط شهر ساخته شده‌اند. به‌هرحال امکانات رفت‌و‌آمد آسان برای همه دانشکده‌های صباح الدین زعیم فراهم شده است. در ادامه به این دانشکده‌ها اشاره کرده‌ایم.

رشته های دانشگاه صباح الدین زعیم

رشته های دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم دارای انواعی از رشته ها است که بیش‌تر آنها در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. این دانشگاه دارای بیش از ۳۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۲۰ رشته در مقاطع کارشناسی و دکتری است. اگرچه امکان تحصیل برخی رشته‌ها دوره ارشد این دانشگاه در دوره کارشناسی وجود ندارد. در ادامه تعدادی از رشته‌های این دانشگاه را معرفی کرده‌ایم.

امکانات دانشگاه صباح الدین زعیم

دانشگاه صباح الدین زعیم از جمله مراکز آموزشی است که امکانات بسیار کامل و باکیفیتی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این دانشگاه دارای سالن‌های ورزشی و بدن‌سازی متعدد است که انواعی از رشته‌های ورزشی در آنها آموزش داده می‌شوند. امکان استفاده آزاد از آنها نیز وجود دارد. به‌علاوه در این دانشگاه زمین گلف و میدان تیراندازی با کمان نیز وجود دارد.

از طرف دیگر صباح الدین زعیم با ارائه کمک‌های جسمانی و روانی به دانشجویان سعی بر این دارد که آنها را در بهترین وضعیت سلامتی نگه دارد. خوابگاه‌هایی با فضای تمیز، گرم و صمیمی در کنار سالن‌های غذاخوری باکیفیت این دانشگاه خیال دانشجویان را از لحاظ تأمین بدیهیات زندگی آسوده کرده است.

موقعیت جغرافیایی دانشگاه صباح الدین زعیم

پردیس اصلی دانشگاه صباح الدین زعیم در نزدیکی دریاچه زیبای کوچوک چکمجه ساخته شده است. ساختمان این دانشگاه در خیابان هالکالی که یکی از بهترین مناطق مسکونی در استانبول است ساخته شده است. در نزدیکی پردیس اصلی صباح الدین زعیم، دانشگاه آجی بادام قرار گرفته است که می‌تواند عاملی برای تعامل هرچه بیشتر دانشجویان باشد.

دانشگاه صباح الدین زعیم

جمع بندی

دانشگاه صباح الدین زعیم صرفاً بر ارائه دانش تمرکز ندارد. مسئولان این دانشگاه حداکثر سعی خود را به کار می‌گیرند که سطح علمی این دانشگاه بالا باشد و بالا بماند و درعین‌حال در تلاش هستند تا محیطی شاد، زیبا، پویا و بی‌نقص برای دانشجویان فراهم کنند.

امکانات متعدد این دانشگاه در کنار ویژگی‌های دیگری مانند موقعیت مکانی آن و تنوع رشته‌هایی که دارد باعث می‌شود آن را از جمله پیشنهادهای مناسب برای تحصیل در ترکیه به‌حساب آوریم. شرایط تحصیل در دانشگاه صباح الدین زعیم آن را به محیط بسیار مناسبی برای تحصیل دانشجویان خارجی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *