021-91305905

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

فهرست مطالب

امروزه تحصیل علوم تغذیه در ترکیه طرفداران فراوانی پیدا کرده است. خبر خوب این است که تعداد زیادی از دانشگاه‌های ترکیه از جمله بهترین‌های آن رشته علوم تغذیه را پوشش می‌دهند. یکی از نکات مثبت تحصیل این رشته در ترکیه این است که داوطلبان می‌توانند به دو زبان ترکی یا انگلیسی در آن به تحصیل بپردازند.

در کل رشته علوم تغذیه از جمله رشته‌هایی است که نیاز به آن در دنیای رو به پیشرفت امروزی روزبه‌روز بیشتر حس می‌شود. پیشرفت تکنولوژی و رفاه اجتماعی میزان تحرک انسان‌ها را پایین آورده است. از طرفی میزان کالری دریافتی روزانه افراد در اکثر موارد بیش از حد موردنیاز آنها است. در نتیجه شاهد افزایش قابل‌توجه میزان چاقی در میان جوامع هستیم؛ بنابراین نیاز به یک کارشناس تغذیه بیش‌از‌پیش حس می‌شود.

وظایف متخصصان علوم تغذیه

پس از اتمام تحصیل علوم تغذیه در ترکیه با بازار کار گسترده‌ای مواجه خواهید شد. همان‌طور که اشاره شد امروزه به دلایلی شاهد افزایش شدید آمار چاقی هستیم. از طرفی ناهنجاری در تغذیه فقط منجر به چاقی نمی‌شود و برعکس گاهی منجر به لاغری بیش از حد نیز می‌شود.

کارشناسان تغذیه باید باتوجه‌به وضعیت هر فرد برای او برنامه غذایی ویژه‌ای تنظیم کنند. به صورتی که تمام کمبودهای مواد مغذی در بدن افراد جبران شود. این مسئله گاهی اوقات به کمک مکمل‌های غذایی انجام‌شدنی است و گاهی صرفاً با اصلاح عادات غذایی روزانه انجام می‌شود. در نهایت می‌توان وظیفه کلی یک کارشناس امور تغذیه را یک چیز دانست؛ بهبود یا حفظ سلامت عمومی افراد با اصلاح یا تنظیم کمیت و کیفیت مواد غذایی ورودی به بدن آنها.

مهارت های لازم پس از تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

برخی افراد تصور می‌کنند صرفاً با اتمام تحصیل علوم تغذیه در ترکیه به متخصصی تمام‌عیار در این حوزه تبدیل خواهند شد. اما نکته‌ای که دررابطه‌با این رشته وجود دارد این است صرفاً با اخذ مدرک دانشگاهی مهارت‌های کافی را اخذ نخواهید کرد. تبدیل‌شدن به یک کارشناس تغذیه خوب نیاز به سال‌ها تجربه دارد.

از طرفی، می‌دانیم که علوم تغذیه از جمله رشته‌هایی است که روزبه‌روز در حال تغییر و بهبود است. یکی از دلایل آن پویایی این رشته و پژوهش‌هایی است که دررابطه‌با آن انجام می‌شود؛ بنابراین از یک کارشناس تغذیه نیز انتظار می‌رود که همواره به‌روز باشد و بر طبق آخرین دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت کند.

یکی دیگر از مهارت‌های ضروری برای یک کارشناس تغذیه خوب داشتن مهارت‌های اجتماعی بالا است. این افراد باید علاوه بر داشتن صبر و حوصله زیاد توانایی تعامل با اقشار مختلف جامعه را داشته باشند. درصورتی‌که قصد کار در ترکیه را پس از فارغ‌التحصیلی داشته باشید توصیه می‌شود که به زبان ترکی تسلط پیدا کنید. اگرچه علوم تغذیه در برخی دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود؛ اما تسلط به زبان ترکی نیز تا حد زیادی ضرورت پیدا می‌کند.

آینده شغلی تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

فرصت های شغلی پس از تحصیل مدیریت بهداشت در ترکیه

همان‌طور که اشاره شد باید بدانید که تحصیل علوم تغذیه در ترکیه تا حد زیادی آینده‌ شغلی شما را تضمین خواهد کرد. اگرچه باید توجه داشته باشید که در نهایت این مهارت و علم شما است که برای استخدام‌شدن مورد سنجش قرار می‌گیرد. درصورتی‌که صلاحیت‌های لازم را داشته باشید علاوه بر ترکیه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز امکان فعالیت خواهید داشت.

متخصصان تغذیه می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید مواد غذایی و مطب پزشکان غدد به فعالیت بپردازند. یکی از امتیازات ویژه این رشته در این است که می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی برای تأسیس کلینیک شخصی نیز اقدام کرد. در این صورت می‌توانید به نسبت محبوبیت و مهارتی که دارید درآمد کسب کنید.

آینده تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

می‌توان به‌جرئت گفت که تحصیل علوم تغذیه در ترکیه آینده روشنی خواهد داشت. ترکیه کشوری است که به داشتن غذاهای خوش‌طعم و لذیذ شهرت دارد. به‌طورکلی مصرف مواد قندی و چربی‌های ناسالم در این کشور قدمتی دیرینه دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح رفاه اجتماعی تعداد افرادی که دچار چاقی مفرط می‌شوند افزایش‌یافته است. از طرفی برخی افراد نیز یا پرهیز بیش از حد در خوردن دچار لاغری مفرط می‌شوند. بدین صورت است که نیاز به کارشناسان تغذیه نه‌تنها در ترکیه بلکه در سراسر جهان روز‌به‌روز بیش‌از‌پیش می‌شود.

دروسی که برای تحصیل علوم تغذیه در ترکیه گذرانده می‌شوند

دانشجویان با تحصیل علوم تغذیه در ترکیه به طور ویژه با تأثیر مواد غذایی بر بدن آشنایی پیدا می‌کنند. آنها به طور کامل ابعاد شیمیایی مواد غذایی را مورد بررسی قرار می‌دهند. از طرفی، کارشناسان تغذیه نیاز به تسلط کامل بر فرایندهای زیستی و هورمونی بدن انسان دارند. قابل حدس است که دانشجویان علوم تغذیه باید با تمام بخش‌های بدن انسان آشنایی داشته باشند. زیرا تغذیه می‌تواند بر تمام ابعاد بدن انسان تأثیرگذار باشد. در ادامه برخی از دروسی که در این رشته گذرانده می‌شوند را آورده‌ایم.

  • زیست‌شناسی تغذیه
  • آناتومی
  • بیوشیمی متابولیسم
  • اصطلاحات پزشکی
  • مبانی روان‌شناسی
  • رژیم‌درمانی
  • بررسی بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه
  • اصول نگهداری مواد غذایی
  • میکرو‌ب‌شناسی مواد غذایی
  • داروشناسی

شاخه های تخصصی تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه می‌تواند در دوشاخه دنبال شود. یکی از این شاخه‌ها مربوط به بررسی تغذیه بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراجعینی می‌شود که به دنبال برنامه‌ای‌ غذایی با هدفی خاص هستند. شاخه دیگر بر تغذیه گروه‌های سنی خاص تمرکز دارد. در نهایت داوطلبان باید با بررسی پتانسیل‌ها و علایق خود یکی از این دوشاخه را انتخاب کنند.

                                        تحصیل علوم تغذیه در دانشگاه های ترکیه

ورود به دانشگاه دولتی برای تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

امکان تحصیل علوم تغذیه در ترکیه در بهترین دانشگاه‌های دولتی وجود دارد. دررابطه‌با تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه نکاتی وجود دارد که توجه به آنها ضروری است. اول این که باید بدانید که در ترکیه حتی با تحصیل در دانشگاه دولتی نیز نیاز به پرداخت شهریه دارید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه باید حتماً در آزمون‌ ورودی دانشگاه‌های این کشور شرکت کرده باشید. این آزمون‌ها شامل یوس مرکزی یا همان TR-YOS  و SAT می‌شوند. دانشگاه‌های مختلف بازه‌های نمره‌ای متفاوتی را برای این آزمون‌ها تعیین می‌کنند. در صورتی که قصد تحصیل در رشته و دانشگاهی را داشته باشید باید از استانداردهای قبولی آن اطلاع کسب کنید.

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه بدون آزمون

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه بدون آزمون نیز امکان‌پذیر است. ممکن است عده‌ای تصور کنند دانشگاه‌هایی که در ترکیه پذیرش بدون آزمون دارند ممکن است از دانشگاه‌های دولتی سطح علمی پایین‌تری داشته باشند. اما این تصوری کاملاً غلط است. بسیاری از دانشگاه‌های خصوص ترکیه دارای سطح علمی بالایی هستند و در مواردی از دانشگاه‌های دولتی نیز رنکینگ بالاتری دارند.

درصورتی‌که قصد ورود بدون آزمون به دانشگاه‌های دولتی ترکیه را داشته باشید باید بر روی رزومه‌ای قوی کار کنید. علوم تغذیه جزو رشته‌های پرطرفدار در ترکیه است و رقابت برای تصاحب کرسی‌ آن در دانشگاه‌ها بالا است. مهم‌ترین معیار برای قبولی بدون آزمون دانشجویان در رشته علوم تغذیه معدل است. هرچه نمرات دوران تحصیلی قبلی بالاتر باشد شانس قبولی بیشتر خواهد بود. معیار دیگر داشتن تمکن مالی کافی برای تحصیل و گذراندن زندگی در ترکیه است. در زیر لیستی از مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه را آورده‌ایم.

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی
  • ریزنمرات به همراه ترجمه رسمی
  • مدرک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی (بسته به دانشگاه)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی

برترین دانشگاه های علوم تغذیه در ترکیه

دانشگاه‌ها بر اساس تعداد مقالاتی که منتشر می‌کنند و سطح علمی که دارند مورد سنجش قرار می‌گیرند؛ بنابراین برترین دانشگاه‌های علوم تغذیه در ترکیه را می‌توان گزینه‌هایی دانست که در این رشته بهترین دانشجویان را تربیت می‌کنند و در نهایت بهترین گزینه‌ها برای تحصیل هستند. در زیر هفت دانشگاه برتر ترکیه در رشته علوم تغذیه را آورده‌ایم. این دانشگاه‌ها به‌طورکلی نیز جزو برترین دانشگاه‌های ترکیه هستند.

هزینه تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

هزینه تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

تحصیل علوم تغذیه در دانشگاه‌های دولتی بسیار به‌صرفه است. اگر به هر دلیلی تمایل به تحصیل در دانشگاهی خصوصی دارید نیز خوب است بدانید که در اکثر موارد شهریه این دسته از دانشگاه‌ها نیز در حد معقولی قرار دارد. به‌هرحال خوب است که پیش از هر اقدامی از تمکن مالی خود اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که هزینه تحصیل علوم تغذیه در ترکیه صرفاً محدود به شهریه دانشگاه نمی‌شود. در جدول زیر میزان شهریه دانشگاه‌های برتر ترکیه در رشته علوم تغذیه را آورده‌ایم.

نام دانشگاهزبان تحصیلشهریه سالیانه
اسکودارترکی۳۹۰۰ دلار
فنرباغچهترکی۳۰۰۰ دلار
مدیپول استانبولترکی۶۵۱۰ دلار
اوکان استانبولانگلیسی و ترکی۴۵۰۰ دلار
هالیچانگلیسی۴۶۰۰ دلار
ایستینیهترکی۴۵۰۰ دلار
ینی یوزییل استانبولانگلیسی۵۲۵۰ دلار

شرایط سنی تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

خوشبختانه شرایط تحصیل علوم تغذیه در ترکیه محدود به سن خاصی نمی‌شود. تنها نکته‌ای که دانشگاه‌ها در پذیرش افراد به آن توجه می‌کنند داشتن حداقل مدرک دیپلم است که برای دریافت آن مسلماً باید دوران تحصیل در مدرسه را گذرانده باشید. به همین دلیل عده‌ای تصور می‌کنند که حداقل سن ورود به دانشگاه‌های ترکیه ۱۸ سال است. درحالی‌که این تصوری کاملاً غلط است.

تنها درصورتی‌که قصد دریافت بورسیه تحصیلی داشته باشید با محدودیت سنی مواجه هستید. برای اخذ بورسیه کارشناسی باید کمتر از ۲۱ سال سن داشته باشید. برای اخذ بورسیه در دوره کارشناسی ارشد نیز باید حداکثر ۳۰ سال سن و برای اخذ پذیرش دوره دکتری نیز باید حداکثر ۳۵ سال سن داشته باشید.

شرایط معدل تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

معدل معیار مهمی در اخذ پذیرش تحصیلی برای تحصیل علوم تغذیه در ترکیه به‌حساب می‌آید. اگرچه تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند نسبتاً زیاد است؛ اما این دلیل بر سهولت قبولی در این رشته نیست. توجه داشته باشید که میزان داوطلبین تحصیل در علوم تغذیه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

یکی از معیارهای اصلی در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ترکیه و تقریباً معیار اصلی در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه معدل است. اول‌ازهمه باید بدانید که معدل کمتر از ۱۲ در اکثر دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته نخواهد شد. نکته دیگری که وجود دارد این است شرایط تحصیل علوم تغذیه در ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و در نتیجه حداقل معدل تعیین شده توسط آنها می‌تواند تفاوت داشته باشد.

در نهایت توصیه می‌شود که سعی بر این داشته باشید تا در صورت کم‌بودن نمرات دیپلم تا جای ممکن آنها را ارتقا دهید. درصورتی‌که در ایران به تحصیل پرداخته‌اید یا مشغول به تحصیل هستید می‌توانید از امکان ترمیم نمرات استفاده کنید و شانس خود در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه را بالا ببرید.

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه

سخن پایانی

تحصیل علوم تغذیه در ترکیه می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. دانشگاه‌های سطح بالایی به تدریس این رشته می‌پردازند. اساتید مجربی در سراسر ترکیه وجود دارند که هر ساله تعداد زیادی مقاله معتبر دررابطه‌با علوم تغذیه و زیست‌شناسی بدن انسان منتشر می‌کنند. بازار کار علوم تغذیه روزبه‌روز در حال بهترشدن است و نیاز به این رشته در اکثر جوامع وجود دارد. تمام این موارد علوم تغذیه را به گزینه‌ای بسیار جذاب برای تحصیل در ترکیه تبدیل کرده‌اند.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.