021-91305905

راهنمای ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

فهرست مطالب

راه اندازی کسب و کار در ترکیه می تواند یک گزینه جذاب برای انتقال سرمایه در کشوری با اقتصاد قوی و موقعیت استراتژیک در تقاطع اروپا و آسیا باشد؛ اما برای این کار، ابتدا باید یک شرکت ترکیه به ثبت برسانید. ثبت شرکت در ترکیه اصول و قوانین خاص خود را دارد که برای افراد عادی مکن است پیچیده و زمان بر باشد. این کار شامل انجام مجموعه ای از الزامات قانونی و اداری است که باید با دقت و به طور کامل انجام شود. اگر قصد دارید در آینده نزدیک شرکت خود را در ترکیه به ثبت برسانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چارچوب قانونی ثبت شرکت در ترکیه

اولین قدم برای ثبت شرکت در ترکیه ، رسیدن به درک درست از چارچوب قانونی ثبت در این کشور است. ترکیه دارای یک چارچوب حقوقی جامع برای راه اندازی کسب و کار است که به آن قانون تجارت ترکیه یا  “TCC” گفته می شود. البته در این بین قوانین دیگر همچون قانون تعهدات ترکیه یا “CoO” و قانون کار ترکیه یا “TLL” نیز نقش بسزایی دارند.

این قوانین جنبه های مختلف تجارت در ترکیه از جمله ثبت شرکت جدید، روند تنظیم قرارداد های کاری و تجاری، تخصیص مسئولیت ها و مسائل مربوط به کسب و کار در ترکیه را تنظیم می کنند.

نکات کلیدی ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

برای به ثبت رساندن یک شرکت در ترکیه باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارید و به نکات مهمی توجه داشته باشید که برخی از آن ها به این شرح است:

  • توجه به فرآیند های قانونی و اداری: برای راه اندازی یک تجارت جدید در ترکیه باید مراحل قانونی و اداری متعددی از جمله اخذ مجوز های لازم، ثبت شرکت در سازمان های دولتی مربوطه و اخذ شماره شناسایی مالیاتی را پشت سر بگذارید. توجه به این فرآیند های قانونی و اداری اهمیت بسیاری دارد.
  • آمادگی و برنامه ریزی: یکی از مهم ترین اقداماتی که باید برای ثبت شرکت در ترکیه انجام دهید، داشتن آمادگی و برنامه ریزی برای این کار است. به طور کلی راه اندازی یک کسب و کار جدید در این کشور، ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد؛ اما با برنامه ریزی و داشتن آمادگی کامل، می توان به موفقیت های بزرگی رسید.
  • انتخاب ساختار قانونی شرکت: نکته مهم بعدی برای ثبت شرکت در ترکیه ، انتخاب نوع ساختار قانونی مناسب، برای شرکت خود است. به طور کلی رایج ترین نهاد های تجاری در این کشور عبارت اند از: شرکت هایی با مسئولیت محدود (LLCs)، شرکت های سهامی (JSC) و شرکت های انفرادی.
  • رعایت قوانین کار: تنها شرکت هایی می توانند در ترکیه به فعالیت خود ادامه دهند که قوانین کار در این کشور را به طور کامل رعایت کرده باشند. این قوانین شامل قوانین مربوط به قرارداد های کاری، ساعات کار و حقوق و مزایای کارمندان و… است.
  • رعایت مقررات مالیاتی، حسابداری و ارائه گزارشگرهای مالی: بعد از ثبت شرکت در ترکیه، موظف هستید طبق مقررات مالیاتی، حسابداری شرکت را با دقت فراوانی انجام دهید و در دوره های تعیین شده گزارشات مالی خود را به سازمان های مربوطه ارائه نمایید. رعایت قوانین حسابداری و مالیاتی، در این کشور اهمیت بسیاری دارد.

به طور کلی ثبت شرکت در ترکیه ممکن است پیچیده و زمان بر باشد؛ از این رو پیشنهاد می کنیم برای اطمینان خاطر بیشتر، در این مسیر از افراد حرفه ای کمک بگیرید.

انتخاب ساختار حقوقی مناسب برای ثبت شرکت در ترکیه

انتخاب ساختار حقوقی مناسب برای ثبت شرکت در ترکیه

همان طور که در پاراگراف قبل نیز گفته شد، یکی از مهم ترین نکات کلیدی ثبت شرکت در ترکیه ، انتخاب ساختار حقوقی مناسب برای کسب و کار خود است. رایج ترین ساختار های تجاری و انواع شرکت در ترکیه عبارت اند از شرکت با مسئولیت انفرادی، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) و شرکت سهامی (JSC)، که در ادامه هر یک را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

  • شرکت با مسئولیت انفرادی

شرکت با مسئولیت انفرادی ساده ترین نوع ساختار قانونی یک تجارت در این کشور است.  معمولا مالکیت و اداره این مدل از شرکت ها تنها توسط یک فرد انجام می شود. در نتیجه مسئول تمام بدهی ها و قرارداد ها و سایر امور مربوط به شرکت، همان یک نفر است. این نوع ساختار برای راه اندازی کسب و کار های کوچک، بسیار مناسب است.

  • شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

LLC یکی دیگر از گزینه های محبوب برای راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در ترکیه است. در این ساختار تجاری عموما مسئولیت های محدود برای مالکان متعدد شرکت در نظر گرفته می شود. این مسئولیت ها اغلب باتوجه به میزان سرمایه ای است که هر فرد وارد شرکت نموده است، تخصیص داده می شود؛ اما بدهی های عمومی در بین مالکان به یک اندازه تقسیم خواهد شد. یک شرکت با طرح تجاری LLC باید حداقل یک  و حداکثر 50 سهامدار داشته باشد.

  • شرکت سهامی (JSC)

 شرکت سهامی JSC یکی دیگر از ساختار های حقوقی تجارت و ثبت شرکت در ترکیه است که معمولا برای راه اندازی مشاغل بزرگ پیشنهاد می شود. در این مدل تجاری، مالکیت به سهام های مختلفی تقسیم می شود و هر فرد می تواند یک یا چند سهم در شرکت داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه

پس از انتخاب ساختار قانونی مناسب، زمان آن رسیده که اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در ترکیه را آماده کنید.

این مدارک عبارت اند از:

  • شماره شناسایی مالیاتی
  • مشخص کردن عنوان شرکت و اساسنامه (AoA)
  • گواهی ثبت و فعالیت تجاری شرکت در ترکیه
  • اثبات وجود پول کافی برای سرمایه گذاری و مشخص کردن منبع آن
  • کپی پاسپورت و سایر مدارک شناسایی همچون شناسنامه، کارت ملی و…

البته با توجه به ماهیت سهامداری شما ممکن است مدارک دیگری نیز درخواست شود، که اطلاعات دقیق آن را می توانید از مشاور حقوقی خود دریافت کنید.

جمع بندی

امروزه ترکیه به یک مرکز سرمایه گذاری و تجارت عالی برای سرمایه داران سراسر جهان، به ویژه تجار ایرانی تبدیل شده است. از این رو تاسیس یک شرکت در آن مزیت های بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت. همان طور که اشاره شد برای ثبت شرکت در ترکیه باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارید. در مطلب بالا سعی کردیم فرآیند کلی راه اندازی کسب و کار در این کشور را به شما ارائه دهیم. به طور کلی راه اندازی یک کسب و کار جدید در ترکیه کمی پیچیده است؛ بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه، پیشنهاد می کنیم از یک وکیل مجرب و باتجربه، کمک بگیرید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.