021-91305905

رشته رادیوتراپی در ترکیه

رشته رادیوتراپی در ترکیه

فهرست مطالب

در این مقاله ما می‌خواهیم به معرفی رشته رادیوتراپی در ترکیه بپردازیم. پس در شروع شما را با مفهوم کلی واژه رادیوتراپی آشنا می‌کنیم و در ادامه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهیم. در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

رادیوتراپی یک روش بسیار کاربردی برای درمان بیماری‌های سرطان و ازبین‌بردن تومور‌های خوش‌‌خیم با پرتو است. به همین علت است که در بین مردم با نام پرتو‌درمانی نیز معروف است.

پرتو‌ها در روش رادیوتراپی برای متوقف کردن رشد بافت‌های سرطانی یا ازبین‌بردن این بافت‌ها در ناحیه تحت درمان مورداستفاده می‌گیرند. همواره 60 تا 80 درصد از بیماران سرطانی پس از تشخیص بیماری خود از این روش برای درمان استفاده کرده‌اند.

رشته رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی یک روش درمانی موضعی است که با درمان‌های جراحی و سیستمیک در درمان سرطان و تومورها استفاده می‌شود.

رشته رادیوتراپی و انکولوژیست‌های پرتودرمانی در واقع به بررسی ماسک، قالب موقعیت‌یابی بیمار، بلوک سرب، درمان بیمار و فرایند شبیه‌سازی با پرتودرمانی، دانش و مهارت‌های شبیه‌سازی، کمک به مراکز انکولوژی پرتودرمانی، ماشین‌آلات و تجهیزات می‌پردازد.

در واقع دانشجویان رادیوتراپی با پرسنل بهداشتی واجد شرایط، تکنسین رادیوتراپی، متخصصان رادیوتراپی و یا فیزیک‌دان پرتو به‌عنوان یک تیم در ارتباط هستند.

معرفی رشته رادیوتراپی در کشور ترکیه

رشته رادیوتراپی در ترکیه در مقطع کاردانی در دانشگاه‌های متعددی در این کشور پذیرش دارد. طبق برنامه‌ای که در آن تدریس رشته رادیوتراپی ارائه می‌شود، طول زمان گذراندن این رشته در مجموع 2 سال و شامل 4 ترم است.

آموزش رشته رادیوتراپی در دانشگاه‌های ترکیه با زبان ترکی است و به زبان‌های دیگر مثل انگلیسی آموزش داده نمی‌شود. در ضمن دانشجویان این رشته، تجربه حرفه‌ای پیش از فارغ‌التحصیلی را با شیوه‌های کاربردی و کارآموزی در بیمارستان‌ها و سایر مؤسسات بهداشتی که با دانشگاه همکاری می‌کنند، به دست می‌آورند.

در واقع دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی از رشته رادیوتراپی در ترکیه باید دوره‌های حرفه‌ای، اجباری و کارآموزی تعریف شده در برنامه درسی خود را گذرانده باشند و 120 ECTS را تکمیل کنند.

موفقیت دانشجویان در این دوره و نداشتن نمره FF و همچنین میانگین نمره عمومی 2:00 از 4:00 می‌تواند به آن‌ها در فارغ‌التحصیلی و ادامه مسیرشان کمک کند.

شرایط پذیرش رشته رادیوتراپی در ترکیه

شرایط پذیرش رشته رادیوتراپی در ترکیه

دانشجویانی که می‌خواهند در این رشته ثبت‌نام کنند، بر اساس نتایج آزمون مهارت پایه (TYT) که توسط مرکز انتخاب و مکان‌یابی دانشجو (ÖSYM) در چارچوب قوانین مربوطه انجام می‌شود، سنجیده می‌شوند. دانشجویان خارجی نیز پس از ارزیابی درخواست‌ها به دانشگاه مستقیماً در رشته رادیوتراپی پذیرفته می‌شوند.

اگر دانشجویی تحصیلات خود را در یک رشته معادل در ترکیه یا خارج از این کشور انجام داده باشد، می‌تواند برای انتقال و تغییر رشته اقدام کند. در واقع پذیرش دانشجو قبل از شروع ترم به صورت انفرادی با درنظرگرفتن شرایط هر دانشجو و مدرک مورد درخواست بررسی و ارزیابی می‌شود.

دانشجویان بین‌المللی که از خارج از کشور آمده‌اند، باید در دوره‌های ارائه شده توسط دانشگاه مربوطه برای این رشته شرکت کنند. همچنین واحد‌های برنامه‌ریزی‌شده در دانشگاه را که مورد تأیید است و چارچوب آن با توافق‌نامه تعیین می‌شود، بگذرانند.

امتحانات و ارزشیابی رشته رادیوتراپی چگونه است؟

دانشجویانی که در رشته رادیوتراپی در ترکیه ثبت‌نام می‌کنند، برای شرکت در آزمون پایان‌ترم باید حداقل 70 درصد دروس نظری و حداقل 80 درصد دروس کاربردی را پاس کنند.

دانشجویان این رشته برای هر ترم باید حداقل یک امتحان میان‌ترم و پایان ترم را بگذرانند. سهم آزمون میان‌ترم که شامل تکالیف کلاسی و فعالیت آن‌ها در کلاس، کار‌های آزمایشگاهی و آزمون‌های دانشجویان است، 40 درصد خواهد بود.

سهم امتحان نهایی نیز برای آن‌ها 60 درصد است. در واقع تمام امتحانات بیش از 100 امتیاز ارزیابی می‌شوند و دانشجویانی که یکی از نمرات حرف (AA)، (BA)، (BB)، (CB) و(CC)  را در یک دوره کسب کنند، آن درس را با موفقیت گذرانده‌اند.

در چه دانشگاه‌هایی رشته رادیوتراپی وجود دارد؟

رشته رادیوتراپی در ترکیه در بسیاری از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. در زیر لیستی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه که دارای عملکرد تحقیقاتی بسیار بالا در این زمینه هستند برای شما آورده شده است. برای آشنایی با سوالات مختلف دانشگاه‌ها می‌توانید به صفحه نمونه سوالات یوس مراجعه کنید.

چه کسانی می‌توانند رشته رادیوتراپی را انتخاب کنند؟

همیشه زمان انتخاب رشته برای افراد یکی از مهم‌ترین زمان‌های زندگی او است. این انتخاب آینده‌اش را رقم می‌زند. انتخاب رشته باید به‌گونه‌ای باشد که رشته تحصیلی شما مطابق با علاقه و استعداد‌های شما برگزیده شود. تنها در این صورت است که می‌توانید در آینده شغلی خود موفق شوید و آرامش خاطر داشته باشید.

در حقیقت داوطلبانی که رشته رادیوتراپی را انتخاب می‌کنند باید علاقه زیادی به آن داشته باشند. علاوه بر این، رادیوتراپی رشته‌ای است که نیاز به انجام مطالعات علمی، ارتباطات و روابط انسانی قوی، مستعد کار گروهی، رعایت ایمنی، فداکاری، تحلیل‌گری، نوآوری‌های بسیار است.

کاربردهای رشته رادیوتراپی در ترکیه معمولاً در بخش‌های مربوطه دانشگاه و بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های خصوصی به طور گسترده در دسترس هستند؛ بنابراین این رشته دارای فرصت شغلی مناسبی است.

رشته رادیوتراپی در ترکیه

چه دروسی در این رشته ارائه می‌شوند؟

اگر شما می‌خواهید در رشته رادیوتراپی در ترکیه  ادامه تحصیل دهید باید با دروس این رشته آشنایی پیدا کنید که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

در سال اول در این رشته، دروس پایه‌ای مانند آناتومی و فیزیولوژی پایه، فیزیک پرتو، ریاضیات پایه، مقدمه‌ای بر رادیوتراپی، آناتومی رادیوتراپی، رادیولوژی پایه، رادیو بیولوژی و تنظیم بالینی ارائه می‌شود.

سال دوم که سال آخر است، دوره‌هایی مانند برنامه‌ریزی درمان، انکولوژی پرتو بالینی، روش‌های مراقبت از بیمار، کمک‌های اولیه، انکولوژی پرتو بالینی، تضمین کیفیت و استانداردها، اخلاق حرفه‌ای و قانون سلامت تدریس می‌شود.

دیگر امکانات در اختیار دانشجویان این رشته

طبق اصول این رشته طی دو سال تحصیلی اطلاعات اولیه رشته پزشکی به دانشجویان داده می‌شود. در ادامه اطلاعات حرفه‌ای در مورد پرتوشناسی و انکولوژی رادیواکتیو به‌صورت تئوری به آن‌ها گفته می‌شود.

دانشجویان همواره این شانس را دارند که در مورد موضوعاتی مانند آماده‌سازی بیمار و ساخت ماسک در آزمایشگاه رادیوتراپی آزمایش کنند و یاد بگیرند.

هر دانشجوی رادیوتراپی پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند به‌عنوان “تکنسین رادیوتراپی” در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خصوصی و مراکز رادیوتراپی در بخش‌های دولتی و خصوصی شروع به کار کند و درآمد داشته باشد.

همچنین نکته جالبی که وجود دارد این است که دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌توانند به بخش‌های پرستاری و خدمات بهداشتی انتقال یابند. تنها لازم است در آزمون انتقال شرکت کرده و تحصیلات کارشناسی را دریافت کنند.

نکات جالب در مورد رشته رادیوتراپی

  1. در این رشته شما با دستگاه‌هایی سروکار دارید که مجهز به یک سیستم تصویربرداری سه‌بعدی هستند که پرتو تابشی را با دقت 0.5 میلی‌متر ارائه می‌دهد؛ بنابراین تأثیر این پرتوها بر بافت سالم بسیار کم است و بسیار دقیق و ایمن هستند.
  2. اثربخشی رادیوتراپی بر غدد سرطانی بسیار بالاست و شما می‌توانید به بیماران زیادی در درمان کمک کنید.
  3. شما می‌توانید با عبور سریع تابش‌ها در هر جلسه تنها 10 تا 15 دقیقه برای بیماران وقت بگذارید.
  4. دانشجویانی که در دانشگاه ایستینیه تحصیل می‌کنند ممکن است در چارچوب مقررات خاصی از دوره‌های خاصی معاف شوند. درصورتی‌که محتوای دوره اخذ شده از مؤسسه دیگری مطابق با محتوای دوره ارائه شده در دانشگاه نیشانتاشی باشد و توسط اداره آموزشگاه حرفه‌ای مربوطه تأیید شود، دانشجو ممکن است از این دوره معاف شود.
  5. تحصیل در این رشته برای دانشجویان تمام‌وقت بوده و به‌صورت آنلاین نیست.

مشخصات استخدامی فارغ‌التحصیلان رشته رادیوتراپی

دانشجویان رشته رادیوتراپی همواره باید دوره‌های کارآموزی خود را بگذرانند. دانشگاه‌ها هر ساله مذاکرات زیادی را برای مسئله اشتغال دانشجویان با نمایندگان انجام می‌دهند؛ بنابراین مسائل کارآموزی و اشتغال دانشجویانی که در این رشته به تحصیل خود ادامه می‌دهند، به‌سرعت و به طور پایدار حل می‌شود.

در حقیقت دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی خود و گرفتن مدرک کاردانی می‌توانند مشغول به کار شوند. زمینه‌های اشتغال دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند به شرح زیر است:

بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دارای بخش انکولوژی پرتوشناسی، مؤسسات درمانی وزارت بهداشت، درمانگاه‌های خصوصی و پلی‌کلینیک‌ها.

تحصیل رشته رادیوتراپی در ترکیه

پایان مقاله

سرطان یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامت قرن ما است. سه روش اساسی برای درمان سرطان؛ شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و جراحی هستند. از سوی دیگر، رادیوتراپی روش درمانی بسیار مؤثرتر و بدون درد‌تری نسبت به جراحی در درمان موضعی سرطان است. در نتیجه این رشته تحصیلی کاربردی بسیار قابل‌توجهی در دنیای امروز دارد.

برای استفاده از رادیوتراپی در دنیا همواره به افرادی آموزش‌دیده و کاربلد نیازمندیم؛ بنابراین در جامعه رشته رادیوتراپی بسیار کاربردی و مهم است.

در این مقاله ما سعی کردیم شما را به طور کامل با رشته رادیوتراپی در ترکیه همچنین تحصیل در ترکیه و تمام شرایط و جزئیات آن آشنا کنیم. امید‌واریم تحصیل خوبی را در دانشگاه خود تجربه کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.