021-91305905

بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در ترکیه، تحصیل در رشته‌های پزشکی است؛ کیفیت بالای زیرساخت‌های دانشگاه‌های ترکیه و هزینه مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی دلایلی هستند که ترکیه را به یکی از مقاصد شاخص برای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور تبدیل کرده‌اند. در این میان داشتن یک لیست معتبر از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه که رتبه رشته‌های مختلف پزشکی نیز در آن موجود باشد، می‌تواند کمک شایانی در انتخاب دانشگاه مقصد برای تحصیل پزشکی کند. سالانه رتبه‌بندی‌های مختلفی با متدولوژی و معیارهای متنوع انجام می‌شود که جایگاه اعتباری و کیفی دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند. آگاهی از نحوه رتبه‌بندی و انتخاب بهترین لیست رتبه‌بندی نیازمند تحقیق و مطالعه در پایگاه‌های مختلف رتبه‌بندی است. در این مقاله ضمن انتخاب 3 رتبه‌بندی معتبر برای بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، رتبه رشته‌های مختلف پزشکی مثل دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، جراحی زیبایی هر دانشگاه در سطح آسیا و جهان را برای شما آماده کرده‌ایم.

برای انتخاب بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه 3 رتبه‌بندی معتبر شامل: به‌روزترین رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه 2023 بر اساس نشریه بین‌المللی یو.‌اس.نیوز (U.S.News)، بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که  تحصیل در آن‌ها به زبان انگلیسی انجام می‌شود و بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه بر اساس معیارهای Edurank  برای علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی تهیه شده است. در لیست‌های ارائه شده، دانشگاه برتر در رشته پزشکی در ترکیه بر اساس زیرساخت‌های دانشگاه، تعداد مقالات بین‌المللی، تعداد مقالات منتشر شده در کشور ترکیه، کتاب‌ها، کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی، تعاملات بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های معتبر و برخی شاخص‌های مهم دیگر رتبه‌بندی شده‌اند.

ترکیه مقصدی مناسب برای تحصیل رشته پزشکی

سیستم اقتصادی ترکیه بر جذب توریست بین‌المللی استوار است، در این میان توریسم پزشکی یکی از اهداف اصلی این کشور در برنامه‌های توسعه ترکیه است. سیر تکاملی ترکیه در تجهیز زیرساخت‌های پزشکی پیشرفته، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پزشکی استاندارد در سطح بین‌المللی بسیار چشمگیر بوده است، زیرساخت‌های پزشکی دانشگاه‌ها در حدی است که برخی دانشگاه‌ها دارای بیمارستان اختصاصی هستند. وجود دانشگاه‌های باکیفیت، فضای مرفه دانشجویی، هزینه مقرون‌به‌صرفه در قیاس با سایر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی و تعامل مناسب دانشگاه‌های این کشور با مراکز عملی دیگر کشورهای پیشتاز، همچنین وجود شرایط منعطف در پذیرش دانشجو، از جمله مواردی است که این کشور را به مقصدی جذاب برای تحصیل پزشکی تبدیل کرده است.

در حال حاضر ترکیه زیرساخت‌های لازم برای انجام درمان‌های پزشکی بسیار پیشرفته و انجام آزمایش‌های دقیق را فراهم کرده است، دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای کسب تجربه در بهترین بیمارستان‌های این کشور را دارند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی را نیز فراهم کرده‌اند، برنامه تحصیلی پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه یک دوره ۶ساله است.

اهمیت معیار های رتبه‌بندی یا رنکینگ برای انتخاب دانشگاه‌ های بین‌المللی

یکی از چالش‌های مهم برای ادامه تحصیل به‌خصوص برای فارغ‌التحصیلان دوره دبیرستان و والدین آن‌ها، انتخاب دانشگاه معتبر و باکیفیت است. افزایش هزینه‌ها و دورنمای شغلی رشته پزشکی ایجاب می‌کند تا جای ممکن در انتخاب دانشگاه مقصد تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام داد. رتبه‌بندی‌ها و رنکینگ‌های جهانی می‌توانند قطب‌نمای مؤثری در انتخاب دانشگاه‌های باکیفیت جهانی باشند، معیارهای استانداردی که با پالایش اطلاعات بی‌شمار در عملکرد دانشگا‌ه‌ها و نظرات اساتید بزرگ دانشگاهی توسط مؤسسات مختلف به‌صورت سالانه منتشر می‌شود. تنوع زیادی در روش‌های مورداستفاده توسط مؤسسات و آژانس‌های برتر در رنکینگ دانشگاه‌های جهان (QS, THE, ARWU, TIE)  وجود دارد که هر یک بر جنبه‌ای خاص از عملکرد دانشگاه‌ها تمرکز دارند برای مثال:

بنابراین، هر رویه‌ای بر بخشی از عملکرد دانشگاه‌ها تمرکز دارد و نمی‌توان گفت یک معیار خاص می‌تواند تمام نیازهای شما در شناسایی دانشگاه‌های برتر را پوشش دهد و بررسی جزئیات نمره‌دهی به دانشگاه‌های برتر یک امر ضروری است.

رنکینگ برای انتخاب دانشگاه‌های بین‌المللی

در مقاله حاضر رتبه‌بندی‌های مربوط به بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه بر اساس 2 گزارش محبوب در رنکینگ سالانه دانشگاه‌ها انجام شده است:

EduRank : در این معیار 45 درصد وزدهی به نمرات دانشگاه‌ها بر عملکرد تحقیقاتی (مقالات و کتاب‌های منتشر شده در پایگاه‌های معتبر جهانی)، 45 درصد بر شهرت دانشگاه‌ها در دریافت لینک از وب‌سایت‌های معتبر علمی، پژوهشی، دانشگاهی، وب‌سایت‌های دیگری که رتبه‌بندی را انجام می‌دهند و صفحات منتسب به کارکنان دانشگاه مقصد، تمرکز دارد. برای این کار از الگوریتم‌های پیشرفته مثل موتورهای جست‌وجوی گوگل استفاده می‌شود. همچنین 10 درصد باقیمانده نیز به افراد برجسته فارغ‌التحصیل از دانشگاه موردنظر برمی‌گردد.

U.S.News : یک نشریه دیجیتال در ایالات متحده که رتبه‌بندی‌های آن در سطح جهانی بسیار محبوب است (رنکینگ‌های مختلفی از جمله دانشگاه‌ها، سلامت، آموزش، خودرو).  نشریه یو.اس.نیوز قدمتی ۴۰ساله دارد و بر اساس 13 شاخص اصلی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را انجام می‌دهد. وزن‌دهی این نشریه به شاخص‌های مختلف همه جنبه‌ها از شهرت دانشگاه تا میزان تحقیق و پژوهش معتبر و همکاری بین‌المللی را در نظر می‌گیرد.

یک لیست از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه می‌تواند چشم‌انداز مناسبی برای انتخاب دانشگاه مقصد به متقاضیان رشته پزشکی ارائه دهد، ضمن این‌که تلاش کردیم رتبه جهانی رشته‌های مختلف پزشکی هر دانشگاه را نیز برای شما آماده کنیم.

توجه داشته باشید ممکن است ضمن بررسی‌ها خود مشاهده کنید رتبه جهانی کلی برای یک دانشگاه چندان چشمگیر نباشد، اما در یک‌رشته موضوعی خاص مثلاً دندانپزشکی، داروسازی، جراحی و.. رتبه جهانی دانشگاه بین 100-500 دانشگاه برتر جهان باشد. برای کسانی که می‌خواهند در یک تخصص پزشکی در دانشگاهی باکیفیت ادامه تحصیل دهند توجه به این نکات ضروری است.

1. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

در میان رتبه‌بندی‌های مختلف نام دانشگاه حاجت تپه در جایگاه نخست بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قرار دارد. نرخ بالای انتشار پژوهش‌ها و مقالات مرجع در نشریه‌های معتبر آکادمیک موجب شده در رتبه‌بندی‌های  edurank  و  U.S.News دانشگاه حاجت تپه رتبه اول بهترین دانشگاه در موضوع پزشکی را به خود اختصاص دهد.

بر اساس سازوکار بین‌المللی TIE (The International Educator) که نقاط مشترک بین معیارهای مختلف رتبه‌بندی را ردیابی و نمره‌ای مشخص را به دانشگاه نسبت می‌دهد،  دانشگاه حاجت تپه یا حاجی تپه رتبه شاخص 170 را در میان تمام دانشگاه‌های دنیا در پزشکی بالینی به خود اختصاص داده است، جایگاهی که نیازمند برخورداری از زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و کیفیت بالای سطح آموزش دانشگاه در زمینه پزشکی است. همچنین این دانشگاه در رشته فارماکولوژی (مطالعه داروها) و سم‌شناسی با رتبه 289 (یو.اس.نیوز و tie)  در میان بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

در زیر خلاصه اطلاعات دانشگاه ارائه شده است توجه داشته باشید تعداد زیاد دانشجویان مورد پذیرش و تعداد اعضای هیئت‌علمی یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند بیانگر گستردگی ابعاد زیرساخت و کیفیت، علمی دانشگاه باشد.

اطلاعات کلی دانشگاه حاجت تپه 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1954
شهر محل تحصیلآنکارا
زبان تحصیل دانشگاهترکی – انگلیسی
تعداد کل دانشجویان38,444

 

 

تعداد دانشجویان بین‌المللی1,263
تعداد کل هیئت‌علمی1,917
تعداد هیئت‌علمی بین‌المللی48
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی5.773
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده1.778

 

 

تعداد مدارک دکتری اعطا شده498
تعداد کارکنان فقط پژوهشی1.971
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی

 

 

7,626

 

 

تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد

 

 

2233

 

 

تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری

 

 

594
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 19
وب‌سایت دانشگاهhacettepe.edu.tr

بر اساس گزارش Edurank دانشگاه‌ حاجی تپه از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان برجسته، در رتبه 833 جهان، 175 در آسیا و هفتم در ترکیه قرار دارد. این دانشگاه در 113 موضوع تحقیقاتی دانشگاهی، جزء 50 درصد بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.  تعداد انتشارات دانشگاه در زمینه‌های مختلف از کتاب تا مقالات معتبر 34.731 مورد است و تعداد ارجاعات به تحقیقات انجام شده در این دانشگاه 802.524 مورد در سال 2023 گزارش شده است.

دانشگاه حاجت تپه
رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه حاجت تپه 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)554
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)120
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه (tie)5
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه1
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر آنکارا (16 دانشگاه)1
فارماکولوژی و سم‌شناسی289
علوم اعصاب و رفتار (tie)310
رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری پزشکی228
رتبه جهانی در جراحی مغز و اعصاب114
بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(170
شهرت پژوهش جهانی255
شهرت تحقیق منطقه‌‌ای39
انتشارات458
کتاب‌ها820
کنفرانس‌ها801
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان انتشارات پر استناد جهانی است620
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور167
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1327
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند564

همان‌طور که گفتیم یکی از بررسی‌های مهم در یافتن دانشگاه مقصد برای رشته پزشکی بررسی رتبه تخصص‌های مختلف آن است. در جدول زیر رتبه دانشگاه حاجت تپه در موضوعات مختلف پزشکی در ترکیه، آسیا و جهان برای شما آماده شده است.

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه حاجت تپه (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
جراحی مغز و اعصاب1433
دندانپزشکی11047
ارتودنسی11156
جراحی پلاستیک316114
گوارش و کبد236117
عمل جراحی222130
سونوگرافی134176
زنان و زایمان (OB-GYN)114181
فیزیوتراپی19184
قلب و عروق137207
چشم‌پزشکی359220
بیهوشی239229
پرستاری مراقبت‌های ویژه128281
مهندسی پزشکی165300
دامپزشکی681329
پرستاری135356
داروسازی2167568

دانشگاه حاجت تپه یک دانشگاه فعال و پرکار در زمینه پژوهش‌های پزشکی است. در سال 2023 این دانشگاه در موضوعات تحقیقی جراحی، آسیب‌شناسی، رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای، سرطان‌شناسی و تحقیقات سرطان، گوارش و کبد. با 17.707 انتشار و 441.523 استناد، در رتبه اول بهترین دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه و 242 در جهان قرار گرفت. همچنین رتبه اول زیست‌شناسی در ترکیه و رتبه چشمگیر 505 در جهان به این دانشگاه محبوب ترکی تعلق‌گرفته است (منبع Edurank ).

2. دانشگاه استانبول (Istanbul University)

در رتبه دوم بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، دانشگاه استانبول قرار دارد که در ترکیه به نمادی علمی، فرهنگی و تاریخی شهرت دارد. تاریخچه دانشگاه استانبول به فتح استانبول توسط سلطان محمد دوم فاتح در سال 1453 برمی‌گردد؛ این مرکز آموزشی در طول تاریخ همواره از حمایت سلاطین برخوردار بوده است. دانشگاه استانبول در سال 1846 (سلطان عبدالمجد) به دارالفنون ترکیه شهره شد و نهایتاً در 18 نوامبر 1933 به‌عنوان “اولین و تنها” دانشگاه جمهوری ترکیه پذیرش دانشجو را آغاز کرد. سبقه تاریخی این دانشگاه و شهرت آن در ترکیه، دانشگاه استانبول را به یکی از محبوب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه تبدیل کرده است. نسبت هیئت‌علمی به دانشجو در این دانشگاه 9:1 است که در میان تمام دانشگاه‌های شاخص ترکیه، جایگاه نخست را از این منظر به خود اختصاص داده است.

اطلاعات کلی دانشگاه استانبول 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1933
شهر محل تحصیلاستانبول
زبان تحصیل دانشگاهترکی
تعداد کل دانشجویان59.250
تعداد دانشجویان بین‌المللی4.598
تعداد کل هیئت‌علمی2.359
تعداد کارکنان بین‌المللی117
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی7.299
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده1.100
تعداد مدارک دکتری اعطا شده465
تعداد کارکنان فقط پژوهشی1.494
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی8.774
تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد3.020
تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری1.022
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 9
وب‌سایت دانشگاهhttps://www.istanbul.edu.tr/?from=edurank.org

دانشگاه استانبول با 15 دانشکده و 74 مرکز تحقیقاتی و کاربردی و 216 باشگاه دانشجویی، به لوکوموتیو آموزش عالی ترکیه شهره شده است. دانشگاه استانبول تنها دانشگاه در ترکیه است که فارغ‌التحصیلان آن 2 جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. (جایزه نوبل شیمی، 2015، پروفسور دکتر عزیز سانکار و جایزه نوبل ادبیات، 2006، اورهان پاموک)

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه استانبول 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)745
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)182
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه2
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه12
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر استانبول (52 دانشگاه)1
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی‌ و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است( 

 

275

رتبه جهانی در رشته غدد درون‌ریز و متابولیسم (tie)218
رتبه جهانی علوم اعصاب و رفتار (tie)287
انکولوژی (tie)323
رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری پزشکی244
فارماکولوژی و سم‌شناسی (tie)393
شهرت پژوهشی جهانی440
شهرت تحقیق منطقه‌ای62
انتشارات499
کتاب‌ها801
کنفرانس‌ها1035
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است727
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور194
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1362
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند700

دانشگاه استانبول ترکیه، یک دانشگاه بزرگ و مجهز در زمینه پزشکی که محبوبیت بالایی در میان متقاضیان دارد. دانشگاه استانبول بر اساس رتبه‌بندی EduRank در رتبه اول دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد و U.S.News آن را در جایگاه دوم بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قرار داده است (جایگاهی که مورد تأیید سایر رتبه‌بندی‌ها از جمله EduRank نیز است)

دانشگاه استانبول

از منظر جهانی دانشگاه استانبول بر اساس رتبه‌بندی استاندارد tie در رتبه 745 دنیا و 182 آسیا قرار دارد، همچنین در این رتبه‌بندی دانشگاه استانبول دوازدهمین دانشگاه ترکیه محسوب می‌شود. رتبه مهم و شاخصی که در میان دانشگاه‌های جهان به دانشگاه استانبول تعلق دارد، جایگاه 275 ام در پزشکی بالینی است، همچنین رتبه 218 در شاخه بیولوژی و متابولیسم (غدد درون‌ریز و متابولیسم Endocrinology and Metabolism) یک جایگاه چشمگیر در زیرشاخه‌های پزشکی برای این دانشگاه است. برای آگاهی از جایگاه این دانشگاه در رشته‌های مختلف پزشکی به جدول زیر توجه کنید، این جدول توسط EduRank در سال 2023 ارائه شده است.

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه استانبول (Edurank)
رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه استانبول (Edurank)
رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه استانبول (Edurank)
رتبه در جهانرتبه در آسیارتبه در ترکیهتخصص
4572جراحی مغز و اعصاب
5151پوست
7281جراحی پلاستیک
83162دندانپزشکی
99291گوارش و کبد
122211عمل جراحی
138342رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای
138262ارتودنسی
166372پرتودرمانی
166261بیهوشی
173412چشم‌پزشکی
180401اورولوژی
197172زنان و زایمان (OB-GYN)
226472سونوگرافی
243472قلب و عروق
252161روانپزشکی
262232فیزیوتراپی
308342پرستاری مراقبت‌های ویژه
313211روان‌شناسی بالینی
326805دامپزشکی
352612آناتومی و فیزیولوژی
453512پرستاری
4571051پزشکی قانونی
4661514فارماکولوژی
5931795داروسازی
6211786مهندسی پزشکی

بر اساس گزارش EduRank دانشگاه استانبول ترکیه در سال 2022-2023 در 107 موضوع تحقیقاتی در میان 50 درصد منابع برتر دانشگاهی جهان قرار گرفته است. این جایگاه به‌واسطه 34.745 نشریه و 695.335 استناد به منابع تحقیقاتی این دانشگاه کسب شده است.

این دانشگاه در 107 موضوع تحقیقاتی در زمینه پزشکی نیز جزء 50 درصد برتر در میان دانشگاه‌های جهان است که نشان‌دهنده فضای پژوهشی و تحقیقاتی باکیفیت این دانشگاه است. عملکرد دانشگاه استانبول در زمینه پزشکی با 246 فارغ‌التحصیل برجسته، نیز بسیار قابل‌توجه است.

3. دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا سومین دانشگاه ترکیه در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه است. این جایگاه بر اساس رتبه‌بندی‌های استاندارد U.S.News و EduRank در سال 2023 به دانشگاه آنکارا تعلق‌گرفته است.

این دانشگاه در سال 1946 در آنکارا پایتخت ترکیه تأسیس شد. دانشگاه آنکارا که یک مؤسسه دولتی است، دارای  17 دانشکده تخصصی است. دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا در سال 1946 تأسیس شد و به‌عنوان اولین دانشکده پزشکی ترکیه شناخته شده است. دانشجویان اغلب مطالعات پزشکی و بالینی خود را در بیمارستان مجهز ابن‌سها در پردیس Sihhiye  انجام می‌دهند، فضایی مناسب برای کسب تجربه عملی مطابق با استاندارهای جهانی.

اطلاعات کلی دانشگاه آنکارا 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1946
شهر محل تحصیلآنکارا
زبان تحصیل دانشگاهانگلیسی – ترکی
تعداد کل دانشجویان71.311
تعداد دانشجویان بین‌المللی3.810
تعداد کل هیئت‌علمی4.692
تعداد کارکنان بین‌المللی122
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی6.773
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده1.468
تعداد مدارک دکتری اعطا شده362
تعداد کارکنان فقط پژوهشی2.520
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی10.344
تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد2.079
تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری1.007
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 12
وب‌سایت دانشگاهwww.ankara.edu.tr

این دانشگاه در حال حاضر در میان 450 دانشگاه برتر جهان از نظر پزشکی رتبه‌بندی شده است و رنکینگ دانشگاه‌های جهانی QS در رتبه شاخص 701+ قرار دارد. این دانشگاه برنامه‌‌های تحصیلی انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی شامل 16 رشته در مقطع کارشناسی و 18 برنامه تحصیلی تکمیلی ارائه می‌دهد. تحصیل در رشته پزشکی در این دانشگاه به زبان ترکی و انگلیسی انجام می‌شود. دانشگاه آنکارا برنامه‌های درسی پزشکی به زبان انگلیسی خود را بر محوریت پژوهش پایه‌گذاری کرده است و کسب جایگاه شهرت پژوهش جهانی 285 و 64 در منطقه نشان‌دهنده عملکرد موفق این دانشگاه در زمینه تحقیق و پژوهش است.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه آنکارا 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)722
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا174
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه3
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه10
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر آنکارا (16 دانشگاه)2
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی ‌و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(311
رتبه جهانی در رشته فارماکولوژی و سم‌شناسی (tie)334
شهرت پژوهشی جهانی285
شهرت تحقیق منطقه‌ای64
انتشارات581
کتاب‌ها904
کنفرانس‌ها1.222
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است771
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور113
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1.258
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند633

بر اساس گزارش Edurank در سال 2023 دانشگاه آنکارا در 83 موضوع تحقیقاتی جزء 50 درصد برتر در میان دانشگاه‌های جهان قرار دارد. دانشگاه آنکارا جایگاه شاخص 722 در میان دانشگاه‌های معتبر جهانی بر اساس رتبه‌بندی U.S.News و tie کسب کرده است.

دانشگاه آنکارا

در همین رتبه‌بندی دانشگاه آنکارا در جایگاه دهم دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد، اما مورد مهمی‌که برای علاقه‌مندان به تحصیل در بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، حائز اهمیت است جایگاه دانشگاه در موضوعات مرتبط با پزشکی است (جدول زیر).

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه آنکارا (Edurank)
رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه آنکارا (Edurank)
رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه آنکارا (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
جراحی مغز و اعصاب731132
دندانپزشکی732148
چشم‌پزشکی140172
ارتودنسی442180
پوست335210
اورولوژی249220
بینایی‌سنجی141239
گوارش و کبد377240
دامپزشکی155258
رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای582261
جراحی پلاستیک1057265
عمل جراحی556272
سونوگرافی373305
اطفال352327
پرتودرمانی389328
زنان و زایمان (OB-GYN)454354
آناتومی و فیزیولوژی470387
بیهوشی10105392
قلب و عروق6103410
سم‌شناسی499415
آسیب‌شناسی4130417
کاردرمانی459418
زیبایی‌شناسی12119442
ایمونولوژی3125476
فیزیوتراپی571488
پرستاری مراقبت‌های ویژه484488
روانشناسی بالینی443490
مهندسی پزشکی3127493
روانپزشکی568568
داروسازی3168569
پزشکی ورزشی588572
انکولوژی و تحقیقات سرطان4193579
ویروس‌شناسی3161583
فارماکولوژی8206599
پیراپزشکی و فوریت‌های پزشکی10141658
پرستاری8110763
سلامت عمومی5155810
مدیریت مراقبت‌های بهداشتی (MHA)7151907
پزشکی قانونی15336985

4. دانشگاه جراح پاشا استانبول (Istanbul University – Cerrahpasa)

رتبه چهارم در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه به دانشگاه جراح پاشا اختصاص دارد. این دانشگاه در سال 2018 به‌عنوان یکی از بخش‌های جداشده دانشگاه استانبول تأسیس شد، به‌عنوان یک دانشگاه نوپا دارای زیرساخت‌های دانشگاهی قابل‌توجهی از جمله 12 دانشکده و 5 کالج حرفه‌ای است. دانشگاه جراح پاشا دارای 8 پردیس دانشگاهی است و 44 برنامه کارشناسی، 121 برنامه کارشناسی ارشد و 111 رشته دکترا به متقاضیان ارائه می‌دهد. دانشگاه جراح پاشا امکان دسترسی دانشجویان رشته پزشکی به بیمارستان مرکزی استانبول را نیز فراهم کرده است.

اطلاعات کلی دانشگاه جراح پاشا 2023 بر اساس گزارش  THE , QS, USNews
سال تأسیس دانشگاه2018
شهر محل تحصیلاستانبول
زبان تحصیل دانشگاهانگلیسی – ترکی
تعداد کل دانشجویان (THE)25.638
تعداد دانشجویان بین‌المللی (QS)1722
تعداد کل هیئت‌علمی1354
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو (THE)7 به 21

یکی از مزیت‌های مهم این دانشگاه امکان تبادل دانشجویی آن با بهترین دانشگاه‌های اروپا و حضور در پروژه‌های تحقیقاتی با دانشجویان دیگر دانشگاه‌های بین‌المللی شاخص است، این بستر به‌واسطه عضویت دانشگاه در برنامه بین‌المللی اراسموس فراهم شده است. همچنین دانشگاه جراح پاشا در برنامه مشترک M8 عضویت دارد که بر اساس آن دانشکده پزشکی این دانشگاه در تعامل پویا با 25 دانشکده پزشکی برتر در سراسر جهان است.

دانشکده پزشکی جراح پاشا پذیرای متقاضیان تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی به زبان ترکی و انگلیسی است. رقابت برای حضور در این دانشگاه بسیار بالا است، این دانشگاه سالانه به طور متوسط 310 دانشجو برای رشته پزشکی ترکی خود می‌پذیرد و تنها 60 متقاضی می‌توانند در برنامه پزشکی انگلیسی ثبت‌نام کنند.

دانشگاه جراح پاشا

شش مؤسسه در این دانشگاه وجود دارد که برنامه‌های تخصصی در زمینه‌های علوم پزشکی قانونی و پزشکی قانونی، پنومونوپاتی و سل، قلب و عروق، علوم اعصاب، تحصیلات تکمیلی و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی ارائه می‌دهند.

دانشگاه جراح پاشا استانبول  در رتبه 1275 در بهترین دانشگاه‌های جهانی، و رتبه شاخص 375 در پزشکی بالینی در میان تمام دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است (tie و U.S.News ) .این دانشگاه از طریق برنامه‌های تبادل اراسموس، مولانا و فارابی، فرصت‌های بین‌المللی زیادی برای دانشجویان برای زندگی و تحصیل در خارج از کشور دارد.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه جراح ‌پاشا 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)1275
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)390
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه4
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه28
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر آنکارا2
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی ‌و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(375
  
شهرت پژوهشی جهانی1026
شهرت تحقیق منطقه‌ای154
انتشارات1017
کتاب‌ها1374
کنفرانس‌ها1642
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است1246
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور1252
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1688
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1123

5. دانشگاه اژه (Ege University)

اگر در لیست‌های مختلف، بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه را بررسی کنید حتماً دانشگاه اژه را در 10 مورد اول مشاهده می‌کنید، یک دانشگاه محبوب که به معنای واقعی به تحقیقات دانشجویی و پیوند دانشجو و جامعه، عمل می‌کند و زیرساخت‌ها و فعالیت‌های لازم در این زمینه را به‌پیش می‌برد. در شاخه پزشکی دانشگاه اژه بر 3 محوریت اصلی یعنی علوم پایه پزشکی، علوم پزشکی بالینی و علوم پزشکی جراحی برنامه‌های آموزشی خود را پایه‌گذاری کرده است.

دانشگاه اژه در سال 1955 تأسیس شده است. این دانشگاه هدف اصلی خود را تبدیل‌شدن به یک دانشگاه بین‌المللی در منطقه ازمیر و دریای اژه قرار داده است، در همین چهارچوب در بیش از 100 پروتکل بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی ‌دیگر کشورها همکاری دارد.

اطلاعات کلی دانشگاه اژه 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1955
شهر محل تحصیلازمیر
زبان تحصیل دانشگاهانگلیسی – ترکی
تعداد کل دانشجویان33.062
تعداد دانشجویان بین‌المللی1.420
تعداد کل هیئت‌علمی1.789
تعداد کارکنان بین‌المللی23
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی5.623
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده1.275
تعداد مدارک دکتری اعطا شده343
تعداد کارکنان فقط پژوهشی428
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی3.894
تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد1.544
تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری422
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 20
وب‌سایت دانشگاهege.edu.tr

دانشگاه Ege دارای طیف گسترده‌ای از واحدهای دانشگاهی، گروه‌های تحقیقاتی مشهور ملی و آزمایشگاه‌های مدرن برای پروژه‌های بین‌رشته‌ای است. امروزه دانشگاه Ege دارای 17 دانشکده، 4 کالج و 10 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای با برنامه‌های ویژه با همکاری صنعت، 9 مؤسسه، 37 مرکز تحقیقاتی و کاربردی است. زیر ساخت عظیمی که آن را در میان 10 مورد اول بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قرار داده است.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه اژه 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)1151
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا333
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه5
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه20
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر ازمیر (8 دانشگاه)1
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی ‌و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(456
تکنولوژی و علوم غذایی233
شهرت پژوهشی جهانی806
شهرت تحقیق منطقه‌ای90
انتشارات689
کتاب‌ها904
کنفرانس‌ها964
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است1885
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور871
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1596
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1556

دانشگاه اژه تمرکز ویژه‌ای بر روابط دانشگاه – جامعه دارد و بر فعالیت‌هایی که به توسعه اجتماعی – اقتصادی جامعه و منطقه کمک می‌کند تأکید دارد. پروژه‌های مشترک و همکاری فعال با دانشگاه‌های منطقه، سازمان‌های ملی، ذی‌نفعان منطقه‌ای و ملی با تأکید ویژه بر استفاده از نتایج تحقیقات به نفع جامعه انجام می‌شود. این دانشگاه باتوجه‌به انتشارات، افشای حق اختراع و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، در بین 5 دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد.

دانشگاه اگه

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه اژه (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
پزشکی4104445
جراحی مغز و اعصاب31268
دندانپزشکی322100
ارتودنسی649201
جراحی پلاستیک213109
گوارش و کبد289267
عمل جراحی454270
سونوگرافی5106416
زنان و زایمان (OB-GYN)666398
فیزیوتراپی244443
قلب و عروق371315
چشم‌پزشکی685294
بیهوشی470312
پرستاری مراقبت‌های ویژه589507
مهندسی زیست‌پزشکی8230741
دامپزشکی260267
پرستاری355475
داروسازی6204660
پاتولوژی3129416

به گزارش یو.‌اس.نیوز  دانشگاه Ege در حال حاضر به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های آسیا با رتبه 333 و یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل پزشکی با رتبه جهانی 456 در پزشکی بالینی است. زیرساخت‌های پزشکی بالینی آن یکی از بزرگ‌ترین‌ها در منطقه به شمار می‌رود.

دانشگاه اژه در سال 2022-2023 دررابطه‌با موضوعات: جراحی، گوارش و کبد، آسیب‌شناسی، سرطان و تحقیقات سرطان، رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای با داشتن 8.385 انتشار و 162.192 استناد دریافت شده از مقالات معتبر جهانی، یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان در زمینه تحقیقات پزشکی محسوب می‌شود.

6. دانشگاه مارمارا (Marmara University)

دانشگاه مارمارا با داشتن یک بیمارستان تحقیقاتی و کاربردی مجهز (2010) در جایگاه ششم  بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قرار گرفته است.

دانشگاه مرمره که در استانبول واقع شده است، یکی از مؤسسات دولتی شناخته شده در ترکیه است. این دانشگاه همچنین یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها است، زیرا در سال 1883 تأسیس شد. دانشگاه مرمره دارای 14 پردیس در سراسر بخش‌های آسیایی و اروپایی ترکیه است. یکی از جذابیت‌های دانشگاه مارمارا عضویت در پیمان اراسموس و امکان تبادل دانشجویی با دیگر دانشگاه‌های مطرح در اروپا است.

اطلاعات کلی دانشگاه مارمارا 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1883
شهر محل تحصیلاستانبول
زبان تحصیل دانشگاهترکی – انگلیسی
تعداد کل دانش‌آموزان62,045
تعداد دانشجویان بین‌المللی3,209
تعداد کل هیئت‌علمی2,038
تعداد کارکنان بین‌المللی56
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی7,920
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده1,611
تعداد مدارک دکتری اعطا شده295
تعداد کارکنان فقط پژوهشی1,209
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی9,788
تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد2,229
تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری688
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 14
وب‌سایت دانشگاهwww.marmara.edu.tr

دوره پزشکی یکی از بهترین رشته‌ها در دانشگاه محبوب مارمارا  ترکیه است که به هر 2 زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شود. دانشکده پزشکی این دانشگاه به دلیل تحقیقات شاخص خود، در زمینه پزشکی بالینی رتبه 490 در میان دانشگا‌ه‌های جهان را دارد. اگر در میان رویه‌های مختلف به دنبال لیست 10 موردی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه باشید، نام دانشگاه مارمارا در اغلب لیست‌ها هم‌پوشانی دارد.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه مارمارا 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)992
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)269
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه (tie)17
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه6
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر استانبول (52 دانشگاه)4
رتبه جهانی در جراحی مغز و اعصاب114
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی‌ و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(490
شهرت پژوهشی جهانی1078
شهرت تحقیق منطقه‌ای122
انتشارات809
کتاب‌ها1083
کنفرانس‌ها1127
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است975
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور98
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1223
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1025

دانشگاه مارمارا در رتبه هفدهم ترکیه، رتبه 992 در رتبه‌بندی جهانی (tie و U.S.News 2023)، و در 62 موضوع تحقیقاتی در رتبه 50 درصد برتر قرار گرفته است.

دانشگاه مارمارا

بیایید نگاهی به رتبه‌ رشته‌های مختلف پزشکی در دانشگاه مارمارا در سال 2023 کنیم تا بهتر درک کنیم چرا نام این دانشگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه است:

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه مارمارا (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
پزشکی7147563
جراحی مغز و اعصاب624114
دندانپزشکی628134
ارتودنسی750203
جراحی پلاستیک636193
گوارش و کبد7135378
    
سونوگرافی8142505
زنان و زایمان (OB-GYN)557363
فیزیوتراپی778508
قلب و عروق10148518
چشم‌پزشکی18176531
بیهوشی578334
پرستاری مراقبت‌های ویژه8110561
روانپزشکی688655
مهندسی زیست‌پزشکی5167586
پرستاری9112772
داروسازی13313951
پاتولوژی8169528

7. دانشگاه کوچ (Koc University)

در جایگاه هفتم بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، دانشگاه باکیفیت کوچ قرار دارد. دانشگاه کوچ یک مؤسسه تحقیقاتی خصوصی، غیرانتفاعی و جامع است که در سال 1993 در شهر استانبول ترکیه تأسیس شد. دانشگاه کوچ از جمله دانشگاه‌هایی است که دانشکده پزشکی آن در بیمارستان واقع شده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه Koc یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی در ترکیه است که در سال 2008 تأسیس شد. این دانشکده در پردیس توپکاپی، در کنار بیمارستان دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بزرگ آن واقع شده است.

اطلاعات کلی دانشگاه کوچ 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1992
شهر محل تحصیلاستانبول
زبان تحصیل دانشگاهانگلیسی
تعداد کل دانشجویان5,882
تعداد دانشجویان بین‌المللی480
تعداد کل هیئت‌علمی298
تعداد کارکنان بین‌المللی23
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی939
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده306
تعداد مدارک دکتری اعطا شده79
تعداد کارکنان فقط پژوهشی34
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی1,281
تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد371
تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری204
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 19
وب‌سایت دانشگاهwww.ku.edu.tr

در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها، برنامه‌های آموزشی پزشکی در دانشگاه کوچ  فقط به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. لازم به ذکر است همانند تمام دوره‌های کارآموزی پزشکی در کشور ترکیه که در سال چهارم آموزش شروع می‌شود، دانشجویان باید زبان ترکی را بیاموزند؛ زیرا این دوره نیازمند حضور در بیمارستان‌های کشور ترکیه و تعامل با بیماران است.

فلسفه‌آموزشی دانشگاه کوچ بر اصل آموزش خلاق/ یادگیری مشارکتی استوار است. دانشگاه کوچ از بدو تأسیس، دیدگاهی خلاق، پیشرو و دانشجو محور داشته است. دانشگاه کوچ می‌کوشد تا در برنامه‌های آموزش خود فرهنگ مشارکت، بحث و تبادل نظر را در میان دانشجویان نهادینه کند. عملکرد موفق این دانشگاه در فلسفه تعریفی خود نام آن را در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قرار داده است.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه کوچ 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)679
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)161
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه7
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر استانبول (52 دانشگاه)5
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی ‌و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(499
شهرت پژوهشی جهانی246
شهرت تحقیق منطقه‌ای31
انتشارات1033
کتاب‌ها771
کنفرانس‌ها1079
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است1014
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور16
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه844
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1212

همکاری با مؤسسات بین‌المللی و همچنین سخنرانی‌های دانشگاهیان، اساتید برجسته، محققین مشهور بین‌المللی  از جمله برنامه‌های آموزشی دانشگاه کوچ است که به کیفیت آموزش در این دانشگاه کمک شایانی کرده است. دانشگاه کوچ در رشته پزشکی بر اساس گزارش‌های US News یک دانشگاه سرآمد در همکاری‌های بین‌المللی است و یکی از دلایل قرارگرفتن نام این دانشگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه همین امر بوده است.

دانشگاه کوچ یک دانشگاه مشهور در ترکیه است که با ساختار قوی آکادمیک، فرصت‌های تحقیقاتی، دستاوردهای بین‌المللی، محیط اجتماعی زنده و طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، توجه بهترین دانشجویان را در ترکیه و خارج از کشور به خود جلب می‌کند.

دانشگاه کوچ

نکات برجسته دانشگاه کوچ:

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه کوچ (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
پزشکی404371368
جراحی مغز و اعصاب35218583
پوست46325955
جراحی47322972
جراحی پلاستیک44226677
گوارش و کبد44348914
مهندسی زیست‌پزشکی10254790
سونوگرافی36352983
زنان و زایمان (OB-GYN)40269961
فیزیوتراپی464461476
قلب و عروق46307953
چشم‌پزشکی51289825
بیهوشی534091076
پرستاری مراقبت‌های ویژه16216819
روانپزشکی302631113
روانشناسی بالینی25176979
پاتولوژی464461232

8. دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)

هشتمین دانشگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، به دانشگاه دوکوز‌ایلول تعلق دارد. دانشگاه Dokuz Eylül در سال 1982 تأسیس شده است. این مرکز آموزشی مستقر در ازمیر، دارای 18 دانشکده تخصصی از جمله دانشکده پزشکی است. یکی از نکات برجسته دانشگاه دوکوزایلول برخورداری از 49 مرکز تحقیقاتی و کاربردی مجهز در رشته‌های مختلف تحصیلی است. دانشگاه Dokuz Eylül باتوجه‌به موقعیت برجسته خود در منطقه آموزش عالی ترکیه، قصد دارد حضور جهانی خود را در آموزش و پژوهش را تقویت کند و به یک بازیگر کلیدی در شبکه دانش جهانی تبدیل شود.

اطلاعات کلی دانشگاه دوکوز ایلول 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1982
شهر محل تحصیلازمیر
زبان تحصیل دانشگاهترکی – انگلیسی
تعداد کل دانشجویان65.020
تعداد کل هیئت‌علمی3.196
تعداد استاد716
تعداد دانشیار367
تعداد دکتر عضو هیئت‌علمی484
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 20
وب‌سایت دانشگاهwww.deu.edu.tr

در زمینه پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول دارای دانشکده‌های مجزا شامل: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده دامپزشکی، دانشکده فیزیوتراپی و توان‌بخشی است.

دانشکده پزشکی در پردیس İnciraltı به همراه سایر دانشکده‌های علوم بهداشتی مستقر است. جدا از تربیت فارغ‌التحصیلان قابل‌توجه، این مدرسه اولین دانشکده‌ای بود که از روش یادگیری مبتنی بر مسئله در سال 1997 استفاده کرد.

دانشگاه دوکوز ایلول

دانشجویان پزشکی در بیمارستان دانشگاه Dokuz Eylül که یکی از بهترین مراکز پزشکی ترکیه محسوب می‌شود، از تجربه بالینی مطلوب برخوردار می‌شوند. همچنین این دانشگاه دارای یک مرکز تحقیق و توسعه در سطح جهانی است که در آن دانشجویان می‌توانند مسائل پزشکی فوری مانند زیست‌شناسی سرطان، زیست‌شناسی مولکولی اختلالات ژنتیکی و درمان‌های سلولی عصر جدید را بررسی کنند. مزایایی که موجب شده نام این دانشگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه قرار گیرد.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه دوکوز ایلول 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)1198
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)359
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه24
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه8
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر ازمیر (8 دانشگاه)2
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی‌ و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(503
شهرت پژوهشی جهانی782
شهرت تحقیق منطقه‌ای92
انتشارات823
کتاب‌ها801
کنفرانس‌ها1120
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است1026
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور1207
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1676
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1177

دانشگاه DEU موقعیت جغرافیایی خاصی با قرارگرفتن در شهر ازمیر یعنی چهارراه اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه دارد که زمینه‌ساز تعامل‌های بین‌المللی این دانشگاه محبوب در رشته پزشکی شده است.

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه دوکوز ایلول (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
پزشکی8154583
جراحی پلاستیک1164277
فیزیوتراپی335303
چشم‌پزشکی893313
جراحی مغز و اعصاب16112356
رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای8121358
اورولوژی5107371
بیهوشی798375
پوست1097384
ارتودنسی16112394
گوارش و کبد8142408
جراحی8121422
پاتولوژی5137436
زنان و زایمان (OB-GYN)878437
سونوگرافی7139492
روانشناسی بالینی548506
پرستاری464517
روانپزشکی462532
قلب و عروق15163562
انکولوژی و تحقیقات سرطان6238661
پرستاری مراقبت‌های ویژه10146664
دندانپزشکی27222694
مهندسی زیست‌پزشکی13331944

به این دانشگاه پویا در عرصه بین‌المللی برچسب سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) و برچسب مکمل دیپلم (DS) توسط کمیسیون اروپا اعطا شده است. دانشگاه دوکوز ایلول به‌عنوان یکی از 20 دانشگاه نامزد توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) در سال 2018 برای اجرای استراتژی بین‌المللی‌سازی انتخاب شد و ازاین‌رو به یکی از دانشگاه‌های پیشگام در ترکیه تبدیل شد که نقش پیشرو در روند بین‌المللی شدن آموزش عالی ترکیه ایفا می‌کند. حضور فعال در عرصه بین‌المللی یکی از شاخص‌های اصلی هر دانشگاه برتر در رشته پزشکی و بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه است.

9. دانشگاه قاضی (Gazi University)

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که دارای بیمارستان اختصاصی است، دانشگاه قاضی است. دانشگاه قاضی بدون شک جزء 10 دانشگاه برتر پزشکی در ترکیه است که محبوبیت بالایی در بین متقاضیان دارد. بر اساس گزارش مؤسسه THE در سال 2013، دانشگاه قاضی در صدر جدول پرطرفدارترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی قرار داشته است. این دانشگاه در جایگاه نهم بهترین دانشگاه‌های پزشکی به گزارش u.s.news در سال 2023 قرار دارد.

اطلاعات کلی دانشگاه قاضی 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس1982
شهر محل تحصیلآنکارا
زبان تحصیل دانشگاهترکی
تعداد کل دانشجویان41.372
تعداد دانشجویان بین‌المللی1.107
تعداد کل هیئت‌علمی2.012
تعداد کارکنان بین‌المللی1
تعداد مدارک اعطا شده در مقطع کارشناسی4.685
تعداد مدارک کارشناسی ارشد اعطا شده792
تعداد مدارک دکتری اعطا شده456
تعداد کارکنان فقط پژوهشی1.703
تعداد دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی6.278
تعداد دانشجویان جدید کارشناسی ارشد2.986
تعداد دانشجویان جدیدالورود دکتری1.165
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 12
وب‌سایت دانشگاهgazi.edu.tr

دانشگاه قاضی یک دانشگاه دولتی در آنکارا پایتخت ترکیه است. نرخ پذیرش 37 درصدی دانشگاه قاضی که بیانگر نسبت دانشجویان پذیرفته شده به کل متقاضیان است نشان‌دهنده، رقابت بالا برای حضور در این دانشگاه است. همه‌ساله سیلی از متقاضیان برای حضور در یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه یعنی دانشگاه قاضی نام‌نویسی می‌کنند.

این دانشگاه اکنون از 21 دانشکده مختلف، 4 کالج، 52 مرکز تحقیقاتی و 7 مؤسسه تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است. کتابخانه دانشگاه قاضی دارای 150000 کتاب، 62000 نشریه صحافی شده و 10000 پایا‌ن‌نامه است و عمدتاً به زبان‌های ترکی، انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شود. از اهداف اصلی این دانشگاه تشویق دانشجویان به انجام تحقیقات است که باعث افزایش شهرت تحقیقاتی منطقه‌ای دانشگاه قاضی شده و به آن کمک کرده تا به یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی ترکیه تبدیل شود.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه قاضی 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)1225
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)369
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه25
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه9
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر آنکارا (تعداد کل 16)4
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie )شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی ‌و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است(564
رتبه جهانی در رشته فارماکولوژی و سم‌شناسی356
شهرت پژوهشی جهانی518
شهرت تحقیق منطقه‌ای92
انتشارات676
کتاب‌ها1129
کنفرانس‌ها661
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است1022
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور1733
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1850
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1177

دوره‌های کارآموزی بالینی عمدتاً در بیمارستان دانشگاه قاضی که در سال 1986 تأسیس شد، انجام می‌شود. این بیمارستان با دریافت نشان تضمین کیفیت ISO به‌عنوان اولین بیمارستان دولتی ترکیه، یکی از بهترین مراکز درمانی کشور است.

دانشگاه قاضی

دانشگاه قاضی در رتبه نهم بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، و رتبه 564 در رتبه‌بندی جهانی پزشکی بالینی 2023 قرار گرفت و در 89 موضوع تحقیقاتی در رتبه 50% برتر قرار گرفت. رتبه‌بندی دانشگاه قاضی بر اساس 3 عامل است: خروجی تحقیق (شاخص EduRank دارای 20701 نشریه و 367045 استناد منتسب به دانشگاه)، شهرت غیردانشگاهی و تأثیر 31 فارغ‌التحصیل برجسته این دانشگاه تعیین شده است.

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه قاضی (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
پزشکی5121494
دندانپزشکی 4 26 119426119
جراحی پلاستیک 4 22 148422148
ارتودنسی 3 33 157333157
جراحی مغز و اعصاب 9 56 215956215
پوست 4 41 234441234
چشم‌پزشکی 5 66 244566244
بیهوشی 3 65 304365304
گوارش و کبد 5 106 3135106313
رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای 6 113 3446113344
جراحی 6 90 351690351
اورولوژی 4 102 3594102359
قلب و عروق 7 111 4227111422
فارماکولوژی 3 134 4333134433
زنان و زایمان (OB-GYN) 7 76 435776435
سونوگرافی 6 112 4376112437
پرستاری مراقبت‌های ویژه 3 73 451373451
پاتولوژی 7 151 4787151478
فیزیوتراپی 6 72 489672489
مهندسی زیست‌پزشکی 4 128 4994128499
پرستاری 6 74 565674565
روانشناسی بالینی 9 102 7419102741
روانپزشکی 17 140 80317140803
داروسازی 11 314 93111314931

10. دانشگاه چوکوروا (Cukurova University)

دهمین دانشگاه در لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه به دانشگاه چوکوروا تعلق دارد. تحصیل در دانشگاه چوکوروا به زبان انگلیسی و ترکی انجام می‌شود و یکی از دانشگاه‌های پررقابت برای رشته پزشکی است؛ نرخ پذیرش یا نسبت دانشجویان پذیرفته شده به کل متقاضیان دانشگاه چوکوروا 24 درصد است.

در سال 1973، دانشکده کشاورزی دانشگاه آنکارا (تأسیس در 1969) و دانشکده پزشکی دانشگاه آتاتورک (تأسیس در سال 1972) ادغام شدند و دانشگاه چوکوروا واقع در آدانا، ترکیه را تشکیل دادند.

اطلاعات کلی دانشگاه چوکوروا 2023 بر اساس گزارش U.S.News
سال تأسیس دانشگاه1973
شهر محل تحصیلآدانا
زبان تحصیل دانشگاهترکی – انگلیسی
تعداد کل دانشجویان65.020
تعداد کل هیئت‌علمی3.196
تعداد استاد716
تعداد دانشیار367
تعداد دکتر عضو هیئت‌علمی484
نسبت هیئت‌علمی (استاد) به دانشجو1 به 20
وب‌سایت دانشگاهwww.deu.edu.tr

پردیس اصلی دانشگاه چوکوروا، بالکالی، در ضلع شرقی دریاچه سیهان، با مساحت 20 کیلومترمربع قرار دارد. نام آن به روستایی اشاره دارد که زمانی در محوطه دانشگاه قرار داشت. ساختمان‌های اداری و آموزشی، با آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در شعب مختلف مجتمع بیمارستانی، کتابخانه مرکزی، کافه‌تریا، امکانات ورزشی، اقامتگاه‌های معلمان و خوابگاه‌ها با ظرفیت ۳۵۰۰ نفر در آن قرار دارد.

رتبه بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه | دانشگاه چوکوروا 2023- U.S.News
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان (tie)1132
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا  (tie)323
رتبه در میان دانشگاه‌های ترکیه19
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه10
رتبه در میان دانشگاه‌های شهر آدانا (تعداد کل 2)1
رتبه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی بالینی tie (شامل بیهوشی، قلب، پزشکی عمومی‌ و داخلی، گوارش، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، رادیولوژی و جراحی است)787
شهرت پژوهشی جهانی977
شهرت تحقیق منطقه‌ای176
انتشارات909
کتاب‌ها1374
کنفرانس‌ها1325
تعداد انتشارات دانشگاه که جزء 10 درصد برتر در میان منابع پر استناد جهانی است1072
همکاری بین‌المللی – نسبت به کشور160
کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه1317
تعداد مقالات پر استناد که در میان 1 درصد برتر بیشترین استناد قرار دارند1155

دانشگاه چوکوروا دارای 7 دانشکده همچنین 3 مدرسه تحصیلات تکمیلی، 3 کالج و هفت کالج فنی و ‌حرفه‌ای است.

این دانشگاه همچنین دارای یک هنرستان دولتی و یک مرکز تحقیقاتی و کاربردی زبان‌های خارجی (YADIM) است که در آن به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انگلیسی آموزش داده می‌شود.

رتبه دانشگاه‌های برتر ترکیه در موضوعات پزشکی  2023 | دانشگاه چوکوروا (Edurank)
تخصصرتبه در ترکیهرتبه در آسیارتبه در جهان
جراحی مغز و اعصاب1059219
دندانپزشکی1790309
سم‌شناسی389373
پوست12104401
جراحی پلاستیک22115409
اطفال1099467
بیهوشی17144468
گوارش و کبد14180518
دامپزشکی13154532
چشم‌پزشکی19179542
رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای18192544
عمل جراحی18172547
پرتودرمانی14200588
ارتودنسی23178593
درمان تنفسی10164607
قلب و عروق24197652
اورولوژی20240689
سونوگرافی20222707
پرستاری مراقبت‌های ویژه12197777
فیزیوتراپی15176790
آناتومی و فیزیولوژی19223801
ایمونولوژی15258819
زنان و زایمان (OB-GYN)34218832
پیراپزشکی و فوریت‌های پزشکی14203849
روانپزشکی21172902
انکولوژی و تحقیقات سرطان15362968
ویروس‌شناسی12332975
پزشکی قانونی183481004
فارماکولوژی224051017
بینایی‌سنجی233281029
روانشناسی بالینی292011047

بهترین دانشگاه‌ های پزشکی ترکیه | تحصیل به زبان انگلیسی

دانشگاه‌های ترکیه با برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته در کنار هزینه مقرون‌به‌صرفه یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف هستند. در این بخش لیستی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که تحصیل پزشکی در آن‌ها به زبان انگلیسی انجام می‌شود برای شما آماده کردیم.

مرور کلی بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه با تحصیل به زبان انگلیسی
برنامه‌های تحصیلی ارائه شدهدکترای پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، دامپزشکی
مقطع تحصیلیکارشناسی
مدت‌زمان دکترای پزشکی6 سال
شهریه سالانه دکترای پزشکی در دانشگاه‌های دولتی10,000 – 21,000 دلار
شهریه سالانه دکترای پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی16,000 – 26,500 دلار
حداقل مدرک تحصیلی موردنیازداشتن مدرک دیپلم دبیرستان

8 دانشگاه پزشکی برتر ترکیه برای تحصیل به زبان انگلیسی

دانشگاه‌های پزشکی ترکیه برنامه‌های پزشکی را در مقطع کارشناسی به نام دکتری پزشکی یا Medicine Doctor (MD) ارائه می‌دهند. دوره تحصیلی در رشته‌های پزشکی معمولاً ۶ساله است؛ اما ممکن است دوره یک‌ساله آموزش زبان نیز به آن اضافه شود و به 7 سال افزایش یابد.

در اینجا لیستی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مربوط به پایان سال 2022 (دسامبر 2022) که برنامه‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، آماده کرده‌ایم. علاوه بر برنامه‌های منظم MD، این دانشگاه‌ها برنامه‌های MD دوگانه یا مشترک و برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرتبط مانند دندانپزشکی، پرستاری، دامپزشکی و سایر برنامه‌های مرتبط با پزشکی را نیز در برنامه‌های آموزشی خود ارائه می‌دهند.

دانشگاهرتبه‌بندی ملی EduRank (دسامبر2022، پزشکی)شهریه سالانه (دلار)
حاجت تپه19,962
دانشگاه آنکارا3
دانشگاه کوچ2026,500
دانشگاه اوکان استانبول7223,500
دانشگاه آلتین‌باش8025,000
دانشگاه آیدین استانبول8519,500
دانشگاه‌ هالیچ8916,000
دانشگاه مدیترانه شرقی  (EMU)NA21,198

1. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

Translation is too long to be saved

در جایگاه نخست بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که تدریس به زبان انگلیسی در آن انجام می‌شود دانشگاه حاجت تپه یا حاجی تپه قرار دارد. این دانشگاه شامل 14 دانشکده است. دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه دو برنامه ارائه می‌دهد: MD معمولی و مدرک دوگانه MD/Ph.D. ساختار آموزشی رشته پزشکی در این دانشگاه به این صورت است که: 3 سال اول این برنامه به آموزش پزشکی اصلی اختصاص دارد درحالی‌که سال چهارم و پنجم برای دوره‌های بالینی و آموزش پزشکی پیشرفته است. سال آخر MD معمولی به کارآموزی در بیمارستان اختصاص دارد. در برنامه دوگانه MD/Ph.D. بسته به منطقه تحقیقاتی، 2 دو سال دیگر (در مجموع 8 سال) یا بیشتر به دوران تحصیلی دانشجویان اضافه می‌شود.

برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلیشهریه سالانه (دلار)
پزشکی6 سال9.962
برنامه دوگانه MD/Ph.D.8 سال

2. دانشگاه آنکارا (Ankara University)

دومین جایگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها انجام می‌شود، متعلق به دانشگاه آنکارا است. این دانشگاه اولین مؤسسه آموزش عالی است که پس از تشکیل جمهوری در سال 1923 در ترکیه تأسیس شد. دانشگاه آنکارا دارای 3.661 دانشجوی بین‌المللی است که 76 درصد آن در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. دانشگاه آنکارا دارای 20 دانشکده در مقطع کارشناسی است و در جایگاه سوم بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه (EduRank) قرار دارد.

برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلی
پزشکی6 سال
دندانپزشکی5 سال
دامپزشکی5 سال

3. دانشگاه کوچ (Koç University)

دانشگاه کوچ سومین دانشگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه است که تحصیل پزشکی در آن به زبان انگلیسی انجام می‌شود.این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی غیر انتفاعی است که در سال 1993 تاسیس شد و در شهر استانبول ترکیه واقع شده است. دانشگاه کوچ در میان 52 دانشگاه شهر استانبول در جایگاه پنجم بهترین دانشگاه این شهر قرار دارد و براساس رتبه‌بندی EduRank در جایگاه 14 بهترین دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. پذیرش در این دانشگاه علاوه بر آزمون یوس ترکی، با آزمون SAT نیز انجام می‌شود. نمره مورد نیاز در آزمون اس‌آی‌تی 1180+ است.

نمره‌های آزمون‌های بین‌المللی موردنیاز برای پذیرش
SATGMATTOEFL
1180+600+80+
برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلیشهریه سالانه (دلار)
پزشکی6 سال26.500
کارشناسی علوم پرستاری (BSc Nursing)4 سال19.500
دانشگاه اوکان (اکان)

4. دانشگاه اوکان استانبول (Istanbul Okan University)

دانشگاه اوکان استانبول یک دانشگاه پردیس با 10 دانشکده از جمله امکانات پزشکی و دندانپزشکی است که در جایگاه چهارم بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که برنامه تحصیلی در آن به زبان انگلیسی انجام می‌شود، قرار دارد. این دانشگاه برنامه‌های حرفه‌ای، کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین آموزش‌های حرفه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه می‌دهد.

دانشگاه اوکان استانبول اولین عضو ISEP (برنامه تبادل دانشجوی بین‌المللی)، یک شبکه جهانی تبادل دانشجو با بیش از 300 دانشگاه عضو در 50 کشور جهان است. ISEP یک شبکه جهانی متشکل از دانشگاه‌های معتبر است. ISEP از طریق مؤسسات آموزش عالی عضو خود، یادگیری آکادمیک و بین‌فرهنگی را تقویت می‌کند، همچنین از فعالیت‌های دانشگاهی نوآورانه و مقرون‌به‌صرفه حمایت می‌کند.

هزینه تحصیل با درنظرگرفتن هزینه اسکان و غذا (دلار)شهریه سالانه (دلار)طول دوره تحصیلیدانشکده
27.00023.5006 سالدانشکده پزشکی
24.00020.0505 سالدانشکده دندانپزشکی

5. دانشگاه آلتین باش (Altinbas University)

جایگاه پنجم در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها انجام می‌شود، متعلق به دانشگاه آلتین‌باش است.

دانشگاه آلتین‌باش که در سال 2008 تأسیس شد، یک مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی است که توسط بنیاد آموزش و فرهنگ مهمت آلتین‌باش تأسیس شده است. این دانشگاه در طول چند سال، خود را به‌عنوان یک مؤسسه بسیار مشهور برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند، تثبیت کرده است. این دانشگاه متوسط (رتبه 36 در میان 52 دانشگاه استانبول) که در استانبول ترکیه واقع شده است، برنامه‌های آموزشی خود در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دوره‌های کاردانی ارائه می‌دهد.

دانشگاه آلتین‌باش بیش از 100 برنامه را در 3 پردیس و 1 بیمارستان وابسته خود ارائه می‌دهد. این دانشگاه دارای 9 دانشکده، 1 مدرسه فنی و حرفه‌ای، 1 مدرسه تحصیلات تکمیلی و 1 مدرسه برای زبان‌های خارجی است. در حال حاضر، این دانشگاه بیش از 9800 دانشجو از بیش از 86 کشور جهان دارد که 38 درصد از کل ثبت‌نام آنها را بین‌المللی تشکیل می‌دهد. دانشگاهی که باید نام آن را به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه ذکر کنیم.

برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلیشهریه سالانه (دلار)
پزشکی6 سال25.000
دندانپزشکی5 سال20.000
داروسازی5 سال15.000

6. دانشگاه آیدین استانبول (Istanbul Aydin University)

یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه در شهر توریستی استانبول که تحصیل در آن به زبان انگلیسی انجام می‌شود. دانشگاه آیدین استانبول (IAU) یک دانشگاه خصوصی است که در 18 مه 2007 تأسیس شده است. این دانشگاه در استانبول ترکیه واقع شده است. IAU دو پردیس دارد، یکی در Bahçelievler و دیگری در Florya.

این دانشگاه در حال حاضر میزبان 39000 دانشجو است که از این تعداد 3500 دانشجوی بین‌المللی هستند. IAU به اهمیت آموزش عملی در کنار آموزش نظری معتقد است. این دانشگاه به دلیل آماده‌سازی دانشجویان خود برای اخذ “دفترچه رؤیایی” خود با ارائه خدمات رایگان برنامه‌ریزی شغلی در سطح بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفته است. این دانشگاه سالانه افراد مشهور را به دانشگاه دعوت می‌کند تا روایت‌های موفقیت خود را برای دانشجویان بیان کنند.

دانشگاه آیدین استانبول برنامه‌های تحصیلی متعددی را در سطوح کارشناسی، کاردانی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. بیش از 1500 هیئت‌علمی ‌با‌تجربه در این دانشگاه وجود دارند و نسبت دانشجو به استاد 44:1 است.

یک سال تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه آیدین استانبول، حدود 6000 دلار آمریکا و مدرک کارشناسی ارشد 2100 دلار هزینه دارد.

برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلیشهریه سالانه (دلار)
پزشکی6 سال19.500
دندانپزشکی5 سال17.500

دانشگاه هالیک استانبول

7. دانشگاه‌ هالیچ (Halic University)

هفتمین جایگاه در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه که تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها انجام می‌شود، متعلق به دانشگاه هالیچ است.

دانشگاه‌ هالیچ در استانبول که 25 سال پیش در سال 1998 تأسیس شد، رویکردی جهانی، نوآورانه و پویا به آموزش عالی دارد. این دانشگاه ترکیه با بیش از 12000 دانشجو از 80 کشور جهان پرچم‌دار تنوع دانشجویی در ترکیه است. اگرچه ‌هالیچ یکی از اولین دانشگاه‌های پایه در ترکیه بود، اما اکنون بیش از 11 دانشکده دارد که 99 برنامه آموزشی در آن ارائه می‌شود.

دانشگاه ‌هالیچ باهدف تشویق دانشجویان برای تحقیق و نوآوری، تاکنون زمینه‌ساز موفقیت‌های فرامرزی بیش از 18000 فارغ‌التحصیل شده است.

برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلیشهریه سالانه (دلار)
پزشکی6 سال16.000

8. دانشگاه مدیترانه شرقی (Eastern Mediterranean University )

در میان بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، دانشگاه مدیترانه شرقی دانشگاهی است که تحصیل در آن نیز به زبان انگلیسی انجام می‌شود. دانشگاه مدیترانه شرقی در سال 1979 به‌عنوان یک دانشگاه دولتی در شمال قبرس با مساحتی بالغ بر 2200 هکتار تأسیس شد. این دانشگاه توسط شورای آموزش عالی ترکیه به رسمیت شناخته شده است. محیط چندفرهنگی دانشگاه با حدود 16000 دانشجو از تقریباً 85 کشور جهان آن را از سایر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند. همچنین، اعضای هیئت‌علمی ‌از 35 کشور در دانشگاه، زمینه‌ساز محیط چندفرهنگی است.

علاوه بر این، این دانشگاه بیش از 100 برنامه کارشناسی را ایجاد کرده است.  دانشگاه مدیترانه شرقی با حدود 80 مؤسسه آموزش عالی در سراسر جهان برای همکاری بین‌المللی و برنامه‌های تبادل، قرارداد منعقد کرده است.

فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی که هر ساله در این دانشگاه برگزار می‌شود مرکز جذب دانشجویان در سراسر جهان است.

برنامه تحصیلیطول دوره تحصیلیشهریه سالانه (دلار)
پزشکی6 سال22.323
دندانپزشکی5 سال20.412
داروسازی5 سال18.238

در بخش پایانی مقاله باتوجه‌به این‌که یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های جهانی توسط Edurank انجام می‌شود،  لیست 10 دانشگاه برتر پزشکی ترکیه یا بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه را برای شما آماده کردیم.

10 دانشگاه پزشکی برتر ترکیه (Edurank)

دانشگاه‌های منتخب در این لیست همگی در شاخه پزشکی بهترین عملکرد را نسبت به سایر رشته‌های خود دارند. همان‌طور که در جدول زیر قابل‌مشاهده است این دانشگاه‌های در زیرشاخه‌های پزشکی دارای رتبه‌های جهانی بسیار شاخصی هستند.

زبان تحصیل رتبه‌بندینام دانشگاه
رشته پزشکی شاخص و رتبه جهانیترکیه – پزشکیترکیهجهانآسیا
انگلیسی – ترکیجراحی مغز و اعصاب – 331255888دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
ترکیجراحی مغز و اعصاب – 452146365دانشگاه استانبول (Istanbul University)
انگلیسی – ترکیجراحی مغز و اعصاب – 1323358195دانشگاه آنکارا (Ankara University)
انگلیسی – ترکیجراحی مغز و اعصاب – 6848861181دانشگاه اژه (Ege University)
ترکیدندانپزشکی – 11957842177دانشگاه قاضی (Gazi University)
ترکیجراحی پلاستیک – 1566231474408دانشگاه باشکنت (Baskent University)
انگلیسی – ترکیجراحی مغز و اعصاب – 114711928205دانشگاه مارمارا (Marmara University)
انگلیسی – ترکیجراحی پلاستیک – 277810921201دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)
ترکیعلوم تغذیه و مواد غذایی – 1069131116272دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)
انگلیسی – ترکیجراحی مغز و اعصاب – 9510191295345دانشگاه ارجیس (Erciyes University)

جمع‌بندی

تحصیل در ترکیه و به طور خاص رشته پزشکی، یکی از گزینه‌های جذاب برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. فضای مرفه دانشجویی، کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و هزینه مقرون‌به‌صرفه  عوامل قابل‌ذکر در این زمینه هستند. یافتن لیستی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه می‌تواند راهنمای مؤثری برای متقاضیان باشد. رتبه‌بندی‌های استاندارد یا رنکینگ بین‌المللی دانشگاه‌ها یکی از معیارهای مهم در ارزیابی و تعیین مقصد تحصیلی برای دانشجویان است. رویه‌های مختلفی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر وجود دارد که برخی بر کیفیت آموزش و نرخ انتشارات بین‌المللی (کتاب؛ مقاله، استناد) تمرکز دارند و برخی دیگر شهرت دانشگاه‌ها را مدنظر خود قرار می‌دهند. در مقاله حاضر معیارهای رتبه‌بندی (U.S.News و EduRank)  موارد مختلف از جمله تعداد اعضای هیئت‌علمی، نرخ فارغ‌التحصیلان برجسته، تعداد مقالات و کتاب‌های منتشر شده، تعداد استنادهای مقالات بین‌المللی به تحقیقات دانشگاه مرجع، شهرت دانشگاه‌ها در پایگاه‌های علمی ‌معتبر و سایر شاخص‌های مهم در ارزیابی دانشگاه‌ها دخیل بوده است. علاوه بر لیست‌های ارائه شده متقاضیان می‌توانند لیست‌های خود را بر اساس معیارهای مختلف تهیه و سپس با مشاوران و افراد متخصص در مورد هر دانشگاه تحقیق کنند تا گزینه نهایی خود را بیابند.

1 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *