021-91305905

آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد ؟

آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد

فهرست مطالب

همه ما این روز ها می دانیم که تحصیل در خارج از کشور یکی از بهترین راه ها برای ساختن آینده ای بهتر است. قبول شدن در دانشگاه های برتر دنیا، آرزوی بسیاری از دانشجویانی است که قصد خارج شدن از کشور خود را دارند. در این میان، ترکیه یکی از کشور های محبوب برای ادامه تحصیل محسوب می شود که دانشجویان زیادی نیز در سراسر دنیا متقاضی آن هستند.

ترکیه دانشگاه های برتری در سطح بین المللی دارد و همین باعث می شود که تحصیل در دانشگاه های دولتی آن نیاز به قبول شدن در آزمون پذیرش داشته باشد. آزمون یوس یکی از امتحانات ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه است که ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا درباره آن اطلاعات مفیدی کسب کنید. آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد ؟ چه کسانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟ اعتبار آزمون یوس چقدر است؟ پاسخ تمامی این سوالات را در ادامه دریافت خواهید کرد.

آزمون یوس

آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد

آزمون یوس (ŸOS) که مخفف شده عبارت (Yabancı Öğrenci Sınavı) است، در حقیقت به معنای آزمون ورودی دانشجویان خارجی است. این آزمون توسط شورای آموزش ترکیه (ŸOK) برگزار می شود. برخی از موسسات نیز در شرایط خاص و بر اساس معیار های مختلف این آزمون را برگزار می کنند.

این آزمون شامل جبر، هندسه و سوالات هوش است. به طور کلی ۳۵ سوال جبر، ۵ سوال هندسه و ۴۰ سوال هوش در آزمون یوس وجود دارد. البته نوع و تعداد سوالات در دانشگاه های دولتی گوناگون فرق می کند و همه آن ها یکسان نیستند. هدف این آزمون در واقع سنجش هوش و توانایی تفکر دانشجویان است.

اگر نگران زبان ترکیه ای آزمون هستید، باید بگوییم که آزمون یوس در بسیاری از زبان های بین المللی اجرا می شود. شما بر اساس زبان مادری خود می توانید در بین زبان های انگلیسی، عربی، ترکی، فرانسوی و روسی یک گزینه را انتخاب کنید. مدت زمان امتحان نیز چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه است.

آزمون یوس در بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه برای مدت زمان دو سال اعتبار دارد. برخی از دانشگاه ها نیز فقط برای مدت زمان یک سال به شما اعتبار می دهند و پس از آن نیاز به شرکت مجدد در آزمون خواهید داشت.

اما چه کسانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟ به طور کلی پنج تبعه مختلف می توانند در آزمون یوس شرکت کنند:

  • اتباع ترکیه ای که از ترکیه خارج شده اند
  • اتباع خارجی بدون تابعیت ترکیه
  • اتباع جمهوری ترک قبرس شمالی
  • اتباع خارجی با تابعیت ترک
  • اتباع ترکیه ای که تحصیلات متوسطه خود را در خارج از ترکیه تکمیل کرده اند

تاریخ و هزینه آزمون یوس

تاریخ و هزینه آزمون یوس

پیش از اینکه به پرسش آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد ؟ بپردازیم، خوب است تا اطلاعات دیگری را نیز بیان کنیم. هر ساله آزمون یوس توسط دانشگاه های مختلف بین ماه های مارس و آگوست برگزار می شود. هر کدام از دانشگاه های دولتی از چندین روز قبل، تاریخ و ساعت دقیق برگزاری آزمون را اعلام می کنند. ممکن است تاریخ برگزاری دانشگاه های مختلف با یکدیگر فرق کند و هر کدام تاریخ جداگانه ای داشته باشند.

هزینه آزمون یوس نیز بستگی به دانشگاه مورد نظر و مرکز درخواست شما دارد؛ اما به طور کلی این آزمون نیاز به پرداخت چیزی حدود 50 تا 150 دلار خواهد داشت.

حداقل درصد قبولی و اعتبار آزمون یوس

حداقل درصد قبولی و اعتبار آزمون یوس

به طور کلی، حداقل درصد قبولی آزمون یوس پنجاه درصد است؛ اما بسیاری از دانشگاه ها ممکن است بر اساس رشته های مختلف درصد های قبولی را تغییر دهند. برای مثال برای قبول شدن در رشته پزشکی و دندان پزشکی به ۹۰ درصد، برای قبولی در رشته داروسازی به بالای ۸۰ درصد و برای رشته های مهندسی نیز به حداقل ۶۰ درصد نیاز خواهید داشت. البته باز هم می گوییم که این درصد ها در دانشگاه های مختلف ممکن است تفاوت داشته باشند.

سوالات متداول

آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد ؟

سوال بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان متقاضی دانشگاه های دولتی ترکیه این است که آیا آزمون یوس شرایط سنی دارد ؟ در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که شرط سنی و یا فارغ التحصیلی از دبیرستان در این آزمون وجود ندارد و همه می توانند در آن شرکت کنند. البته افرادی که مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان را ندارند می توانند در آزمون یوس شرکت کنند و در صورت قبولی، تا زمانی که گواهی دبیرستان خود را دریافت کنند، صبر کنند.

معدل دبیرستان نیز در اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه بررسی نمی شود. در بسیاری از دانشگاه ها معیار اصلی آزمون یوس است و در برخی از دانشگاه های خاص ممکن است به معدل دبیرستان خود نیاز پیدا کنید. هر دانش آموز و یا دانشجو می تواند در بیش از یک آزمون در سال شرکت کند و به چند دانشگاه مختلف درخواست دهد.

آیا آزمون یوس برای پذیرفته شدن در دانشگاه اجباری است؟

این آزمون در بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه اجباری است؛ زیرا آن ها برگزار کننده اصلی آزمون یوس هستند و از طریق آن به پذیرش دانشجویان خارجی می پردازند. دانشگاه های دیگری در ترکیه وجود دارد که اتباع خارجی را با آزمون های بین المللی می پذیرند؛ اما شانس پذیرفته شدن با آزمون یوس قطعا بیشتر از دیگر آزمون ها است.

چگونه می توان برای آزمون یوس مطالعه کرد؟

با توجه به دانشگاهی که انتخاب کرده اید می توانید در دوره های آزمون یوس شرکت کنید. این دوره ها در چند زبان توسط کادر آموزشی پر تجربه یونی لند برگزار می شوند. در این دوره ها به طور تخصصی برنامه های درسی آزمون یوس ارائه می شود که می توانند به افزایش احتمال قبول شدن شما در آزمون، کمک شایانی کنند.

جمع بندی

اکنون که همه چیز را درباره آزمون یوس می دانید، برای دریافت نتیجه ای بهتر و قبولی در دانشگاه های برتر، خوب است که بدانید کدام رشته ها بیشترین متقاضیان را دارند. کاملا واضح است که در ابتدای فهرست ما پزشکی در دو زبان ترکی و انگلیسی قرار می گیرد. رشته های بعدی نیز به ترتیب دندان پزشکی، مدیریت بازرگانی، اقتصاد و روانشناسی خواهند بود. تعداد متقاضیان نیز در چند سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد یک رقابت جذاب شده است. شرایط آزمون را رعایت کنید و برای آزمون آماده شوید. شک نکنید که موفق خواهید شد. امیدواریم که خواندن این مطلب به تمامی سوال های شما درباره آزمون یوس به طور کامل پاسخ داده باشد.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.