021-91305905

دانشگاه مرسین ترکیه (Mersin University) از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است که در سال 1992 در استان تاسیس شد. این دانشگاه اولین فارغ‌التحصیلان را در سال 1997 داشت. این دانشگاه حدود 25000 دانشجو، 1405 هیات علمی و تعدادی کادر علمی خارجی و مهمان دارد. دانشگاه ملی مرسین دارای امکانات تحقیقاتی و ورزشی در مرکز شهر مرسین و دیگر شهرهای این استان است.

در سال 2005 منطقه توسعه فناوری مرسین (تکنوسکوپ) ایجاد شد و با ایجاد یک همکاری بین بخش‌ های تحقیق و توسعه دانشگاه و صنعت، با هدف توسعه فن ‌آوری ‌های جدید که می ‌تواند مستقیماً به تولید صنعتی تبدیل شود، مشارکت ایجاد کرد.

دانشگاه مرسین رتبه 3492 را در بین بهترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است و همچنین در بین دانشگاه‌های ترکیه در رتبه 55 قرار دارد. لازم به ذکر است این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم و بهاشت ایران نمی‌باشد.

آشنایی با دانشگاه مرسین

دانشگاه مرسین با قانون شماره 3837 که در 3 ژوئیه 1992 توسط شورای عالی ملی ترکیه تصویب شد، تاسیس شده و فعالیت خود را از 10 نوامبر 1992 شروع کرد. در سال تحصیلی 1993-1994، این دانشگاه با پذیرش دانشجو در دانشکده هنر و علوم، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشکده فنی و دانشکده گردشگری و هتل ‌داری، فعالیت خود را آغاز کرد.

دانشگاه مرسین در حال حاضر دارای 13 دانشکده، 12 هنرستان، 5 موسسه، 8 مدرسه و 21 مراکز تحقیقاتی است. در پردیس اصلی دانشگاه مرسین 41 آزمایشگاه کامپیوتر در تمامی دانشکده‌ها و مدارس این دانشگاه و 1940 کامپیوتر در این آزمایشکاه‌ها وجود دارد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند علاوه بر برنامه‌های درسی، از آزمایشگاه‌های کامپیوتری که در تمامی واحدهای دانشگاه گسترش یافته‌اند، بهره‌مند شوند. در مجموع 225 آزمایشگاه و 45 کارگاه مجهز به فناوری‌های پیشرفته در این دانشگاه وجود دارد که به طور مداوم هم از نظر فضا و هم از نظر تجهیزات فنی درحال توسعه هستند.

در آزمایشگاه‌ زبان دانشگاه مرسین، دوره‌های انگلیسی عمومی و حرفه‌ای برای همه دانشجویان ارائه می‌شود. درحال حاضر 25 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

مرسین در دسته دانشگاه‌ های دولتی طبقه ‌بندی می‌ شود. این دانشگاه یک سال تحصیلی آکادمیک از سپتامبر تا آوریل / مه دارد و زبان اصلی تدریس در آن ترکی است.

بورسیه دانشگاه مرسین

این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌های معتبر ترکیه برنامه‌های مبادله‌ای مانند اراسموس، فارابی، مولانا و خدمات بورسیه‌ای را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند.

زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

خدمات کتابخانه‌ای با 3000 متر مربع کتابخانه مرکزی، کتابخانه شعبه ینیشهیر به مساحت 800 متر و تالار دسترسی به اطلاعات به مساحت 400 متر مربع در مساحتی بالغ بر 4200 متر مربع با ظرفیت 300 نفر در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. خدمات کتابخانه مجازی با سالن‌هایی با دسترسی رایگان به اینترنت برای خدمات اطلاعات و راهنمایی، خدمات امانت، خدمات انتشارات دانشگاه، دریافت شماره ISBN و ISSN، خدمات فهرست نویسی و طبقه بندی، اسکن اطلاعات و…برای دانشجویان فراهم شده‌ است. علاوه بر این، اشتراک‌هایی در پایگاه‌های داده ایجاد می‌شود که دسترسی به ده‌ها هزار منبع را فراهم می‌کند. مجموعه کتابخانه دانشگاه مرسین شامل 71563 کتاب، 33 اشتراک پایگاه داده، 805 اشتراک ادواری چاپی، 1312 پایان نامه، 350 بروشور، 259 کتاب صوتی، 350 سی دی، و تعداد زیادی مجله است.

دانشکده‌ های دانشگاه مرسین

دانشگاه مرسین رشته های تحصیلی بسیار زیادی را ارائه می دهد. رشته ‌های پرطرفدار آن پزشکی و پیراپزشکی، مهندسی و رشته‌ هایی مانند طراحی لباس است که به ترتیب در دانشکده پزشکی، مهندسی و هنرهای زیبا ارائه می شود. از دیگر دانشکده‌ های این دانشگاه می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشکده آبزی پروری

دانشکده معماری

دانشکده ارتباطات

دانشکده دندانپزشکی

دانشکده پزشکی

دانشکده داروسازی

دانشکده علوم اقتصاد و علوم اداری

دانشکده تعلیم و تربیت

دانشکده فنی مهندسی

دانشکده هنرهای زیبا

دانشکده دریایی

دانشکده گردشگری

دانشکده پرستاری

دانشکده علوم اسلامی

دانشکده فنس طرسوس

دانشکده علوم و ادبیات

هنرستان‌ها

شرایط پذیرش در دانشگاه مرسین ترکیه

برای اقدام به دریافت پذیرش از سوی دانشگاه مرسین نیاز به ارائه مدارکی است که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:

پیش از این مطالبی با عنوان نمونه سوالات آزمون یوس در یونی لند قرار گرفته که برای آشنایی با محتوای این آزمون می توانید به آن مراجعه کنید.

آزمایشگاه ‌های دانشگاه مرسین

41 آزمایشگاه رایانه در کلیه دانشکده‌ ها و مدارس دانشگاه مرسین و 1940 کامپیوتر در این آزمایشگاه ‌ها وجود دارد. دانشجویان این دانشگاه علاوه بر برنامه‌ های درسی، می‌توانند از آزمایشگاه‌ های رایانه ای پخش شده در تمام واحدهای دانشگاهی به صورت رایگان بهره‌ مند شوند.

آزمایشگاه های مورد استفاده در فعالیت‌ های آموزشی و پژوهشی تقریباً در هر شاخه فرصت ‌های کاربردی و پژوهشی گسترده ای را در اختیار محققان قرار می ‌دهند. در مجموع 225 آزمایشگاه و 44 کارگاه مجهز به فناوری پیشرفته در این دانشگاه هست و دائماً هم از نظر فضا و هم تجهیزات فنی در حال توسعه هستند. در آزمایشگاه زبان آموزشگاه حرفه ای مرسین، دوره های عمومی و پیشرفته انگلیسی به تمامی دانشجویان آموزش داده می ‌شود.

مرکز تحقیقاتی کاربردی سلامت

پژوهشگاه و مرکز کاربردی سلامتی که در سال 1999 پس از راه اندازی دانشکده پزشکی افتتاح شد، درسال 2007 به مرکز تحقیقاتی و کاربردی سلامت تغییر نام داد. این مرکز که آموزش، تحقیق و عمل در تمام زمینه‌های مرتبط با خدمات بهداشتی را به دانشجویان ارائه می‌دهد، به مردم مرسین نیز خدمت رسانی می‌کند. مرکز تحقیقاتی و کاربردی سلامت که مجهز به امکانات گسترده برای معاینه و درمان پیشرفته است، به عنوان یک واحد دانشگاهی که بیشترین پیوند را با مردم شهر دارد، فعالیت می‌کند. در این مرکز که انواع معاینات و درمان‌های پیشرفته از قبیل جراحی قلب باز، پیوند کلیه، پیوند کبد را با موفقیت انجام می‌دهند، خدمات پلی کلینیک را ارائه می‌دهد و دارای 403 تخت است. از زمان تأسیس تا کنون سه میلیون معاینه و درمان انجام شده و 65 هزار نفر تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. این مرکز که با توجه به آخرین پیشرفت‌های علم و فناوری و با در نظر گرفتن نیازهای بیمارستانی مدرن ساخته شده است، دارای گواهینامه سیستم مدریت کیفیت TSE-ISO EN-9001-200 می‌باشد. علاوه بر این قرار است ساختمان بیمارستان جدید به زودی افتتاح شود که شامل 400 تخت، 21 اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه است که درحال حاضر در پردیس اصلی درحال ساخت است.

کتابخانه های دانشگاه مرسین

خدمات کتابخانه‌ای با 3000 متر مربع کتابخانه مرکزی، کتابخانه شعبه ینیشهیر به مساحت 800 متر و تالار دسترسی به اطلاعات به مساحت 400 متر مربع در مساحتی بالغ بر 4200 متر مربع با ظرفیت 300 نفر در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. خدمات کتابخانه مجازی با سالن‌هایی با دسترسی رایگان به اینترنت برای خدمات اطلاعات و راهنمایی، خدمات امانت، خدمات انتشارات دانشگاه، دریافت شماره ISBN و ISSN، خدمات فهرست نویسی و طبقه بندی، اسکن اطلاعات و…برای دانشجویان فراهم شده‌ است. علاوه بر این، اشتراک‌هایی در پایگاه‌های داده ایجاد می‌شود که دسترسی به ده‌ها هزار منبع را فراهم می‌کند. مجموعه کتابخانه دانشگاه مرسین شامل 71563 کتاب، 33 اشتراک پایگاه داده، 805 اشتراک ادواری چاپی، 1312 پایان نامه، 350 بروشور، 259 کتاب صوتی، 350 سی دی، و تعداد زیادی مجله است.

فعالیت های IT

فن‌آوری ‌های اینترنتی، که عناصر ضروری زندگی روزمره و دنیای علم هستند، به طور فعال در دانشگاه مرسین استفاده می ‌شود. امکانات شبکه داخلی و اینترنت با 3،600 کامپیوتر در همه دانشکده های این دانشگاه استفاده می ‌شود.

دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه می ‌توانند از ftp، نامه الکترونیکی، سیستم اسکن اسناد کتابخانه و خدمات رادیویی از طریق اینترنت بهره مند شوند. دانشجویان این امکان را دارند که از طریق سیستم اطلاعات دانشجویی (OBS) در اینترنت ثبت نام کنند و نمرات خود را مشاهده نمایند. اعضای هیئت علمی نیز امکان تایید ثبت نام و وارد کردن نمرات را دارند. سیستم اطلاعات پرسنل (PBS) برنامه ای است که در آن همه پرسنل دانشگاه می‌ توانند اطلاعات شخصی و اطلاعات کارکنان را دنبال کنند.

امکانات ورزشی دانشگاه مرسین

امکانات ورزشی دانشگاه مرسین که متعهد به حمایت از ورزش و ورزشکاران و همچنین فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است، موفقیت‌های زیادی در سراسر جهان و کشور به دست آورده است. دانشجویان و اساتید این دانشگاه در رشته‌های مختلف ورزشی مانند تکواندو، بسکتبال، فوتبال، والیبال، بدمینتون، تنیس، تیراندازی با کمان، دو و میدانی، سالسا و… افتخارات زیادی در سطح کشور و جهان به دست آورده‌اند. این دانشگاه دارای مجموعه‌ای از سالن‌های ورزشی سرپوشیده، سالن‌های بدنسازی، زمین تنیس، زمین‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال، پیست‌های دو و میدانی و استادیومی با ظرفیت 5000 تماشاگر، محوطه مینی گلف، مناطق تفریحی و استخر سرپوشیده است. علاوه بر دانشجویان و کارکنان، مردم مرسین نیز می‌توانند از زمین‌های ورزشی این دانشگاه، که محیطی را برای رویدادهای ورزشی و اجتماعی با مشارکت گسترده فراهم می‌کنند، بهره ببرند.

خوابگاه های دانشگاه مرسین

خوابگاه‌های مختلفی برای اسکان دانشجویان در دانشگاه مرسین وجود دارد. علاوه بر خدمات تغذیه، حمل و نقل رایگان به پردیس‌های دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود. یک خوابگاه دانشجویی 200 تختخوابی در مدرسه حرفه‌ای گلنار وجود دارد. مجتمع خوابگاهی وابسته به موسسه اعتباری خوابگاه‌ها ظرفیتی بالغ بر 1240 نفر را دارد که 700 تخت برای دانشجویان دختر و 540 تخت برای دانشجویان پسر فراهم شده است. علاوه بر این، اجاره آپارتمان یا اتاق‌های باکیفیت و ارزان خارج از پردیس در ماه‌های تعطیل و فصل پاییز برای دانشجویان امکان‌پذیر است. با افتتاح خوابگاه‌های خصوصی، نیازهای مسکن دانشجویان به میزان قابل توجهی برطرف شده است.

خدمات بهداشتی

Medico Social واحد بهداشتی مستقر در پردیس Çiftlikköy به عنوان اولین مرکز کاربردی برای مشکلات بهداشتی دانشجویان دانشگاه مرسین فعالیت می‌ کند. این واحد با 1 پزشک خانواده، 3 پزشک عمومی، 3 دندانپزشک، 2 پرستار و 1 تکنسین آزمایشگاهی خدمات ارائه می ‌دهد. همچنین دارای 3 واحد درمان دندانپزشکی با ظرفیت کامل و آزمایشگاه هایی است که می ‌توانند هر نوع آنالیز تشخیصی و پزشکی را انجام دهند.

درخواست دانشجویان و کارکنانی که به واحد بهداشت مراجعه می‌ کنند توسط پزشکان ارزیابی می ‌شود و درمان‌ ها انجام می ‌شود، در صورت نیاز بیماران به بیمارستان ‌ها که واحد بالاتری است ارجاع داده می ‌شوند.

خدمات سالن غذاخوری

همه پردیس ‌ها و واحدهای دانشگاه مرسین، روزانه و از روی برنامه 4 نوع غذا را به عنوان نهار ارائه می ‌دهند. غذاهای طبخ شده در آشپزخانه مرکزی در پردیس Çiftlikköy به دانشکده ها، مدارس و هنرستان‌ های مناطق توزیع می ‌شود.

آشپزخانه مرکزی و سالن غذاخوری واقع در پردیس Çiftlikköy به طور متوسط روزانه 13 هزار پرس غذا ارائه می‌ دهد. 9 سالن با 1079 میز در کافه تریا با گواهینامهOHSAS ،HACCP ، ISO 9001-2000 و TSE وجود دارد. کلیه خدمات تولید و توزیع غذا توسط آشپزها و پرسنل مجرب و زیر نظر مهندس تغذیه انجام می‌ شود.

خدمات تغذیه ای

خدمات سالن غذاخوری همه پردیس‌ها و همه واحدهای دانشگاه مرسین شامل سه وعده غذایی به طور منظم و روزانه است. وعده‌های غذایی تولید شده در آشپرخانه پردیس اصلی بین دانشکده‌ها، مدارس و مدارس فنی و حرفه‌ای توزیع می‌شود. آشپرخانه مرکزی و سالن غذاخوری واقع در پردیس اصلی به طور متوسط روزانه 13 هزار وعده غذایی ارائه می‌دهد. کلیه خدمات تولید و توزیع مواد غذایی توسط آشپزها و تحت نظر مهندس مواد غذایی انجام می‌شود. سالن غذاخوری پردیس اصلی در فضایی به مساحت 725 متر و در 3 سالن مجزا به دانشجویان خدمت رسانی می‌کنند.

سایر امکانات

سالن‌های اجتماعات و سالن‌های کنفرانس زیادی در ظرفیت‌های مختلف برای فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه مرسین وجود دارد. علاوه بر سالن‌های دانشکده‌ها و کالج‌ها، سالن‌های پردیس اصلی پاسخگوی نیازهای شهر و همچنین دانشگاه هستند. مرکز فرهنگی دکتر اوغور دارای یک سالن کنفرانس 407 نفری، 3 سالن کنفرانس 200 نفری و 2 سالن نمایشگاه 117 نفری است. این مرکز فرهنگی که دارای امکانات تکنولوژیکی پیشرفته است، از زمان افتتاح میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی زیادی بوده است.

مهدکودک کاربردی

این مهدکودک که فعالیت خود را زیر نظر دانشکده تعلیم و تربیت ادامه می‌دهد، یک منطقه تمرینی برای دانشجویان ایجاد می‌کند و به کودکان 3-6 ساله آموزش پیش دبستانی ارائه می‌دهد. این مهدکودک با ظرفیت 100 دانش‌آموز در پردیس اصلی قرار دارد و شامل 5 کلاس درس، خوابگاه، آشپزخانه و اتاق بازی است.

خدمات مشاوره و راهنمایی

مرکز مشاوره و راهنمایی روانشانسی که در پردیس اصلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، خدمات مشاوره‌ای، راهنمایی و روانشناسی را در دانشگاه مرسین ارائه می‌دهد. این مرکز یک واحد خدمات دانشجویی است. هدف این مرکز حمایت از دانشجویان برای توسعه جنبه‌های فردی، اجتماعی، آموزشی و حرفه‌ای در بالاترین سطح و از طرق مختلف است. به موازات آن، این مرکز مطالعات پیشگیرانه را برای مشکلات مختلفی که ممکن است در طول فرایند یادگیری ایجاد شود، ارائه می‌دهد. این مرکز با برنامه ریزی مطالعاتی خود در زمینه‌های مشاوره روانشناختی فردی، مشاوره روانشناسی گروهی و … به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مراکز اجتماعی

در پردیس اصلی دانشگاه مرسین یک مرکز خرید وجود دارد که نیازهای اجتماعی دانشجویان و اساتید را برآورده می‌کند. این مرکز خرید از سال 2000 مکان‌های اجتماعی برای دانشجویان و کارکنان مانند کتاب فروشی، رستوران‌ها، کافه‌ تریا، اتاق‌های بازی، بانک، لوازم تحریری، کافی‌نت، بازار، سینما و… فراهم کرده است.

حمل و نقل

حمل و نقل به محوطه دانشگاه مرسین توسط وسایل نقلیه دانشگاه انجام می‌شود. دسترسی به تمام پردیس‌های دانشگاه تقریباً در هر ساعت از روز امکان‌پذیر است. این خدمات به طور رایگان در اختیار دانشجویان و کارکنان قرار می‌گیرند. اتوبوس‌های دانشگاه، که در فواصل زمانی منظم در طول روز خدمت می‌کنند، حمل و نقل بین هردو محوطه دانشگاه‌ و پردیس را فراهم می‌کنند.

تحصیل در دانشگاه مرسین

دانشگاه مرسین یکی از برجسته‌ترین و خوشنام‌ترین مراکز آموزش عالی در ترکیه است. این دانشگاه دارای امکانات آموزشی و پژوهشی زیادی است که فرصت تحصیلات عالی در شرایطی تکرار نشدنی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. اگر شما هم متقاضی تحصیل در ترکیه را هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم دانشگاه مرسین را در لیست دانشگاه‌های خود قرار دهید. در این مقاله به معرفی امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه مرسین پرداختیم. امید است مطالب فوق به شما در یافتن دانشگاه مناسب کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *