قوانین و شرایط اقامت ترکیه برای افراد زیر ۱۸ سال

اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

در سال 2023، اخذ اقامت ترکیه توسط ایرانیان به بالا ترین آمار خود در یک دهه اخیر رسید. با توجه به شرایط حاکم بر کشور خودمان، هر ساله ایرانیان بیشتری جذب ترکیه می شوند. این روز ها ترکیه به اولین مقصد مهاجرتی ما ایرانی ها تبدیل شده است. برای اطلاع از شرایط مهاجرت و اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال ابتدا باید از قوانین ترکیه و راه های مهاجرت به ترکیه اطلاعاتی کسب کنید. مهاجرت به ترکیه و گرفتن اقامت برای افراد زیر 18 سال از طریق روش های قانونی مانند مهاجرت به همراه والدین و تحصیل به کمک بورسیه امکان پذیر است.

شرایط اصلی اخذ اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

ترکیه از نظر جغرافیایی یکی از حساس ترین مناطق جهان است که موقعیتی استراتژیک دارد و به عنوان پلی ارتباطی بین اروپا و آسیا شناخته می شود. نزدیکی این کشور به ایران و هزینه های پایین زندگی در ترکیه توجه متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور را به خود جلب کرده است. قوانین ترکیه در خصوص مهاجرت توریستی به این کشور به گونه ای است که ایرانیان می توانند سه ماه بدون ویزا در این کشور اقامت داشته باشند.

شرایط اخذ پاسپورت یا اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال متفاوت است. افراد زیر 18 سال در ترکیه کودک محسوب می شوند؛ به همین دلیل نیز برای ساکنین ترکیه و دولت این کشور بسیار مهم است که بدانند والدین آن ها چه کسانی هستند و رضایت آن ها الزامی است. در صورتی که والدین بخواهند در ترکیه بمانند فقط شناسنامه یعنی ترجمه شناسنامه فرزند لازم و کافی است. در شرایط خاصی مانند جدایی و طلاق والدین، والدی که می خواهد در ترکیه بماند باید سند رسمی ترجمه شده از دادگاه ایران با مهر سفارت داشته باشد که حضانت فرزند را تایید کند. در صورتی که یکی از طرفین فوت کرده باشد، باید سند رسمی و ترجمه شده مبنی بر فوت او ارائه شود.

کیملیک برای افراد زیر 18 سال

افسر مهاجرت پس از پذیرش مدارک خارجی هایی که برای اقامت و زندگی در ترکیه اقدام می کنند، به آن ها کارتی به نام کیملیک می دهد. متقاضیان مهاجرت به ترکیه با داشتن این کارت از امتیازاتی برخوردار می شوند. کیملیک در زبان ترکی به معنای هویت و به اصطلاح کارتی است که تمامی مشخصات فرد بر آن ثبت شده است.

فراموش نکنید که داشتن این کارت به معنی شهروند بودن نیست. دریافت این کارت هیچ مزیتی برای گرفتن پاسپورت ندارد. از همه مهم تر، اینکه با این کارت اجازه کار در ترکیه داده نمی شود. برای افراد زیر ۱۸ سال، شرایط خاصی برای دریافت کیملیک وجود دارد. این افراد باید با رضایت والدین یا نماینده قانونی خود اقدام کنند و در صورت نیاز، مدارکی مانند رضایت نامه والدین، گواهی فوت والدین (در صورت فوت) و یا نامه حضانت (در صورت طلاق والدین) را ارائه دهند.

قوانین کلی اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

قوانین کلی

برای دریافت مجوز اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال قوانین خاصی وجود دارد. افراد زیر ۱۸ سال باید به همراه حداقل یکی از والدین خود درخواست اقامت دهند. اگر فردی زیر ۱۸ سال بخواهد برای ادامه تحصیل در مدارس ترکیه ثبت نام کند، نیاز به اقامت دارد و باید به همراه یکی از والدینش درخواست دهد. در صورتی که فرزند زیر ۱۸ سال فقط با یکی از والدین خود اقامت بگیرد و پدر یا مادر دیگر قصد اقامت گرفتن نداشته باشد، والد متقاضی باید نامه حضانت فرزند را از ایران تهیه کند و ترجمه آن به همراه تاییده وزارت امور خارجه ایران، دادگستری ایران و کنسولگری ترکیه در ایران را به همراه داشته باشد.

اقامت افراد زیر 18 سال از طریق تحصیل

افراد واجد شرایط و مسلط بر زبان های ترکی و انگلیسی، با داشتن منابع مالی لازم می توانند برای این نوع اقامت اقدام کنند. برای اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال از طریق تحصیل، مراحل و مدارک خاصی مورد نیاز است. این افراد می توانند با رضایت والدین یا نماینده قانونی خود، مجوز اقامت تحصیلی یک ساله دریافت کنند که قابل تمدید است. مدارک لازم برای این نوع اقامت عبارتند از:

  • داشتن تمامی مدارکی که برای اقامت ترکیه لازم است.
  • برگه تولد کودک با تایید KAYMAKAMLIK (اگر پدر و مادر همزمان نسبت به اخذ اقامت اقدام کنند، برگه تولد کافی است. در غیر این صورت، اجازه ولی غایب نیز ضروری است.)
  • در صورت فوت یک یا هر دو والدین، گواهی فوت باید ترجمه و تایید شود.
  • برای فرزندان طلاق، نامه حضانت نیز به همین ترتیب باید به اداره مهاجرت ارائه شود.
  • نیازی به دریافت بیمه برای کودکان زیر ۱۸ سال نیست؛ اما والدین باید بیمه اقامتی داشته باشند.
  • برای دریافت پذیرش مدارس ترکیه، ممکن است نیاز به شرکت در یک آزمون ورودی باشد.
  • تحصیل در مدارس ترکیه برای افراد خارجی هزینه دارد و باید هزینه های تحصیل پرداخت شود.

اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال به کمک بورسیه تحصیلی

اقامت ترکیه

برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال که مایل به تحصیل در ترکیه هستند، بورسیه های تحصیلی مختلفی تحت عنوان ترکیه بورسلاری (TÜRKİYE BURSLARI) ارائه می شود. این بورسیه ها نه تنها حمایت مالی خوبی را فراهم می کنند، بلکه جایگاه دانشگاهی را نیز تضمین می کنند. مزایای بورسیه شامل پوشش هزینه های تحصیلی مانند شهریه، خوابگاه، رفت و آمد و سایر هزینه ها می شود. دانش آموزان ایرانی ای که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه هستند، می توانند در آزمون گزینش دانش آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه برگزار می شود، شرکت کنند.

جمع بندی

ترکیه کشوری در اوراسیا است که در منطقه خاورمیانه واقع شده و ایرانیان بسیاری تمایل به اقامت در آن را دارند. بسیاری از افراد بدون تعیین اهداف مهاجرتی و بدون اطلاع از راه های اخذ اقامت ترکیه اقدام می کنند و در نتیجه نه تنها به خواسته خود نمی رسند بلکه سرمایه و زمان خود را نیز به هدر می دهند. شرایط اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال با افراد بزرگسال تفاوت هایی دارد و نیاز به داشتن مدارک خاص و مجوز هایی است که در این مطلب آن ها را به طور کامل بیان کردیم.

admin
بدون دیدگاه
فهرست مطالب
پربازدید ترین ها
قیمت ویزای توریستی ترکیه
تبدیل ریال به لیر در استانبول
زراعت بانک ترکیه در تهران
مطالب مرتبط
بیمه دانشجویی ترکیه
دی ۲۷, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
هزینه تحصیل دکتری در ترکیه
فروردین ۱۸, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه