تحصیل در بورسا + معرفی دانشگاه ها + مکان های دیدنی

تحصیل-در-بورسا

شهر بورسا یکی از شهرهای ترکیه است که به دلیل زیبایی شهر، محله‌ها و بناهای تاریخی، جذابیت زیبایی شناختی و طبیعت سرسبز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این شهر با میراث فرهنگی و آثار تاریخی خود به‌عنوان یک مرجع تاریخی برای تمدن‌ها شناخته می‌شود. شهر بورسا در یک موقعیت استراتژیک مهم بین پایتخت سیاسی ترکیه، آنکارا و پایتخت اقتصادی این کشور یعنی استانبول قرار گرفته است. بورسا در شمال غربی ترکیه واقع شده است. این شهر از شمال به دریای مرمره مشرف است و از سمت جنوب با کوه‌های معرف اولوداغ و شهر اولوداغ هم‌مرز است که چهارمین شهر پر جمعیت ترکیه و یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی ترکیه شناخته می‌شود. شهر بورسا با برخورداری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی یکی از ایده‌آل‌ترین شهرهای دانشجویی ترکیه به شمار می‌رود. در این مقاله شما را با موضوع تحصیل در بورسا آشنا خواهیم کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد تحصیل در این شهر بیابید، با ما همراه باشید.

آب و هوای بورسا

بورسا از آب و هوای نیمه گرمسیری مدیترانه‌ای برخوردار است. این شهر تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد که از ماه مه شروع می‌شود و در اکتبر با میانگین دمای حدود 21 درجه سانتی گراد خاتمه می‌یابد و در ماه اگوست دما می‌تواند تا 34 درجه افزایش یابد. دمای هوا در تابستان در بورسا از حد نرمال بالاتر نمی‌رود و این امر باعث می‌شود تا این این شهر کانون توجه کسانی باشد که در تابستان به دنبال آب و هوای مطلوب هستند. دمای هوا در زمستان در بورسا سرد است زیرا میانگین دمای این شهر 10 درجه سانتی گراد است. ماه های زمستان در بورسا جزو پرباران ترین ماه‌ها هستند. با این حال، درجه حرارت در زمستان بورسا به اندازه کافی سرد است که بارش برف را در بر داشته باشد. این موضوع کوه اولوداغ را به مکانی مناسب برای علاقمندان به ورزش‌های زمستانی تبدیل می‌کند. اگر علاقمند به تحصیل در بورسا هستید، خود را برای زندگی در چنین آب و هوایی آماده کنید.

زندگی و تحصیل در بورسا

بورسا اولین پایتخت امپراطوری عثمانی بود و تارخچه‌ای به قدمت 4000 سال پیش از میلاد دارد. بورسا چهارمین شهر بزرگ ترکیه از نظر جمعیت است. این شهر پایتخت بسیاری از تمدن‌ها و مذاهب بوده است و به همین دلیل دارای بناهای تاریخی و جاذبه‌های غنی است. بورسا نه تنها به دلیل میراث فرهنگی، بلکه به دلیل زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بورسا دارای بسیاری از بناهای اسلامی، مسیحی و یهودی است. علی‌رغم این که این شهر دارای کارخانه‌های بسیاری است، به طرز شگفت انگیزی سرسبز است و پارک‌ها، باغ‌ها و جنگل‌ها بر زیبایی چشم انداز این شهر افزوده‌اند. این امر باعث شده است تا این شهر به نام بورسای سبز نیز معروف باشد.

با توجه به این که بورسا مرکز اصلی خودروسازی ترکیه و همچنین دارای صنایع نساجی و غذایی فوق‌العاده است، چشم انداز شغلی خوبی دارد و این بخش‌های صنعتی بخش عمده‌ای از کار را  برای ساکنان محلی فراهم می‌کند و به اقتصاد منطقه کمک می‌کنند. بورسا یکی از مرفه‌ترین شهرهای ترکیه با ترکیبی از زندگی مدرنیته، ساختمان‌های قدیمی، مساجد، چشمه‌های آب گرم و ویلاهای عثمانی است. بورسا یکی از مراکز توریستی مهم ترکیه محسوب می‌شود زیرا این شهر از زمان رومیان دارای حمام‌های حرارتی بوده است که برای اهداف درمانی استفاده می‌شوند. با تحصیل در بورسا می‌توانید از تمامی مزایای این شهر بهره‌مند شوید.

بورسا استانداردهای بالایی از زندگی و تحصیل را از نظر جنبه‌های تاریخی، فرهنگی و هزینه زندگی ارائه می‌دهد. این شهر فرصت‌های خرید مختلف را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازار بزرگی که در آن محصولات مختلف با قیمت‌های مناسب عرضه می‌شوند، اشاره کرد.

ارتباط حمل و نقل به داخل و خارج از بورسا بسیار عالی است زیرا فردوگاه ینی شهیر بورسا تنها 20 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد. خدمات حمل و نقل مانند اتوبوس و کشتی همه به صورت روزانه بین بورسا و استانبول ارائه می‌شود که رفت و آمد به این شهر را آسان می‌کند.

هزینه‌های تحصیل و زندگی مقرون به صرفه یکی دیگر از دلایل انتخاب بورسا برای تحصیل در ترکیه است. میانگین هزینه زندگی و تحصیل در بورسا 531 دلار است که در بین 13 درصد از کم هزینه‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. بورسا از نظر هزینه‌های زندگی در رتبه دوم در بین 128 شهر ترکیه قرار دارد. اجاره بها در بورسا در مقایسه با استانبول بسیار کم‌تر و حدود نصف است.

بورسا با بهره‌مندی از کوه‌های اولوداغ در جنوب و دریای مرمره در شمال، به دلیل هوای تازه و محیط ساحلی، یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی و تحصیل به شمار می‌رود. این شهر بهترین انتخاب برای تحصیل در ترکیه و مناسب‌ترین گزینه برای کسانی است که به دنبال رهایی از هیاهوی زندگی شهری هستند. زندگی و تحصیل در بورسا با وجود امکانات رفاهی و زیرساخت‌های شهری بسیار خوبی که دارد، بهترین تجربه زندگی دانشجویی را برای علاقمندان در بر خواهد داشت. این شهر از نظر استانداردهای زندگی در رتبه 28 جهان قرار دارد.

بورسا یکی از شهرهایی است که بازارهای زیادی را شامل می‌شود و بین بازارهای باستانی که رنگ و بوی گذشته و تمدن‌های این شهر را حفظ می‌کنند، بازارهای مدرن نیز وجود دارد که خرید در بورسا را لذت بخش می‌کند. از مهم‌ترین بازارهای بورسا می‌توان به بازار سرپوشیده این شهر با قدمتی بیش از 500 سال اشاره کرد. در میان بازارهای مدرن بورسا، مرکز خرید Korupark وجود دارد که یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید بورسا است و با طراحی جذاب و موقعیت متمایز آن یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید در هنگام تحصیل در بورسا به حساب می‌آید. از دیگر مراکز خرید مهم و بزرگ در بورسا می‌توان به مرکز کارفور، مرکز خرید مارکا و مجموعه ظفر پلازا اشاره کرد.

مکان‌های دیدنی بورسا

بورسا یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ترکیه است و مملو از بناهای تاریخی، مساجد و سایر جاذبه‌های گردشگری مربوط به اولین سال‌های امپراطوری عثمانی است. این شهر که در شمال غربی ترکیه قرار دارد، یکی از شهرهای بزرگ و پر چنب و جوش ترکیه است.  بورسا همچنین یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از غذاهای ترکیه است زیرا پایگاه اصلی اسکندر کباب، یکی از معروف‌ترین غذاهای این کشور به شمار می‌رود. بورسا در طول تاریخ خانه تمدن‌های بسیاری بوده و پایتخت امپراطوری عثمانی بوده است.  مکان‌های دیدنی زیادی در بورسا وجود دارد. در ادامه به مکان‌های دیدنی بورسا می پردازیم که در هنگام تحصیل در این شهر می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

موزه شهر بورسا

این موزه یکی از زیباترین موزه‌هایی است که می‌توان در هنگام تحصیل در بورسا از آن دیدن کرد. این موزه از سه طبقه تشکیل شده است و دارای قسمت‌های دیدنی بسیاری مانند تصاویر تاریخی، آثار باستانی، پیشه‌ها و صنایع دستی و… است که به معرفی تاریخ بورسا می‌پردازند.

نمایی-از-موزه-عمارت-سلطان-بورسا

موزه عمارت سلطان

این کاخ توسط حاکم بورسا، محمد صالح در سال 1844 میلادی ساخته شد و سپس در سفر شکار سلطان عبدالحمید آن را محل استراحت وی قرار دارد و سپس خلفای پس از او از آن استفاده کردند. این کاخ نمایانگر معماری عثمانی با ترکیبی از بناهای تاریخی اروپایی است و از دو طبقه با اتاق‌های تزئین شده و تالارهای پذیرایی تشکیل شده است. این کاخ در سال 1947 به مالکیت شهرداری بورسا در آمد و پس از تعمیر و بازسازی در سال 2009 به‌عنوان موزه در معرض دید عموم قرار گرفت.

موزه کاراگوز

این موزه در خیابان اصلی منطقه چکیرگ بوریا و روبروی بنای تاریخی Karagoz Hacivat واقع شده است. این موزه در 14 ژوئن 199 توسط شهرداری و بنیاد فرهنگ، هنر و گردشگری بورسا به‌عنوان خانه هنری افتتاح شد و سپس در سال 2007 به موزه تبدیل شد. این ساختمان شامل یک گالری که نمایش‌ها در آن برگزار می‌شود، یک گالری عروسکی، یک کتابخانه تخصصی و یک کارگاه عکاسی است. موزه کاراگوز یکی از مکان‌های مناسب برای لذت بردن از آخر هفته در هنگام تحصیل در بورسا است.

موزه خودروهای توفاش و آناتولی

موزه خودرو توفاش در بورسا اولین و تنها موزه خودرو در آناتولی ترکیه است. با بازدید از این موزه می‌توان وارد تونل زمان شد که از چرخی تاریخی با قدمت هزاران سال قبل شروع می‌شود و تا ماشین‌های امروزی ادامه دارد. این موزه همچنین به دلیل درخت غول پیکر 300 ساله‌ای که در باغ آن وجود دارد و همچنین ده‌ها درخت، گیاه و گلهای زیبا شهرت دارد.

پارک فرهنگ

این پارک یک باغ خانوادگی با چیدمانی زیبا و یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای بازی، گردش و استراحت در زمان تحصیل در بورسا است. این پارک همچنین شامل چندین منطقه بازی، مکان‌های مجهز به تجهیزات ورزشی، زمین فوتبال و شهربازی است.

پارک کازیبه

این پارک در ترکی به‌عنوان Kaplikaya cazibe Merkezi شناخته می‌شود و مقصدی متمایز برای گردش‌های خانوادگی در بورسا محسوب می‌شود. این پارک دارای باغی است که شامل امکانات مختلف برای تفریح، حوضچه‌های آبی ویژه برای ماهیگیری و کافه‌ها و رستوران‌ است. این پارک یک منطقه ویژه برای سرگرمی فراهم می‌کند که می‌توانید در هنگام تحصیل در بورسا تعطیلات خود را در آن بگذرانید. همچنین می‌توانید از آکواریوم موجود در این باغ که انواع مختلفی از ماهی‌ها را در بر دارد، دیدین کنید.

نمایی-از-پارک-ملی-اولوداغ

پارک ملی اولوداغ

این پارک یک مکان توریستی فوق‌العاده با خدمات کامل است که می‌توانید در آن به تمرین اسنوبورد بپردازید، تجهیزات اسکی کرایه کنید و تله کابین سوار شوید. علاوه بر این، مربیان خصوصی برای آموزش اسکی در آنجا حضور دارند. این پارک بر روی یکی از قله‌های کوه اولوداغ واقع شده است و به دلیل برفی که تا روزهای تابستان باقی می‌ماند مشهور است. پارک ملی اولوداغ یک مقصد گردشگری محبوب برای گردشگران به شمار می‌رود.

مسجد بزرگ بورسا Ulu Mosque

این مسجد یکی از بهترین مکان‌های تاریخی و مذهبی در شهر بورسا است. مسجد بزرگ بورسا در وسط یک باغ غول پیکر واقع شده است. تاریخ ساخت این مسجد به دوران سلطان بایزید اول عثمانی در سال 1399 میلادی باز می‌گردد. این بنا به سبک سلجوقی که در آن دوره رایج بود ساخته شده است. این مسجد دارای دو مناره در خارج از ساختمان اصلی خود است. مسجد بزرگ بورسا همچنین با تعداد گنبدهای زیاد (20 گنبد)، آب انبار بزرگ و آبنما، علاوه بر نقاشی‌ها و خوشنویسی‌های شگفت‌انگیز عربی و کتیبه‌های عثمانی که درهای آن را مزین کرده‌اند و همچنین ساعت‌ها و شمعدان‌های باستانی، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که می‌توانید در هنگام تحصیل در بورسا از دیدن آن لذت ببرید.

درخت تاریخی بورسا

این درخت  در ابتدای کوه اولوداغ  قرار دارد و تنها ده دقیقه با ماشین از مرکز بورسا فاصله دارد. درخت تاریخی بورسا درختی است بزرگ با شاخه‌هایی که مساحت وسیعی از زمین را پوشانده است و سن آن حدود 600 سال می‌باشد. این درخت به نماد معروف بورسا تبدیل شده است و یک کافه زیبا با منظره‌ای فوق‌العاده از شهردر زیر آن وجود دارد که می‌توانید در زمان تحصیل در بورسا برای نوشیدن چای و عکس گرفتن از آن لذت ببرید.

تله کابین بورسا (Bursa Teleferik)

تله کابین بورسا 9 کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین تله کابین‌های ترکیه به شمار می‌رود. تور تله کابین از دو بخش تشکیل شده است، سفری که شما را از دامنه کوه سرسبز اولوداغ به قله این کوه می‌رود و می‌توانید شهر را از آنجا تماشا کنید و مسیر برگشت.

بازار ابریشم

بازار ابریشم در قلب پر جنب و جوش بورسا واقع شده است. در بازار در ترکی به Koza Khan  معروف است. این بازار به طور خاص در منطقه هیکل عثمان قاضی واقع شده است. بازار ابریشم یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری شهر است که گردشگران از آن دیدن می‌کنند.

سواحل بورسا

بسیاری از سواحل مجلل برای گذراندن زیباترین اوقات و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی و جذاب در هنگام تحصیل در بورسا در این شهر وجود دارد که می‌توانید آخر هفته‌ها و اوقات فراغت خود را در آن‌ها بگذرانید. علاوه بر این، سواحل بورسا مکان‌های مناسبی برای انجام ورزش‌های آبی مانند موج سواری و شنا هستند. بورسا در ساحل دریای مرمره در کنار استانبول قرار دارد و علاوه بر سواحل بورسا که دارای مناظر خیره کننده است، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری به شمار می‌رود.

تحصیل-در-بورسا-ترکیه

تحصیل در بورسا ترکیه

بورسا یکی از شهرهای ترکیه است که اهتمام ویژه‌ای به آموزش در تمام سطوح می‌ورزد. زیرساخت‌های بورسا از نظر موسسات آموزشی مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا است. این موسسات شامل مجموعه‌ای امکانات رفاهی و آموزشی مانند کلاس‌های درس و آزمایشگاه‌های آموزشی می‌باشند و امکانات تفریحی مانند زمین‌های ورزشی، استخرها و… را شامل می‌شوند. دانشگاه‌های بورسا علاوه بر زیرساخت‌های قوی، دارای کادر آموزشی کارآزموده و ماهری هستند که واجد شرایط لازم برای ارائه بالاترین سطوح آموزشی به دانشجویان هستند. دانشگاه‌های بورسا همچنین رویدادها، فعالیت‌ها و مسابقات فرهنگی زیادی را ترتیب می‌دهند تا دانشجویان را تشویق به شرکت در برنامه‌هایی غیر از برنامه‌های درسی و پربار کردن زندگی دانشجوییشان کنند. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در بورسا می‌پردازیم.

دانشگاه فنی بورسا (Bursa Technical University)

دانشگاه فنی بورسا به‌عنوان دومین دانشگاه دولتی بورسا و پنجمین دانشگاه فنی در ترکیه طبقه بندی می‌شود. این دانشگاه در سال 2010 تاسیس شد و دارای 7 دانشکده و دو موسسه است. دانشگاه فنی بورسا رشته‌های مختلف تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌دهد. زبان تحصیل در این دانشگاه ترکی و انگلیسی است. از جمله مهم‌ترین رشته‌هایی که در این دانشگاه ارائه می‌شوند می‌توان به معماری، روانشناسی، رشته‌های مهندسی و… اشاره کرد. این دانشگاه امکانات رفاهی و آموزشی بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این دانشگاه امکاناتی مانند مجموعه‌های ورزشی، خدمات تغذیه، خوابگاه و تمامی امکانات مورد نیاز زندگی دانشجویی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشگاه بورسا با توجه به عملکرد آموزشی و پژوهشی و دستاوردهای مختلف در عرصه‌های ملی و بین‌المللی موفق به کسب رتبه 300 از نظر کیفیت آموزش در بین بهترین دانشگاه‌های جهان و رتبه 11 در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه شده است. از آنجایی که دانشگاه فنی بورسا یک دانشگاه دولتی است، تعجب آور نیست که هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل در دانشگاه فنی بورسا با توجه به رشته، مقطع و زبان تحصیل متفاوت است. شهریه این دانشگاه از 66 الی 190 دلار متغیر است. دانشگاه فنی بورسا یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویانی است که تحصیل در بورسا را انتخاب می‌کنند.

دانشگاه اولوداغ (Uludag University)

دانشگاه اولوداغ یک دانشگاه دولتی است که در سال 1975 در شهر بورسا در شمال غربی ترکیه تاسیس شد. دانشگاه اولوداغ بورسا یکی از بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی ترکیه است. این دانشگاه دارای 11 دانشکده، 12 مدرسه حرفه‌ای، 3 موسسه و 11 مرکز تحقیقاتی است. این دانشگاه دارای 74822 دانشجو می‌باشد. این دانشگاه یکی از معتبرترین و بهترین موسسات آموزش عالی کشور ترکیه است. دانشگاه اولوداغ با ایجاد یک محیط آموزشی مدرن، استفاده از اساتید مجرب، فرصت‌های کارآموزی متعدد و… به یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه تبدیل شده است. دانشگاه اولوداغ از ارتباطات گسترده‌ای در سطح بین‌الملل برخوردار است. دانشگاه اولوداغ در برنامه‌های تبادل دانشجویی مانند اراسموس، فارابی، مولانا و … شرکت دارد و امکان تحصیل دانشجوهای خود در بهترین دانشگاه‌های جهان را فراهم می‌کند. دانشگاه اولوداغ موفق به کسب رتبه 17 در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه و رتبه 1582 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان شده است. دانشگاه اولوداغ بورسا یک دانشگاه دولتی است و از این رو دارای شهریه بسیار مقرون به صرفه‌تری از دانشگاه‌های خصوصی است. شهریه دانشگاه اولوداغ از 2000 الی 8000 لیر با توجه به رشته، مقطع و زبان تحصیل متفاوت است. از پر طرفدارترین رشته‌های دانشگاه اولوداغ بورسا می‌توان به پزشکی، پرستاری، فوریت‌های پزشکی، مامایی، معماری، رشته‌های مهندسی، حقوق، فیزیوتراپی و… اشاره کرد. دانشگاه اولوداغ علاوه بر امکانات آموزشی منحصر به فرد، خدمات و امکانات رفاهی مختلفی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد . از جمله امکانات این دانشگاه می‌توان به کتابخانه بزرگ و مجهز، خوابگاه، بیمه، رستوران و کافه، زمین‌های ورزشی و… اشاره کرد. دانشگاه اولوداغ یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران می‌باشد. دانشگاه اولوداغ یکی از دانشگاه‌های ایده‌آل برای دانشجویانی است که تحصیل در بورسا را انتخاب می‌کنند.

دانشگاه‌های خصوصی بورسا

دانشگاه‌های خصوصی مختلفی در بورسا وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در صورت علاقه در این دانشگاه‌ها به تصحیل بپردازند. تعدادی از دانشگاه‌های خصوصی بورسا عبارتند از:

  • دانشگاه بویوک اورهان
  • دانشگاه بورسا مودانیا
  • دانشگاه ایزنیک
  • دانشگاه گورسو
  • دانشگاه کاراکابی
  • دانشگاه ینی شهیر
  • دانشگاه اورهان قاضی
نمایی-زیبا-از-شهر-بورسا

تحصیل در بورسا

ترکیه پل ارتباطی شرق و غرب است. این کشور با موقعیت خود در قاره‌های آسیا و اروپا فرهنگ‌های زیادی را در سراسر جهان گرد هم آورده است. ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان سراسر جهان تبدیل شده است. دانشگاه‌های ترکیه از سطح بالایی از فناوری مدرن در موسسات آموزشی خود برخوردار هستند. دانشگاه‌های کشور ترکیه دارای محیط آموزشی منطبق با استانداردهای بین‌المللی هستند. بورسا با برخورداری از 2 دانشگاه‌ دولتی یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ترکیه به حساب می‌آید. بورسا نه تنها به دلیل میراث فرهنگی، بلکه به خاطر زیبایی‌های طبیعی و همچنین دانشگاه‌های برتر در سطح ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ترکیه با هزینه‌های مقرون به صرفه و در محیطی با زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، بدون شک آرزوی هر دانشجویی است. با تحصیل در بورسا علاوه بر رقم زدن آینده‌ای روشن، زندگی دانشجویی منحصر به فردی را برای خود رقم بزنید. خوشحال میشیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

admin
بدون دیدگاه
فهرست مطالب
پربازدید ترین ها
قیمت ویزای توریستی ترکیه
تبدیل ریال به لیر در استانبول
زراعت بانک ترکیه در تهران
مطالب مرتبط
بیمه دانشجویی ترکیه
دی ۲۷, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
هزینه تحصیل دکتری در ترکیه
فروردین ۱۸, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه