شرط معدل دانشگاه های ترکیه

شرط معدل دانشگاه های ترکیه

اشتراک گذاری:

اگر قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارید، باید قبل از همه چیز بدانید که شرایط پذیرش برای هر کدام از دانشگاه های این کشور متفاوت است و عوامل مختلفی مانند سطح تحصیلات، برنامه تحصیلاتی و ملیت شما می توانند روی شرایط پذیرش تاثیر بگذارند؛ اما یکی از مهم ترین عواملی که روی قبول یا ریجکت شدن شما تاثیر خواهد گذاشت، معدل شما خواهد بود. اگر می خواهید بدانید که شرط معدل دانشگاه های ترکیه چند است، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد معدل مورد نیاز و به طور کلی شرایط پذیرش در دانشگاه های این کشور توضیح خواهیم داد.

چه دانشگاهی را در ترکیه انتخاب کنیم؟

شرط معدل دانشگاه های ترکیه

حدود 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن ها از دانشگاه های جوان محسوب می شوند و در 20 تا 30 سال اخیر تاسیس شده اند. به همین دلیل جایگاه نسبتا مناسبی در رتبه بندی های جهانی ندارند و اگر می خواهید که در دانشگاه معتبری تحصیل کنید، بهترین راه انتخاب دانشگاه های قدیمی این کشور است که حداقل 100 تا 200 سال قبل تاسیس شده اند. برای مثال دانشگاه هایی مانند دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه فنی یلدیز و دانشگاه بغازیچی معتبر تر از دیگر دانشگاه های این کشور هستند.

دانشگاه های قدیمی مانند دانشگاه استانبول چه در سطح کشور و چه در سطح جهانی شناخته شده تر هستند. این بدین معنی است که بعد از فارغ التحصیلی شانس بیشتری برای استخدام شما وجود خواهد داشت. خبر خوبی که وجود دارد این است که شهریه چنین دانشگاه هایی بسیار کمتر از دیگر دانشگاه های این کشور است.

حتما در حین انتخاب دانشگاه به شرط معدل دانشگاه های ترکیه و رشته تحصیلی خود نیز توجه داشته باشید. بسیاری از دانشگاه های ترکیه ممکن است در جهان رتبه خوبی نداشته باشند؛ اما در یک رشته اعتبار آن ها در سطح جهانی تایید شده باشد یا برای محدوده معدل شما بهترین انتخاب باشند. برای مثال دانشگاه Hacettepe در فهرست بهترین دانشگاه های جهان معمولا رتبه 800 تا 1000 را کسب می کند؛ اما همین دانشگاه در رشته پزشکی رتبه 272 جهان را در اختیار دارد.

شرط معدل دانشگاه های ترکیه برای تحصیل به زبان انگلیسی

شرط معدل دانشگاه های ترکیه برای تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از مزایای تحصیل در کشور ترکیه این است که نیاز تسلط به زبان ترکی ندارید؛ زیرا حدود 800 تا 1000 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد. به همین دلیل اگر به زبان ترکی مسلط نیستید، لازم نیست که نگران باشید، به احتمال زیاد شما می توانید تحصیل در رشته مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی در ترکیه ادامه دهید.

سایت studyyingturkey.gov علاوه این که اطلاعاتی درمورد شرط معدل دانشگاه های ترکیه به شما می دهد، به شما کمک می کند تا از آخرین شهریه و برنامه های دانشگاه باخبر شوید. همچنین می توانید برنامه تحصیلی رشته مورد علاقه خود را در این دانشگاه نیز پیدا کنید. تنها مشکل این سایت، رابط کاربری نسبتا پیچیده و مشکلات ورود به سیستم است.

اما فراموش نکنید تسلط به زبان ترکی در کنار انگلیسی در کشور ترکیه یک مزیت بزرگ محسوب می شود؛ زیرا با این شرایط می توانید در برنامه های تحصیلاتی بیشتری شرکت کنید. همچنین شانس یافتن کار پس از فارغ التحصیلی برای شما بسیار بیشتر خواهد بود.

شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه

برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید در آزمون های استاندارد جهانی شرکت کنید. برای مثال GRE، SAT و GMAT برخی از آزمون های رایج برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه هستند. همچنین بسیاری از دانشگاه های ترکیه نیز برای پذیرش دانشجو تنها قبولی در آزمون های یوس و ALES را ملاک قرار می دهند. علاوه بر این شرط معدل دانشگاه های ترکیه نیز با یکدیگر فرق می کند و برای ورود به رشته های مختلف مانند پزشکی، حقوق، معماری و فناوری اطلاعات نیاز به معدل خوبی دارید.

البته خوب است به این نکته اشاره کنیم که برخی از دانشگاه های ترکیه هیچ آزمونی ندارند. برای پذیرش در آن ها داشتن مدرک قبولی در آزمون های رایج جهانی یک مزیت محسوب می شود؛ اما امکان پذیرش با مدرک دیپلم دبیرستان نیز امکان پذیر است. اگر می خواهید که شانس قبولی خود را افزایش دهید، بررسی چنین دانشگاه های می تواند بسیار مفید باشد.

شرط معدل دانشگاه های ترکیه برای برنامه های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد حداقل 55 از 100 و برای برنامه های تحصیلی دکتری حداقل 65 است.

شهریه دانشگاه های ترکیه چقدر است؟

شهریه دانشگاه های ترکیه چقدر است؟

ترکیه را می توان یکی از ارزان ترین کشور های دنیا برای تحصیل دانست. شهریه ای که توسط دانشگاه های دولتی ترکیه از دانشجویان گرفته می شود، در برابر دانشگاه های کشور های انگلستان و استرالیا ناچیز است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی از 260 دلار در سال شروع می شود می تواند تا 1120 دلار متغیر باشد. در صورتی که از شرط معدل دانشگاه های ترکیه اطلاع دارید، می توانید وقت خود را برای پیدا کردن دانشگاه هایی که شهریه کمتری از دانشجو می گیرند بگذارید؛ اما به طور کلی شهریه دریافتی برای یک رشته مشخص در بین دانشگاه های دولتی تقریبا یکسان است و تفاوت های جزئی وجود دارد.

یکی از معدود رشته هایی که شهریه آن کمی گران تر از دیگر رشته ها است، پزشکی است. تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی برای شما هزینه بیشتری خواهد داشت. همچنین هزینه تحصیل در این رشته در دانشگاه های خصوصی می تواند تا 22000 دلار نیز در سال افزایش یابد. البته در صورتی که بخواهید در دانشگاه های با رتبه های برتر جهانی مانند دانشگاه کوچ و دانشگاه سابانجی تحصیل کنید.

جمع بندی

ترکیه می تواند یکی از مقاصد جذاب برای تحصیل در خارج از کشور باشد. دانشگاه های این کشور در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی کرده اند و شهریه ارزان و تغییر سیاست ها برای جذب دانشجویان خارجی باعث شده است که این کشور از بهترین کشور ها برای تحصیل باشد. در صورتی که قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید ابتدا با شرایط و پیش نیاز های این کشور آشنا شوید. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر درمورد شرط معدل دانشگاه های ترکیه و پیش نیاز ها در این مقاله توضیح دادیم.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط