021-91305905

دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه (Canakkale Onsekiz Mart University) را می‌توان یکی از بهترین مراکز علمی دولتی در ترکیه دانست. این دانشگاه در سال ۱۹۹۲ در شهر چاناک قلعه تأسیس شد. این دانشگاه از همان ابتدا عملکرد بسیار خوبی داشت و روزبه‌روز پیشرفت کرد. در نهایت امروزه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های ترکیه رتبه ۲۷ را دارد.

دانشگاه چاناک قلعه ده‌ها رشته متنوع را در ۱۴ دانشکده مجزا ارائه می‌کند. این دانشگاه با شرکت در برنامه‌های تبادلی مختلف توانسته با تبادل بین‌المللی سطح علمی و انگیزه دانشجویان را به حداکثر حالت ممکن برساند. شرط اصلی ورود به این دانشگاه شرکت در آزمون ورودی است.

مشخصات کلی دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه

حدود ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه به تحصیل می‌پردازند. این تعداد زیاد دانشجو که بسیاری از آنها دانشجویان بین‌المللی هستند به دلایل متعددی به این دانشگاه عظیم جذب شده‌اند. دوزبانه بودن این دانشگاه، امکانات رفاهی کامل و سطح علمی نسبتاً بالای این دانشگاه از جمله مزیت‌های آن هستند.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه از جمله دانشگاه‌های دولتی در ترکیه است و ورود به آن منوط به شرکت در آزمون یوس ویژه این دانشگاه است. در دوره ارشد و دکتری نیز ملزم به شرکت در آزمون‌های GRE و آلس هستید. قبولی در رشته‌های مختلف این دانشگاه حد نصاب‌های متفاوتی را در نمرات کسب شده آزمون‌ها طلب می‌کند.

زبان تحصیلی در دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

خوشبختانه امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی در دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه وجود دارد. بدیهی است که برای تحصیل به هر یک از این دو زبان باید مدرک زبانی که به آن مسلط هستید را ارائه کنید. در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی باید مدرک آیلتس و در صورت تمایل به تحصیل به زبان ترکی باید مدرک تومر ارائه کنید.

زبان تحصیل در دانشگاه 18 مارس چاناک قلعه

کلاس های آمادگی تومر دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

درصورتی‌که قصد تحصیل به زبان ترکی داشته باشید و درعین‌حال تسلط کافی به این زبان نداشته باشید می‌توانید در کلاس‌های آمادگی تومر این دانشگاه شرکت کنید که زبان ترکی شما را تا حد زیادی تقویت می‌کند. هزینه ثبت‌نام در دوره‌های ۶ هفته‌ای تومر دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه ۲۴۰ دلار است.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

در کل دانشگاه‌های ترکیه حساسیت بالایی در بررسی صحت مدارک دانشجویان بین‌المللی دارند و بنابراین دقت در ارائه آنها از اختلالات تحصیلی در آینده جلوگیری می‌کند. مدارکی که به دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه ارائه می‌کنید باید بی‌نقص و معتبر باشند.

برخی از این مدارک نیاز به ترجمه رسمی به زبان ترکی دارند و برخی ندارند. مهم است که به این نکته نیز توجه داشته باشید تا در فرایند اخذ پذیرش به مشکل نخورید. خوشبختانه روال و اصول ترجمه مدارک برای اکثر دانشگاه‌های ترکیه مشابه است. در ادامه به لیست مدارک موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه اشاره کرده‌ایم. در این لیست فقط مدرک دیپلم و ریزنمرات تحصیلی نیاز به ترجمه رسمی به زبان ترکی دارند.

رنکینگ دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه با دارابودن رتبه ۱۷۹۲ در دنیا و ۵۰۸ در آسیا در سال ۲۰۲۳ توانسته خود را در میان‌برترین دانشگاه‌های ترکیه و آسیا قرار دهد. این دانشگاه بیش از هر چیز در حوزه‌های شیمی، زیست‌شناسی و علوم پزشکی خوش درخشیده است. درخشان‌ترین حوزه پژوهشی در این دانشگاه مربوط به علوم تغذیه می‌شود که حاصل همکاری مشترک دپارتمان‌های شیمی و زیست‌شناسی این دانشگاه بوده است. در مرحله بعد می‌توان پژوهش‌های مربوط به جراحی که توسط دپارتمان پزشکی این دانشگاه انجام شده است را درخشان‌ترین حوزه تحقیقاتی آن دانست.

برنامه تیادل دانشگاه 18 مارس چاناک قلعه

برنامه تبادل در دانشگاه 18 مارس چاناک قلعه

دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه در سه برنامه تبادلی مشارکت دارد. اراسموس پلاس، فارابی و بولونیا این برنامه‌های تبادلی هستند که هر یک شرایط و ویژگی‌های متفاوتی دارند. این برنامه‌های تبادلی با دانشگاه‌های برتر دنیا به مبادله موقت دانشجو می‌پردازند تا علم‌آموزان آموزش را در ابعاد مختلف فرهنگی و محیطی تجربه کنند و بتوانند برای آینده تحصیلی و شغلی خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

دقت داشته باشید که قبولی در این برنامه‌های تبادلی در فضایی رقابتی صورت می‌گیرد و برای شرکت در آنها باید جزو بهترین‌های دانشگاه خود باشید. درصورتی‌که تمایل به دریافت اطلاعات دقیق از این برنامه‌های تبادلی دارید می‌توانید به مطلبی که در یونی لند دراین‌رابطه نوشته شده است مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

هزینه تحصیل در دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه به نسبت دیگر دانشگاه‌های ترکیه بسیار جزئی است. بااین‌حال پرداخت همین مقدار جزئی نیز به دلار است و ممکن است برای عده‌ای سنگین باشد. متأسفانه این دانشگاه بورسیه‌ای ندارد که هزینه تحصیل را کم کرده یا به صفر برساند.

رشتهشهریه سالیانه
دندانپزشکی۷۲۰ دلار
اقتصاد۳۰۰ دلار
پزشکی۱۹۷۰ دلار
پرستاری۲۶۰ دلار
مهندسی معدن۴۰۰ دلار
رادیو، تلویزیون و سینما۲۴۵ دلار
گرافیک۴۹۰ دلار
تاریخ۳۲۵ دلار
خدمات اجتماعی۲۶۵ دلار
شیمی محض۳۲۵ دلار

دانشکده‌ های دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه دارای ۱۴ دانشکده است که در سه پردیس مجزا ساخته شده‌اند. این تنوع بالا در دانشکده‌ها تنوع رشته‌های این دانشگاه را بسیار بالا برده است. به‌طوری که به‌سختی می‌توان رشته‌ای را یافت که در این دانشگاه تدریس نشود. در ادامه نام این دانشکده‌ها را آورده‌ایم.

  1. دانشکده کشاورزی
  2. دانشکده علوم اداری و اقتصاد
  3. دانشکده پزشکی
  4. دانشکده علوم و فون دریایی
  5. دانشکده مهندسی
  6. دانشکده هنرهای زیبا
  7. دانشکده مهندسی
  8. دانشکده تربیت‌معلم
  9. دانشکده هنر و علوم‌انسانی
  10. دانشکده الهیات
  11. دانشکده ارتباطات
  12. دانشکده معماری
  13. دانشکده علوم طبیعی
  14. دانشکده علوم سیاسی
  15. دانشکده علوم ورزشی
رشته های دانشگاه 18 مارس چاناک قلعه

معرفی رشته های دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

یکی از دلایل شهرت دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه تعداد زیاد رشته‌هایی است که ارائه می‌دهد. این نکته را مدنظر قرار دهید که کیفیت رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شوند نیز به نسبت تعداد این رشته‌ها بالا است. ۵۰۰۰ مقاله پژوهشی معتبری که تابه‌حال از این دانشگاه منتشر شده‌اند موید این کیفیت هستند.

از طرفی مشارکت این دانشگاه دولتی بزرگ در برنامه‌های تبادلی مختلف و سطح علمی نسبتاً بالای آن در ترکیه باعث شده است که بسیاری از افراد آن را مانند سکوی پرشی برای مهاجرت تحصیلی و شغلی به دیگر کشورهای مرفه و توسعه‌یافته جهان بدانند. در ادامه نام تعدادی از رشته‌های این دانشگاه را آورده‌ایم.

امکانات دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه

دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه سعی داشته است تا با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین امکانات محیطی امن و آرام را برای دانشجویان فراهم کند تا تنها دغدغه آن‌ها پیشرفت علمی و تحصیلی باشد. در کنار تمام امکانات این دانشگاه که به آنها اشاره خواهیم کرد فضای سبز و زیبای پردیس آن نیز یکی از بخش‌های جذاب دانشگاه به شمار می‌رود.

به‌طورکلی شرایط تحصیل در دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه در کنار امکانات آن بسیار جذاب شده است. این دانشگاه دارای کتابخانه‌هایی با صدها هزار جلد کتاب است که منابعی غنی و معتبر را به‌صورت فیزیکی و الکترونیک در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه دارای سالن‌های ورزشی متعدد برای فوتبال، والیبال، بسکتبال و انواعی دیگر از ورزش‌های محبوب است. علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی نیز می‌توانند در استخر این دانشگاه به تمرین بپردازند و در مسابقات شرکت کنند.

موقعیت جغرافیایی دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه

موقعیت جغرافیایی دانشگاه ۱۸ مارس جناق قلعه

دانشگاه ۱۸ مارس در شهر زیبای چاناک قلعه واقع شده است. این شهر مرکز استان چاناک قلعه است که به آن جناق‌قلعه یا چناق‌قلعه نیز می‌گویند. نزدیکی این شهر به تنگه داردانل و دریای مرمره باعث شده است که آب‌وهوایی بسیار خوب و معتدل داشته و انجام انواع تفریحات و ورزش‌های دریایی در آن ممکن باشد. شهر چاناک قلعه از جمله شهرهایی است که هزینه‌های زندگی در آن به نسبت دیگر شهرهای ترکیه کمتر است.

تنها نقطه‌ضعف شهر چاناک قلعه در این است که در غربی‌ترین بخش ترکیه واقع شده است. همین مسئله باعث شده است که با برخی از کلان‌شهرهای ترکیه و کشورهای همسایه در شرق فاصله بسیاری داشته باشد.

سخن پایانی

دانشگاه ۱۸ مارس چاناک قلعه می‌تواند امکان تجربه تحصیل در دانشگاهی در سطح بین‌المللی و درعین‌حال ارزان را برای دانشجویان فراهم کند. این دانشگاه توانسته در طی سالیان باتربیت متخصصان و اساتید مجرب در حوزه‌های مختلف شهرت زیادی در ترکیه و سراسر جهان پیدا کند. بدیهی است که با ورود به دانشگاهی مانند ۱۸ مارس چاناک قلعه در محیطی رقابتی قرار گرفته و برای پیشرفت هرچه بیشتر ترغیب می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *