021-91305905

ترکیه دارای یکی از بهترین و معتبرترین سیستم‌های آموزش عالی در منطقه و جهان است و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ‌این کشور از اعتبار بالایی برخوردار هستند. از‌این رو، تعداد تعّداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی ترکیه را به عنوان مقصد آموزشی انتخاب می‌کنند.

دانشگاه کریک کاله (Kırıkkale Üniversites) نیز یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه است که با داشتن اعتبار و دانش علمی بالا، توجه بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان را به سمت خود جلب کرده است. ‌این دانشگاه با دارا بودن دانشکده‌ها، مدارس فنی حرفه‌ای و مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی، امکان ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند.

تاریخچه

دانشگاه کریک کاله، در سال 1992 تاسیس شد و در سال 1993 از دانشگاه آنکارا جدا شده و با 4 دانشکده، 3 مؤسسه تحصیلات تکمیلی و 1 مدرسه فنی حرفه‌ای، به یک دانشگاه مستقل تبدیل شد. پس از تأسیس، دانشگاه قیریق‌قلعه به سرعت گسترش یافت و در طول سال‌ها به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی مهم در ترکیه شناخته شد. افزودن دانشکده‌ها و مدارس مختلف به ساختار آموزشی‌این دانشگاه نه تنها تنوع بالای برنامه‌های آموزشی را افزایش داد، بلکه اعتبار و جایگاه آن را در صدر دانشگاه‌های منطقه و جهان تثبیت کرد.

از سال 1994تا سال 2005 دانشکده‌های پزشکی، حقوق، علوم ورزشی، دندانپزشکی و هنرهای زیبا به‌این دانشگاه اضافه شده است.

اکنون‌این دانشگاه با بیش از 30 هزار دانشجو و تعداد زیادی از دانشکده‌ها، مدارس و مؤسسات تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های منطقه شناخته می‌شود. ‌این دانشگاه همچنین دارای 23 مرکز تحقیقاتی و کاربردی است که در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری فعالیت می‌کنند.

زبان تحصیل در دانشگاه کریک کاله

زبان آموزشی در دانشگاه کریک کاله، زبان ترکی است؛ بنابراین برای شرکت در‌این دانشگاه لازم است داوطلبان به زبان ترکی مسلط باشند و سطح زبان C (سطح پیشرفته) را داشته باشند.

اگر سطح زبان شما A یا B باشد (سطوح مبتدی یا متوسط)، باید یک تعهدنامه به دانشگاه ارائه دهید که تا زمان تمدید ثبت نام سال‌ آینده، زبان ترکی خود را به سطح C برسانید. به عبارت دیگر، شما موظف هستید تا زمان شروع ترم بعدی (سال‌اینده)، توانایی یادگیری و تسلط بر زبان ترکی در سطح پیشرفته را داشته باشید.

در نتیجه، داوطلبانی که تمایل به تحصیل در‌این دانشگاه دارند باید با اهمیت یادگیری و بهبود زبان ترکی به سطح مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه برسند.

شرایط تحصیل در دانشگاه کریک کاله

برای قبولی در‌این دانشگاه، شما می‌توانید از چندین آزمون مختلف استفاده کنید. آزمون‌های مورد نیاز برای ورود به‌این دانشگاه و حداقل نمرات مورد نیاز برای آن به شرح زیر هستند:

آزمون ACTکسب حداقل 21 امتیاز
آزمون SATکسب حداقل 1000 امتیاز
دیپلم ابیتورکسب حداقل 4 امتیاز
آزمون GCEدریافت امتیاز مورد قبول با توجه به رشته انتخابی
آزمون YOSکسب نمره حداقل 60
آزمون TR-YOSکسب حداقل نمره 60

در صورتی که نمره مدنظر برای هر آزمون را کسب کنید، می‌توانید به دانشگاه قیریق‌قلعه وارد شوید.

آیا امکان پذیرش در دانشگاه کریک کاله بدون آزمون وجود دارد؟

برای دانشگاه‌های دولتی ترکیه، اکثراً لازم است در آزمون ورودی دانشگاه (مانند آزمون YOS یا SAT) شرکت کنید. ‌این آزمون‌ها برای ارزیابی مهارت‌ها و دانش داوطلبان استفاده می‌شوند و نقش مهمی در فرآیند پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها دارند. به همین دلیل، امکان پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های دولتی مثل دانشگاه کریک کاله وجود ندارد و شرکت در آزمون ورودی الزامی است.

بنابراین، اگر قصد تحصیل دراین  دانشگاه را دارید، باید آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون YOS یا آزمون SAT را داشته باشید و نتایج به دست آمده در‌این آزمون‌ها برای پذیرش شما به دانشگاه تاثیرگذار خواهد بود. برای کسب نمره قبولی در آزمون یوس، موسسه یونی لند شما را همراهی خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز دانشگاه کریک کاله

برای ثبت نام در‌این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  1. دیپلم دبیرستان همراه با ترجمه رسمی
  2. گواهی معادل سازی دبیرستان همراه با ترجمه رسمی
  3. نتیجه آزمون بین‌المللی: اگر قبلاً در آزمون بین‌المللی شرکت کرده‌اید و نتیجه آن را دارید، آن را نیز ارائه کنید.
  4. مدارک شناسایی و پاسپورت
  5. رسید بانکی: باید رسید بانکی معتبری را که مبلغ 400 لیر را نشان می‌دهد و نام کامل شما در آن درج شده باشد، به همراه داشته باشید. در صورتی که رسید بانکی ارائه نشود، درخواست شما نادیده گرفته می‌شود.
  6. عکس پاسپورتی: 6 قطعه عکس پاسپورتی به ابعاد 6 × 4.5 سانتی‌متر برای ثبت نام خود تهیه کنید.
  7. نتیجه آزمون YOS: اگر در آزمون YOS شرکت کرده‌اید، نتیجه‌اش را به همراه داشته باشید.
  8. ریز نمرات: لازم است ریز نمرات خود را به زبان ترکی ترجمه کرده و ارائه دهید.
  9. ویزای تحصیلی

هزینه تحصیل در دانشگاه کریک کاله

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه، از جمله دانشگاه کیریک کاله، معمولاً به صورت سالانه بر اساس مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف تعیین می‌شود. دانشگاه‌ دولتی قریق قلعه در کشور ترکیه از هزینه‌های کمتری برخوردار هستند.

دولت ترکیه به منظور جذب دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های دولتی اقداماتی انجام می‌دهد تا هزینه‌های تحصیل برای آن‌ها را کاهش دهد. ‌این موضوع می‌تواند دلیلی برای انتخاب دانشگاه‌های دولتی مانند کریک کاله باشد. در جدول زیر هزینه سالانه تعدادی از رشته‌های تحصیلی در‌این دانشگاه را ذکر می‌کنیم:

رشتههزینه حدودی سالانه به لیر
پزشکی28000
دندانپزشکی10000
مهندسی برق5500
مهندسی عمران5500
اقتصاد4200

شرایط پذیرش در دانشگاه کریک کاله

شرایط پذیرش در ‌این دانشگاه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با یک دیگر متفاوت بوده و برای پذیرش در هر مقطع باید شرایط مختلفی داشته باشید. به همین دلیل ما برای آشنایی بیشتر شما با شرایط دقیق پذیرش در ادامه هر کدام از‌این مقاطع را به طور کامل بررسی کرده‌ایم:

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

  1. ارائه مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر
  2. شرکت در آزمون ALES (آزمون تعیین سطح تحصیلاتی ترکیه) یا آزمون‌های معادل بین‌المللی مانند GRE و GMAT
  3. کسب حداقل نمره‌ مورد نیاز در آزمون زبان تومر برای رشته‌های با زبان تحصیلی ترکی یا حداقل امتیاز در آزمون‌های زبان انگلیسی برای رشته‌های با زبان تحصیلی انگلیسی

پذیرش در مقطع دکتری

  1. ارائه مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر
  2. شرکت در آزمون ALES (آزمون تعیین سطح تحصیلاتی ترکیه) یا آزمون‌های معادل بین‌المللی مانند GRE و GMAT
  3. کسب حداقل نمره‌ مورد نیاز در آزمون زبان تومر برای رشته‌های با زبان تحصیلی ترکی یا حداقل امتیاز در آزمون‌های زبان انگلیسی برای رشته‌های با زبان تحصیلی انگلیسی

توجه داشته باشید که مقادیر حداقل نمره‌ها و شرایط پذیرش ممکن است با توجه به رشته‌های تحصیلی مختلف متفاوت باشند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر در مورد شرایط پذیرش در‌این دانشگاه برای رشته‌های مورد نظرتان، به وب‌سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید یا با دفتر یونی لند تماس بگیرید.

زمان پذیرش دانشگاه کریک کاله

زمان پذیرش دانشگاه به صورت دوره‌ای و با توجه به فصل‌های تحصیلی در فصل‌های بهار و پاییز است؛ به این صورت که در ابتدای ترم تحصیلی در فصل بهار و پاییز فرصتی برای ارائه درخواست پذیرش وجود دارد.

در هر صورت، پس از ارائه درخواست پذیرش، نیاز است تا رئیس دانشگاه و تیم پذیرش تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل آورد. برای‌اینکه بتوانید از وضعیت پذیرش خود آگاه شوید، باید منتظر تصمیم نهایی از طرف دانشگاه باشید.

دانشکده های دانشگاه کریک کاله

این دانشگاه با تعداد 12 دانشکده، در چهار پردیس جداگانه، رشته‌های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان به ارائه می‌دهد. ‌این دانشکده‌ها عبارت‌اند از:

هر یک از‌این دانشکده‌ها با برنامه‌های آموزشی متمایز، به دانشجویان فرصت می‌دهند تا در رشته‌های مختلف مطالعه کنند و به تخصص‌های مورد علاقه‌شان بپردازند.‌ این تنوع و گستردگی در رشته‌های تحصیلی، یکی از عوامل جذابیت‌این دانشگاه برای دانشجویان است.

برخی از رشته های پرطرفدار در دانشگاه کریک کاله

موسسات دانشگاه

آموزشگاه های حرفه‌ای

مراکز تحقیقاتی

امکانات دانشگاه کریک کاله ترکیه

برنامه تبادل فارابی مولانا، اراسموس و بولونیا دانشگاه

دانشگاه کریک کاله با افتخار از بورسیه‌های فارابی، مولانا، اراسموس پلاس و بولونیا بهره‌مند است و‌این بورس‌ها از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردارند. دانشگاه قیریق‌قلعه فرصت‌های یادگیری بین‌المللی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی را در تحصیلات عالی به روشنی تأکید می‌کند.

جمع بندی

دانشگاه کریک کاله ترکیه با ارائه رشته‌های متنوع و امکانات آموزشی و رفاهی مناسب، یک مقصد جذاب برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود.‌ این دانشگاه با اعتبار بین‌المللی خود و عضویت در فرایند بولونیا، به دانشجویان امکان پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را با شرایط مناسب فراهم می‌کند. با امکانات آموزشی پیشرفته، دانشگاه کریک کاله ترکیه محیطی مناسب برای تحصیل را فراهم می‌آورد. تحصیل در ترکیه با وجود امکانات و فرصت‌های منحصربه‌فرد در‌این دانشگاه، تجربه‌ یک دوره تحصیلی پربار و مفید را به دانشجویان هدیه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *