021-91305905

دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان (Mimar Sinan Fine Arts University) یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه و منطقه در حوزه هنرهای زیبا است. این دانشگاه در شهر زیبای استانبول و در محله بی‌اغلو بنا شده است که یکی از زیباترین و بهترین مناطق شهر است. این دانشگاه شامل سه دانشکده می‌شود که در آنها رشته‌هایی مانند گرافیک، مجسمه‌سازی، معماری داخلی، باستان‌شناسی، زبان و ادبیات غرب و غیره تدریس می‌شود.

در طی سالیان متمادی دانشجویان و اساتید این دانشگاه سعی داشته‌اند تا با ارتقاء سطح علمی این دانشگاه نام آن را در سراسر جهان به گوش‌ها برسانند. ازآنجایی‌که کشور ترکیه دارای برخی از غنی‌ترین آثار هنری، تاریخی و معماری دنیا است طبیعی است که رشته‌های هنری برای مردم این کشور از اهمیت بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل است که این دانشگاه در سال ۱۹۸۲ شروع به کارکرد. زیبایی که در شهرهای ترکیه شاهد آن هستیم تا حد زیادی مدیون فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایی مانند این است. در ادامه دررابطه‌با شرایط تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان بیشتر خواهیم گفت.

نحوه پذیرش در دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان

این دانشگاه نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های معتبر ترکیه برنامه‌های تبادلی دارد که امکان ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی و امریکایی را به دانشجویان می‌دهد.

دقت داشته باشید که برای دریافت پذیرش در دوره کارشناسی این دانشگاه باید در آزمون SAT و یا یوس ۲۰۲۳ و در دوره کارشناسی ارشد باید در آزمون GRE شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمون یوس ۲۰۲۳ دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید به این مقاله در یونی‌لند مراجعه کنید.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان

برای تحصیل در دانشگاه معمار سینان نیاز به ارائه مدارک و شرکت در آزمون‌هایی را دارید که نشان دهد شایستگی و شرایط لازم برای تحصیل در این دانشگاه را دارا هستید. در ادامه شرایط تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان را ارائه کرده‌ایم.

علاوه بر این موارد نیاز به بارگذاری یک‌سری مدارک در سایت دانشگاه نیز وجود دارد. البته، تنها بارگذاری کافی نیست و در زمان مراجعه حضوری باید اصل مدارک را نیز تحویل دهید. به این مدارک موردنیاز در ذیل اشاره کرده‌ایم.

توجه داشته باشید که برای اخذ پذیرش نهایی در برخی رشته‌های دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان باید در آزمون‌های استعدادیابی نیز شرکت کنید. البته، این گونه پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها و رشته‌های هنری دیده می‌شود و منحصر به این دانشگاه نیست.

یکی از نقاط قوت دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان امکان ادامه تحصیل در آن تا دوره دکتری است. برای تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی می‌توانید با ارائه توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه، مقالات، رزومه خوب و… بورسیه تحصیلی نیز دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از تحصیل در ترکیه می‌توانید به این مطلب در یونی لند که در همین رابطه نوشته شده است مراجعه کنید.

رنکینگ دانشگاه معمار سینان

رنکینگ دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان

دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان با دارابودن رتبه ۳۷۷۲ در جهان، ۱۲۵۵ در آسیا، ۷۲ در ترکیه و ۲۰ در استانبول از دانشگاه‌هایی با سطح متوسط به بالا به‌حساب می‌آید. برجسته‌ترین رشته‌های این دانشگاه شامل نقاشی و مجسمه‌سازی می‌شوند. به‌طوری که دانشگاه معمار سینان در این دو رشته رتبه چهارم ترکیه را دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان

هزینه تحصیل در دانشگاه معمار سینان به دلیل دولتی بودن آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این، دولت ترکیه با ارائه بورسیه‌های مختلف برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی سعی دارد تا به دانشجویان بااستعداد یاری رساند. نکته‌ای که دررابطه‌با دانشگاه‌های دولتی ترکیه وجود دارد این است که همگی مقداری شهریه دریافت می‌کنند.

به‌طورکلی گران‌ترین رشته‌ها در این دانشگاه موسیقی، موسیقی‌شناسی و هنرهای نمایشی هستند که شهریه آنها ۶۴ هزار لیر در سال است. رشته‌هایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی و سرامیک و شیشه شهریه‌ای حدود ۳۰ هزار لیر در سال دارند. رشته‌هایی مانند معماری داخلی و طراحی صنعتی حدود ۲۵ هزار لیر و زبان و ادبیات ترکی و تاریخ ۱۵ هزار لیر شهریه سالیانه خواهند داشت.

معرفی دانشکده‌ های دانشگاه هنر های زیبا معمارسینان

دانشگاه معمار سینان سعی بر این دارد که رویکردی تخصصی داشته باشد و به همین دلیل تعداد محدودی دانشکده دارد. ازآنجایی‌که تمرکز این دانشگاه دولتی بر آموزش هنر است سه دانشکده آن هم برای رشته‌های مربوط به آن ساخته و تجهیز شده‌اند.

دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان دارای سه دانشکده هنرهای زیبا، معماری و علوم و هنر می‌شود. اساتید مجرب در این دانشکده‌ها مشغول به تدریس هستند و این دانشگاه را به یکی از مراکز اصلی اشاعه هنر در ترکیه تبدیل کرده‌اند.

معرفی رشته‌ های دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان

در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هنرهای زیبا معمارسینان رشته‌های عکاسی، صنایع‌دستی، طراحی گرافیک، نقاشی، طراحی صحنه، طراحی لباس، هنر سرامیک و شیشه، سینما و تلویزیون، مجسمه‌سازی، طراحی پارچه و طراحی مد، خوشنویسی، کاشی‌کاری و ترمیم آثار هنری تدریس می‌شوند.

در  دانشکده معماری و علوم رشته‌هایی مانند فیزیک، باستان‌شناسی، آمار، ریاضیات، تاریخ هنر و جامعه‌شناسی تدریس می‌شود. در دانشکده معماری رشته‌هایی مانند طراحی صنعتی، معماری داخلی، معماری، برنامه‌ریزی شهری تدریس می‌شود. در یونی لند مطلبی دررابطه‌با تحصیل در رشته‌های هنری در ترکیه نوشته شده است که می‌توانید با مراجعه به آن تا حد زیادی نسبت به تحصیل در رشته‌های هنری در ترکیه اطلاعات کسب کنید.

 امکانات دانشگاه معمار سینان

 امکانات دانشگاه معمار سینان

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد دانشگاه هنرهای زیبا معمارسینان در بهترین منطقه استانبول ساخته شده است و به امکانات شهری بسیار متنوعی دسترسی دارد. علاوه بر این، محیط داخلی این دانشگاه بسیار زیبا است و امکانات کاملی را در اختیار دانشجویان می‌گذارد. در محیط داخلی این دانشگاه رستوران، کافی‌شاپ و سوپرمارکت وجود دارد. علاوه‌برآن امکاناتی مانند سالن غذاخوری، خوابگاه، سالن بسکتبال، والیبال، فوتسال و تنیس نیز وجود دارد.

علاوه بر موارد فوق می‌توان به فضای سبز زیبای این دانشگاه نیز اشاره کرد که محیطی بسیار مناسب برای پیاده‌روی و وقت‌گذرانی فراهم می‌کند. یکی دیگر از امکانات جذاب این دانشگاه وجود کتابخانه‌ای بزرگ است که علاوه بر مجموعه‌ای کامل از کتاب‌ها سیستم‌های کامپیوتری مجهزی را نیز در اختیار دانشجویان می‌گذارد. یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزیت‌های تحصیل در این دانشگاه این است که به دلیل فضای کاملاً هنری که دارد هر ساله تعداد زیادی نمایشگاه، جشنواره و سمینار هنری در آن برگزار می‌شود.

موقعیت جغرافیایی دانشگاه هنر های زیبا معمار سینان

موقعیت جغرافیایی این دانشگاه شرایط تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان را بسیار مطلوب کرده است. دانشگاه معمار سینان در محله بی‌اغلوی استانبول بنا شده که یکی از لوکس‌ترین و زیباترین مناطق در ترکیه است. یکی دیگر از نکات مثبت این دانشگاه ساخته‌شدن آن در کنار آب‌های بسفر (Bosporus) است که منظره بسیار زیبایی دارد و از بیشتر کلاس‌های دانشگاه و اتاق‌های آن می‌توان به آن دید داشت. بی‌اغلو یکی از امن‌ترین و زیباترین محله‌های استانبول است. این زیبایی در کنار معماری منحصربه‌فرد دانشگاه معمار سینان ذوق هنری را به اوج می‌رساند و باعث می‌شود که تحصیل و ترقی در این دانشگاه بسیار شیرین باشد.

چرا تحصیل در معمار سینان پیشنهاد می‌شود؟

دانشگاه معمار سینان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل رشته‌های هنری در ترکیه است. ازآنجایی‌که این دانشگاه دولتی است و بورسیه‌های متعددی به دانشجویان ارائه می‌کند می‌توانید با هزینه‌ای نسبتاً کم در آن به تحصیل بپردازید و درعین‌حال از امکانات تحصیل در بهترین دانشگاه بهره‌مند شوید.

با تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان می‌توانید مسیر خود برای ادامه تحصیل در کشورهای غربی دیگر نیز هموار کنید. ازآنجایی‌که این دانشگاه در پیمان اراسموس مشارکت دارد انتقال و ادامه تحصیل از آن به دانشگاه‌های دیگر نیز بسیار آسان است. فقط دقت داشته باشید که این دانشگاه توسط وزارت علوم ایران تا نشده است و در نتیجه مدرک آن در ایران برای کار یا تحصیل ارزشی ندارد. آدرس و بسایت رسمی این دانشگاه msgsu.edu.tr است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *