021-91305905

ترکیه از جمله کشورهایی‌هایی است که به ارائه آموزش باکیفیت و ارزان شهرت پیدا کرده است. در این مطلب ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه را معرفی کرده‌ایم. ممکن است به هر دلیلی افراد موفق به اخذ پذیرش دانشگاهی دولتی نشوند و در عین حال توانایی پرداخت هزینه‌های اکثر دانشگاه‌های خصوصی را نداشته باشند؛ در این صورت اخذ پذیرش از ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو باشد.

توجه به این نکته ضروری است که معرفی یک دانشگاه به‌عنوان ارزانترین می‌تواند بسیار کلی باشد. به این دلیل که ممکن است در برخی رشته‌ها این دانشگاه معرفی شده از جمله ارزانترین‌ها نباشد. از طرفی شهریه دانشگاه‌ها هر سال تغییراتی می‌کند و بنابراین ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه ممکن است در آینده لقب دانشگاه دیگری باشد.

دانشگاه دوغوش، ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه

بدون شک عوامل مختلفی می‌توانند در ارزان شدن هزینه تحصیل در دانشگاه دخیل باشند. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها شهریه است و عوامل دیگری مثل هزینه خوابگاه، غذا و دیگر امکانات نیز تأثیرگذار هستند. با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توان دانشگاه دوغوش را ارزان‌ترین دانشگاه خصوصی ترکیه به حساب آورد.

در صورتی که از جمله افراد کوشا و فعالی هستید که به دنبال کیفیت بالای آموزش و تحصیل هستید نیز دانشگاه دوغوش شما را نا امید نخواهد کرد. این دانشگاه دارای رتبه ملی ۶۴ و رتبه بین‌المللی ۱۱۴۱ است. عملکرد درخشان دانشجویان و اساتید این دانشگاه خصوصی ارزان در طی سالیان به کسب این رنکینگ‌های درخشان کمک کرده‌ است.

دوغوش، دانشگاهی فعال

دوغوش که به عنوان ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه نیز شناخته می‌شود یک مرکز علمی-آموزشی بسیار فعال و به‌روز است. شرکت این دانشگاه در برنامه‌های تبادلی مختلف مانند اراسموس پلاس فرصت درخشش و پیشرفت هرچه بیشتر دانشجویان و اساتید آن را فراهم کرده است. از طرفی امکاناتی که این دانشگاه در اختیار محصلان خود می‌گذارد فرصت‌های علمی و پژوهشی فراوانی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. از جمله این امکانات می‌توان به کتابخانه‌ای‌ کامل و آزمایش‌گاه‌های به‌روز و مجهز اشاره کرد.

در ابتدا اشاره کردیم که جدا از شهریه ویژگی‌های دیگری نیز به ارزان شدن هزینه تحصیل در دانشگاه کمک می‌کنند. دانشگاه دوغوش دارای خوابگاه‌های نسبتا ارزانی است که در محوطه اصلی دانشگاه واقع شده‌اند و رفت‌وآمد و اقامت دانشجویان را آسان کرده‌اند. از طرفی امکانات تفریحی و ورزشی این دانشگاه نیز دانشجویان را از پرداخت برخی هزینه‌های جانبی معاف کرده است. بدین شکل هزینه نهایی تحصیل در این دانشگاه خصوصی به حداقل می‌رسد.

شهریه ارزانترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

شهریه رشته های ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه

با مقایسه شهریه رشته های ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه با دیگر دانشگاه‌های خصوصی این کشور متوجه تفاوت آشکاری خواهید شد. دانشگاه دوغوش در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به پذیرش و آموزش دانشجویان می‌پردازد.

نوع تحصیلشهریه سالیانه
تحصیل دوره کارشناسی به زبان انگلیسی۳۳۳۵ دلار
تحصیل دوره ارشد به زبان انگلیسی۲۸۷۵ دلار
تحصیل در دانشکده حقوق۴۰۲۵ دلار
کاردانی۱۷۲۵ دلار
نوع تحصیلشهریه سالیانهمدت زمان اعتبار شهریه
کارشناسی ارشد با پایان‌نامه۵۰۰۰ دلار۶ ترم
کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه۲۵۰۰ دلار۳ ترم
کارشناسی ارشد روان‌شناسی با پایان‌نامه۱۵۰۰ دلار۶ ترم
کارشناسی ارشد روان‌شناسی بدون پایان‌نامه۱۰۰۰ دلار۳ ترم
دکتری۱۶۰۰ دلار۱۲ ترم

نحوه پذیرش در ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه

برای پذیرش در ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی همچون یوس (YOS) یا ست (SAT) وجود ندارد. درواقع معیار اصلی برای ورود به دانشگاه دوغوش معدل شما است؛ گرچه در صورت شرکت در یکی از آزمون‌های ورودی معتبر دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید از امتیاز آن نیز استفاده کنید تا ورود خود به دوغوش را تسهیل کنید.

دیگر دانشگاه های خصوصی و ارزان در ترکیه

تعدادی از دانشگاه های خصوصی دیگر نیز در ترکیه وجود دارند که در دیدگاهی کلی شهریه آن‌ها فقط کمی بیش از دوغوش است. اسامی این دانشگاه ها را به ترتیب ارزان بودن آوده‌ایم:

  1. دانشگاه اسکودار
  2. دانشگاه هالیک
  3. دانشگاه بیرونی
  4. دانشگاه آیدین استانبول
  5. دانشگاه اوکان استانبول

دانشگاه اسکودار

اسکودار در مقایسه با ارزان‌ترین دانشگاه خصوصی ترکیه شهریه چندان زیادی نمی‌گیرد. ۲۲ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل در رشته‌های مختلف و متنوعی از جمله انواع مهندسی و رشته‌های علوم پزشکی هستند. برای تحصیل در بیشتر رشته‌های این دانشگاه باید سالیانه در حدود ۳۲۰۰ تا ۳۹۰۰ دلار هزینه کنید. البته تحصیل در رشته‌های حوزه پزشکی ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

دانشگاه خصوصی هالیک

دانشگاه هالیک

در صورتی که به هر دلیلی موفق به اخذ پذیرش در ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه نشدید دانشگاه هالیک نیز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. ۲۰ هزار دانشجوی هالیک در ۶ دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند. برای تحصیل در بیشتر رشته‌های این دانشگاه باید سالیانه در حدود ۳۵۰۰ دلار هزینه کنید. تحصیل در رشته‌های پزشکی هالیک حدودا ۱۵۰۰۰ دلار در سال هزینه خواهد داشت.

دانشگاه بیرونی

دانشگاه بیرونی یکی از دانشگاه‌های خصوصی معتبر و شناخته شده در ترکیه است. در عین حال بسیاری از رشته‌هایی که در این دانشگاه ارائه می‌شوند نسبتا ارزان به حساب می آیند. برای تحصیل در اغلب رشته‌های این دانشگاه باید در حدود ۴۰۰۰ دلار هزینه کنید؛ اگرچه هزینه رشته‌های پزشکی در این دانشگاه نسبتا بالا است و در بازه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری قرار دارد.

دانشگاه آیدین استانبول

دانشگاه آیدین استانبول به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در حدود ۴۰ هزار دانشجو را در خود جای داده است. بسیاری از رشته‌های روز دنیا در این دانشگاه تدریس می‌شوند؛ اگرچه نمی‌توان آیدین استانبول را ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه به حساب آورد؛ اما شهریه آن به نسبت اکثر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کم‌تر است. شهریه سالیانه بیشتر رشته‌های این دانشگاه حدود ۵۰۰۰ دلار در سال است. رشته‌های پزشکی این دانشگاه سالیانه در حدود ۱۷۵۰۰ دلار هزینه خواهند داشت.

دانشگاه اوکان استانبول

۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه اوکان به تحصیل مشغول هستند. سطح علمی بالای دانشگاه، امکانات رفاهی متعدد و شهریه نسبتا پایین اوکان استانبول این تعداد دانشجو را به تحصیل در این دانشگاه ترغیب کرده است.

با صرف نظر از شهریه رشته‌های پزشکی دانشگاه اوکان که مبلغ سالیانه ۲۳۵۰۰ دلاری دارند سایر رشته‌های این دانشگاه نسبتا ارزان هستند. در کل تحصیل در بیشتر رشته‌های اوکان در حدود ۴۶۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

تحصیل در ارزانترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

جمع بندی

در حال حاضر می‌توان دانشگاه دوغوش را ارزانترین دانشگاه خصوصی ترکیه به حساب آورد؛ گرچه بسیار محتمل است که این عنوان در آینده توسط یکی از ۵ دانشگاه دیگری که معرفی شدند اشغال شود. به هر حال سیاست‌های آموزشی ترکیه بر مبنای آموزش با کیفیت و تا حد امکان ارزان است. دانشگاه دوغوش به‌عنوان دانشگاهی خصوصی شهریه نسبتا پایینی دریافت می‌کند و در عین حال با ارائه آموزش با کیفیت فرصت ارتقاء تحصیلی شما را به خوبی فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *