نمره قبولی آزمون یوس ۲۰۲۴ در رشته‌ها و دانشگاه‌های ترکیه

نمره قبولی آزمون یوس

نمره قبولی آزمون یوس اولین سوال پیش روی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه مخصوصا در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و مهندسی است؛ چرا که قبولی در این رشته‌ها معمولا نیازمند نمره بالایی است. در ادامه به بررسی نمره یوسی که برای قبول شدن در رشته ها و دانشگاه های مختلف ترکیه نیاز دارید، می‌پردازیم. همراه یونی لند باشید.

نمره قبولی آزمون یوس 2024

اصلا نمره قبولی یوس یعنی چه؟

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که در واقع چیز ثابتی به اسم نمره قبولی آزمون یوس یا نمره قبولی یوس وجود ندارد؛ چرا که نمره آزمون یوس به خودی خود برای شما قبولی نمی‌آورد. هر دانشگاه ترکیه برای هر رشته خود، حداقل نمره مد نظر خاص خود را در نظر می‌گیرید. مشخضا قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های بهتر نیازمند نمره یوس بالاتری است.

در واقع الان آزمون یوس به صورت مرکزی توسط دولت ترکیه برگزار می‌شود. نمره آزمون یوس شما مدتی بعد از شرکت در آزمون اعلام خواهد شد. این نمره به نوعی یک مدرک است که متقاضیان تحصیل در ترکیه به واسطه آن می‌توانند در دانشگاه‌ها انتخاب رشته کنند. در حال حاضر انتخاب رشته در دانشگاه‌های ترکیه برخلاف شرکت در آزمون یوس به صورت متمرکز نیست و متقاضیان باید برای هر دانشگاه به صورت جداگانه اقدام کنند.

حداقل نمره قبولی یوس

حداقل نمره قبولی آزمون یوس در سال 2024 چه قدر است؟

آزمون یوس بعد از برگزاری به صورت مرکزی تحت عنوان TR YOS از سال 2023 به بعد بارمش تغییر کرده و از 500 نمره شده است؛ حداقل نمره قبولی یوس نیز تقریبا نصف این مقدار یعنی 250 است. مسلما هر دانشگاهی با چنین نمره‌ای متقاضیان را نمی‌پذیرد و قبولی در بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌ها حتی ممکن است نیازمند کسب نمره کامل 500 باشد.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید، دانشگاه‌ها معمولا بارم بندی مخصوص خود را دارند و نمرات را از 100 حساب می‌کنند. واضح است حداقل نمره قبولی آزمون یوس در این حالت نمره 50 است. بنابراین برای مشخص شدن نمره معادل کافی است نمره یوس خود را تقسیم بر 5 کنید. این اختلاف بارم بندی هم به دلیل این است که دانشگاه‌های ترکیه قبل از سال 2023 به طور مستقل آزمون یوس خود را که از 100 نمره بود، برگزار می‌کردند.

پس حد نصاب قبولی آزمون یوس از یک رشته به رشته دیگر و از یک دانشگاه به یک دانشگاه دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال برای پزشکی به نمره بالای 90 آزمون یوس نیاز است اما برای رشته‌های مهندسی نمره 70 نیز ممکن است کفایت کند. با این حساب بهتر است به جای اینکه بپرسید، نمره قبولی ازمون یوس چه قدر است؟ بهتر است بپرسید برای قبولی در دانشگاه x یا دانشگاه y چه نمره‌ای در آزمون یوس مناسب است؟ در ادامه به برخی از این نوع سوال‌ها برای رشته‌ها و دانشگاه‌های معروف پاسخ می‌دهیم.

نمره قبولی یوس در رشته های معروف دانشگاهی ترکیه

نمره قبولی یوس در رشته های معروف دانشگاهی ترکیه

در ادامه به بررسی نمره آزمون یوس برای رشته‌های معروف دانشگاه‌های ترکیه می‌پردازیم. همانظور که انتظار می‌رود نمره قبولی یوس برای این گونه رشته‌ها بالاست.

نمره قبولی یوس برای پزشکی چه قدر است؟

اگرچه نمره قبولی آزمون یوس برای پزشکی در دانشگاه‌های آتاتورک، استانبول، آنکارا و اولوداغ با یکدیگر متفاوت است اما عموما بازه این نمره بالای 90 است. برای کسب اطلاعات دقیق و به روز در مورد نمره قبولی یوس در سال‌های 2024-2025 برای رشته پزشکی در ترکیه با کارشناسان ما در یونی لند تماس بگیرید.

نمره قبولی آزمون یوس برای دندانپزشکی چه قدر است؟

در کمترین حالت نمره پذیرش دندانپزشکی در آزمون یوس 90 است. البته برخی از دانشگاه‌ها نمره آزمون یوس را بالاتر از این نیز در نظر می‌گیرند. این سیاست در جهت سخت‎گیری برای جذب دانشجوی بین‌المللی است. برای کسب اطلاع دقیق در مورد نمره قبولی امسال یوس برای رشته دندانپزشکی در ترکیه با ما تماس بگیرید.

نمره قبولی یوس برای داروسازی چه قدر است؟

برای پذیرش در رشته داروسازی در دانشگاه‌های ترکیه به حداقل نمره 70 آزمون یوس نیاز دارید. داروسازی از دوره‌های 5 ساله و پرطرفدار نزد متقاضیان خارجی برای تحصیل در ترکیه است. البته نمره قبولی یوس داروسازی در برخی از دانشگاه‌های ترکیه حتی به بالاتر از 90 هم می‌رود. برای همین خیلی مهم است که شما قصد تحصیل در کدام شهر و دانشگاه را دارید.

نمره قبولی یوس برای پیراپزشکی چه قدر است؟

منظور از رشته‌های پیراپزشکی رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، اتاق عمل، هوشبری، آزمایشگاه و … است. این رشته‌ها در میان داوطلبان تحصیل در ترکیه طرفدار زیادی دارد چرا که نمره قبولی یوس کمتری نسبت به رشته‌های سطح بالای پزشکی می‌طلبند.

نمره قبولی آزمون یوس برای فیزیوتراپی چه قدر است؟

کسب نمره بالای 70 در آزمون یوس برای پذیرش در رشته فیزیوتراپی الزامی است. شما این را به عنوان حداقل نمره قبولی یوس فیزیوتراپی در نظر بگیرید. رشته فیزیوتراپی در میان دانشجویان ایرانی بسیار پرطرفدار است. از طرفی تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از جمله دانشگاه‌های حاجت تپه، قاضی، سابانجی، بغازیچی، آتاتورک، سالیک بیلیملری این رشته را ارائه می‌دهند.

چگونه قبول شدن در آزمون یوس

حداقل نمره قبولی آزمون یوس در دانشگاه های مختلف ترکیه

هر دانشگاه ترکیه با توجه به رتبه یا رنک خود، یک حداقل نمره قبولی یوس تعیین می‌کند که برخلاف اسمی که کاربران آن را سرچ می‌کنند، قبولی را تضمین نمی‌کند بلکه حداقل نمره مجاز برای انتخاب رشته در این دانشگاه‌هاست.

حداقل نمره قبولی آزمون یوس دانشگاه کارادنیز چه قدر است؟

حداقل نمره قبولی یوس از سوی این دانشگاه 40 عنوان شده است.یعنی افرادی که در آزمون یوس نمره‌ای بالاتر از نمره 40 کسب کنند مجاز به انتخاب رشته هستند.

حداقل نمره قبولی یوس دانشگاه استانبول چه قدر است؟

حداقل نمره قبولی برای آزمون یوس این دانشگاه برای آموزش حضوری ۴۰ است. برای آموزش غیر حضوری نیز داوطلبان لازم است حداقل نمره ۳۰ را کسب کنند.

حداقل نمره قبولی آزمون یوس دانشگاه آتاتورک چه قدر است؟

نمره قبولی یوس این دانشگاه ۳۰ اعلام شده است. بر این اساس متقاضیانی که در آزمون یوس موفق به کسب نمره‌ای بالاتر از ۳۰ شده باشند، مجاز به انتخاب رشته در این دانشگاه هستند.

حداقل نمره قبولی ازمون یوس دانشگاه اژه (اگه) چه قدر است؟

داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه اگه باید حداقل نمره 40 آزمون یوس را در نظر داشته باشند تا بتوانند در این داشنگاه انتخاب رشته کنند.

حداقل نمره قبولی یوس دانشگاه سلیمان دمیرل چه قدر است؟

حداقل نمره قبولی آزمون یوس  این دانشگاه برای دوره های حضوری ۴۰ و برای آموزش غیر حضوری ۳۰ اعلام شده است.

مجددا یادآوری می‌کنیم که اعلام حداقل نمره قبولی ازمون یوس از سوی دانشگاه های مختلف به معنای قبولی قطعی نیست؛ بلکه افراد با کسب حداقل نمره‌های اعلام شده تنها مجاز به انتخاب رشته می‌شوند.

حداقل نمره قبولی آزمون یوس در دانشگاه های مختلف ترکیه

نکات تکمیلی تاثیرگذار بر نمره آزمون یوس

برای کسب نمره قبولی در آزمون یوس بهتر است به نکات تکمیلی زیر نیز توجه داشته باشید:

  • پاسخ اشتباه روی نمره نهایی یوس تاثیر منفی 1/4 دارد. یعنی هر 4 پاسخ غلط یک پاسخ درست را از بین می‌برد.
  • مدل دیپلم نمره نهایی آزمون یوس را تغییر نمی‌دهد اما دانشگاه‌ها ممکن است در شرایط خاص (مثل برابر بودن نمره آزمون دو داوطلب و وجود فقط یک ظرفیت در دانشگاه) این نمره را نیز در نظر بگیرند که معدل کل یا معدل سه سال اول دبیرستان باشد.
  • ضریب تمام سوالات یکسان نیست. سوالات 60 تایی هوش 45 درصد روی نمره یوس و سوالات 49 تایی ریاضی و هندسه 55 درصد روی نمره نهایی آزمون تاثیر می‌گذارند.
  • در حال حاضر (سال 1403) طراحی، اجرا و نمره دهی سوالات آزمون یوس فقط و فقط توسط سازمان OSYM (و نه دانشگاه ها) به صورت مرکزی انجام می‌شود.

چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟

برای شرکت در آزمون یوس باید مدرک دیپلم را گرفته باشید و یا اگر مشغول به تحصیل در سال سوم دبیرستان هستید، گواهی آن را ارائه دهید. در کنار این، داشتن پاسپورت معتبر و فیش واریزی هزینه آزمون یوس الزامی است. حداقل سن رفتن به دانشگاه 18 سال است. برای همین افرادی که زیر 16 سال سن دارند و در آزمون یوس شرکت می‌کنند، اگر قبول شوند، عملا از کارنامه قبولی خود نمی‌توانند استفاده کنند.

از آنجایی که آزمون یوس برای پذیرش رشته‌های پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مهندسی و … در ترکیه الزامی است، کسب نمره قبولی در آن بسیار حائز اهمیت است.

شما برای اخذ نمره قبولی و موفقیت در آزمون یوس باید به خوبی با ساختار یوس و جنس سوالات آشنایی داشته باشید. آزمون یوس 80 سوال دارد که از مهارت ریاضیات و هوش مخاطبان را مورد سنجش قرار می‌دهد. تعداد 45 سوال به هوش و 35 سوال به بخش ریاضیات اختصاص دارد. غالبا برای پاسخ‌گویی به سوالات آزمون یوس 90 دقیقه زمان لازم است.

پیشنهاد ما برای شما مطالعه زیاد نیست، بلکه مطالعه کافی اما درست از روی منابع هدفمند است. نمونه سوالات آزمون یوس دانشگاه‌های مختلف و تمرین آن‌ها نیز می‌تواند در بالا بردن مهارت پاسخگویی شما در آزمون یوس بسیار تاثیرگذار باشد.

نحوه مطالعه برای موفقیت در آزمون یوس

برای موفقیت در آزمون یوس نیاز به شرکت در کلاس های آمادگی این آزمون خواهید داشت. مطالعه مباحث هوش˓ ریاضی و هندسه علاوه بر فهم دقیق نیاز به تکنیک های تست زنی خواهند داشت. البته مباحث آزمون یوس درسنامه و بانک سوالات ویژه ای دارند ما همان طور که در مقاله ذکر کردیم در برخی از این کتاب‌ها پیش‌نیاز رعایت نشده است و افراد دچار سردرگمی می شوند. علاوه بر آن انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه پیرامون آزمون یوس نیز نیاز به تجربه و دانش دارد.

کلاس های آمادگی آزمون یوس یونی لند

کلاس های آمادگی آزمون یوس در ایران نیز در حال برگزاری هستند. یکی از این کلاس ها کلاس های آنلاین یوس 2024 یونی لند است. این کلاس ها بر اساس تغییرات اخیر و ویژه آزمون یوس 2022-2023 طراحی شده اند. آموزش منابع اصلی آزمون یوس˓ کتاب‌های تالیفی مدرسان˓ آزمون های ازمایشی˓ کارنامه تحلیلی و مشاوره درسی تنها بخشی از کلاس های یوس یونی لند است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این کلاس ها می توانید به صفحه کلاس یوس مراجعه کنید.

 

admin
بدون دیدگاه
فهرست مطالب
پربازدید ترین ها
تبدیل ریال به لیر در استانبول
زراعت بانک ترکیه در تهران
مطالب مرتبط
بیمه دانشجویی ترکیه
دی ۲۷, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
هزینه تحصیل دکتری در ترکیه
فروردین ۱۸, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه