021-91305905

بررسی انواع پاسپورت ترکیه

انواع پاسپورت ترکیه

فهرست مطالب

هر کشوری برای پذیرش مهاجران خارجی، قوانین مخصوص به خود را دارد. برای این که بتوانید وارد یک کشور خارجی شوید، باید پاسپورت معتبر به همراه ویزای آن کشور را داشته باشید. کشور ها دارای پاسپورت های مختلفی هستند که با یکدیگر فرق دارند. ترکیه نیز همین گونه است. ترکیه پاسپورت های مختلفی را بسته به نیاز مهاجران خارجی صادر می کند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد انواع پاسپورت ترکیه و کاربرد و شرایط دریافت هر کدام توضیح دهیم.

انواع پاسپورت ترکیه

انواع پاسپورت ترکیه

با توجه به دریافت تابعیت یا اقامت در ترکیه ، پاسپورت های مختلفی برای شما صادر خواهد شد. بعد از این که بتوانید پذیرش خود را از دولت ترکیه دریافت کنید، می توانید پاسپورت مناسب خود را بگیرید. پاسپورت هایی که در ترکیه صادر می شوند عبارت اند از:

  • پاسپورت معمولی یا پاسپورت بوردو (رنگ قهوه ای)
  • پاسپورت ویژه یا پاسپورت Yesil (رنگ سبز)
  • پاسپورت دیپلماتیک یا پاسپورت سیاه (رنگ سیاه)
  • پاسپورت خدماتی یا پاسپورت Hizmet (رنگ خاکستری)

پاسپورت معمولی

پاسپورت معمولی همان طور که از نام آن پیداست رایج ترین پاسپورتی است که بدون داشتن شرایط خاص به شهروندان ترکیه اعطا می شود. این پاسپورت توسط وزارت امور داخله صادر می گردد و در بین انواع پاسپورت ترکیه به دلیل رنگ این پاسپورت به آن پاسپورت قهوه ای نیز گفته می شود.

با داشتن پاسپورت معمولی ترکیه می توانید وارد بسیاری از کشور های دیگر شوید. گذرنامه معمولی ترکیه دارای 38 صفحه است که ویزای صادر شده برای شما در این 38 صفحه پیدا می شود. بسته به مدت زمانی که قصد دارید در ترکیه بمانید، برای شما ویزای 6 ماهه تا 12 ساله صادر می شود. نکته مهمی که در رابطه با این پاسپورت وجود دارد این است که اکثر افرادی که برای شهروندی ترکیه درخواست داده اند، این پاسپورت را دریافت خواهند کرد.

پاسپورت ویژه

در بین انواع پاسپورت ترکیه، مدل های ویژه که به رنگ سبز هستند، تنها برای افرادی صادر می شود که کارمند دولتی در یک سازمان دولتی هستند و در صندوق بازنشستگی نیز قبلا ثبت نام کرده اند. به طور کلی پاسپورت سبز برای این افراد صادر خواهد شد:

  • نمایندگان سابق مجلس و وزرای سابق
  • کارمندان دولت و سایر کارمندان دولت که در رده های اول، دوم و سوم یا بازنشسته هستند.
  • روسای کلان شهر ها
  • شهرداران سابق بازنشسته درجه یک
  • ورزشکاران دولتی
  • کارمندان ترک تلکام خصوصی، تی سی، کارکنان بانک زیارت، هالک بانکی
  • بازرگانانی که بر اساس اصول صدور گذرنامه ویژه از سال 2017 از نرخ صادراتی مشخص شده فراتر رفته اند.
  • فرزندان زیر 25 سال و همسران کارمندان دولتی

انواع پاسپورت ترکیه

پاسپورت خدماتی

در بین انواع پاسپورت ترکیه مدل های خدماتی تنها به کسانی ارائه می شود که قرار است از طرف دولت به خارج از کشور اعزام شوند. در صورتی که فرد پاسپورت سیاه یا سبز نداشته باشد، گذرنامه خدماتی خاکستری برای او صادر خواهد شد. به طور کلی پاسپورت خاکستری برای چنین افرادی صادر می شود:

  • افرادی که دولت یا ادارات خصوصی یا شهرداری قرار است آن ها را به خارج از کشور اعزام کند.
  • افرادی که به عنوان کارمند دولتی در سازمان های بین المللی ای که ترکیه در آن ها عضو است کار می کنند.
  • افرادی که توسط اداره هوایی ترکیه و جمعیت هلال احمر ترکیه مشخص شده اند.

پاسپورت دیپلماتیک

در بین انواع پاسپورت ترکیه، پاسپورت های دیپلماتیک تنها برای اشخاص خاص صادر می شود. وظیفه صدور این پاسپورت به عهده وزارت امور خارجه است. این پاسپورت در واقع هویت دیپلمات ها را مشخص می کند و به آن ها امتیاز های مختلفی می دهد.

به طور کلی پاسپورت دیپلماتیک یا همان پاسپورت سیاه تنها برای مقامات دولتی و خانواده های آن ها که برای کنگره ها و کنفرانس ها به خارج از کشور اعزام می شوند، قابل صدور است. پاسپورت سیاه 28 صفحه دارد و نیازی به پرداخت هزینه برای صدور ندارد.

چگونه برای دریافت پاسپورت اقدام کنم؟

برای این که پاسپورت ترکیه را دریافت کنید، باید از سفارت وقت قبلی بگیرید. برای گرفتن وقت باید نوع پاسپورت درخواستی و مکان خود را نیز انتخاب کنید. همچنین برای دریافت یکی از انواع پاسپورت ترکیه باید اطلاعات خود را دقیق و کامل وارد کنید.

افرادی که مدارک خود را تهیه و تکمیل کرده اند، باید به موسسه مربوطه مراجعه کنند و درخواست خود را برای دریافت پاسپورت تکمیل کنند. همچنین نوبت دهی از طریق تلفن 199 نیز امکان پذیر است.

در صورتی که شهروند ترکیه هستید و می خواهید که پاسپورت داشته باشید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • سند هویت
  • عکس بیومتریک
  • پاسپورت قدیمی (برای کسانی که فقط یک پاسپورت دارند)
  • رضایت نامه برای افراد زیر 18 سال
  • انگشت نگاری

پاسپورت ها تا چه زمانی معتبر هستند؟

پاسپورت ها تا چه زمانی معتبر هستند؟

در حین پرداخت هزینه صدور پاسپورت، باید مشخص کنید که مدت زمان ویزای پاسپورت شما چقدر باشد. به طور کلی در بین انواع پاسپورت ترکیه، اکثر گذرنامه ها ویزا های 1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله دریافت می کنند.

چگونه برای تمدید پاسپورت اقدام کنم؟

پروسه تمدید پاسپورت ترکیه نسبتا ساده است. شهروند ترکیه موظف است که به دفاتر استانی خود مراجعه کند. برای این کار لازم است که از طریق دفاتر ثبت احوال از پیش وقت ملاقات گرفته باشد. همچنین اگر شهروند ترکیه ای هستید و در ترکیه زندگی می کنید، می توانید اطلاعات دقیق تر را از ALO 199 دریافت کنید. دقت داشته باشید که برای تمدید پاسپورت فعلی یا دریافت پاسپورت جدید، حتما به گذرنامه قدیمی خود نیاز دارید تا بتوانید وقت مصاحبه بگیرید.

درمورد هزینه تمدید نیز باید گفت قیمت تمدید پاسپورت با صدور آن برابر است و بسته به نوع پاسپورت، نوع ویزا و مدت زمان آن باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید.

جمع بندی

فرقی نمی کند که می خواهید به صورت طولانی مدت یا کوتاه در ترکیه زندگی کنید. برای ورود به کشور های دیگر به پاسپورت نیاز دارید. در بین انواع پاسپورت ترکیه، گذرنامه هایی که برای شهروندان عادی صادر می شود، پاسپورت های قهوه ای است. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد پاسپورت های مختلف ترکیه و اطلاعات مربوط به هر کدام توضیحات لازم را ارائه دادیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.