آزمون یوس (YOS) و هرآنچه درباره آن می‌دانیم

آزمون یوس دروازه ورود به دانشگاه‌­های ترکیه در و یکی از بهترین راه های مهاجرت تحصیلی است. در این مطلب به طور کامل با این آزمون آشنا می‌شوید.

اشتراک گذاری:

به طور خلاصه می‌توان گفت که آزمون یوس دروازه ورود به دانشگاه‌­های ترکیه در مقاطع کاردانی و کارشناسی و یکی از بهترین راه های مهاجرت تحصیلی است. آزمون YOS فقط شامل دروس ریاضی، هندسه و هوش است که اکثر ایرانیان در دوره دبیرستان آن را فراخوانده‌اند و فقط کافی است قبل از شرکت،، خود را با کمی تلاش برای آن آماده کنند. در ادامه با آزمون یوس ترکیه (YOS) زبان ازمون، محل برگزاری، دروس، رشته‌ها، میزان سختی، نمره قبولی، قوانین، هزینه و نحوه شرکت در آن به طور کامل آشنا می‌شوید.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس یا YӦS مخفف عبارت ترکی “Yabanci Uyruklu Ogrenci Sinavi” به معنای «امتحان دانشجویان خارجی» است و همانطور که از نام آن پیداست، آزمونی است که دانشجویان خارجی با شرکت در آن و کسب نمره بالا می‌توانند در دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته شوند. البته برخی از مراکز آموزشی این کشور سطح دانش دانشجویان بین‌المللی خود را با آزمون‌های دیگر مانند SAT می‌سنجند.

آزمون YOS با TR YOS چه فرقی دارد؟

از سال 2010 آزمون ورودی دانشگاه‌‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی، آزمون YOS دانشگاه‌ها بوده است. اما وزارت آموزش ترکیه  با انتشار اطلاعیه‌‌ای در سال 1401 اعلام کرد که علاوه بر آزمون یوس، پذیرش دانشجویان بین‌المللی در قالب آزمون YOS مرکزی یا آزمون TR YOS نیز انجام می‌شود. از سال 1402 نیز دانشگاه‌ها از برگزاری مستقل آزمون منع شدند و هم اکنون این آزمون فقط به صورت مرکزی تحت عنوان آزمون TR YOS برگزار می‌شود. هرچند این روند ممکن است در آینده مجددا تغییر کند اما تا الان سومین آزمون TR یوس در اردیبهشت 1403 به صورت انحصاری برگزار شده است.

پس در واقع تفاوت آزمون YOS با TR YOS صرفا در برگزارکننده آن است و ماهیت هریک در سوالات و منابع ازمون یکی است. در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه‌‌های ترکیه از طریق ازمون یوس متمرکز یا همان تر یوس اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

آزمون یوس به چه زبانی است؟

دانشجویان بین‌المللی می توانند با توجه به مهارت خود، زبان سوالات آزمون YOS را بین زبان انگلیسی و ترکی انتخاب کنند و این موضوع کاملا به خود فرد بستگی دارد. البته برخی از دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را به زبان های دیگر مانند فرانسوی، عربی یا فارسی نیز برگزار می‌کنند.

به طور کلی نیازی نیست که نگران زبان این آزمون باشید؛ زیرا پاسخ دادن به سوالات درس‌های ریاضی و هندسه به علت استفاده از زبان ریاضی و اشکال هندسی، تقریبا نیازی به تسلط به زبان ندارند. سوالات هوش هم نیازی به دامنه وسیعی از لغات خارجی ندارد و شما باید مهارت حل آن ها را تقویت کنید. با این حال اگر نگران هستید که این موضوع نتیجه آزمون را تحت تاثیر قرار دهد، می توانید پیش از شرکت در آزمون، زبانی را که در آن مهارت بیشتری دارید، انتخاب کنید.

البته بعد از قبولی در دانشگاه‌های ترکیه، تسلط به زبان ترکی مهم است و خود دانشگاه با برگزاری کلاس زبان ترکی استانبولی یک سال به شما زمان می‌دهد تا به این زبان مسلط شوید. برای اطلاعات بیشتر در این باره به مطلب اهمیت زبان قبل و بعد از آزمون یوس مراجعه کنید.

محل برگزاری ازمون YOS کجاست؟

قبل از اطلاعیه سال 1402 دولت ترکیه، ازمون یوس به علت برگزار شدن توسط دانشگاه‌ها، علاوه بر شهرهای مهم ترکیه در مناطق و کشورهای دیگر از جمله ایران نیز برگزار می‌شد. اما بعد از مرکزی شدن آزمون تحت عنوان TR YOS تعداد حوزه‌های امتحانی محدودتر شده و حداقل الان می‌دانیم که آزمون یوس ترکیه دیگر در ایران برگزار نمی‌شود. یونی لند نیز شما را برای شرکت در این آزمون به ترکیه می‌برد. توجه داشته باشید که هر موسسه‌ای که ادعا نمایندگی رسمی برگزارکننده یوس در آن ایران را دارد، در واقع کلاه بردار است.

برای اطلاع از روند گذشته محل برگزاری آزمون یوس و دانشگاه‌هایی که قبلا در آزمون را ایران برگزار می‌کردند، می‌توانید به آرچیو مطلب لینک شده فوق مراجعه کنید.

ازمون یوس برای چه رشته هایی است؟

قبولی در آزمون یوس امکان تحصیل در تمامی رشته‌ها از قبیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و رشته‌های فنی مهندسی مثل معماری، کامپیوتر، مکانیک و … را در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراهم می‌کند. از تمامی رشته‌های دبیرستان هم می‌توانید با تمامی رشته‌های فوق‌الذکر حتی اگر غیر مرتبط باشند، تحصیل کنید.

لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه های هنر در ترکیه برای پذیرفتن دانشجویان از آنان آزمون استعداد نیز به عمل می آورند. همچنین اگر قصد تحصیل در رشته های نظامی در این کشور را دارید لازم است از سایت دانشگاه مربوطه بازدید کنید و از شرایط خاص آن ها برای پذیرش دانشجو مطلع شوید.

برای آشنایی بیشتر با این رشته‌ها می‌توانید به مقاله رشته های آزمون یوس مراجعه کنید.

آزمون YOS شامل چه سوالاتی می‌شود؟

برای قبول شدن در هر آزمونی ابتدا باید اطلاعات صحیحی از منابع و سوالات آن داشته باشید. به طور کلی سوالات آزمون یوس شامل سه مبحث اصلی ریاضی، مهندسی و هوش تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

سوالات ریاضی

سوالات این بخش معمولا شامل مباحث ریاضی پایه از جمله توابع، مثلثات، لگاریتم، مشتقات، انتگرال و تمامی مباحثی است که در دوران دبیرستان آن ها را آموخته اید. هرچند ریاضی سخت ترین قسمت آزمون است، با صرف کمی وقت و مطالعه منابع اصلی می توانید به سوالات آن پاسخ دهید. اگر آزمون شما 100 سوال داشته باشد، معمولا 45 سوال آن مربوط به درس ریاضی است.

سوالات هندسه

معمولا در ازمون یوس برای این بخش تنها 5 تا 10 سوال در نظر گرفته می شود. از جمله مباحثی که در بخش مهندسی از آن ها سوال پرسیده می شود، می توان به اصول اولیه هندسه (زوایا، دایره ها، مثلثات)، هندسه فضایی و هر موضوعی که مربوط به هندسه می شود، اشاره کرد.

از آنجایی که سوالات این بخش کم است، افراد بسیاری آن را نادیده می گیرند. شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و با پاسخ صحیح به این سوالات، احتمال قبولی خود را بیشتر کنید. به عبارت دیگر پاسخگویی به سوالات بخش مهندسی، برتری شما را نسبت به رقبای دیگر مشخص می سازد.

درس هوش

بخش هوش یکی از مهم ترین قسمت های آزمون YOS ترکیه است که معمولا تعداد آن از بخش های دیگر بیشتر و حدود 60 سوال است. برخلاف تصور عموم برای پاسخگویی به این بخش به سطح هوش بالا نیازی نیست؛ زیرا سوالات هوش مشخص است و شما می توانید با کمی تکرار و تمرین، به آسانی به آن ها پاسخ دهید. سوالات پرابلم و منطق نیز در واقع بخشی از سوالات هوش هستند.

توجه داشته باشید که اگر چه تعداد سوالات هوش بیشتر هستند ولی ضریب کمتری ( (%45نسبت به مجموع سوالات ریاضی و هندسه (55%) دارند.

ملزومات-شرکت-در-آزمون-یوس-(YӦS)

چه کسانی می‌توانند در آزمون YOS شرکت کنند؟

شاید فکر کنید که آین آزمون فقط مناسب دانش آموزان زیر 20 سال است که به تازگی می‌خواهند وارد دانشگاه شوند ولی به هیچ وجه اینطور نیست. افراد فوق‌الذکر فقط حداقل شرایط مورد نیاز که مدرک دیپلم (یا صرف پیش دانشگاهی بودن) است را دارند. در واقع شرکت در آزمون یوس ترکیه هیچ محدودیت سنی‌ای ندارد. معدل مدرک دیپلم نیز تقریبا تاثیری روی نتیجه آزمون ندارد. فقط در شرایط خاصی که ظرفیت دانشگاه محدود است و متقاضیان نمرات یوس تقریبا یکسانی دارند، شرایط سنی و معدل کل یا سه سال آخر دبیرستان، می‌توانند به عنوان یک فاکتور در قبولی شما در دانشگاه تاثیر بگذارد.

با چه نمره‌ای در یوس می‌توان در دانشگاه قبول شد؟

ازمون YOS که در دانشگاه‌ها به صورت مجزا برگزار می‌شد از 100 نمره بارم‌ بندی و نمره قبولی به دانشگاه و رشته مورد نظر شما بستگی داشت. اما بعد از مرکزی شدن آزمون از سال 1402 تحت عنوان TR YOS آزمون از 500 نمره بارم بندی شده و حداقل نمره برای انتخاب رشته 100 می‌باشد. مسلما هرچه نمره بالاتری داشته باشید، احتمال قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر بیشتر است. برای دریافت جزئیات بیشتر درباره نمره قبولی یوس به مقاله اختصاصی آن در یونی لند مراجعه کنید.

آزمون یوس ترکیه سخت است یا آسان؟

یوس آزمون چندان سختی نیست و بیشتر سوالات آن با توجه به منابعی که قبلا مشخص شده است، طرح می‌شود. اکثر دانش آموزان ایرانی نیز در دوره دبیرستان دروس ریاضی و هندسه آن را یاد گرفته‌اند. درس هوش هم بیشتر به IQ شرکت کنندگان مربوط می‌شود. البته که برای تسلط بیشتر روی مباحث و سوالات نیاز است حتما در کلاس های یوس شرکت کرده و دوره های نکته و تست یوس را نیز بگذرانید تا با نحوه کار ذهن طراحان سوال آشنا شوید.

در کل می‌توان گفت که ازمون یوس از کنکور ایران راحت‌تر است ولی رقابت، مخصوصا از طرف کشورهای دیگر برای ایرانیان شدید است. پس هر شرکت کننده‌ای باید خود را برای آن آماده کند. برای اطلاع بیشتر درباره سختی آزمون یوس به مقاله اختصاصی آن مراجعه کنید.

آزمون یوس چند بار در سال برگزار می شود؟

آزمون YOS هر دانشگاه تنها یک بار در سال برگزار میشد اما بعد از مرکزی شدن تحت عنوان TR YOS در سال 1402 دیگر سالی دوبار برگزار می‌گردد. اگر قصد شرکت در آزمون را داید باید از زمان برگزاری مطلع باشید تا خود را برای آن آماده کنید.

هزینه شرکت در ازمون یوس چقدر است؟ 

هزینه­ آزمون TR YOS مرکزی مبلغ 800 لیر اعلام شده­ است. دانشگاه‌­هایی که به صورت خصوصی و مجزا آزمون یوس را برگزار می­‌کنند نیز، حدودا هزینه‌­ای بین 200 تا 1500 لیر اعلام کرده‌­اند. جزئیات روند برگزاری و هزینه­‌ها را در سایت دانشگاه مورد نظر خود دنبال کنید.

قوانین شرکت در آزمون YOS ترکیه چیست؟

هر آزمونی از جمله یوس قوانین خاص خود را دارد و شما باید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و از بین نرفتن زحمات خود، این قوانین را رعایت کنید. در ادامه چند نکته مهم را که برای شرکت در آزمون یوس باید به خاطر بسپارید، ذکر می کنیم.

  • به موقع در محل برگزاری آزمون حضور پیدا کنید.
  • حتما مدارک لازم را از جمله اصل پاسپورت و کارت ورود به جلسه همراه داشته باشید.
  • به هیچ عنوان تقلب نکنید؛ زیرا حوزه امتحانی با تدابیر امنیتی تحت نظر گرفته شده است.

چه مدارکی برای شرکت در ازمون یوس نیاز است؟

شما به مدارک زیر برای شرکت در آزمون Yos نیاز دارید:

  • اصل و ترجمه پاسپورت متقاضی
  • اصل و ترجمه دیپلم متقاضی در صورت پایان تحصیل
  • اصل و ترجمه مدرک پیش دانشگاهی برای فارغ التحصیلان نظام قدیم
  • اصل و ترجمه ریز نمرات دوره متوسطه
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان سال آخر

چگونه در آزمون YOS ثبت نام کنیم؟

به طور کلی ثبت نام در آزمون YOS در دو مرحله انجام می­شود.

1. رزرو آزمون

  • ورود به سایت دانشگاه مورد نظر
  • تکمیل فرم پیش ثبت نام
  • بارگزاری تصویر پاسپورت
  • تایید ایمیل و ایجاد حساب کاربری

توجه داشته باشید که در صورتی که ثبت نام در ازمون یوس را دیرتر از تاریخ مقرر شده توسط دانشگاه و در بازه­ فرجه­ دوم ثبت نام انجام دهید مشمول افزایش هزینه خواهید شد.

2. ثبت نام قطعی

  • دریافت ایمیل ثبت نام از دانشگاه مورد نظر
  • مشخص شدن محل برگزاری آزمون
  • پرداخت هزینه آزمون YOS
  • تاییدیه ثبت نام

منابع آزمون YOS ترکیه کدامند؟

همانطور که پیشتر گفتیم ازمون یوس شامل سه درس ریاضی، هندسه و هوش است و منابع این مباحث نیز یک سری کتاب است که از پرطرفدارن ترین آنها می‌توان به کتاب­‌های متروپل و پوزا اشاره کرد. برای مشاهده لیست کامل و لینک دانلود این کتاب ها به مطلب منابع آزمون یوس مراجعه کنید.

البته به یاد داشته باشید که برای قبولی لازم است در کلاس های آمادگی یوس نیز شرکت کرده، نکته و تست زده و نگاهی عمیق به نمونه سوالات سال­‌های پیشین بیاندازید.

نمونه سوالات آزمون YOS را از کجا دانلود کنیم؟

حل نمونه سوالات ازمون YOS تا حد زیادی شما را با سرفصل‌­ها و درجه سختی سوالات آشنا می­‌کند؛ چیزی که برای قبولی حتما به آنها نیاز دارید. مجموعه یونی لند با افتخار تعداد زیادی از این نمونه سوالات را از دانشگاه های مختلف ترکیه در سال‌های متمادی گردآوری کرده و به همراه پاسخ در صفحه نمونه سوالات آزمون یوس ترکیه قرار داده است. این نمونه سوالات هرسال به روز می‌شوند و در کامل ترین حالت ممکن بین تمام سایت ها هستند.

دلایل-محبوبیت-آزمون-یوس-(YӦS)

دلایل محبوبیت یوس چیست؟

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط دانشگاه های ترکیه تعداد متقاضیان غیر بومی تحصیل در ترکیه در سال های اخیر دو برابر شده است و پیش بینی ها حاکی از آن است که در فواصل سال 2024 تعداد متقاضیان به بیش از 100000 نفر رسید. برخی از مهمترین عوامل محبوبیت آزمون یوس برای متقاضیان عبارت اند از:

1. بسیاری از افراد˓ بویژه ساکنین کشورهای همجوار ترکیه˓ این کشور را به عنوان کشور محل تحصیل خود انتخاب می کنند زیرا هزینه تحصیل و زندگی در این کشور از کشور های اروپایی کمتر است.

2. مهم تر از هزینه مناسب تحصیل در ترکیه˓ اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های آن است. برای مثال مدارک چندین دانشگاه‌ها علاوه بر اعتبار بین المللی، مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند.

3. رونق اقتصادی ترکیه در سال های اخیر موجب افزایش تمایل افراد غیر بومی به تحصیل در این کشور شده است. همچنین ترکیه به عنوان کشوری باثبات و امن می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای افراد باشد.

4. ساختار شهری و فرهنگ مردم ترکیه در تمایل افراد غیربومی ترکیه بویژه ایرانیان برای تحصیل در این کشور تاثیر گذار بوده است. ترکیه به عنوان کشوری اورااسیایی از ساختار و نظم مطلوبی بهره مند است. همچنین شباهت های فرهنگی این کشور با کشور عزیزمان ایران موجب دلگرمی و علاقه ایرانیان برای تحصیل در این کشور شده است.

5. همچنین این کشور می تواند دروازه ای برای ورود به کشورهای اروپایی باشد و همین امر از مهمترین دلایل اقبال افراد برای تحصیل و کار در کشور ترکیه است.

6. پلی برای ورود به کشورهای اروپایی توسعه یافته

چگونه برای ازمون یوس ترکیه آماده شویم؟

فقط کافی است تمام کار را با یک تماس ساده به ما بسپارید. ما در مجموعه یونی لند با دعوت از اساتید برجسته و دارای سابقه درخشان اقدام به برنامه ریزی و طراحی کلاس های آنلاین یوس متفاوتی برای آزمون کرده ایم. بیایید نگاه دقیق تری به یکی از مباحث طراحی شده در کلاس آنلاین یوس یونی لند بیندارزیم.

در یونی لند برای شما که رویای تحصیل در ترکیه را در سر می‌­پرورانید مسیر رسیدن به موفقیت را برنامه‌ریزی کرده‌­ایم.

  • برگشت کامل هزینه پرداخت شده برای شرکت در کلاس ها در صورت نارضایتی داوطلبان عزیز
  • امکان شرکت آنلاین در کلاس ها و دسترسی آفلاین به کلاس های ضبط شده
  • امکان مشاوره تحصیلی پس از قبولی در آزمون YOS و به هنگام تحصیل در ترکیه

ما هر آن چه که شما برای موفقیت در آزمون یوس نیاز دارید را مهیا کرده ایم˓ تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که به ما بپیوندید. برای این که جای تردیدی برایتان باقی نماند کافی است با مراجعه به صفحه اصلی سایت و مشاهده گوشه ای از موفقیت های افرادی که به مجموعه ما و یا اساتید دعوت شده برای برگزاری کلاس های حضوری و آنلاین اعتماد کرده اند تصمیم نهایی خود را بگیرید.

در کلاس های یوس تلاش می کنیم با بهره گیری از دانش اساتید متعهد و خلاق˓ ارائه شفاف و کامل مطالب˓ روش ها و تکنیک های منحصر به فرد تست زنی و پاسخگویی و پشتیبانی شما تا لحظه موفقیت و حتی پس از آن در کنارتان باشیم.

یوس آزمونی که مسیر زندگی شما را تغییر می دهد

 تحصیل در کشور ترکیه تنها بخش کوتاهی از زندگی شما را به خود اختصاص دهد نیز، رویارویی با فرهنگ یک کشور اروپایی و زبان شیرین ترکی استانبولی ردپایی درخشان و باشکوه را بر شخصیت شما برجای می‌گذارد. در یونی لند با علم به این‌که شرکت در آزمون یوس ترکیه می‌تواند شروع ‌فصل تازه‌ای در زندگی شما باشد، برنامه‌ریزی دقیقی را برای آمادگی هرچه‌ بیشتر شما در نظر داریم.  اگر هنوز هم تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم وبینار یک ساعته زیر را مشاهده کنید تا ببینید چه فرصتی را دارید از دست می‌دهید!

در این مقاله تلاش کردیم آزمون یوس (YӦS) که آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه برای غیر بومیان این کشور است را معرفی کنیم. در ابتدا برخی از رشته هایی که با شرکت در این آزمون می توانید در آن ها تحصیل کنید نام برده شدند. سپس مواد آزمون و تعداد تقریبی سوالات و زبان های مورد نیاز برای پاسخگویی به آزمون و تحصیل در ترکیه ذکر شدند. در ادامه نیز ملزومات شرکت در آزمون YOS نحوه اطلاع از زمان˓ مکان برگزای آزمون و هزینه شرکت در آن و دلایل محبوبیت آزمون یوس ترکیه در میان متقاضیان بویژه متقاضیان ایرانی عنوان شدند.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط