نمونه سوالات آزمون تومر

نمونه سوالات آزمون تومر

اشتراک گذاری:

آزمون تومر (Türkçe Öğretim Merkezi) که به اختصار TOMER نامیده می ‌شود، یک آزمون استاندارد برای سنجش مهارت زبان ترکی استانبولی است. این آزمون توسط مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی دانشگاه آنکارا برگزار می ‌شود و برای اهداف مختلفی مانند ورود به دانشگاه‌ های ترکیه، دریافت بورسیه تحصیلی، پیدا کردن شغل و مهاجرت به ترکیه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. آزمون تومر یک آزمون معتبر و شناخته شده در سطح بین المللی است و قبولی در این آزمون می تواند به شما در رسیدن به اهداف تحصیلی و شغلی تان کمک کند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد آزمون تومر و نمونه سوالات آزمون تومر بیشتر توضیح دهیم.

آزمون تومر چیست ؟

نمونه سوالات آزمون تومر

آزمون تومر (TOMER) یکی از شناخته ‌شده‌ ترین آزمون ‌های زبان ترکی استانبولی است و قبولی در آن، از شرایط اصلی ورود به دانشگاه ‌های ترکیه به شمار می ‌رود؛ به ویژه دانشگاه ‌هایی که زبان آموزشی آن‌ ها ترکی است. این آزمون توسط دانشگاه آنکارا برگزار می ‌شود و به صورت هفتگی قابل شرکت است. هزینه ثبت ‌نام آن نیز ۱۰۰ یورو است.

حداقل نمره قبولی برای ورود به دانشگاه در آزمون تومر، ۶۰ است. در این آزمون باید به حداقل ۱۰۰ سوال از مجموع ۲۴۰ سوال پاسخ صحیح بدهید. نتایج آزمون نیز ظرف ۳ تا ۱۵ روز کاری اعلام می‌ شود.

همانطور که اشاره شد، هدف اصلی برگزاری این آزمون سنجش مهارت‌ های زبان ترکی متقاضیان تحصیل در ترکیه یا مهاجرت به این کشور است. این آزمون در سطوح مختلف، از پایه تا پیشرفته، توسط دانشگاه ‌ها و موسسات دولتی ترکیه برگزار می ‌شود.

داشتن نمونه سوالات آزمون تومر در کسب نمره قبولی به شما کمک می کند. کسب نمره قبولی در هر سطح، پیش ‌نیاز شرکت در آزمون سطح بالا تر است. داوطلبان پس از گذراندن ۸۰۰ ساعت دوره آموزشی در ۴ سطح، می ‌توانند مدرک نهایی را دریافت کنند. برای ورود به دانشگاه و برخی مشاغل، داشتن مدرک سطوح متوسط رو به بالا و دیپلم الزامی است. در عین حال، گواهینامه ‌های سطوح ابتدایی و متوسط برای برقراری ارتباط روزمره کفایت می ‌کند.

مدرک آزمون تومر

مدرک آزمون تومر

اعتبار مدرک تومر بین ۶ ماه تا ۲ سال است و در دو سطح برگزار می‌ شود:

  • سطح مقدماتی: این سطح برای افراد مبتدی در نظر گرفته شده و مدرک آن تنها ۶ ماه اعتبار دارد.
  • سطح متوسط: برای دریافت مدرک معتبر دو ساله (سطح متوسط) باید حداقل نمره B2 را در آزمون کسب کنید. همچنین برای رسیدن به سطح متوسط، قبولی در آزمون با حداقل نمره B1 الزامی است.

با داشتن نمونه سوالات آزمون تومر و تمرین آن ها می توانید شانس قبولی خود را در آزمون افزایش دهید. به طور کلی، آزمون تومر در هر دو سطح مقدماتی و متوسط برگزار می ‌شود. اعتبار مدرک صادره برای سطح مقدماتی ۶ ماه و برای سطح متوسط ۲ سال است. برای رسیدن به سطح متوسط، قبولی در آزمون با حداقل نمره B1 الزامی است.

فراموش نکنید که با نزدیک شدن به پایان اعتبار مدرک، باید برای تمدید آن اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

برای ثبت نام در آزمون تومر لازم است که مدارک زیر را ارائه دهید:

  • دو عکس 4*3
  • گذرنامه
  • گواهی پرداخت هزینه آزمون

هزینه آزمون تومر چقدر است؟

تهیه نمونه سوالات آزمون تومر معمولا هزینه ای ندارد. اما برای شرکت در آزمون لازم است که هزینه ای را پرداخت کنید و این هزینه بسته به برگزار کننده آن متفاوت خواهد بود:

  • هزینه آزمون: اگر متقاضی مدرک دیپلم تومر بخواهد، حدود ۳۰۰۰ لیر ترکیه و برای دریافت مدرک (سطح پایین ‌تر) حدود ۲۰۰۰ لیر باید پرداخت کند.
  • هزینه دوره ‌های آموزشی:شهریه دوره ‌های تومر با توجه به کل ساعت کلاس در هر ترم متغیر است و تقریبا از ۷۵۰ تا ۳۶۰۰ لیر ترکیه هزینه دارد. کل دوره‌ های تومر نیز بین ۱۴،۰۰۰ تا ۲۰،۰۰۰ لیر ترکیه هزینه دارد.
  • هزینه ثبت ‌نام آزمون: هزینه ثبت‌ نام آزمون تومر بسته به مرکز برگزار کننده متفاوت است؛ اما به طور کلی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار برای هر سطح است و امکان پرداخت اقساطی هم وجود دارد.

سطوح مختلف آزمون تومر

سطوح مختلف آزمون تومر

آزمون تومر ۶ سطح از A1 تا C1 دارد:

سطح   A1 (مبتدی): برای حل نمونه سوالات آزمون تومر در این سطح، باید توانایی پاسخ به سوالات ساده با جواب‌ های بسیار ابتدایی را داشته باشید. حداقل نمره قبولی در این سطح ۵۰ است.

سطح A2 (مبتدی رو به متوسط): این سطح، دانش پایه زبان ترکی را ارزیابی می کند. نمره قبولی در این سطح بین ۵۰ تا ۵۹ است.

سطح B1 (متوسط): در سطح B1 انتظار می ‌رود فرد دانش متوسطی از زبان ترکی داشته باشد، به گونه‌ ای که بتواند امور شخصی خود را انجام دهد یا در موقعیت‌ های غیر معمولی و غیر منتظره ارتباط برقرار کند. نمره قبولی در این سطح بین ۶۰ تا ۶۵ است.

سطح B2 (متوسط رو به بالا): برای حل نمونه سوالات آزمون تومر در سطح متوسط داوطلب باید دانش خوب و قابل قبولی از زبان ترکی داشته باشد تا بتواند با شرایط دشوار روبرو شود. نمره قبولی در این سطح بین ۶۶ تا ۷۰ است.

سطح C1 (پیشرفته): در این سطح، داوطلب باید دانش بسیار خوبی از زبان ترکی داشته باشد تا بتواند شرایط غیر منتظره را مدیریت کند. نمره قبولی در این سطح بین ۷۱ تا ۱۰۰ است.

سطح C2 (عالی): این سطح بالا ترین سطح در زبان ترکی است که فرد به اندازه زبان مادری خود بر آن تسلط دارد.

نکات مهم:

  • به کسانی که نمره زیر 50 دریافت کنند، مدرک تومر اعطا نمی شود.
  • سطح سوالات در آزمون تومر از A1 که مبتدی است شروع می شود و با بالا ترین سطح ممکن یعنی C2 پایان می یابد.

جمع بندی

ترکیه در حال حاضر یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای بسیاری از افراد است. بسیاری از افراد قصد دارند به این کشور برای تحصیل، کار یا زندگی مهاجرت کنند. اما برای اینکه به این کشور مهاجرت کنید، لازم است که تسلط خوبی به زبان ترکی داشته باشید. معیار میزان تسلط به زبان ترکی، آزمون تومر است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد آزمون تومر و نمونه سوالات آزمون تومر توضیح دادیم.

 

 

 

 

فهرست مطالب

مطالب مرتبط