021-91305905

زندگی دانشجویی در ترکیه چگونه است؟

زندگی دانشجویی در ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه یکی از کشور های برتر در زمینه های مختلف است که می توانید دوران تحصیل خود را در آن بگذرانید. این کشور در چند سال اخیر بر کیفیت دانشگاه ها و سیستم آموزشی خود تمرکز ویژه ای داشته و همین امر باعث شده است که رتبه دانشگاه های این کشور در سطح جهانی به میزان چشمگیری ارتقا یابد. همچنین با توجه به سیاست های به روز شده، تحصیل در دانشگاه های این کشور برای دانشجویان بین المللی آسان تر شده است. اما مسئله مهم، وضعیت زندگی دانشجویی در ترکیه است که در این مقاله قصد داریم به طور کامل آن را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب کنیم؟

زندگی دانشجویی در ترکیه

تحصیل در ترکیه، به ویژه در استانبول، می تواند به یکی از بهترین تجربه های زندگیتان تبدیل شود. استانبول یکی از پر جمعیت ترین و محبوب ترین شهر های ترکیه است. این شهر در طول تاریخ پذیرای صد ها فرهنگ گوناگون بوده و تا به امروز ارتباطات بین المللی خود را با دیگر کشور ها حفظ کرده است. ترکیه کشوری است که مردم هر قسمت از آن، سبک زندگی، ریشه های ملی، آداب و رسوم و زبان متفاوتی دارند. فرهنگ مردم این کشور نیز از ناحیه ای به ناحیه دیگر متفاوت است. تنوع فرهنگی این کشور را می توانیم مزیتی برای دانشجویان بین المللی به شمار آوریم.

همچنین خوب است بدانید که اگر به شرکت در تفریح ها و رویداد های فرهنگی علاقه دارید، ترکیه می تواند مکان جذابی برای شما باشد. موزه ها و مکان های گردشگری و فرهنگی این کشور معمولا با تخفیف قابل توجه و گاهی اوقات کاملا رایگان در دسترس عموم قرار می گیرند. درمورد زندگی دانشجویی در ترکیه و بازدید از این موزه ها، این نکته قابل ذکر است که شما می توانید کارت موزه مخصوص این کشور را که قیمتی ناچیز در حدود 60 لیر دارد، تهیه کنید. با این کارت می توانید تا یک سال به صورت رایگان از موزه های ترکیه دیدن کنید.

علاوه بر این ترکیه، به ویژه شهر استانبول، سیستم حمل و نقل بسیار خوبی دارد و شما می توانید از راه های مختلف حمل و نقل به مقصد خود برسید. اگر به گشت و گذار علاقه مند اید و به طور کلی زیاد رفت و آمد می کنید، توصیه می کنیم که کارتی به ارزش 13 لیر تهیه کنید. برای دریافت این کارت مخصوص شما باید مدرک و شناسنامه دانشجویی خود را ارائه دهید. این کارت برای خرید بلیط های تخفیف دار مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای زندگی دانشجویی در ترکیه

مزایای زندگی در ترکیه

  • بازدید رایگان از موزه ها

یکی از مزایای زندگی دانشجویی در ترکیه این است که شما در شهر استانبول می توانید در چند روز از هفته به صورت رایگان از موزه ها بازدید کنید. برای این نوع بازدید لازم است که به تاریخ توجه داشته باشید.

برای مثال موزه هنر های مدرن استانبول در کاراکوی در روز های پنجشنبه رایگان است. روز های یکشنبه و پنجشنبه نیز در ساعات 17 تور های رایگان بسیاری برگزار می شوند که می توانید به آن ها بپیوندید. همچنین می توانید هر جمعه از ساعت 18 تا 22 به صورت رایگان از موزه پرا ترکیه دیدن کنید. بازدید از موزه Sabancı که در امیرگان قرار دارد، در روز های چهارشنبه رایگان است.

اگر به خودرو علاقه مند هستید، بازدید از موزه خودرو های کلاسیک دهه 1900 را که در هالکالی قرار گرفته است، در نظر داشته باشید. این موزه Mehmet Arsay نام دارد و بازدید از آن از 10 صبح تا 5 بعد از ظهر روز های شنبه و یکشنبه رایگان است.

خانه سعید فائق آباسیانیک، نویسنده بزرگ این کشور، در شهر Burgazada قرار گرفته، به موزه تبدیل شده است و بازدید از آن در تمامی ساعات روز، رایگان است. می توانید از موزه Türkiye İş Bankası نیز بازدید کنید. این موزه اولین بانک مالی ترکیه است که مصطفی کمال آتاتورک آن را تاسیس کرده است. بازدید از این موزه از سال 2007 برای عموم، آزاد و همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 10 صبح الی 6 بعد از ظهر امکان پذیر است.

  • غذا های ترکی

یکی از دلایلی که باعث شده است ترکیه گردشگران زیادی را به خود جذب کند، غذا های این کشور است. یکی از معروف ترین غذا های ترکی کومپیر است. اگر تا به حال کومپیر را تجربه نکرده اید، حتما آن را در مدت اقامت خود یک بار در شهر Eminönü امتحان کنید. شما می توانید محتویات این غذا را مطابق با ذائقه و سلیقه خود، انتخاب کنید.

پیشنهاد می دهیم که در طول زندگی دانشجویی خود در ترکیه بازدید از بازار ادویه جات شهر Eminönü را از دست ندهید. این بازار یکی از قدیمی ترین بازار های ترکیه است که از سال 1664 تا کنون مکانی تجاری محسوب می شده است. در این بازار می توانید انواع ادویه و خشکبار را بیابید. در گوشه و کنار این بازار بزرگ رستوران های زیادی تاسیس شده اند که در آن ها می توانید غذای لذیذ ماهی سرخ شده ترکی و نان های مخصوص را تجربه کنید.

از دیگر غذا ها و نوشیدنی های معروف این کشور می توانیم به قهوه ترک یا سهلپ اشاره کنیم. در مدت زمان زندگی دانشجویی در ترکیه اگر با هوای مرطوب و بارانی مواجه شدید، لذت نوشیدن قهوه ترک یا سهلپ را در قهوه خانه های این کشور از دست ندهید. بهترین قهوه خانه هایی که در ترکیه این قهوه ها را سرو می کنند، در تپه پیر لوتی در شاخ طلایی ایوب سلطان قرار گرفته اند. شما می توانید هنگامی که در حال نوشیدن قهوه خود هستید، از مشاهده مناظر زیبا در کنار آثار باستانی معروف این شهر مانند میراث عثمانی یا مسجد ایوب سلطان نیز بهره ببرید.

اگر برای زندگی دانشجویی در ترکیه با دوستان خود برنامه ریزی کرده اید، می توانید آخر هفته های خود را با آن ها در فضای باز از طبیعت و زیبایی های شهر پولونزکوی لذت ببرید. بهترین کافه های شهر استانبول که صبحانه های بسیار متنوعی سرو می کنند، در پولونزکوی هستند.

همچنین یکی دیگر از مکان هایی دیدنی که برخی از بهترین غذا های ترکی در آن سرو می شود، برج میدن است. برج میدن نزدیک قاره اروپا در تنگه بسفر فرار گرفته است. خوب است بدانید که تنها با یک قایق رانی 15 دقیقه ای می توانید به این برج برسید. این برج هم یک موزه است و هم کافه ای دیدنی در دل دریا. طراحی این مکان به قدری زیباست که توصیه می کنیم در طی زندگی دانشجویی در ترکیه حداقل یک بار به آن سر بزنید.

غذا های ترکی

  • قدم زدن در محله کادیکوی و ساحل مودا

اگر می خواهید برخی از بهترین لحظات زندگی خود را در طی زندگی دانشجویی در این کشور رقم بزنید، به شما قدم زدن در محله کادیکوی و ساحل مودا را پیشنهاد می کنیم. این محله، محل زندگی اشراف و خانواده های انگلیسی و هنرمندان در قرن نوزدهم بوده است؛ از این رو می توان عمارت های تاریخی منحصر به فردی را در آن مشاهده کرد.

محله کادیکوی دارای ساختمان های تاریخی و سنتی بسیار زیادی است. هم اکنون بیشتر دانشجویان و جوانان ترکیه در این محله زندگی می کنند. شما می توانید در این محله مکان های جذاب و دیدنی ای را برای خرید و صرف قهوه بیابید و وقت خود را در یکی از رستوران های آرام با موسیقی زنده در شب بگذرانید.

پس از پیاده روی در محله کادیکوی می توانید از ساحل مودا که در نزدیکی این محله قرار گرفته نیز سری بزنید. ساحل مودا محلی است که بسیاری از دانشجویان زندگی دانشجویی در ترکیه و وقت آزاد خود را در آن می گذارنند.

یکی دیگر از بهترین خیابان های این محله برای گشت و گذار، خیابان بهاریه است که آن را با نام استقلال نیز می شناسند. این خیابان به دلیل شلوغ و سرزنده بودن در تمامی ساعات شبانه روز شناخته شده است. همچنین یکی بهترین مراکز خرید استانبول یعنی پاساژ ترکوس نیز در این خیابان قرار گرفته است که در زندگی دانشجویی در ترکیه برای خرید های مختلف می توانید آن را در نظر داشته باشید.

  • جشنواره های بهاری

یکی از بهترین فصل ها در ترکیه، بهار است؛ زیرا جشنواره های مختلفی در آن برگزار می شود. در طی فصل بهار، کنسرت ها، جشنواره ها، اجرا های زنده و رویداد های مختلفی در مناطق مختلف استانبول برپا می شود. دانشگاه ها نیز جشنواره های بهاری مخصوص به خود را دارند و زندگی دانشجویی در ترکیه را لذت بخش تر می کنند.

یکی از معروف ترین جشنواره های این کشور در فصل بهار، جشنواره لاله های استانبول است که بین 30 مارس تا 28 آوریل برگزار می شود. در این مدت می توانید رنگ های شاد و گل و طبیعت را در سرتاسر شهر مشاهده کنید. ریشه این جشن به دوران امپراتوری عثمانی بر می گردد. از آنجایی که گل لاله در دوره امپراتوری عثمانی اهمیت ویژه ای داشت، این جشن از آن زمان آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه یافته است.

یکی دیگر از جشنواره های بهاری، Hıdırellez است. این جشن به مناسب اولین روز بهار برگزار می شود. زمان آن نیز از عصر 5 می تا آخر روز 6 می است. در طی این جشن مردم به خیابان ها و میادین می آیند و شما می توانید به جمعیت انبوه آن ها ملحق شوید. از آنجایی که این جشن برای مدت نسبتا طولانی در ترکیه برگزار می شود، می توان آن را یک جشن مذهبی و تاریخی دانست. با توجه به موارد گفته شده می توانیم به جرئت بهار را بهترین فصل ترکیه در نظر آوریم.

جشنواره های بهاری

  • ویالند ترکیه

احتمالا تا به حال نام دیزنی لند را شنیده اید. شهر بازی ویالند را می توان شعبه دیگر دیزنی لند در ترکیه دانست. در زمان زندگی دانشجویی در ترکیه می توانید برای رهایی از خستگی ناشی از درس خواندن یا استرس های زندگی دانشجویی، اوقات خوشی را در این شهربازی سپری کنید. ویالند پارک در ابتدا برای کودکان طراحی و ساخته شد؛ اما با گذشت زمان فعالیت های سرگرم کننده بسیاری برای بزرگسالان به آن اضافه شد.

  • خیابان های بالات

ترکیه محله های منحصر به فردی دارد که در حین تحصیل می توانید از آن ها بازدید کنید. یکی از معروف ترین محله های استانبول، محله بالات است.

بالات را با نام بهشت پنهان استانبول نیز می شناسند. این محله برای قرن ها میزبان ادیان مختلف مانند مسیحیت، یهودیت و اسلام بوده است. معماری رنگارنگ خیابان های این محله نظر افراد را به سوی خود جلب می کند و جاده های باریک آن تجربه ای متفاوت را برای دانشجویان رقم می زنند. همچنین فروشگاه های لباس و کافه های ارزان بسیاری برای دانشجویان در این محله دیده می شوند. محله بالات یکی از بهترین و زیبا ترین محله های ترکیه است که در آن می توانید ترکیب زندگی سنتی و مدرن را تجربه و اوقات خوشی را سپری کنید.

  • بازار بزرگ شهر استانبول ترکیه

یکی از مشهور ترین جاذبه های این شهر که پاسخ گوی نیاز های مختلف دانشجویان نیز خواهد بود، بازار بزرگ است. بازار بزرگ تنها یک بازار معمولی نیست، بلکه بسیاری از گردشگران آن را مکانی دیدنی در نظر می گیرند و در برنامه های خود، بازدید از آن را می گنجانند. این بازار در تمام طول هفته باز است و دانشجویان می توانند هر چه را که می خواهند، در آن بیابند.

جمع بندی

هنگام تصمیم گیری درمورد تحصیل در ترکیه، بهتر است علاوه بر تحقیق درباره سطح علمی دانشگاه های این کشور، از جوانب گوناگون زندگی در آن نیز آگاهی یابید. همان گونه که می دانید، زندگی در کشور خارجی تنها به تحصیل محدود نمی شود.

زندگی دانشجویی در ترکیه می تواند به یکی از بهترین تجربه های دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، تبدیل شود. این کشور علاوه بر سیستم آموزشی باکیفیت و دانشگاه های شناخته شده خود در سطح دنیا، دارای مکان های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی است. در این نوشته کوشیدیم تصویری جامع و کامل از زندگی در این کشور را ارائه دهیم و فرصت های تفریحی ای را که هنگام تحصیل در این کشور در اختیارتان قرار می گیرد، بر شماریم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.