دانشگاه لقمان حکیم (Lokman Hekim University) از جمله دانشگاه‌های تازه تأسیس و مدرن کشور ترکیه محسوب می‌شود که از سال 2018 فعالیت خود را آغاز کرد. با وجود تازه‌تأسیس بودن، این دانشگاه توانسته با طراحی آزمایشگاه‌های مدرن و کارآمد و همچنین به‌کارگیری تجهیزات مدرن، نظر دانشجویان و اساتید زیادی را به خود جلب کند.

این دانشگاه جزء یکی از گزینه‌های انتخابی افرادی است که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… را دارند، چرا که تمرکز اصلی این دانشگاه بر روی این رشته‌ها معطوف شده است. در ادامه به معرفی بیشتر این دانشگاه و شرایط لازم برای تحصیل در آن خواهیم پرداخت.

زبان تحصیل در دانشگاه لقمان حکیم ترکیه

در این دانشگاه آموزش به هر دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی صورت می‌گیرد، در نتیجه برای تحصیل در این دانشگاه لازم است که به یکی از زبان‌های ترکی یا انگلیسی مسلط شوید.تمرکز و هدف اصلی این دانشگاه بر روی رشته‌های حوزه پزشکی و سلامت قرار دارد که برای دستیابی به این منظور سعی کرده از بهترین شیوه‌های آموزشی روز دنیا استفاده کند و به همین دلیل در ساخت آزمایشگاه‌های مدرن و تهیه تجهیزات جدید، باکیفیت و مدرن دقت زیادی به خرج داده است.

تاریخچه و اهداف دانشگاه لقمان حکیم ترکیه

تمرکز و هدف اصلی این دانشگاه بر روی رشته‌های حوزه پزشکی و سلامت قرار دارد که برای دستیابی به این منظور سعی کرده از بهترین شیوه‌های آموزشی روز دنیا استفاده کند و به همین دلیل در ساخت آزمایشگاه‌های مدرن و تهیه تجهیزات جدید، باکیفیت و مدرن دقت زیادی به خرج داده است.دانشگاه لقمان حکیم برای این که دانشجویان بتوانند به تجربه و مهارت‌های خود دست پیدا کنند محیط آموزشی را متناسب با شرایط کار و فرصت‌های کارآموزی، تمرین و تحقیقاتی در بیمارستان‌های دانشگاهی برای دانشجویان فراهم آورده است.

مزایای تحصیل در دانشگاه لقمان حکیم

دانشگاه لقمان حکیم برای این که دانشجویان بتوانند به تجربه و مهارت‌های خود دست پیدا کنند محیط آموزشی را متناسب با شرایط کار و فرصت‌های کارآموزی، تمرین و تحقیقاتی در بیمارستان‌های دانشگاهی برای دانشجویان فراهم آورده است.

موقعیت مکانی دانشگاه لقمان حکیم ترکیه

موقعیت مکانی دانشگاه لقمان حکیم

دانشگاه لقمان حکیم ترکیه در شهر آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه قرار دارد. فاصله ساختمان این دانشگاه تا مرکز شهر فقط ۸ کیلومتر است که موجب شده به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین دانشگاه‌های شهر آنکارا شناخته شود و همین ویژگی، کار عبور و مرور را برای بسیاری از دانشجویان راحت‌تر کرده و تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد دانشجویان داشته است.
فاصله دانشگاه لقمان حکیم تا نزدیک‌ترین بزرگراه موجود در شهر آنکارا فقط ۱۲ کیلومتر است و همچنین مسافت بین این ساختمان و ایستگاه قطار سریع‌السیر آنکارا فقط ۸.۵ کیلومتر است که موجب رضایت خاطر بسیاری از دانشجویان در زمینه ایجاد شرایط مناسب رفت‌وآمد شده است.
به‌علاوه فاصله این دانشگاه تا فرودگاه فقط ۳۴ کیلومتر است که این امتیاز را برای دانشجویان خود فراهم کرده که نگران رفت‌وآمدهای برون‌شهری خود نباشند و بتوانند سریع‌تر و با خیال راحت برای سفرهای خودشان برنامه‌ریزی کنند.
یکی دیگر از مزایای موقعیت مکانی مناسب دانشگاه لقمان حکیم ترکیه فاصله کم و ۴ کیلومتری آن تا نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس است که برای رسیدن به آن فقط کافی است مدت‌زمان کوتاهی را راه بروید.

لیست دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لقمان حکیم

دانشگاه لقمان حکیم ترکیه تشکیل شده از ۵ دانشکده است که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرای دانشجویان داخلی و بین‌المللی است.
پنج دانشکده دانشگاه لقمان حکیم عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده علوم بهداشتی و دانشکده تربیت بدنی.

این دانشکده‌ها پذیرای دانشجویان کشورهای مختلف در رشته‌های متفاوت و متنوعی هستند. به‌طورکلی این دانشگاه پذیرای دانشجو در مقطع کارشناسی در ۱۰ رشته، در مقطع کارشناسی ارشد در ۱۸ رشته و در مقطع دکتری در ۸ رشته است.

رشته‌های پرطرفدار و پر متقاضی این دانشگاه عبارتند از:

نحوه پذیرش در دانشگاه لقمان حکیم ترکیه

آزمون‌های ورودی و نحوه پذیرش در دانشگاه لقمان حکیم ترکیه

به‌علاوه لازم است بدانید که علاوه بر ارائه گواهی کسب حدنصاب نمره قبولی لازم است به زبان ترکی و انگلیسی هم تسلط داشته باشید و مدرک زبان‌های ترکی و انگلیسی را جهت کسب پذیرش ارائه دهید، چون رشته‌های این دانشگاه معمولاً به زبان ترکی تدریس می‌شوند و فقط برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تدریس به دو زبان ترکی و انگلیسی صورت می‌گیرد.
در نتیجه نهایتاً دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه لقمان حکیم ترکیه که نتوانند سطح مهارت خود را در زبان ترکی اثبات کنند قادر به شروع دوره آموزشی نخواهند بود.
برای ارائه گواهی تسلط به زبان ترکی لازم است که متقاضیان در آزمون‌های موسسه‌های یونس امره شرکت کرده و موفق به کسب سطح C1 شوند تا بتوانند شروع به تحصیل در این دانشگاه کنند.
البته لازم است بدانید که درست است که کسب سطح B1 و B2 قابل‌قبول نیست اما نیازی نیست که به دلیل کسب این سطح ناامید شوید؛ چون قابل ارتقا خواهد بود.
دانشجویان متقاضی دوره کارشناسی در صورت کسب سطح B1 و B2 در آزمون زبان ترکی یونس امره اجازه ثبت‌نام در این دانشگاه را خواهند داشت به‌شرط اینکه ابتدا اقدام به گذراندن دوره زبان ترکی کرده و سپس شروع به تحصیل کنند و تعهد دهند که حداکثر تا سال سوم تحصیل در مقطع کارشناسی سطح دانش زبان ترکی خود را به C1 برسانند. در غیر این صورت ثبت‌نام این دانشجویان متوقف خواهد شد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش

از جمله اقدامات اصلی و ضروری که برای پذیرش در دانشگاه لقمان حکیم ترکیه باید انجام دهید تهیه و ارسال مدارک موردنیاز در زمان تعیین شده است که باتوجه‌به رشته و مقطع انتخابی شما تفاوت‌هایی خواهند داشت.

مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع کارشناسی

مدارک مورد نیاز جهت کسب پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

البته توجه داشته باشید که جهت کسب پذیرش در مقطع کارشناسی این دانشگاه لازم است حتماً مدرک کارشناسی مرتبط با رشته انتخابی خود را داشته باشید در غیر این صورت ادامه تحصیل در این دانشگاه برای شما ممکن نخواهد بود.

مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه لقمان حکیم

مدارک لازم جهت کسب پذیرش در مقطع دکتری

البته توجه به این مهم ضروری است که برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه لقمان حکیم ترکیه لازم است که مدرک کارشناسی ارشد شما مرتبط با رشته انتخابی شما برای مقطع دکتری باشد و در غیر این صورت اجازه ادامه تحصیل به شما داده نخواهد شد.

هزینه‌های تحصیل و ظرفیت رشته‌های مختلف دانشگاه لقمان حکیم

همان‌طور که می‌دانید دانشگاه لقمان حکیم ترکیه جزء دانشگاه‌های بخش خصوصی این کشور است و طبیعتاً هزینه تحصیل در این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دولتی بسیار بیشتر خواهد بود.
همچنین باتوجه‌به ارائه خدمات و امکانات مجهز برای دانشجویان وجود هزینه بالای تحصیل برای این دانشگاه دور از انتظار نیست.
بااین‌حال این دانشگاه خصوصی سعی کرده است تا با ارائه انواع بورسیه‌های تحصیلی شرایط پرداخت شهریه را برای دانشجویان خود راحت کند و هزینه‌های پرداختی دانشجویان را تا جای ممکن کاهش دهد. البته میزان شهریه پرداختی برای تمام رشته‌ها یکسان نیست و باتوجه‌به رشته انتخابی شما میزان شهریه متفاوت خواهد بود.

شهریه رشته های دانشگاه لقمان حکیم

شهریه رشته‌های پرطرفدار دانشگاه لقمان حکیم

امکانات دانشگاه لقمان حکیم

باتوجه‌به خصوصی‌بودن دانشگاه لقمان حکیم ترکیه این دانشگاه تلاش بسیار زیادی جهت فراهم‌آوردن امکانات و تجهیزات رفاهی خوب و مناسب به عمل‌آورده و توانسته شرایط مناسب و قابل‌قبولی را از نظر رفاهی ایجاد کند.
این دانشگاه دارای چند سالن غذاخوری، سالن اجتماعات مدرن و همچنین امکانات بهداشتی و ورزشی مناسب است. به‌علاوه کتابخانه مجهز این دانشگاه قادر است حجم بسیار زیادی از مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های موردنیاز دانشجویان را به آن‌ها ارائه دهد.
از جمله امکانات قابل‌توجه این دانشگاه خصوصی می‌توان به داشتن سالن ورزشی مجهز، استخر، مرکز پزشکی و درمانی، خوابگاه، کافه‌تریا، استودیو رادیو، فضای سبز و مرکز کپی آن اشاره کرد.
البته لازم به ذکر است که در این دانشگاه خوابگاهی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ اما بااین‌وجود امکان استقرار در خوابگاه‌های خصوصی دخترانه و پسرانه را برای این دانشجویان فراهم کرده است.
همچنین در صورتی که دانشجویان دوست داشته باشند جهت پرداخت هزینه کمتر خوابگاه‌های دولتی را انتخاب کنند اجازه ثبت‌نام در خوابگاه‌های دولتی را خواهند داشت.

برنامه‌های تبادل دانشگاه لقمان حکیم

برنامه‌‌ی تبادل دانشجو در واقع یک برنامه قراردادی بین دانشگاه‌های بین‌المللی مختلف کشورهای جهان است که طبق این قرارداد به دانشجویان اجازه داده می‌شود که یک یا دو ترم از دوران تحصیل خود را در یک دانشگاه دیگر بگذراند که انجام این کار تأثیر بسیار زیادی در ارتقای زندگی شغلی و تحصیلی دانشجو خواهد داشت.
از جمله مزایای برنامه تبادل دانشجو می‌توان به فرصت یادگیری یک‌زبان جدید، تحصیل در یک دانشگاه معتبر، آشنایی بافرهنگ کشورهای دیگر، کسب تجربیات متفاوت و جدید و… اشاره کرد که می‌تواند یک فرصت بسیار عالی برای دانشجو جهت تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان باشد. وجود این ارتباطات بین‌المللی در افزایش رتبه جهانی دانشگاه‌های مختلف تأثیر مهمی دارد.
دانشگاه لقمان حکیم ترکیه عضو سه برنامه تبادل دانشجوی فارابی، مولانا و اراسموس است.
برنامه تبادل اراسموس یک برنامه تبادل برای دانشگاه‌های اروپایی است که به دانشجو این امکان را می‌دهد تا بخشی از دوران تحصیل خود را در دانشگاه‌های معتبر اروپایی بگذراند.
برنامه تبادل دانشجوی مولانا نیز برای دانشگاه‌های سراسر جهان کاربرد دارد؛ اما برنامه فارابی صرفاً مختص دانشگاه‌های ترکیه است.

تحصیل در دانشگاه لقمان حکیم

جمع بندی

دانشگاه لقمان حکیم ترکیه یکی از دانشگاه‌های تازه‌تأسیس مربوط به بخش خصوصی این کشور است که توانسته با وجود تازه‌کار بودن، با ارائه خدمات و امکانات مناسب به جذب دانشجویان از کشور ترکیه و سایر کشورهای جهان در رشته‌های مختلف بپردازد.
فعالیت علمی اصلی این دانشگاه در حوزه بهداشت و پزشکی است و این دانشگاه سعی کرده با فراهم‌کردن فرصت‌های تحقیقاتی و کارآموزی متعدد به افزایش مهارت دانشجویان خود کمک کند.