021-91305905

شرایط تحصیل در ترکیه

می‌توان گفت مهم‌ترین گام مهاجرت تحصیلی بررسی شرایط تحصیل در یک کشور است. در این گام به تفصیل درباره شرایط تحصیل در ترکیه صحبت خواهیم کرد. شرایط ورود به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه، شرایط فردی و مدارک تحصیلی لازم، بورسیه‌های مختلف تحصیلی کشور ترکیه و آزمون‌های بین المللی که با آن‌ها می‌توانید در ترکیه تحصیل کنید در این گام ذکر شده‌اند.

تحصیل در ترکیه نیز همچون ایران در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دکتری امکان‌پذیر است. مقاطع و طول سال‌های تحصیل در ترکیه به صورت زیر است:

  • پیش دبستانی (مهد کودک): بدون محدودیت تا ۶ سالگی

  • دبستان: ۴ سال

  • راهنمایی: ۴ سال

  • متوسطه یا دبیرستان: ۴ سال

  • کاردانی: ۲ سال

  • کارشناسی: ۴ سال

  • رشته پزشکی: ۶ سال

  • رشته دندانپزشکی: ۵ سال

  • کارشناسی ارشد: ۲ سال

  • دکتری: ۳ الی ۴ سال

با توجه به این که طول سال‌های تحصیلی در ترکیه تا پیش از ورود افراد به دانشگاه ۱۲ سال است، دانشجویان بین المللی نیز برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه لازم است مدرک دیپلم ۱۲ ساله ارائه دهند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این موضوع  خواهید خواند.

تحصیل در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان در ترکیه

برای تحصیل در مدارس ترکیه گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید در مدارس دولتی، خصوصی، مدارس بین المللی یا مدارس ایرانی ترکیه تحصیل کنید.

توجه داشته باشید بسته به نوع اقامت خود می‌توانید در مدارس ترکیه ثبت‌نام و تحصیل کنید. تحصیل در مدارس ایرانی فجر و بهمن در ترکیه برای افرادی که تمایل دارند سال آخر تحصیل خود در مقطع دبیرستان را در ترکیه بگذرانند، انتخاب خوبی است. مدرسه بهمن در شهر آنکارا و مدرسه فجر در استانبول قرار دارند.

تحصیل در مقاطع کارشناسی در ترکیه

از آن‌جایی که تمرکز یونی‌لند در حال حاضر بر تحصیل در مقطع کارشناسی و رشته‌های پزشکی است در ادامه به طور کامل به شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در این مقطع خواهیم پرداخت.

به طور کلی در ترکیه دو نوع دانشگاه وجود دارد:

دانشگاه‌های دولتی در ترکیه با نظارت و بودجه دولت ترکیه اداره می‌شوند. تحصیل در این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست اما بسیار مقرون به صرفه‌تر از تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی است.

در مقابل دانشگاه‌های خصوصی با بودجه شخصی یا هیئت امنایی اداره می‌شوند. این دانشگاه‌های را به نوعی می‌توان هم ردیف دانشگاه‌های آزاد در ایران دانست. از آن‌جایی که برخلاف دانشگاه‌های دولتی، شهریه این دانشگاه‌ها به دلار است، لازم است ابتدا از تمکن مالی خود برای پرداخت هزینه تحصیل اطمینان حاصل کنید.

اما شرایط تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه چیست؟

برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی و رشته‌های پزشکی می‌توانید از سه مسیر اقدام کنید:

 

در ادامه به شرح شرایط مربوط به هر یک از این سه روش خواهیم پرداخت.

ورود به دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون‌های ورودی

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه را می‌توان به دو نوع آزمون‌هایی که توسط سازمان‌های ترکیه طراحی و اجرا می‌شوند و آزمون‌های بین المللی تقسیم کرد. دسته اول شامل آزمون یوس مرکزی (TR-YӦS) و آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه است. دسته دوم نیز شامل آزمون‌های بین المللی مانند آزمون اس ای تی یا ست (SAT) و ای سی تی (ACT) است.

ورود به دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون‌های یوس

اصلی‌ترین راه ورود به اکثر دانشگاه‌های دولتی و یک دانشگاه خصوصی در ترکیه آزمون یوس است.  YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİ SINAVI که به اختصار YӦS نام دارد، ویژه افرادی است که تمایل دارند به عنوان دانشجویان بین ‌المللی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی و رشته‌های پزشکی تحصیل کنند. بنابراین، متقاضیان آزمون یوس با افراد ترک رقابت نمی‌کنند و دانش‌آموزان ترکیه‌ای برای ورود به دانشگاه، آزمون ورودی ویژه خود را دارند.

با قبولی در آزمون یوس می‌توان در رشته‌های متنوعی از جمله رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی، علوم انسانی، هنر و … تحصیل کرد.

همان‌طورکه اشاره شد، آزمون یوس به دو نوع آزمون یوس مرکزی و آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه گفته می‌شود. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا این آزمون‌ها تفاوتی دارند؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟

تاریخچه آزمون YӦS

از سال 1981 تا 2010 آزمون یوس به صورت یک آزمون متمرکز (مانند کنکور ایران) و توسط مرکز سنجش و ارزشیابی ترکیه (ӦSYM) برگزار می‌گردید. پس از آن برگزاری این آزمون به دانشگاه‌های ترکیه واگذار شد. در این سبک برگزاری برخی از دانشگاه‌های ترکیه آزمون یوس را برگزار می‌کردند و برخی دیگر نیز با استفاده از نتایج آزمون این دانشگاه‌ها اقدام به جذب دانشجویان بین المللی می‌کردند.

آزمون یوس هم‌اکنون

در حال حاضر آزمون یوس ترکیه به دو صورت متمرکز و مستقل (توسط دانشگاه‌های ترکیه) برگزار می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه هرسال در بازه زمانی فروردین تا مردادماه اقدام به برگزاری آزمون یوس می‌نمایند. سایر دانشگاه‌ها نیز براساس نتایج آزمون یوس این دانشگاه‌ها یا روش‌های دیگری که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت اقدام به جذب دانشجو می‌نمایند.

سازمان ӦSYM نیز از سال 2023 بار دیگر اقدام به برگزاری آزمون یوس به صورت متمرکز نموده است. آزمون  TR-YӦSکه گفته می‌شود ممکن است بیش از یک‌بار در سال برگزار شود، امسال در ژانویه (مصادف با بهمن‌ماه) در ترکیه برگزار شد. این شیوه‌های برگزاری به داوطلبان امکان می‌دهد بیش از یک‌بار در آزمون شرکت کنند و همین مسئله شانس قبولی در یوس را افزایش می‌دهد.

چه افرادی می‌توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، آزمون یوس ویژه افرادی است که در حال حاضر تابعیت ترک ندارند. برای مثال اگر در ایران به دنیا آمده‌اید و تحصیلات خود را پشت سر گذاشته‌اید، می‌توانید برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه در آزمون یوس شرکت کنید.

توجه داشته باشید که حتی اگر از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک کیملیک ترکیه را دریافت کرده باشید می‌توانید در آزمون یوس شرکت کنید.

همچنین، در صورتی که برخی از سال‌های تحصیل خود را در ترکیه سپری کرده باشید اما هم‌چنان مشمول تابعیت ترکیه نباشید، می‌توانید در آزمون یوس شرکت کنید. از آن‌جایی‌که جزئیات مربوط به این مورد می‌تواند حائز اهمیت باشد پیش از شروع مسیر خود با مشاوران یونی‌لند ارتباط بگیرید.

علاوه‌بر نداشتن تابعیت ترک، افرادی می‌توانند در آزمون yӧs شرکت کنند که مدرک دیپلم 12 ساله داشته باشند یا دانش‌آموز پایه دوازدهم باشند. بنابراین، افرادی که در ایران قبل از سال تحصیلی 1398-1397 در رشته‌های نظری تحصیل کرده باشند، می‌توانند در آزمون یوس شرکت کنند. فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها از جمله فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که مجموع سنوات تحصیل آنان 11 سال است، در صورت تمایل به شرکت در آزمون یوس ابتدا باید مدرک دیپلم خود را به مدرک دیپلم 12 ساله تبدیل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره لازم است به اداره آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید.

محدودیت سنی شرکت در آزمون یوس

به‌طورکلی، برای شرکت در آزمون یوس محدودیت سنی وجود ندارد. این مسئله تنها زمانی حائز اهمیت است که دو یا چند فرد برای تحصیل در یک رشته و دانشگاه خاص در آزمون یوس نمره یکسان کسب کرده باشند. در این صورت معدل و سن افراد بررسی می‌شود و افرادی با معدل بالاتر و سن کمتر شانس قبولی بیشتری دارند. خوب است بدانید که در برخی از دانشگاه‌ها در صورت برابری نمره آزمون، معدل ملاک بعدی جذب دانشجو است و در برخی دیگر، سن افراد فاکتور مهم‌تری محسوب می‌شود.

مباحث آزمون یوس

تفاوتی نمی‌کند در آزمون یوس مرکزی شرکت کنید یا یوس دانشگاه‌های ترکیه، این آزمون از مباحث هوش، ریاضی و هندسه تشکیل شده است. آزمون یوس اگرچه تا حدودی به زبان وابسته است اما مهارت زبانی افراد را نمی‌سنجد. به عبارت دیگر شامل سوالاتی پیرامون درک مطلب، گرامر و لغات نمی‌باشد.

 آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه “غالبا” دارای 80 سوال است که 40 سوال آن به مبحث هوش، 30 الی 35 سوال به مبحث ریاضی و 5 الی 10 سوال به مبحث هندسه اختصاص دارد. شرکت‌کنندگان برای پاسخگویی به این تعداد سوال “غالبا” 120 دقیقه فرصت دارند. در این میان آزمون برخی دانشگاه‌ها از نظر تعداد سوال و مدت زمان پاسخگویی متفاوت است.

آزمون یوس مرکزی نیز از 80 سوال تشکیل شده است با این تفاوت که 500 نمره دارد. این آزمون شامل 45 سوال ریاضی و هندسه و 35 سوال هوش است. مهلت پاسخگویی به سوالات آزمون تی آر یوس یا همان یوس مرکزی 90 دقیقه است.

زبان آزمون یوس

اغلب سوالات در آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه به زبان ریاضیات و فاقد متن نگارشی است. با این وجود، دفترچه سوالات آزمون یوس به زبان‌های ترکی و انگلیسی به چاپ می‌رسد. علاوه‌براین، امکان انتخاب زبان‌هایی مانند عربی، فرانسه، روسی و برخی اوقات زبان فارسی نیز وجود دارد.

یوس مرکزی 2023 نیز به زبان‌های ترکی استانبولی، عربی، روسی، فرانسه، انگلیسی و‌ آلمانی برگزار شد. متقاضیان این آزمون می‌توانند در هنگام ثبت‌نام آزمون زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

سیستم ارزشیابی آزمون یوس

همان‌طور که اشاره شد، آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه از 80 سوال 5 گزینه‌ای تشکیل شده است. این سوالات در مجموع دارای 100 نمره هستند. جالب است بدانید که این آزمون در برخی از دانشگاه‌ها نمره منفی ندارد! در صورت داشتن نمره منفی 4 پاسخ غلط 1 پاسخ صحیح را حذف خواهد کرد.

آزمون یوس مرکزی نیز دارای نمره منفی است. این آزمون بارم 500 دارد و افرادی که نمراتی در بازه 100 الی 500 داشته باشند، می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند. خوب است بدانید ضریب نمره ریاضی آزمون تی آر یوس از سوالات هوش این آزمون بیشتر است.

مکان برگزاری آزمون یوس

آزمون‌های یوس هر ساله در کشور ترکیه برگزار می‌شوند. لازم به ذکر است شهرهایی نظیر آنکارا و استانبول مراکز جامع آزمون یوس هستند و تقریبا همه دانشگاه‌های ترکیه و آزمون یوس مرکزی در این دو شهر حوزه برگزاری آزمون دارند اما سایر شهرهای ترکیه آزمون‌های  کمتری را پوشش می‌دهند.

ممکن است در اطلاعیه‌های سازمان Ӧsym یا دانشگاه‌های مختلف ترکیه شهرهایی مانند تهران و تبریز نیز به عنوان مراکز برگزاری آزمون ذکر شده باشند. توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع و با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری آزمون، این مراکز لغو و افراد به انتخاب یک مرکز در کشور ترکیه مجبور می‌شوند. بنابراین، تجربه ما می‌گوید تنها به برگزاری آزمون یوس در ایران امیدوار نباشید و برای شرکت در آزمون خود را به ترکیه برسانید. خبر خوب این‌که، برای شرکت در آزمون‌های یوس می‌توانید به کمپ مطالعاتی یونی‌لند در ترکیه بپیوندید.

مدارک ثبتنام یوس

مدارک لازم برای ثبت‌نام در آزمون یوس

افراد برای شرکت در آزمون یوس کافی است مدرک دیپلم دوازده ساله داشته باشند و یا دانش‌آموز سال دوازدهم متوسطه باشند. مدرک دیگری که به آن نیاز خواهند داشت پاسپورت است که در برخی موارد ارائه ID کارت نیز کافی است. اگر بخواهیم تمامی مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون yos را نام ببریم عبارتند از:

  • مدرک دیپلم یا گواهی اشتغال به تحصیل در پایه دوازدهم

  • ریزنمرات دیپلم

  • پاسپورت

  • مدرک پیش دانشگاهی (فارغ التحصیلان نظام قدیم)

  • ریزنمرات پیش دانشگاهی (فارغ التحصیلان نظام قدیم)

توصیه یونی‌لند به شما این است که مدارک فوق را پیش از آغاز ثبت‌نام در آزمون یوس ترجمه کنید. اگرچه همه دانشگاه‌ها برای ثبت‌نام در آزمون به ترجمه این مدارک نیاز ندارند اما به علت متغیر بودن قوانین هر دانشگاه، انجام این کار از بروز مشکلات در فرایند ثبت‌نام شما جلوگیری می‌کند.

هزینه آزمون یوس

یکی از مراحل اصلی ثبت نام شما در آزمون یوس پرداخت هزینه آزمون است. هزینه ثبت‌نام در آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه هر ساله در بازه ثبت‌نام از طریق سایت دانشگاه اعلام می‌شود. هزینه هر آزمون یوس در سال 2022 به طور متوسط 600 لیر بوده است. هزینه ثبت‌نام در آزمون یوس مرکزی 2023 نیز 800 لیر اعلام شد.

چنان‌چه قصد دارید در آزمون‌های یوس شرکت کنید پیشنهاد ما به شما این است که هزینه ثبت‌نام آزمون‌ها و حتی سایر هزینه‌های مربوط به مهاجرت خود را به صورت ارزی (لیر یا دلار) کنار بگذارید. چرا که با توجه به نوسانات نرخ ارز این کار به سود شما خواهد بود.

اعتبار آزمون یوس

آزمون‌های یوس از 1 تا 2 سال اعتبار دارند. این به معنا است که با توجه به اعتبار آزمونی که در آن شرکت می‌کنید، می‌توانید همان سال یا سال بعد با نمره‌ای که در یک دانشگاه خاص کسب کرده‌اید، انتخاب رشته کنید. البته توجه داشته باشید که همواره افرادی که در یک سال مشخص در آزمون شرکت می‌کنند نسبت به افرادی که سال گذشته در آن آزمون شرکت کرده‌اند، اولویت بالاتری دارند.

ورود به دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون‌های بین المللی

احتمالا در جستجوی راه‌های ورود به دانشگاه‌های ترکیه به آزمون‌های بین المللی چون SAT و ACT نیز برمی‌خورید. اگرچه برخی از دانشگاه‌های ترکیه فقط از طریق این آزمون‌ها به ویژه آزمون  SATاقدام به جذب دانشجو می‌نمایند اما به طور کلی تعداد اندکی از دانشگاه‌های ترکیه از طریق این آزمون‌ها دانشجو می‌پذیرند.

آزمون SAT و ACT آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های امریکا در مقطع کارشناسی هستند. از میان این دو آزمون، آزمون SAT رایج‌تر است و دانشگاه‌های بیشتری آن را مبنای جذب دانشجو قرار می‌دهند. در ادامه به ذکر جزئیات بیشتری درباره آزمون sat خواهیم پرداخت. در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های آزمون sat و act را ببینید.

آزمون sat

  • نمره کل: 1600

  • مدت زمان آزمون: 3 ساعت

  • بخش‌های آزمون: ریاضی، خواندن و نوشتن (به زبان انگلیسی)

  • ویژگی‌های آزمون: فرصت پاسخگویی بیشتر برای هر سوال، ممنوعیت استفاده از ماشین حساب در یک بخش از سوالات ریاضی

آزمون act

  • نمره کل: 36

  • مدت زمان آزمون: 2 ساعت و 55 دقیقه

  • بخش‌های آزمون: ریاضی، خواندن و نوشتن (به زبان انگلیسی)، علوم (فیزیک، زیست و …)

  • ویژگی‌های آزمون: فرصت پاسخگویی کمتر برای هر سوال، وجود سوالات علوم نسبتا سخت

ورود به دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون SAT

آزمون SAT مخفف Scholastic Aptitude Test است. این آزمون توسط موسسه College Board (کالج بورد) امریکا طراحی و برگزار می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کشورها علاوه‌بر ایالات متحده امریکا از نتایج آزمون اس ای تی برای جذب دانشجو استفاده می‌کنند. برخی از این کشورها عبارتند از: بریتانیا، استرالیا، ژاپن،کره جنوبی، آلمان، کانادا، ترکیه و سنگاپور.

همان‌طورکه اشاره شد، آزمون ست از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول این آزمون Reading  و Writing است. برای پاسخگویی به سوالات این بخش لازم است درک مطلب خوبی از زبان انگلیسی داشته باشید. بخش دوم آزمون ست نیز به سوالات ریاضی اختصاص دارد. هر کدام از دو بخش این آزمون 800 نمره دارند و آزمون ست در مجموع 1600 نمره دارد.

در صورتی که نمره ریاضی آزمون sat شما بالاتر از 600 و نمره کل شما بالاتر از 1000 باشد عملکرد شما متوسط ارزیابی می‌شود.

مکان برگزاری آزمون SAT

آزمون ست هر سال 7 مرتبه در ایالت متحده امریکا  و به صورت حضوری برگزار می شود. همچنین، این آزمون در کشورهای مختلفی در سراسر دنیا  نیز حوزه برگزاری دارد. متاسفانه آزمون ست در ایران برگزار نمی‌شود. یکی از نزدیک‌ترین حوزه‌های برگزاری آزمون آزمون ست به ایران، ترکیه است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت collegeboard.org از تاریخ و مکان برگزاری این آزمون در کشورهای مختلف مطلع شوید.

گفته می‌شود احتمال برگزاری آزمون ست در سال 2023 به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

زمان برگزاری آزمون SAT

آزمون sat در ماه‌های مارس، می، ژوئن، آگوست، اکتبر، نوامبر و دسامبر برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که ممکن است تاریخ‌های آزمون ایالات متحده و سایر کشورها با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، همیشه برای اطمینان سایت موسسه کالج بورد را چک نمایید.

محدودیت سنی برای شرکت در آزمون SAT

به طور کلی محدودیت سنی برای شرکت در آزمون SAT وجود ندارد. فارغ التحصیلان مقطع دیپلم، دانش آموزان پایه دوازدهم و تمامی افرادی که تمایل دارند سطح دیپلم بین المللی خود را بسنجند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

در صورتی که تمایل دارید با نحوه آمادگی برای آزمون ست و منابع آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامعی که در این باره در سایت یونی‌لند منتشر شده است را مطالعه فرمایید.

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون SAT

همان‌طورکه اشاره کردیم، تعداد اندکی از دانشگاه‌های ترکیه تنها از طریق آزمون SAT اقدام به پذیرش دانشجویان بین المللی می‌نمایند. اگرچه این نوع پذیرش با برگزاری آزمون یوس مرکزی از 2023 امکان تغییر خواهد داشت اما برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ترکیه که در حال حاضر می‌توانید از طریق این آزمون در آن‌ها تحصیل کنید عبارتند از:

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه ییلدیز تکنیک

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه حاجت تپه

ممکن است نمره قبولی آزمون ست یک دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت باشد. به همین جهت لازم است با مراجعه به سایت دانشگاه از شرایط خاص آن اطلاع پیدا کنید.

برخی از دانشگاه‌های ترکیه نیز علاوه‌بر آزمون یوس خود یا دیگر دانشگاه‌ها، از طریق آزمون sat نیز اقدام به پذیرش دانشجویان بین ‌المللی می‌نمایند. برای اطلاع از لیست این دانشگاه‌ها لازم است در بازه ثبت‌نام دانشگاه‌های ترکیه (حدودا بهمن ماه) به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

ورود به دانشگاه‌های ترکیه بدون شرکت در آزمون‌های ورودی

ورود به دانشگاه‌های ترکیه بدون قبولی در آزمون‌های ورودی چون YӦS، SAT، ACT و … نیز امکان‌پذیر است. تقریبا تمامی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از طریق سوابق تحصیلی (بدون نیاز به شرکت در آزمون) اقدام به جذب دانشجو می‌نمایند. همچنین، برخی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز علاوه‌بر پذیرش از طریق آزمون‌های ورودی ذکر شده، از طریق سوابق  تحصیلی دانشجو می‌پذیرند. البته توجه داشته باشید که ظرفیت چندان زیادی به این شیوه پذیرش از سوی دانشگاه‌های ترکیه اختصاص  داده نشده است.

به طور کلی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه از طریق سوابق تحصیلی یا شرط معدل نیاز به ارائه مدارک زیر است:

  • اصل و ترجمه مدرک دیپلم

  • اصل و ترجمه ریزنمرات دیپلم

  • اصل و ترجمه ریزنمرات سال دهم و یازدهم

  • اصل و ترجمه پاسپورت

  • پرداخت هزینه پذیرش

  • فارغ التحصیلان نظام قدیم لازم است اصل و ترجمه مدرک پیش‌دانشگاهی خود را همراه با مدرک دیپلم و ریزنمرات 3 سال دبیرستان ارائه دهند.

معمولا دانشگاه‌های خصوصی ترکیه شرایط آسان‌تری برای پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی دارند. به جز دانشگاه‌های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت که رقابت بالایی برای اخذ پذیرش در آن‌ها وجود دارد، با معدل حداقل 14 می‌توانید برای اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید. در صورتی که معدل شما کمتر از این مقدار است نیز می‌توانید شرایط خود را با مشاوران یونی‌لند در میان بگذارید.

اخذ پذیرش از طریق سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی به افرادی با معدل دیپلم حداقل 18 توصیه می‌شود. اگرچه احتمال قبولی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با معدل 18 یا بالاتر نیز در دانشگاه‌های دولتی ترکیه امکان‌پذیر نیست. چنان‌چه علاقمند به تحصیل در رشته‌های فیزیوتراپی، دامپزشکی، رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و هنر هستید، می‌توانید با دارا بودن شرط معدل ذکر شده برای تحصیل بدون آزمون در دانشگاه‌های ترکیه اقدام کنید.

همچنین اطلاعیه اخذ پذیرش بدون آزمون توسط هر دانشگاه را صرفا از طریق وبسایت آن دانشگاه پیگیری کنید.

در صورت دارا بودن شرایط می‌توانید شخصا از طریق سایت دانشگاه اقدام به ثبت درخواست خود نمایید و یا ثبت درخواست خود را به یک موسسه بسپارید. توجه داشته باشید این کار را بدون پرداخت هیچ هزینه توسط خودتان یا واگذاری به کارشناس و پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید انجام دهید. هزینه ثبت درخواست برای پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ترکیه از طریق موسسه یونی‌لند در سال تحصیلی 2024-2023، 100 لیر است.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از شرایط ویژه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه با مشاوران یونی‌لند در ارتباط باشید

8:30 الی 17
8:30 الی 22
8:30 الی 17

هشدار!!! 

بسیاری از موسسات و افراد سودجو با عنوان اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی ترکیه هر ساله اقدام به فروش صندلی می‌نمایند. تحت هیچ شرایطی به تبلیغاتی از این دست که با دریافت پول بسیار زیاد و شرایط نامشخص و غیر شفاف است بها ندهید. برای اخذ پذیرش از طریق سوابق تحصیلی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه همواره به نکات زیر توجه داشته باشید:

ورود به دانشگاه‌های ترکیه با استفاده از بورسیه

اگر به دنبال تحصیل رایگان در ترکیه هستید، تنها راه پیش روی شما قبولی در بورسیه است. برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه از طریق بورسیه، دور راه پیش روی شما است؛ بورسیه دولت ترکیه و بانک توسعه‌ اسلامی.

بورسیه فول فاند ترکیه که از آن با عنوان ترکیه بورسلاری (turkiye burslari) یا بورسیه دولت ترکیه نیز یاد می‌شود، هرساله در ژانویه (مصادف با دیماه) از طرف دولت ترکیه به علاقه‌مندان تحصیل در این کشور اعطا می‌شود. هدف دولت ترکیه از اعطای این بورسیه آشنایی دانشجویان خارجی با زبان، فرهنگ و آداب و رسوم این کشور است.

مزایای ترکیه بورسلاری

همان‌طور که اشاره شد، بورسیه دولت ترکیه یک بورسیه فول فاند است. این بورسیه تمامی هزینه‌های دانشجو از تحصیل تا بیمه درمانی را پوشش می‌دهد. در ادامه به مهم ترین مزایای بورسیه دولت ترکیه به پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی و رشته‌های پزشکی اشاره خواهیم کرد:

تحصیل ریگان

اسکان رایگان

کمک هزینه ماهانه 1000 لیر

بیمه درمانی

آموزش زبان ترکی به مدت یک‌سال

هزینه اولین و آخرین بلیط پرواز

بورسیه تحصیلی ترکیه به دانش‌آموزان، دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. افراد در صورتی که واجد شرایط اعلام شده باشند، می‌توانند جهت دریافت این بورسیه اقدام نمایند. از آن‌جایی‌که خدمات یونی‌لند در حال حاضر به مقطع کارشناسی و رشته‌های پزشکی محدود است در ادامه به شرایط و جزئیات بورسیه دولت ترکیه در رابطه با این مقاطع خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات درباره بورسیه دولت ترکیه برای مقاطع کارشناسی و دکتری بر روی عنوان ترکیه بورسلاری کلیک کنید.

در صورتی که تمایل به دریافت ترکیه بورسلاری دارید اولین گام بررسی شرایط است. به عبارت دیگر لازم است اطمینان حاصل کنید که واجد شرایط دریافت این بورسیه هستید یا خیر. در ادامه شرایط اصلی و ضروری جهت دریافت بورسیه دولت ترکیه را ذکر خواهیم کرد.

  • متقاضیان دریافت ترکیه بورسلاری نیابد شهروند ترکیه باشند. همچنین، افرادی که قبلا شهروند ترکیه بوده‌اند و دانشجویانی که در حال حاضر در ترکیه تحصیل می‌کنند، نمی‌توانند این بورسیه را دریافت کنند.

  • دارا بودن شرط معدل حداقل 18 برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و حداقل معدل 14 برای سایر رشته‌ها

  • متقاضیان لازم است فارغ التحصیل شده باشند و یا در پایان سال تحصیلی جاری فارغ التحصیل شوند.

  • دارا بودن شرط سنی زیر ۲۱ سال

مدارک لازم برای ثبت‌نام در ترکیه بورسلاری

چنان‌چه شرایط ذکر شده در بند فوق را داشتید، می‌توانید برای ثبت‌نام در بورسیه فول فاند ترکیه اقدام کنید. ارائه برخی مدارک در هنگام ثبت‌نام لازم و ارائه برخی مدارک موثر است. منظور از مدارک موثر، مدارکی است که می‌تواند شانس شما را برای قبولی در ترکیه بورسلاری افزایش دهد.

 

  • گذرنامه یا مدرک شناسایی معتبر مانند کارت ملی یا شناسنامه (ضروری)

  • عکس پرسنلی (عکس ۴*۳ با زمینه سفید) (ضروری)

  • مدارک و ریزنمرات تمام مقاطع تحصیلی (ضروری)

  • نمره آزمون‌های بین المللی مانند SAT، YOS، GRE،GMAT و … (در صورتی که رشته و دانشگاه انتخابی شما این مدرک را خواسته باشد)

  • نمره آزمون‌های زبان مانند تافل و آیلتس (در صورتی که رشته و دانشگاه انتخابی شما این مدرک را خواسته باشد)

  • نگارش انگیزه‌نامه (ضروری)

    انگیزه‌نامه نوشته‌ای که در آن دلیل انتخاب خود (رشته، دانشگاه، کشور ترکیه) را شرح می‌دهید و در آن اثبات می‌کنید چرا شایسته دریافت بورسیه دولت ترکیه هستید. کیفیت انگیزه‌نامه‌ای که می‌نویسید می‌تواند در پذیرش شما بسیار موثر باشد.

  • پروپوزال (ضروری برای مقطع دکتری)

  • توصیه نامه (اختیاری)

  • رزومه (اختیاری)

  • رتبه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری (در صورت وجود)

آزمون کتبی ترکیه بورسلاری

ثبت‌نام ترکیه بورسلاری به ارائه مدارک زیر و ثبت‌نام آنلاین محدود نمی‌شود. مصاحبه حضوری و در برخی موارد آزمون کتبی دیگر مراحل دریافت ترکیه بورسلاری هستند.

پس از ثبت‌نام از طریق سایت ترکیه بورسلاری مدارک شما بررسی و در صورت تایید توسط هیئت داوران ممکن است برای شرکت در یک آزمون کتبی دعوت شویداین آزمون در روز برگزاری مصاحبه حضوری و بیشتر برای رشته‌های علوم بهداشتی، علوم و مهندسی و علوم اجتماعی که متقاضیان بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها دارند، برگزار می‌شود.

مصاحبه حضوری ترکیه بورسلاری

پس از بررسی و تایید مدارک ارسال شده در هنگام ثبت‌نام، افراد منتخب از طریق ایمیل برای شرکت در مصاحبه حضوری دعوت خواهند شد. براساس مندرجات سایت ترکیه بورسلاری، زمان این مصاحبه معمولا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه و شامل موارد زیر خواهد بود.

خوشآمدگویی و مقدمه

بررسی مدارک

انگیزه متقاضی از ثبت‌نام در بورسیه تحصیلی ترکیه

دانش علمی و اهداف شغلی

سوالات متقاضی از هیئت داوران و پایان

داوطلبانی که برای مصاحبه دعوت می‌شوند لازم است کلیه مدارک و گواهی آخرین تحصیلات خود را در مصاحبه به همراه داشته باشند.

 

همان‌طورکه اشاره شد، بورسیه بانک توسعه اسلامی نیز یکی دیگر از بورسیه‌هایی است که از سمت دولت ترکیه به تبعه کشورهای اسلامی اعطا می‌گردد. شما می‌توانید همزمان با ثبت‌نام در ترکیه بورسلاری ۲۰۲۳، شانس خود را برای دریافت این بورسیه نیز امتحان کنید. ثبت‌نام برای بورسیه بانک توسعه اسلامی از طریق سایت ترکیه بورسلاری نیز امکان‌پذیر است.

برای دریافت مشاوره درباره ترکیه بورسلاری، نگارش انگیزه‌نامه و انجام پروسه ثبت‌نام می‌توانید با کارشناسان یونی‌لند ارتباط بگیرید.

8:30 الی 17
8:30 الی 22
8:30 الی 17

چطور برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه آماده شویم؟

شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه معمولا از سپتامبر مصادف با شهریورماه آغاز می‌شود. در صورتی که مسیر ورود به دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون را در پیش گرفته‌اید لازم است حداقل 6 ماه پیش از تاریخ برگزاری آزمون مورد نظر خود وارد دوره‌های آمادگی آزمون شوید.

یونی‌لند در طول سال دوره‌های آمادگی یوس را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌کند. این دوره‌ها به صورت اختصاصی با هدف آزمون‌های یوس دانشگاه‌های ترکیه و آزمون یوس مرکزی طراحی شده‌اند. در گام پنجم مسیر سبز درباره دوره‌های آمادگی آزمون یوس یونی‌لند به تفصیل صحبت کرده‌ایم.

در صورتی که مسیر بدون آزمون را انتخاب کرده‌اید که عمدتا شامل پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است، می‌توانید هر ساله از حدودا بهمن‌ماه الی شهریورماه اقدام به اخذ پذیرش نمایید. در صورتی که انتخاب شما دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم هستند لازم است در شروع بازه اخذ پذیرش اقدام نمایید تا با تکمیل ظرفیت مواجه نشوید! کارشناسان یونی‌لند در این خصوص نیز آماده ارائه مشاوره به شما هستند.

تا به این‌جا با دلایل انتخاب ترکیه و شرایط تحصیل در این کشور آشنا شدید. در گام بعدی مسیر سبز درباره هزینه تحصیل در ترکیه خواهید خواند. گامی که می‌تواند در تصمیم‌گیری مهاجرت شما بسیار موثر باشد و برای والدین بسیار مهم است.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم زیر را تکمیل کنید، تا در اولین فرصت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و به سوالات تان پاسخ دهند. اگر درخواست مشاوره در زمان اداری ثبت شوند، معمولا ظرف کمتر از چند ساعت با شما تماس می گیریم. همچنین می توانید، با شماره 02191305905 داخلی 1 نیز تماس حاصل فرمایید.