ددلاین دانشگاه های ترکیه

ددلاین دانشگاه های ترکیه

اشتراک گذاری:

تحصیل در ترکیه با فرهنگی پویا، تاریخی غنی و غذا های لذیذ، گزینه ‌ای هیجان ‌انگیز برای دانشجویان بین‌ المللی است. اما پیش از بستن چمدان و رزرو بلیط هواپیما، دانستن مهلت ‌ها و لازمه های پذیرش برای دانشجویان بین ‌المللی بسیار مهم است. برای این که بتوانید کار های اداری خود را برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه پیش ببرید، باید با ددلاین دانشگاه های این کشور آشنا باشید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درمورد ددلاین دانشگاه های ترکیه به طور کامل توضیح دهیم.

مهلت ‌های درخواست پذیرش برای تحصیل در ترکیه

ددلاین دانشگاه های ترکیه

اگر به دنبال تحصیلات تکمیلی در ترکیه هستید، در ادامه مهم ترین تاریخ هایی که باید به خاطر بسپارید آورده شده است:

ددلاین های پیش از درخواست پذیرش تحصیلی

  • اول دسامبر: ثبت ‌نام آزمون تومر برای دوره‌ های مه و ژوئن آغاز می‌ گردد. ثبت ‌نام زود هنگام، به شما امکان رزرو ظرفیت و زمان کافی برای آمادگی را می ‌دهد.
  • اول تا بیست و هشتم فوریه: این بازه زمانی را در تقویم خود علامت‌ گذاری کنید. این بازه برای درخواست بورسیه ‌های تحصیلی ترکیه مانند «بورسیه تحصیلی ترکیه» و «گرنت اراسموس پلاس» باز است. این بورسیه ‌های تحصیلی می ‌توانند مشکلات مالی تحصیل در خارج از کشور را کاهش دهند؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید.

البته درمورد ددلاین دانشگاه های ترکیه باید گفت که ممکن است مهلت‌ های این بورسیه ‌ها با مهلت‌ های درخواست دانشگاه ‌های دیگر متفاوت باشد؛ بنابراین زودتر تحقیق کنید؛ درخواست ‌های خود را متناسب با معیار های خاص هر بورسیه تنظیم کنید و مدارک مورد نیاز را از پیش جمع ‌آوری نمایید.

  • اول تا بیستم مارس: ممکن است برخی از دانشگاه‌ ها به ویژه برای رشته ‌های رقابتی، مهلت‌ های پذیرش زود هنگام داشته باشند. برای اطلاع از تاریخ ‌های دقیق و شرایط خاص، وب ‌سایت دانشگاه ‌های مورد نظر خود را بررسی کنید.

ددلاین های درخواست پذیرش تحصیلی

  • پانزدهم آوریل تا پانزدهم می: این بازه زمانی را به خاطر بسپارید و وارد سامانه‌ مرکز سنجش، انتخاب و گزینش دانشجو (ÖSYM) شوید که دروازه ورودی شما به رویای تحصیل در دانشگاه ‌های ترکیه است. این پلتفرم درخواست‌ های پذیرش برای اکثر رشته ‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) را مدیریت می ‌کند.

به خاطر داشته باشید که ددلاین دانشگاه های ترکیه برای درخواست پذیرش تحصیلی با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است؛ بنابراین شرایط هر موسسه را چند ماه قبل از شروع سال تحصیلی با دقت و به خوبی بررسی کنید.

  • اول تا پانزدهم ژوئن: برای تحقق رویای تحصیلی خود در ترکیه، اثبات مهارت ‌های زبانی شما ضروری است. اکثر دانشگاه‌ ها برای پذیرش در برنامه ‌های تحصیلی به زبان ترکی یا انگلیسی، اثبات مهارت زبان را الزامی می‌ دانند که در این بازه زمانی می توانید برای آن اقدام کنید.

آزمون ‌هایی مانند تافل (TOEFL)، آیلتس (IELTS) یا یوس (YÖS) از الزامات رایج برای پذیرش هستند؛ بنابراین تاریخ‌ های آزمون و مهلت ‌های ثبت ‌نام را از پیش یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از دانشگاه ‌ها ممکن است آزمون مهارت تومر (TOMER) را نیز الزامی بدانند؛ بنابراین برای اجتناب از هرگونه غافلگیری در لحظات آخر، شرایط خاص آنها را بررسی کنید.

ددلاین دانشگاه های ترکیه-2

ددلاین های پس از درخواست پذیرش تحصیلی

  • ژوئیه تا آگوست (تیر تا شهریور): این ددلاین دانشگاه های ترکیه یکی از مهم ‌ترین ددلاین های درخواست برای تحصیل در ترکیه است؛ چون دانشگاه‌ ها نتایج پذیرش را اعلام می ‌کنند. برای اطلاع از به‌ روزرسانی‌ ها، ایمیل خود و وب‌ سایت ‌های دانشگاه ‌ها را به طور مرتب چک کنید.
  • آگوست تا سپتامبر (شهریور تا مهر): دریافت نامه پذیرش، تنها اولین گام موفقیت است. اکنون خودتان را برای مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه آماده کنید. با نزدیک ‌ترین کنسولگری یا سفارت ترکیه تماس بگیرید تا از روند کار و مدارک مورد نیاز مطلع شوید.

بعد از این که ددلاین دانشگاه های ترکیه را پشت سر گذاشتید، زودتر اقدام برای درخواست ویزا را آغاز کنید؛ زیرا شاید زمان پردازش آن متفاوت باشد. اطمینان حاصل کنید که قبل از رزرو پرواز به ترکیه، ویزای خود را دریافت کرده ‌اید. به خاطر داشته باشید که دانشگاه انتخابی شما پس از پذیرش، مهلت ‌های خاصی را برای ارسال مدارک اضافی مانند گذرنامه و بیمه درمانی به شما اعلام خواهد کرد.

  • سپتامبر تا اکتبر (مهر تا آبان): آخرین ددلاین دانشگاه های ترکیه از سپتامبر تا اکتبر است. پس از اینکه به طور رسمی دانشجوی ترکیه شدید، ثبت ‌نام در دوره‌ ها و پرداخت شهریه در انتظار شماست. فراموش نکنید که اقامت خود را نهایی کنید. می توانید خوابگاه‌ های دانشجویی داخل دانشگاه را بررسی کنید یا با کمک دانشگاه یا به تنهایی خوابگاه های نزدیک دانشگاه را پیدا و انتخاب کنید.

زمان بندی کلی ددلاین دانشگاه های ترکیه

زمان بندی کلی ددلاین دانشگاه های ترکیه

زمان بندی کلی ددلاین دانشگاه های ترکیه برای مقطع های تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

کارشناسی

  • ترم پاییز: مهلت ثبت ‌نام برای پذیرش در مقطع کارشناسی معمولا از ماه دسامبر تا ژانویه است.
  • ترم بهار: مهلت ثبت ‌نام برای پذیرش در مقطع کارشناسی معمولا از ژوئن تا ژوئیه است.

تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)

  • ترم پاییز: مهلت ثبت ‌نام برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی معمولا از مارچ تا مه است.
  • ترم بهار: مهلت ثبت ‌نام برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی معمولا از سپتامبر تا نوامبر است.

نکته مهم: برای اطلاع از تاریخ‌ های دقیق و مهلت ‌های نهایی ثبت ‌نام، حتما وب ‌سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید. این تاریخ‌ ها ممکن است بر اساس سیاست ‌های دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر، کمی تغییر داشته باشند.

جمع بندی

یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی ترکیه است. کشور ترکیه به علت هزینه های پایین زندگی، دانشگاه های معتبر در سطح جهانی، برنامه های بورسیه ای مختلف و همچنین فرهنگ جذاب یکی از بهترین مکان ها برای تحصیل دانشجویان بین المللی محسوب می شود. در صورتی که قصد دارید در دانشگاه های این کشور تحصیل کنید، باید ابتدا با ددلاین دانشگاه های این کشور آشنا باشید. در این مقاله درمورد ددلاین دانشگاه های ترکیه توضیح دادیم.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط