021-91305905

همه چیز درباره آزمون یوس مرکزی (TR-YOS)

آزمون-یوس-مرکزی

فهرست مطالب

زمان آزمون

تاریخ ۲۹ اوجاک ۲۰۲۳ (9 بهمن) راس ساعت ۱۱:۱۵ به وقت رسمی ترکیه
زمان حضور در حوزه امتحانیداوطلبین موظف هستند تا ساعت ۱۱:۰۰ روز آزمون وارد حوزه امتحانی شوند.
اعتبار آزمون یوس مرکزیاعتبار آزمون ۲ سال و از زمان برگزاری آزمون
زبان آزمونعربی، روسی، فرانسه، انگلیسی،‌ آلمانی و ترکی استانبولی
دفترچه آزمونبه دو زبان به چاپ خواهد رسید، ترکی و یک زبان دیگر به انتخاب داوطلب
ثبت نام حضوریمراجعه به مراکز ثبت نام در طول ساعات رسمی و روزهای کاری رسمی
نشانی مراکز ثبت نامنشانی مراکز ثبت نام از طریق سایت   https:\\tryos.osym.gov.tr قابل مشاهده خواهد بود.
مراحل ثبت نام در یونی لندنشانی ایمیل داوطلب/تکمیل فرم و بارگزاری در پنل کاربری/اسکن کیملیک/شماره پاسپورت
اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل در فرم ثبت نامکارت شناسایی ترکیه‌ای/ رمز کاربری/ رمز کاربری TRYOS
هزینه آزمون۸۰۰ لیر
مهلت واریز هزینه آزمونهزینه آزمون در ساعت ۲۳:۵۹ (به وقت ترکیه) اولین روز کاری پس از آزمون  به اتمام خواهد رسید
محتوای آزمونریاضیات ضریب 55. /هوش ضریب 45.

بازه نمرات آزمون از حداقل ۱۰۰ تا حداکثر ۵۰۰ خواهد بود

کارمز یونی لند برای ثبت نام

۲۰۰ لیر

آزمون TRYOS یا یوس مرکزی (یوس متمرکز)

آزمون یوس مرکزی یکی از برنامه­‌های وزارت آموزش ترکیه سازمان (OSYM) برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی ­است. این آزمون برای دانشجویانی است که می‌خواهند در مراکز آموزش عالی موجود در ترکیه وارد شوند و نتایج موردپذیرش این سازمان را به هنگام ثبت‌نام استفاده کنند. نتایج آزمون یوس مرکزی (TRYOS) از طرف ریاست سازمان آموزش عالی در پذیرش دانشجویان خارجی به مراکز آموزش عالی توصیه خواهد شد. این آزمون در ژانویه 2023 برگزار و نتایج آن اعلام شد.

برخی از دانشگاه­‌های ترکیه تنها نتیجه­ یوس مرکزی را مبنای پذیرش خود قرار می­‌دهند و به صورت اختصاصی آزمون برگزار نمی­‌کنند.

دانشگاه‌­هایی در ترکیه هستند که علاوه‌­بر پذیرش با نتیجه یوس مرکزی، آزمون یوس مستقل برگزار می­‌کنند. آزمون یوس مستقل دانشگاه‌­های ترکیه از بهار تا تابستان برگزار و بعضا در یک تا چند نوبت قبل از شروع سال تحصیلی، برگزار می‌شوند.

محتوای آزمون یوس مرکزی

به‌­طور کلی آزمون یوس متمرکز دارای 80 سوال 5 گزینه‌­ای است که در مدت 100 دقیقه باید به آن­ها پاسخ دهید. 45 سوال مربوط به ریاضی و 35 سوال مربوط به بحث هوش است. ریاضیات ضریب 55. ، هوش ضریب 45. آزمون یوس مرکزی از 100 تا 500 نمره بارم­ بندی شده­است و نمره منفی دارد. در کل تعداد سوالات ریاضی بیش تر خواهد بود. این آزمون نیازمند دانش زبانی خوبی است.

زمان آزمون یوس مرکزی

آزمون در تاریخ ۲۹ اوجاک ۲۰۲۳ راس ساعت ۱۱:۱۵ به وقت رسمی ترکیه در تمامی مراکز آزمون شروع شد. مدت آزمون 100 دقیقه بود و از ورود داوطلبین بعد از ساعت ۱۱:۰۰ ممانعت به‌عمل آمد.

اعتبار آزمون یوس مرکزی

طبق آخرین بخشنامه آزمون TRYOS که در تاریخ 22/11/2022 به تصویب شورای عالی ترکیه رسید و در سایت رسمی YOK قابل بررسی است، اعتبار آزمون TRYOS از زمان برگزاری است، 2 سال است.

زبان-آزمون-مرکزی

زبان آزمون یوس مرکزی

آزمون به زبان‌های عربی، روسی، فرانسه، انگلیسی،‌ آلمانی و ترکی استانبولی برگزار شد. داوطلبان در حین ثبت‌­نام قادر به انتخاب زبان دفترچه‌­ سوالات خود هستند.

احراز هویت افراد

یکی از مراحل ثبت‌نام در آزمون یوس مرکزی، احزار هویت است. به این منظور داوطلبان لازم است افراد حتما باید به باشفرومرکزی مراجعه و با ارائه باشفروفرم و پاسپورت آمادگی خود را برای احراز هویت اعلام کنند. پس از ثبت‌نام اولیه در سایت و دریافت کد ثبت‌نام به مراکز احراز هویت تعیین شده در شهرهای مختلف ترکیه مراجعه کنند. در هنگام احراز هویت افراد لازم است فرم ثبت‌نام و پاسپورت خود را ارائه دهند. عکس پرسنلی در مراکز معرفی شده از داوطلبان گرفته خواهد شد و بر روی کارت ورود به جلسه درج خواهد شد.

مجموعه اقداماتی که یونی لند برای سفر به ترکیه انجام می دهد

  • بلیط رفت و برگشت
  • ترانسفرهای فرودگاهی و درون شهری
  • رزرواسیون هتل
  • همراهی در پرسه احراز هویت هر فرد
  • همراهی در فرآیند آزمون

چه افرادی می‌توانند در آزمون یوس مرکزی شرکت کنند؟

همانند شرایطی که برای ثبت‌نام در آزمون یوس دانشگاه‌های مختلف ترکیه وجود دارد، افرادی که از مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده اند یا در دانش آموز پایه دوازدهم هستند می‌توانند در آزمون یوس مرکزی شرکت کنند. توجه داشته باشید که این آزمون ویژه اتباع غیر ترک است بنابراین علاوه بر شرط ذکر شده، متقاضی نباید تابعیت ترک داشته باشد.

حائز شرایط ثبت نام بودن یا نبود داوطلب به استناد اظهارات او مشخص می­‌شود؛ افرادی که اظهاراتشان درست نبوده‌باشد و در آزمون نمره­ی قبولی کسب کرده‌­اند اجازه­ ثبت­‌نام در دانشگاه را ندارند و آزمونشان فاقد اعتبار است.

ثبت نام آزمون یوس مرکزی

داوطلبان شرکت در آزمون یوس مرکزی می­توانند از طریق سایت OSYM، به دفترچه راهنمای TRYOS 2023 دسترسی داشته­ باشند. لازم به ذکر است که این دفترچه راهنما چاپ و توزیع نخواهد شد. ثبت‌نام داوطلبان بعد از اتمام زمان مقرر از طریق پست یا حضوری انجام نخواهد شد.

ثبت-نام-آزمون-مرکزی

ثبت‌نام حضوری آزمون یوس مرکزی

برای ثبت‌نام در مراکز مربوطه داوطلبان باید شخصاً به مراکز مراجعه کنند. تمام ثبت‌نام‌ها در این مراکز در طول ساعات رسمی و روزهای کاری رسمی انجام می‌شود. نشانی مراکز ثبت‌نام در تاریخ‌های ثبت‌نام آزمون از طریق نشانی اینترنی https:\\tryos.osym.gov.tr در دسترس خواهد بود.

 افراد حائز شرایط ثبت نام در یوس مرکزی

  • افرادی که در سال آخر دبیرستان و یا فارغ ‌التحصیل متوسطه هستند.
  • افرادی که تبعه خارجی هستند.
  • افرادی که با تولد شهروند ترکیه هستند.
  • افرادی که از طریق وزارت کشورشهروندی ترکیه را کسب کرده‌ اند.
  • کسانی که شهروندی ترکیه را از دست داده‌اند و درخواست مجدد شهروندی داده‌اند و درخواست کارت آبی کرده‌اند.
  • کسانی که تبعه خارجی هستند و شهروندی ترکیه را بعدا کسب کرده و یا دو تابعیتی هستند.
  • تبعه جمهوری ترکی قبرس شمالی بوده و در آنجا ساکن هستند و مقطع دبیرستان را در آنجا به پایان رسانده‌اند.

ثبت‌نام از خارج کشور در آزمون یوس مرکزی

کسانی که مایلند از خارج کشور در این آزمون شرکت کنند، یا کسانی که در سیستم خدمات داوطلبین OSYM ثبت‌نام نکرده‌اند، افرادی که در این سیستم ثبت‌نام کرده و رمز ورود را فراموش/گم کرده‌اند، و افرادی که علی‌رغم اعلام فراموشی رمز در سامانه اینترنتی موفق به دریافت رمز ورود نشده‌اند می‌توانند طبق مراحل زیر ثبت‌نام خود را انجام دهند. ثبت‌نام پستی انجام نخواهد شد!

۱- داوطلبان باید وارد آدرس اینترنتی https:\\tryos.osym.gov.tr شوند. افرادی که رمز ورود به سیستم را ندارند گزینه «ثبت‌نام شو» و «در خارج از کشور اقامت دارم» را انتخاب کنند.

۲- افرادی که اطلاعات ارتباطی را وارد کرده و صحت آدرس ایمیل خود را تایید کرده باشند، از طرف TRYOS به نشانی ایمیل آن‌ها یک رمز ورود ارسال خواهد شد. داوطلب باید در حفظ و نگهداری این رمز در طول مراحل ثبت‌نام کوشش نماید و آن را در اختیار دیگران قرار ندهد.

۳- رمز دریافتی تنها در این آزمون اعتبار دارد و برای آزمون‌های دیگر (ولو این که همین مرکز آن را برگزار کند) اعتبار نخواهد داشت. دریافت رمز به منزله انجام ثبت‌نام نیست! داوطلبان خارج از کشور پس از دریافت رمز از TRYOS و پس از تایید هشدارهایی که در مانیتور ظاهر می‌شوند وارد مرحله ثبت‌نام می‌شوند. داوطلبانی که نشانی آن‌ها در خارج از کشور نیست، باید ثبت‌نام خود را از طریق مراکز ثبت‌نام داخل کشور انجام دهند.

۴- داوطلبان پس از دریافت نام کاربری و رمز ورود TRYOS  از طریق نشانی https:\\tryos.osym.gov.tr می‌توانند وارد شوند و از منوی مراحل ثبت‌نام گزینه TRYOS 2023 را انتخاب و ثبت‌نام را انجام دهند.

۵- افراد پس از دریافت رمز  و نام کاربری و ورود به سیستم OSYM اطلاعات خود را تکمیل کرده و جای عکس را خالی بگذارند.

۶- افرادی که اطلاعات خود را تکمیل کرده و به مرحله پرداخت هزینه رسیده‌اند باید طی ثبت‌نام و یا حداکثر ساعت ۲۳:۵۹ روز بعد از ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی https:\\tryos.osym.gov.tr گزینه پرداخت که در قسمت مراحل الکترونیکی از طریق کارت بانکی انجام دهند. افرادی که هزینه را پرداخت نکنند اطلاعات ثبت‌نامی‌شان پاک شده و کارت ورود به جلسه برایشان صادر نخواهد شد.

۷- افرادی که از خارج کشور ثبت‌نام کرده و گزینه عکس را خالی گذاشته‌اند لازم است در آخرین روز پیش از برگزاری آزمون قبل از اتمام ساعت کاری در حوزه امتحانی مد نظر عکس بگیرند. از ورود افراد بدون کارت ورود به جلسه عکس‌دار ممانعت خواهد شد.

8- افرادی که در آزمون ثبت‌نام کرده‌اند باید اطلاعات ثبت‌نامی خود را چاپ کرده و برای استفاده در مراحل بعدی آزمون به دقت نگهداری کنند .

9- ارائه‌ رمز داوطلبی OSYM حین ثبت­نام برای متقاضیان ایرانی الزامی است.

مراحل-تکمیل-فرم-ثبت‌نام-داوطلبان-آزمون-یوس-مرکزی

مراحل تکمیل فرم ثبت‌نام داوطلبان آزمون یوس مرکزی

۱- کارت شناسایی ترکیه‌ای/ رمز کاربری/ رمز کاربری TRYOS

شهروندان جمهوری ترکیه در این قسمت شماره شناسایی جمهوری ترکیه را خواهند نوشت. داوطلبان دو تابعیتی که یکی از تابعیت‌هایشان جمهوری ترکیه است و شماره شناسایی جمهوری ترکیه را دارند و همچنین افرادی که به واسطه تولد در ترکیه شهروند شده‌اند اما این امتیاز را از دست داده‌اند باتوجه به قانون شماره ۵۲۰۳ و قانون شهروندی ترکیه به شماره ۵۹۰۱ این افراد که دارای کارت آبی هستند هم در این قسمت شماره شناسایی جمهوری ترکیه را خواهند نوشت.

افرادی با تابعیت جمهوری قبرس شمالی که شماره شناسایی جمهوری ترکیه را ندارند و همچنین افراد دارای تابعیت خارجی و همچنین افراد بدون تابعیت به جای شماره شناسایی جمهوری ترکیه در این قسمت شماره هویتی که از مدیرکل اداره ثبت‌احوال مرکزی دریافت نموده‌اند که با عدد ۹ شروع می‌شود و یازده رقم است را باید بنویسند. اطلاعات فردی این افراد از سازمان ثبت‌احوال مرکزی به OSYM منتقل خواهد شد.

افرادی که شماره هویت افراد بیگانه را ندارند،‌از طریق نشانی اینترنتی OSYM فرم دریافت کد اتباع خارجی را پر کرده و تایید کنند و به این ترتیب یک کد سند به‌دست بیاورند. سپس این برگه را چاپ کرده و با یک مدرک شناسایی معتبر، در قبال پرداخت هزینه‌ای به بخش هماهنگی آزمون‌های OSYM مراجعه کرده و کد اتباع بیگانه را دریافت خواهند کرد. افرادی که پیشتر از این طریق کد اتباع بیگانه را دریافت کرده‌اند در بخش شماره شناسایی جمهوری ترکیه، کد اتباع بیگانه را استفاده کنند.افرادی که کد TRYOS دارند این کد را در قسمت مذکور وارد کنند.

نحوه دریافت گذرواژه داوطلب

در یکی از مراکز ثبت‌نام برای افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند به‌طور رایگان پسورد موقت داده می‌شود. گذرواژه بصورت غیرقابل تغییر و رمزنگاری شده در سیستم ضبط شده است و امکان ندارد که داوطلب دیگری این گذرواژه را سهوا دریافت کند و یا آن را ببیند. تمامی عواقب ناشی از استفاده از کد متوجه داوطلب است. داوطلبان ثبت‌نام کرده در OSYM از طریق این گذرواژه می‌توانند کارت ورود به جلسه، نتایج آزمون و امور دیگر را انجام دهند. گذرواژه باید توسط داوطلب نگهداری شود و به‌هیچ‌وجه در اختیار دیگران قرار  نگیرد. داوطلبانی که گذرواژه خود را گم یا فراموش کرده‌اند می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی OSYM دوباره گذرواژه را دریافت کنند. بدین منظور در آدرس اینترنتی مشخص شده باید گزینه فراموشی رمز عبور را انتخاب کرده و به سوال‌های این بخش پاسخ دهند (جواب سوال‌ها باید مطابق همان عبارت‌هایی باشد که هنگام تغییر رمز وارد شده‌اند). افرادی که از این طریق نتوانسته‌اند به گذرواژه دسترسی داشته باشند می‌بایست برای دریافت مجدد آن به مراکز هماهنگی OSYM  و یا مراکز مشخص‌شده ثبت‌نام از سوی OSYM با به همراه داشتن برگه شناسایی شخصا مراجعه کرده و در قبال پرداخت هزینه‌ای گذرواژه خود را دوباره دریافت کنند. به کسی غیر از داوطلب گذرواژه داده نخواهد شد.

مراحل پر کردن فرم ثبت نام یوس مرکزی

1- به ترتیب مواردی از قبیل؛ نام، نام خانوادگی، نام پدر، نام مادر، تاریخ تولد، جنسیت، محل تولد، شهرستان و استان تنظیم کننده شناسنامه، تابعیت را در فرم تکمیل کنید.

2- برای افرادی که دو تابعیتی بوده و یکی از تابعیت‌هایشان متعلق به ترکیه است گزینه جمهوری ترکیه را علامت بزنند.

3- افرادی که کارت آبی دارند گزینه کارت آبی را تیک بزنند.

4- افرادی با تابعیت جمهوری قبرس شمالی گزینه مربوط به این جمهوری را تیک بزنند.

5- افراد دو تابعیتی که یکی از تابعیت‌هایشان جمهوری قبرس شمالی و تابعیت دیگر جمهوری ترکیه است، گزینه جمهوری ترکیه و افراد دوتابعیتی که یکی از تابعیت‌هایشان قبرس شمالی و دیگری کشوری غیر از ترکیه است گزینه قبرس شمالی را تیک بزنند. افراد که گزینه قبرس شمالی را انتخاب کرده‌اند باید کد شناسایی قبرس شمالی را وارد کنند.

6- افرادی با تابعیت بیگانه، افراد بدون تابعیت و پناهندگان گزینه اتباع خارجه را تیک بزنند.

7- افراد خارجی با اصالت ترک که در ترکیه به صورت آزاد مشغول کار هستند با توجه به قانون شماره ۲۵۲۷ دررابطه با انجام کار در شرکت‌ها و نهادهای خصوصی گزینه قانون ۲۵۲۷ را انتخاب کنند.

8- داوطلبین با تابعیت بیش از یک کشور هنگام مراجعه به مراکز ثبت‌نام در فرم ثبت‌نامی می‌توانند بیشتر از یک گزینه را انتخاب کنند اما برای منطبق شدن اطلاعات تابعیتشان با سیستم باید مدارکشان را به همراه تقاضانامه به مراکزمان ارسال کنند. اطلاعات اتباع و شهروندان جمهوری ترکیه، افراد دارای کارت آبی، داوطلبین با تابعیت خارجی و جمهوری قبرس شمالی که کدشناسایی آنها با عدد ۹ شروع می‌شود برای این افراد به صورت خودکار تیک گزینه فعال خواهد شد و نمی‌تواند توسط مامور مرکز تغییر کند. افراد برای تغییر اطلاعات تابعیت‌شان باید درخواست خود را به‌طور مستقیم به OSYM ارسال کنند.

تغییر-در-اطلاعات-فردی،-راه‌های-ارتباطی-و-مشخصات-دیگر

تغییر در اطلاعات فردی، راه‌های ارتباطی و مشخصات دیگر

افرادی که بعد از اتمام ثبت‌نام قصد اعمال تغییرات در اطلاعات فردی (به غیر از تغییرات در تابعیت)، اطلاعات مربوط به آزمون و یا اطلاعات مربوط به راه‌های ارتباطی را دارند نمی‌توانند  از طریق تقاضانامه بیان کنند. این افراد برای هرگونه تغییرات باید به آدرس اینترنتی https:\\tryos.osym.gov.tr   مراجعه کرده و از طریق سیستم و شخصاً تغییرات را انجام دهند. داوطلبان می‌توانند از طریق مراجعه به همان آدرس اینترنتی و تا مهلت اعلام‌شده از طریق  osym اطلاعات خود را ویرایش کنند.

نحوه اعمال ویرایش اطلاعات فردی

افرادی که اطلاعات فردی را ویرایش کرده‌اند این افراد قبل از انجام هرگونه تغییراتی باید در سیستم ثبت احوال در امور شهروندی و جمعیت تغییرات را انجام داده و سپس وارد سایت اینترنتی شده و تغییرات را در آن اعمال کنند. اگر این تغییرات در صفحه ویرایش آزمون انجام شود وارد مراحل اجرایی آزمون هم خواهد شد. هرگونه تغییرات در پروفایل وارد مراحل اجرایی آزمون نمی‌شود. برای داوطلبانی که اطلاعات آنها در سیستم ثبت شده و قبلا نتایج آزمون را دریافت کرده‌اند، این تغییرات اعمال نخواهد شد.

افرادی با شرایط زیر نمی توانند در آزمون یوس مرکزی شرکت کنند

  • افرادی که ثبت نام نکرده‌اند،‌ ثبت‌نامشان بی‌اعتبار است.
  • افرادی که ثبت نامشان را باطل یا پاک کرده‌اند.
  • افرادی که به هر علتی در آزمون شرکت نداشته‌اند.
  • افرادی که اجازه ورود به آزمون را نداشته و یا از آن اخراج شده‌اند.
  • افرادی که در آزمون موفق نشده و یا آزمونشان بی‌اعتبار شده است.
  • افرادی که برای یک خدمت رایگان، هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند و یا برای خدمتی بیش از یک بار پرداختی انجام داده‌اند.

پرداخت هزینه آزمون یوس مرکزی

داوطلبان بعد از تکمیل اطلاعات فرم ثبت‌نام هزینه‌های آزمون را در زمان مقرر پرداخت کرده و ثبت‌نام را تکمیل می‌کنند. داوطلبان هزینه آزمون را در صفحه اینترنتی OSYM در قسمت پرداخت، از منوی خدمات الکترونیک و به وسیله کارت بانکی و در مدت ثبت‌نام یا اولین روز کاری بعد از ثبت‌نام واریز خواهند کرد. خدمات پرداخت هزینه آزمون در ساعت ۲۳:۵۹ (به وقت ترکیه) اولین روز کاری پس از آزمون  به اتمام خواهد رسید. برای هزینه ثبت‌نام و آزمون چک شخصی، پول نقد داخل پاکت، چک پستی و چیزهایی از این دست به‌طور قطع پذیرفته نخواهد شد. هزینه­‌ی ثبت­‌نام در آزمون یوس مرکزی 800 لیر برای متقاضیان ایرانی بوده‌ ­است.

آیا مبلغ آزمون در صورت مشکل برگردادنده می شود؟

به هیچ‌عنوان وجهی مسترد نخواهد شد. مسئولیت درست یا نادرست پرداخت کردن هزینه بر عهده داوطلب است.

تمدید مهلت ثبت نام آزمون یوس مرکزی

برای ثبت‌نام در روزهای تمدید مهلت ثبت نام هزینه‌ها به میزان پنجاه درصد افزایش خواهد یافت. داوطلبان هزینه آزمون را در صفحه اینترنتی OSYM در قسمت پرداخت، از منوی خدمات الکترونیک و به وسیله کارت بانکی و در مدت ثبت‌نام یا اولین روز کاری بعد از ثبت‌نام واریز خواهند کرد. خدمات پرداخت هزینه آزمون در ساعت ۲۳:۵۹ (به وقت ترکیه) به اتمام خواهد رسید. اطلاعات افرادی که در مهلت تمدید شده ثبت‌نام کرده و هزینه را پرداخت نکرده باشند، حذف خواهد شد. افرادی که در مهلت تمدید فرصت ثبت‌نام کرده و مراحل ثبت نام را تکمیل کرده‌اند، باید به سایت  https:\\tryos.osym.gov.tr مراجعه و تا قبل پایان مهلت پرداخت، گزینه تایید را انتخاب کرده و از اطلاعات ثبت‌نامی خود پرینت گرفته و تا پایان ثبت‌نام نزد خود نگه‌دارند.

برای واریز وجه آزمون به نکته زیر دقت کنید

داوطلبانی که اطلاعاتشان در سیستم ثبت شده، باید هزینه ثبت‌نام را در موعد مقرر پرداخت نموده و ثبت‌نام را قطعی کنند. اطلاعات داوطلبانی که فرم ثبت‌نام را کامل کرده اما در موعد مقرر هزینه را پرداخت نکرده باشند حذف شده و اجازه ورود به حوزه امتحانی را نخواهند داشت. برای این افراد کارت ورود به جلسه صادر نخواهد شد.

داوطلب در هر گونه مکاتبه‌ای که پس از ثبت‌نام با مرکز آزمون انجام می‌دهد، الزاما شماره شناسایی ترکیه/کد اتباع خارجه/ کد TRYOS را باید مشخص کند. هرگونه درخواستی که فاقد این مشخصات باشد بررسی نخواهد شد.

پرداخت-هزینه-آزمون-یوس-مرکزی

آیا مبلغ آزمون در صورت مشکل برگردادنده می شود؟

افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند، به هر دلیلی ثبت‌نام آن‌ها نامعتبر است ابطال شده حذف شده خواسته یا ناخواسته در آزمون حاضر نشده‌اند اجازه ورود به آنها داده نشده از آزمون اخراج شده‌اند در آزمون موفق نبوده‌اند و یا آزمونشان فاقد اعتبار بوده برای کار رایگان دستمزد پرداخت کرده‌اند و یا برای کاری بیش از یک بار دستمزد پرداخت کرده‌اند نمی‌توانند تقاضای استرداد وجه کنند. به هیچ‌عنوان وجهی مسترد نخواهد شد. مسئولیت درست یا نادرست پرداخت کردن هزینه بر عهده داوطلب است.

مدارک موردنیاز هر داوطلب برای ورود به حوزه امتحانی

  • کارت ورود به جلسه TR YOS 2023 (پس از اتمام مراحل ثبت­نام از یوس OSYM) صادر می­شود؛
  • شناسنامه­ی عکس­دار جدید؛
  • اصل کارت ملی؛
  • پاسپورت معتبر؛

توجه داشته باشید که پاسپورت شما باید حداقل تا روز برگزاری آزمون اعتبار داشته باشد.

اگر هر داوطلبی بدون داشتن هریک از مدارک بالا با هماهنگی از طرف یکی و توسط ماموران سالن و ساختمان و یا تصمیم نمایندگان OSYM یا هر طریق دیگری وارد آزمون شود، آزمون او فاقد اعتبار است. برگه شناسایی داوطلب حتما باید دارای عکس به‌روز باشد. آزمون داوطلبین دارای کارت شناسایی فاقد عکس اعتبار ندارد.

توجه داشته باشد مدارک زیر امتیاز محسوب نمی‌شود.

  • گواهی‌نامه رانندگی
  • کارت شناسایی حرفه‌ای
  • کارت دانش‌آموزی/ دانشجویی

مدارکی از این دست به عنوان کارت شناسایی اعتبار نداشته و مورد قبول نیست.

حوزه امتحانی آزمون یوس مرکزی

روی کارت ورود به جلسه مشخصات سالن،‌ساختمان و مرکز حوزه امتحانی داوطلب همراه با عکس وی موجود است. هیچ‌یک از داوطلبان نمی‌توانند در حوزه‌ امتحانی غیر از حوزه درج شده بر کارت ورود به جلسه وارد شوند. اگر داوطلب در حوزه‌ای غیر از حوزه مندرج بر کارت ورود به جلسه وارد شود، آزمون او باطل می‌شود. کارت ورود به جلسه آزمون داوطلبان به آدرس پستی آنان ارسال نخواهد شد. برای راحتی در پیدا کردن آدرس و ساختمان حوزه امتحانی باید یک روز قبل از آزمون به آنجا مراجعه کرده و مسیر را شناسایی نمایند.

تغییر حوزه آزمون یوس مرکزی

در حوزه انتخابی آزمون داوطلبان تغییری صورت نخواهد گرفت. به همین دلیل داوطلبان هنگام انتخاب حوزه باید مناسب‌ترین مکان را انتخاب کنند. هرگونه تقاضا و به هر نحوی از ارایه آن برای تغییر حوزه انتخابی رد خواهد شد.

OSYMبه هنگام ضرورت با توجه به تعداد داوطلبان می‌تواند حوزه‌ای را به حوزه‌های انتخابی در لیست افزوده یا حوزه‌ای را حذف کند. داوطلبانی که در یکی از این حوزه‌های ابطال‌شده یا اتمام ظرفیت ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند به حوزه‌های معرفی‌شده دیگر منتقل شوند. در هر صورت توجه داشته باشید OSYM این اختیار را دارد که داوطلب را به مرکز آزمون دیگری منتقل نماید. پس از اعلام حوزه آزمون، این حوزه به هیچ‌عنوان تغییر نخواهد کرد.

در صورتی که کارت ورود به جلسه را گم کردید

داوطلبانی که کارت ورود به جلسه را گم کرده باشند،‌می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی دوباره آن را پرینت کنند. داوطلبان در روز آزمون موظفند پرینت رنگی سیاه و سفید کارت ورود به جلسه را همراه خود داشته باشند. روی کارت ورود به جلسه باید عکس شرکت‌کننده وجود داشته باشد. داوطلبان موظفند پس از پرینت، عکس خود را چک کنند و از وضوح تصویر خود بر کارت مطمئن شوند.  روی کارت آزمون به غیر از اطلاعاتی که از طرف OSYM درج شده هیچ اشاره،‌ عکس و یا نوشته‌ای در رو و پشت کارت نباید دیده شود. در صورت وجود هرگونه نشانه، نوشته و یا شکلی روی کارت امتحان داوطلب فاقد اعتبار خواهد بود.

داوطلبانی که اطلاعات خود را روی سیستم ثبت کرده اما هزینه آزمون را پرداخت نکرده‌اند توجه داشته باشند که کارت ورود به جلسه برایشان صادر نخواهد شد.

وسایل-اضافی-را-کنار-بگذارید

از آنجایی که در حوزه‌های امتحانی صندوق امانات وجود ندارد، داوطلبان به غیر از موارد ذکر شده نمی‌توانند هیچ شیئی را وارد آزمون کنند. در روز آزمون در سالن‌های امتحان یک عدد ساعت دیواری و موارد مورد استفاده داوطلبان (مداد، پاک‌کن و مداد تراشَ) و دستمال از طرف OSYM به داوطلب داده خواهد شد. داوطلب می‌تواند یک بطری آب شفاف به همراه داشته باشند.

اشیا و لوازم ممنوعه هنگام ورود به آزمون

از آنجا که صندوق امانات در آزمون وجود ندارد. ورود موارد زیر به طور قطع ممنوع است.

  • کیف، کیف پول، تلفن همراه، هر نوع ساعت، وسایل بلوتوث‌دار یا وسیله ارتباطی بی‌سیم، هندزفری، گردنبند، گوشواره، انگشتری (به غیر از حلقه ازدواج)، دستبند، گل سر و یا هر آویختنی دیگر، جا کلیدی، هر نوع سوئیج و و هرگونه کلید، اشیا فلزی یا پلاستیکی (به غیر از گیره‌های نگهدارنده روسری، کلید ساده فاقد جاکلیدی، کارت وسایل نقلیه شهری، کمربند با سگک ساده و تل و سنجاق ساده مو)، هر نوع وسیله الکترونیکی و وسیله گفت‌وگو، دوربین عکاسی و وسایلی از این دست، هرنوع وسیله پلاستیکی و حتی عینک آفتابی (به غیر از عینک دارای نمره و شفاف)، هرگونه کارت بانکی و اعتباری
  • کامپیوتر جیبی، ساعت، هرگونه وسیله الکترونیکی به منظور استفاده از دیکشنری، ماشین حساب و هرگونه وسیله با ویژگی‌های کامپیوتری.
  • هرگونه ابزار برنده و سوراخ‌کننده، سلاح گرم و تجهیزاتی شبیه به این.
  • قلم، پاک‌کن، مدادتراش، پاک‌نویس، دفتر، مداد، یادداشت، لغت‌نامه، مجله، روزنامه، و هر نوع چیز چاپ‌شده، پرگار، گونیا، خط‌کش و وسایلی از این دست.
  • هرگونه نوشیدنی به غیر از آب در بطری شفافی که برچسب‌های آن کنده شده باشد. هر نوع خوردنی و وسیله تغذیه
  • داروهای داخل بطری و جعبه

داوطلبان هنگام ورود به حوزه امتحانی توسط مامورین به صورت دستی یا با ردیاب الکترونیکی بازرسی خواهند شد. اگر هرکدام از موارد بالا را به همراه داشته باشند نمی‌توانند وارد حوزه آزمون شوند. اگر قبل از شروع آزمون، طی آزمون و یا بعد از آزمون در حوزه امتحانی مشخص شود که افراد یکی از موارد بالا را به همراه داشته اند آزمون آنها فاقد اعتبار خواهد شد.

در روز آزمون اگر OSYM لازم دید می‌تواند در حوزه امتحانی از قطع‌کننده سیگنال استفاده کند. OSYM  در روز آزمون در ساحتمان و سالن‌های امتحانی دوربین نصب خواهد کرد و شما را نظاره می‌کند. شواهدی که ماموران آزمون به برگه شما الصاق کرده‌اند به علاوه تصاویر این دوربین‌ها می‌تواند علیه شما استفاده شود.

حوزه آزمون مرکزی در کشورهای مختلف

طبق اعلام سایت رسمی سازمان یوک، یوس مرکزی 2023 در 17 استان ترکیه و 23 کشور غیر از ترکیه برگزار می‌شود.

محل­‌های برگزاری آزمون یوس مرکزی داخل ترکیه: آدانا، آنکارا، بورسا، ادیرنه، قاضی آنتپ، هاتای، مرسین، استانبول، ازمیر، قیصریه، قونیه، قهرمان­‌ماراش، ماردین، ترابزون، شانلی اورفا، وان، کیلیس.

محل‌­های برگزاری آزمون یوس مرکزی خارج از ترکیه: قبرس‌­شمالی، سودان، اتیوپی، تونس، عربستان سعودی، الجزایر، قزاقستان، آلمان، آذربایجان، اندونزی، لبنان، پاکستان، ازبکستان، ایران، ترکمنستان، افغانستان، لیبی، نیجریه، چاد، سنگال و اردن.

پروسه برگزاری آزمون یوس مرکزی

داوطلبان پس از کنترل هویت وارد سالن آزمون خواهند شد. برای این که کنترل هویت و بازرسی امنیتی برای ورود به سالن به موقع انجام شود،‌ داوطلبان حداقل یک ساعت قبل از آزمون در حوزه امتحانی حضور داشته باشند. صورت داوطلب هنگام ورود به آزمون برای تطبیق با مدارک هویتی باید باز باشد.

توجه! تا ساعت ۱۱:۰۰ روز آزمون داوطلبان می‌توانند وارد حوزه امتحانی شوند. داوطلبان بعد از ساعت ۱۱:۰۰ وارد ساختمان و سالن آزمون شوند.

داوطلبان پس از کنترل‌های مدارک مربوط به آزمون (کارت ورود به جلسه و شناسنامه و کارت شناسایی جمهوری ترکیه و یا برگه‌های هویتی موقت یا کارت آبی و یا کارت شناسایی جمهوری قبرس شمالی و یا کارت شناسایی کشور مبدا و یا پاسپورت دارای اعتبار) وارد جلسه شده و پس از یافتن صندلی خود در جای خود می‌نشینند. داوطلبان در طول آزمون مدرک شناسایی و کارت ورود به جلسه را روی صندلی خود قرار خواهند داد. مراقبین سالن در اولین مرحله کنترل هویتی را انجام داده و سپس کارت ورود به جلسه را جمع‌آوری خواهند کرد.

بعد از اتمام کنترل‌های هویتی رییس سالن قوانین برگزاری آزمون را برای داوطلبان می‌خواند. ابتدا پاسخ‌نامه‌ای حاوی عکس داوطلب، شماره TRYOS / اتباع بیگانه/ شماره شناسایی ترکیه، نام و نام خانوادگی به همراه دو عدد مداد، پاک‌کن،‌مدادتراش و دستمال در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. داوطلب باید اطلاعات و عکس خود را با پاسخ‌نامه تطبیق دهد. آزمون داوطلبی که پاسخنامه کس دیگری را پر کرده باشد  ابطال می‌شود.

بعد از این که قسمت‌های رنگی پاسخ‌نامه توسط داوطلب پر شد، دفترچه سوالها توزیع خواهد شد.  داوطلب پس از کنترل وضعیت چاپ کل صفحات دفترچه سوال بلافاصله باید شماره ملی ،‌نام  و نام خانوادگی، شماره سالن و شماره ردیف را در قسمت مشخص‌شده روی جلد دفترچه سوال بنویسد. شماره دفترچه سوالات را در قسمت شماره دفترچه سوالات روی پاسخنامه هم نوشته و کدبندی کند. صحت اطلاعات و شماره کد هم در دفترچه سوالات و هم در پاسخنامه توسط داوطلب تایید خواهد شد. مسئولیت درج شماره شماره صحیح دفترچه سوالات بر روی پاسخنامه برعهده مامور سالن نیست و تماما بر عهده داوطلب است. سپس مراقب سالن با توجه به QR CODE ثبت شده بر دفترچه و مشخصات درج شده بر روی آن، لیست حضور و غیاب را تکمیل خواهد کرد.

داوطلبانی که وارد حوزه آزمون شده‌اند موظفند اطلاعات مندرج بر دفترچه سوالات و پاسخ نامه را با کارت ورود به جلسه تطبیق داده و در صورت عدم تطبیق، مسئول مربوطه را مطلع سازند. اگر داوطلبین کنترل لازم را انجام ندهند و بلافاصله شروع به پاسخ‌دهی کنند، کلیه عواقب ناشی از این بی‌توجهی بر عهده ایشان است.

بعد از پخش برگه‌های مربوط به آزمون، داوطلب نمی‌تواند پیش از گذشت ۷۵ دقیقه از شروع آزمون  و نیز در ۱۵ دقیقه آخر آزمون نمی‌توانند آزمون را ترک کنند. داوطلبین نمی‌توانند برای مدتی بسیار کوتاه هم (حتی رفتن به توالت) سالن را ترک کنند. به هیچ‌وجه اجازه خروج موقت به هیچ داوطلبی داده نخواهد شد. اگر داوطلبی به هر علتی سالن آزمون را ترک کند، دیگر اجازه بازگشت به آزمون را نخواهد داشت.

در صورتی که پیش از اتمام ۷۵ دقیقه اول آزمون باشد، اجازه خروج از ساختمان آزمون را نخواهد داشت. اگر داوطلبی قبل از اتمام زمان ذکر شده سالن و ساختمان آزمون را ترک کند امتحانش از اعتبار ساقط می‌شود. در غیر از زمان‌های ذکر شده و در صورتی که داوطلب آزمون خود را به اتمام رسانده باشد باید دفترچه سوالات و پاسخنامه را به‌طور کامل به مراقب سالن تحویل داده و می‌تواند ساختمان آزمون را ترک نماید.

انجام هرکدام از موارد زیر توسط دانشجویان ممنوع است و باعث ابطال آزمون وی خواهد بود.

  • صحبت کردن،‌تقلب کردن یا رساندن
  • سوال از مراقبین حاضر در سالن
  • استفاده از پاکنویس و انتقال سوال و جواب به یک برگه دیگر
  • نوشتن سوال و جواب در پشت پاسخنامه
  • گرفتن و یا دادن اشایی از قبیل قلم و پاک‌کن به یکدیگر
  • خواندن سوالات قبل از شروع آزمون
  • ادامه دادن به انتقال جواب به پاسخنامه و یا خواندن سوال‌ها پس از اتمام آزمون
  • رفتارهای مخاطره‌آمیز و مخالف با قوانین آزمون

اطلاع‌رسانی نتایج آزمون یوس مرکزی

داوطلبان نتایج آزمون را می‌توانند از طریق سایت اینترنتی OSYM به نشانی اینترنتی https:// sonuc.osym.gov.tr مراجعه کنند و با وارد کردن رمز عبور و شماره TRYOS/ شماره اتباع بیگانه/ شماره شناسایی جمهوری ترکیه کارنامه خود را دانلود کنند. نتیجه آزمون به نشانی پستی ارسال نخواهد شد.

اطلاع‌رسانی بین داوطلبان و OSYM به زبان ترکی با حروف لاتین و / یا انگلیسی خواهد بود. در صورت تاخیر یا مفقود شدن اطلاعیه‌ها در اداره پست مسئولیتی متوجه این مرکز نخواهد بود.انتخاب رشته، ثبت نام،‌اقامت، بورسیه، معیشت و مجوز اقامت دانشجویان و مواردی از این قبیل بر عهده OSYM نخواهد بود.

نتایج آزمون یوس مرکزی

برای معتبر شمرده شدن نتایج آزمون می‌بایست داوطلبان واجد تمام شرایط مندرج در دفترچه آزمون بوده باشند. آزمون داوطلبانی که واجد این شرایط نباشند ابطال خواهد شد. حتی اگر این عدم تطابق با شرایط  پس از برگزاری آزمون احراز شود داوطلب از تمام حقوق ناشی از آزمون محروم خواهد شد. ورود به آزمون و موفق شدن در آن هیچ حقی اضافه‌ای خارج از حقوق مندرج در دستورالعمل / آیین‌نامه‌ها و … به داوطلب نخواهد داد.

پیشنهاد یونی لند برای شرکت در آزمون یوس مرکزی

افراد متقاضی آزمون دانشگاه‌های ترکیه بهتر است برای سنجش خود در آزمون مرکزی شرکت کنند و کارنامه این آزمون را با هر تراز و درصدی که به آوردند، معیاری قرار دهند برای تلاش در آزمون دانشگاه‌ها و به طور کل کارنامه‌ای که ممکن است برخی از دانشگاه‌های ترکیه به آن اعتبار خوبی بدهند و برای انتخاب رشته مفید واقع شود.

نحوه اعلام آمادگی برای همراه شدن با تور یونی لند

علاقمندان به تحصیل در ترکیه و متقاضیان شرکت در آزمون مرکزی، می‌توانند با مراجعه با تلگرام با آیدی پشتیبانی یونی‌لند به نشانی uniland_support@ ارتباط بگیرند. یونی‎‌لند علاوه بر همراهی متقاضیان بچه‌ها در ترکیه ثبت نام آزمون مرکزی را با هزینه بسیارکم انجام خواهد داد.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.