021-91305905

دانشگاه باشکنت (Basken University)، یک دانشگاه خصوصی است که در سال 1993 با همکاری “بنیاد پیوند اعضا و سوختگی اعضای ترکیه” و “بنیاد آموزش هابالر” در پاسخ به نیاز کشور ترکیه تأسیس شد. امروزه، این دانشگاه دارای 11 دانشکده، 7 موسسه، 7 آموزشگاه حرفه ای، یک آموزشگاه زبان های خارجی، 27 مرکز تحقیقاتی، 1720 عضو هیئت علمی‌و در حدود 16،000 دانشجو می باشد. این دانشگاه خدمات خود را بر روی آموزش و تحقیقات متناسب با استانداردها و الزامات بین المللی رقابت قرار داده است. اگر شما هم قصد تحصیل در ترکیه را دارید، امیدواریم این مقاله در این راستا برای شما مفید واقع شود.

شما متقاضیان عزیز می‌توانید مقاله ای که در این خصوص که توسط تیم تولید محتوا یونی لند تهیه شده است را مطالعه نمایید.

آشنایی با دانشگاه باشکنت آنکارا

امروزه، تحصیل در رشته های پرطرفداری مانند پزشکی، مهندسی و هنری در کشور ترکیه به رویای بسیاری از دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. دانشگاه باشکنت یکی از دانشگاه های تحقیقاتی بسیار مهم در کشور ترکیه محسوب می‌شود. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه بوده که در شهر آنکارا واقع شده است. دانشگاه باشکنت با داشتن دانشکده‌های متعدد و ارائه طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی، هر ساله مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار می‌گیرد.

آشنایی با شهر آنکارا

آنکارا پایتخت کشور ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور می باشد. این شهر در مقایسه با استانبول آرام‌تر و سرسبزتر است. در شهر آنکارا تعداد زیادی مراکز و فروشگاه‌های مدرن وجود دارد که می توان برندهای شناخته شده را در آن ها یافت. این شهر دارای آب و هوای خشک و قاره‌ای با زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های گرم و خشک است. دانشگاه های مهمی در آنکارا قرار دارند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دانشگاه باشکنت است. از مکان های دیدنی این شهر می توان به موزه تمدن‌های آناتولی، بازار سامان، مسجد و آرامگاه حاجی بایرام و غیره اشاره کرد.

دانشکده های دانشگاه باشکنت

دانشکده های دانشگاه باشکنت

این دانشگاه دارای چندین دانشکده متعدد است که امکان تحصیل در طیف وسیعی از رشته های تحصیلی پرطرفدار و فوق العاده را در اختیار دانشجویان بومی ‌و بین المللی خود قرار می‌دهد. برخی از مهم ترین دانشکده های دانشگاه باشکنت انکارا به شرح زیر می‌باشند:

دانشکده هنر، طراحی و معماری

دانشکده هنر، طراحی و معماری دانشکده هنرهای زیبا، و معماری در سال 2003 تأسیس شد. دانشکده هنر، طراحی و معماری یک موسسه آموزشی بوده که برای ارائه دیدگاه جدید به جنبش های فرهنگی و هنری تأسیس شده است. شعار این دانشکده مبتنی بر سخنان مشهور رهبر بزرگ آتاتورک است: “فرهنگ جزو بخش اساسی جمهوری ترکیه است”. هنرهای زیبا‌‌‌این دانشکده شامل چهار بخش مختلف می‌باشد.

دانشکده علوم بازرگانی

مأموریت اصلی این دانشکده تربیت افرادی محقق، پژوهشگر، مولد، نوآور، دارای چهارچوب ذهنی تحلیلی و منسجم، ارتقاء سطح ساختار اقتصادی و اجتماعی ترکیه با تحقیق و توسعه و انتشار علم می‌باشد. هدف اصلی دانشکده علوم بازرگانی دانشگاه باشکنت تحقق و ایجاد راه حل مناسب برای مشکلاتی است که در جامعه امروزی وجود دارد.

دانشکده ارتباطات

دانشکده ارتباطات این دانشگاه خصوصی در سال تحصیلی 1998 – 1997 تأسیس شد. این دانشکده ابتدا تحصیلات خود را با بخش روابط عمومی ‌و تبلیغات آغاز کرد، سپس به دنبال آن گروه مدیریت اطلاعات و اسناد و بخش طراحی ارتباطات در سال 2003 – 2002، و در آخر گروه رادیو، تلویزیون و سینما در سال 2004 به دانشکده اضافه شدند.

دانشکده حقوق

آموزش در دانشکده حقوق از سال تحصیلی 1998 – 1997 آغاز شد. اگر چه در ترکیه تقاضای زیادی برای دانشکده های حقوق وجود دارد اما به منظور ارتقاء سطح عالی در آموزش و جذب دانشجویان برتر این دانشکده اقدام به پذیرش دانشجو کرد. زبان آموزش در دانشکده حقوق دانشگاه Baskent ترکی و انگلیسی است.

تحصیل پزشکی در دانشگاه باشکنت ترکیه

دانشکده پزشکی دانشگاه باشکنت در سال 1994 تأسیس شد. برنامه تحصیلات تکمیلی (رزیدنتی) در همان سال آغاز شد و برنامه کارشناسی در سال تحصیلی 1999 – 1998 شروع به آموزش دانشجویان کرد. این دانشکده از سه بخش تشکیل شده است: علوم پایه، علوم جراحی و علوم پزشکی. خدمات آموزشی، پژوهشی و بهداشتی در پردیس Bağlıca و در مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه انجام می‌شود. زبان تحصیل در این دانشکده انگلیسی است و مدت زمان تحصیل شش ساله خواهد بود.

تحصیل رشته های پزشکی در دانشگاه باشکنت

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه باشکنت

دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه برجسته در سال 1999 تأسیس شد و از سال تحصیلی 2001 – 2000 شروع به آموزش در مقطع دکترا کرد. با توجه به آمار آزمون تخصص دندانپزشکی (DSU) که از آوریل 2012 تا امروز انجام شده است، فارغ التحصیلان این دانشکده موفقیت چشمگیری را نشان داده اند و از نظر نمره آزمون DUS در رتبه های برتر قرار دارند. مدت زمان تحصیل در این دانشکده پنج ساله است. مزیت دانشکده برای دانشجویان این است که آن ها فرصتی برای تحصیل در آزمایشگاه های بسیار مجهز را خواهند داشت که آن ها را جهت ورود به بازار کار آماده تر می کند.

شرایط تحصیل در دانشگاه باشکنت ترکیه

این دانشگاه جزو بهترین دانشگاه های ترکیه است و شرایط تحصیل در این دانشگاه تقریبا مانند تمام دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه می‌باشد. متقاضیان تحصیل در دانشگاه باشکنت در شهر آنکارا باید در آزمون ورودی (SAT یا  GCE و یا YOS) شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند. از آن جایی که زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی و ترکی است؛ در نتیجه ارائه مدرک معتبر زبان برای متقاضیان الزامی‌ می‌باشد. مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان یا معادل آن از دیگر شرایط اخذ پذیرش از این دانشگاه است. حداقل معدل لازم برای پذیرش از این دانشگاه 15 است.

مدارک لازم

متقاضیان باید هنگام درخواست پذیرش در رشته های تحصیلی دانشگاهBaskent  تمام مدارک زیر را ارسال کنند. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از این دانشگاه خصوصی به شرح زیر می‌باشد:

آزمون ورودی دانشگاه باشکنت آنکارا

این دانشگاه از طریق چند آزمون اقدام به پذیرش دانشجویان بین المللی می‌کند که این آزمون‌ها به شرح زیر می‌باشند:

آزمون YOS

مانند تمام دانشگاه های ترکیه، تعداد سوالات آزمون یوس این دانشگاه نیز 80 بوده و شامل بخش های هوش، ریاضیات و هندسه می شود. حوزه این آزمون در شهر آنکارا است و هزینه ثبت نام 400 لیر می‌باشد.

آزمون SAT

این آزمون برای آن دسته از متقاضیانی است که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند. این آزمون به دو صورت عمومی و موضوعی برگزار می‌شود. مدت اعتبار آن نیز دو ساله است.

رشته های ارائه شده در دانشگاه باشکنت آنکارا

دانشگاه Baskent دارای چندین دانشکده گوناگون است که هر کدام از این دانشکده ها فرصت تحصیل در طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. برخی از رشته های تحصیلی پر طرفدار و مهم در این دانشگاه خصوصی و برتر به شرح زیر می‌باشند:

شهریه دانشگاه باشکنت آنکارا

شهریه دانشگاه باشکنت نسبت به دانشگاه های دولتی کشور ترکیه کمی ‌بیشتر است. هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی آن ها متغیر خواهد بود. هزینه تحصیل در این دانشگاه پرطرفدار در سال 2021 به شرح زیر می‌باشد:

دانشکدههزینه تحصیل
دانشکده پزشکی100،000 لیر
دانشکده دندانپزشکی100،000 لیر
دانشکده داروسازی85،000 لیر
دانشکده مهندسی75،000 لیر
دانشکده هنر، طراحی و معماری70،000 لیر
دانشکده حقوق75،000 لیر
دانشکده علوم و ادبیات70،000 لیر
دانشکده آموزش70،000 لیر
دانشکده اقتصاد و علوم مدیریت70،000 لیر
دانشکده ارتباطات70،000 لیر
دانشکده علوم بهداشت70،000 لیر
دانشکده علوم بازرگانی70،000 لیر
آمادگی زبان انگلیسی65،000 لیر
آمادگی زبان ترکی12،000 لیر

هزینه های زندگی

دانشجویان بین المللی که به تحصیل در این دانشگاه مشغول هستند علاوه بر هزینه تحصیل به هزینه های دیگری از جمله هزینه‌های زندگی نیز رو به رو می‌باشند. متوسط ​​هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی این دانشگاه بسته به سبک زندگی و عادت‌های آن ها متغیر می‌باشد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه باشکنت در ترکیه می‌توانند جهت کاهش هزینه های خود تا 25 الی 30 ساعت در هفته را کار دانشجویی انجام دهند. برخی از هزینه های زندگی در کشور ترکیه به شرح زیر است:

عنوانهزینه
غذا در رستوران ارزان قیمت30.00 لیر
غذا در مک دونالد یا معادل آن25.16 لیر
یک کیلوگرم فیله مرغ21.76 لیر
رفت و آمد ماهانه200.00 لیر
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر1،514.61 لیر
آپارتمان یک خوابه در خارج از مرکز شهر996.58 لیر
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر2،654.18 لیر
آپارتمان سه خوابه در خارج از مرکز شهر1،715.13 لیر
بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی دانشگاه باشکنت ترکیه

دانشگاه باشکنت در آنکارا با توجه به موفقیت تحصیلی، تخفیف شهریه یا بورسیه را به دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط ارائه می‌دهد. دانشجویان هر ساله پس از پایان مهلت درخواست پذیرش، ارزیابی می‌شوند. کسانی که حق بهره مندی از بورسیه تحصیلی را دارند از طریق پست الکترونیکی به آن ها اطلاع داده می‌شود. انواع مختلف بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی به شرح زیر می‌باشند:

بورسیه های پذیرش کارشناسی برای دانشجویان بین المللی

اخذ این بورسیه تحصیلی برای همه دانشجویان بین المللی در هر گرایش تحصیلی امکان پذیر است. دانشگاه با توجه به نمرات دبیرستان و نمرات امتحانات ملی و بین المللی، به دانشجویان بین المللی واجد شرایط بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. کمک مالی بسته به اعتبار علمی‌متقاضیان از 20 درصد تا 100 درصد است.

جوایز علمی

دانشجویان بین المللی که درخواست کمک مالی می‌کنند با توجه به CGPA آن ها پس از اتمام سال اول تحصیلی در دانشگاه ارزیابی می‌شوند. دانشجویان ملزم به گذراندن حداقل واحد مشخص شده برای رشته تحصیلی خود در هر ترم هستند. این بورسیه هر ساله و بر اساس حداقل معدل سالانه 2.00 از 4.00 تمدید می‌شود.

رتبه دانشگاه باشکنت آنکارا

این دانشگاه جزو بهترین دانشگاه های ترکیه می‌باشد که همین موضوع باعث افزایش رقابت میان متقاضیان بین المللی به منظور اخذ پذیرش از این دانشگاه خصوصی شده است. این دانشگاه دارای جایگاه خوبی نیز در میان سایر دانشگاه های دنیا می‌باشد. رتبه و رنکینگ دانشگاه باشکنت در شهر آنکارا در سال 2021 به شرح زیر خواهد بود:

رتبه و رنکینگ دانشگاه باشکنت در شهر آنکارا در سال 2021

رتبه بر اساس THEرتبه بر اساس EECAرتبه در میان دانشگاه های جوانرتبه در آسیا
1001+300 – 251400 – 351401

خوابگاه دانشجویی در دانشگاه باشکنت

این دانشگاه دارای دو خوابگاه پسرانه و دخترانه است. ظرفیت هر کدام از خوابگاه ها شامل 450 تخت معمولی و 6 تخت ویژه معلولین می‌شود. هر کدام از اتاق های خوابگاه دارای تخت، کمد لباس، قفسه لباس، میز مطالعه، تلویزیون، یخچال، صندلی، حمام، دستشویی و آب گرم می‌باشند. ساختمان خوابگاه ها به صورت روزانه نظافت می‌شوند و نیز به اینترنت نامحدود متصل هستند. از جمله امکانات ارائه شده در محوطه خوابگاه ها می‌توان به کافه تریا، فروشگاه، سالن های بیلیارد، آرایشگاه، مسجد و خشکشویی اشاره کرد.

ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه باشکنت

متقاضیان تحصیل در دانشگاه باشکنت در کشور ترکیه نیازمند اخذ ویزای دانشجویی می‌باشند. در صورتی که آن ها در آزمون ورودی و آزمون زبان نمره لازم را کسب کنند، می‌توانند نامه پذیرش از این دانشگاه را اخذ کنند. دانشجویان با ارائه نامه پذیرش خود می‌توانند به سفارت کشور ترکیه مراجعه کرده و درخواست ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشند. مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی کشور ترکیه به شرح زیر می‌باشد:

تحصیل در دانشگاه باشکنت

دانشگاه باشکنت از جمله دانشگاه‌های مطرح در کشور ترکیه است که هر ساله اقدام به پذیرش دانشجویان بومی و بین المللی از سراسر دنیا می‌کند. این دانشگاه در برنامه‌های تبادل دانشجو مانند اراسموس، فارابی و مولانا شرکت می‌کند و دانشجویان امکان ادامه تحصیل در سایر کشورها را خواهند داشت. از رشته های مهم این دانشگاه می توان به رشته پزشکی و مهندسی اشاره کرد. باتوجه به توضیحات ارائه شده در طول مقاله، آیا این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *