021-91305905

لیست کامل دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه در سال ۲۰۲۲

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه

فهرست مطالب

دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر مورد توجه متقاضیان مهاجرت تحصیلی قرار گرفته اند. این دانشگاه‌ها از نظر کیفیت آموزش و رنکینگ جهانی و ملی جایگاه بسیار خوبی دارند. همچنین، دانشگاه‌های ترکیه با توجه به کیفیت آموزش خود، شهریه‌ی بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند. علاوه بر این، کشور ترکیه بین مردم ایران بسیار محبوب است. سالانه ایرانیان زیادی به دلیل تشابهات فرهنگی، موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به ایران، آب و هوای مناسب، امکان کار همزمان با تحصیل و…، به ترکیه مهاجرت می‌کنند. علاوه بر این، تعدادی زیادی از دانشگاه‌های ترکیه در ایران تأیید هستند. در ادامه شما را با دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه آشنا خواهیم کرد.

مقدمه

در کشورهای مختلف از جمله کشورمان ایران قوانینی ویژه دانش آموختگان خارج از کشور وجود دارد. به موجب این قوانین مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاه های کشورهای مختلف بنابر بر معیارهایی که به آن ها اشاره خواهیم کرد اعتبار سنجی می شوند. این اعتبار سنجی موجب خواهد شد مدرک دانش آموختگان دانشگاه های خارج از کشور در داخل نیز معتبر تلقی شود. این امر ادامه تحصیل و یا اشتغال این دانش آموختگان در ایران را بلامانع می سازد.

معیارهای تعیین دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

اعتبار سنجی هر یک از موسسات آموزشی و شعب آن ها در کشورهای مختلف بر اساس موارد زیر صورت می گیرد:

▪ ویژگی های عمومی

▪ ویژگی های آموزشی

▪ ویژگی های پژوهشی و فناوری

▪ ویژگی های اداری – مالی

▪ ویژگی های رفاهی

سپس این موسسات با تصویب شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی به یکی از گروه های زیر سطح بندی می شوند:

▪ گروه الف (موسسات ممتاز)

▪ گروه ب (موسسات خوب)

▪ گروه ج (موسسات متوسط)

▪ گروه د (موسسات ضعیف)

▪ گروه ه (موسسات غیر قابل قبول)

یک از موارد اثر گذار در اعتبار علمی موسسات و شعب آن ها در خارج از کشور بر اساس وجود نام آن ها در منابع بین المللی زیر است:

▪ Times

▪ Shanghai

▪ Leiden

▪ QS

برای مطالعه بیشتر در این باره می توانید به وبسایت رسمی اداره کل دانش آموختگان به نشانی grad.saorg.ir مراجعه کنید.

تا به اینجا به بیان مقدمه و معیارهای تعیین دانشگاه هی مورد تایید وزارت علوم در ترکیه پرداختیم. در ادامه لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در سال تحصیلی جاری مشاهده خواهید کرد.

تأیید بودن مدرک دانشگاهی در ایران، تا چه حد تأثیرگذار است؟

این مسئله که تأیید بودن مدرک دانشگاه تا چه حد اهمیت دارد، به اهداف و تصمیمات شما بستگی دارد. در صورتی که پس از تحصیل در خارج، قصد بازگشت و کار در ایران را داشته باشید، تأیید بودن مدرک هم برای شما اهمیت بیشتری خواهد داشت. زیرا برای کار در ایران، لازم است که مدرک تحصیلی شما مورد تأیید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت ایران باشد. اگر قصد بازگشت و کار در ایران را ندارید، الزامی بر تأیید بودن مدرک تحصیلی شما نیست.

لازم به ذکر است که حتی اگر مدرک دانشگاه شما در ایران مورد تأیید نباشد، امکان تأیید مدرک وجود دارد. البته مراحل تأیید مدرک در ایران تا حدی دشوار و پیچیده است، اما غیرممکن نیست. به همین دلیل اگر قصد کار در ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تحصیل در دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه اقدام کنید.

در نتیجه، تأیید بودن مدرک دانشگاه در ایران به معنی بهتر بودن آن دانشگاه نیست. حتی در برخی موارد ممکن است دانشگاه در رنکینگ جهانی رتبه‌ی خوبی داشته باشد اما در ایران تأیید نباشد.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در ایران (الف)
دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)   
دانشگاه بغازیچی (Bogazici University)
دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
دانشگاه کوچ (Koc University)
دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University)
دانشگاه سابانجی (Sabanci University)
دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در ایران (ب)
دانشگاه آنکارا (Ankara University)
دانشگاه آنادولو (Anadolu University)  
دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University)  
دانشگاه چانکایا (Cankaya University)  
دانشگاه چوکوروا (Cukurova University)  
دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)  
دانشگاه اگه (Ege University)
دانشگاه ارجیس (Erciyes University)
دانشگاه قاضی (Gazi University)
دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)
دانشگاه استانبول (Istanbul University)
دانشگاه فنی ازمیر (Izmir Institute of Technology)  
دانشگاه کارابوک (Karabuk University) 
دانشگاه مارمارا (Marmara University)
دانشگاه ییلدیز تکنیک (Yildiz Technical University)
دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران (ج)
دانشگاه آلتین باش (Altinbas University)  
دانشگاه آتیلیم (Atılım University)  
دانشگاه باهچه شهیر Bahçeşehir University (BAU)  
دانشگاه بیکنت (Beykent Univrersity)  
  دانشگاه بیرونی (Biruni University)
دانشگاه اسکی شهیر عثمان قاضی (Eskisehir Osmangazi University)  
دانشگاه بیلگی استانبول (Istanbul Bilgi University) 
دانشگاه گلیشیم (Istanbul Gelisim University)  
دانشگاه اوکان (Istanbul Okan University) 
دانشگاه ایستینیه (Istinye University) 
دانشگاه اقتصاد ازمیر (Izmir University of Economics) 
دانشگاه کادیرهاس (Kadir Has University) 
دانشگاه کوجاایلی (Kocaeli Univerity) 
دانشگاه کاراتای (KTO Karatay Universitesi) 
دانشگاه مدیپول استانبول (Medipol University – Istanbul) 
دانشگاه 19 ماییس (Ondokuz Mayis University) 
دانشگاه اوزیگین (Ozyegin University) 
دانشگاه رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi) 
دانشگاه ساکاریا (Sakarya University) 
دانشگاه سلجوق (Selcuk University)
دانشگاه اولوداغ (Uludag University)
دانشگاه قاضی آنتپ (University of Gaziantep)

معرفی دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

گروه الف (ممتاز)

دانشگاه بیلکنت استانبول

دانشگاه بیلکنت

این دانشگاه یکی از دانشگاه خصوصی ترکیه است در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد. دانشگاه بیلکنت از سال 1984 در شهر آنکارا در حال فعالیت است. از این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه خصوصی ترکیه یاد می‌شود. این دانشگاه رنکینگ بسیار خوبی هم در بین دانشگاه‌های ترکیه دارد.

علاوه بر این، Bilkent Universitesi برای رفاه متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، بورسیه‌های مختلفی را نیز در نظر گرفته است. در حال حاضر 65 درصد از 12000 دانشجوی دانشگاه بیلکنت دارای بورسیه هستند. مواردی که بورسیه‌های دانشگاه پوشش می‌دهند با یکدیگر یکسان نیستند. به طور کلی، آن ها شامل پوشش همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل، کمک هزینه مالی و پرداخت همه یا بخشی از هزینه‌های خوابگاه هستند. برای دریافت بورسیه دانشجویی شاخص‌ها و معیارهایی در نظر گرفته می‌شود. این معیارها عبارتند از؛ لیست نمره‌های دوره تحصیلی پیشین، نمره آزمون‌های ملی و بین‌الملل˓ موفقیت و مقاله‌هایی که ارائه کرده‌اید و …

این دانشگاه از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است دروس مختلف را در دانشکده‌های مختلف ارائه می‌کند. تعدادی از این دانشکده‌ها عبارتند از دانشکده مهندسی، دانشکده هنر˓ طراحی و معماری، دانشکده اقتصاد˓ علوم اجرایی و اجتماعی، دانشکده حقوق، دانشکده علوم، دانشکده موسیقی و هنرهای نمایشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده مدیریت بازرگانی (بیزنس). هزینه تحصیل در این دانشگاه بین 6210 تا 5750 لیر است.

دانشگاه بغازیچی  

یکی دیگر از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه، دانشگاه بغازیچی است. این دانشگاه در سال 1863 در استانبول تأسیس شد.

این دانشگاه در سال 2021 در رتبه‌بندی جهانی World University Rankings رتبه 601 را کسب کرد.

دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در صورتی که واجد شرایط باشند، از بورسیه‌ی این دانشگاه استفاده کنند. این بورسیه‌ها کمک هزینه‌هایی را به صورت ماهیانه برای دانشجویان پرداخت می‌کنند. همچنین، هزینه‌های خوابگاه، شهریه دانشگاه و بیمه درمانی را نیز پوشش می‌دهد. علاوه بر زبان ترکی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این دانشگاه وجود دارد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه دولتی می‌توانند از طریق آزمون یوس و یا SAT اقدام کنند.

تعدادی از دانشکده‌های Bogazici Universitesi عبارت است از: دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده مهندسی، دانشکده هنر و علوم و دانشکده علوم کاربردی.

دانشگاه حاجت تپه

از دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه نیز قرار دارد، دانشگاه حاجت تپه است. این دانشگاه در سال 1954 در شهر آنکارا تأسیس شد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه سه راه پیش روی خود دارند. آن ‌ها می‌توانند از طریق آزمون یوس و یا SAT برای دریافت پذیرش این دانشگاه اقدام کنند. همچنین، در صورتی که متقاضیان قصد داشته باشند که بدون آزمون تحصیل کنند، می‌توانند با شرط معدل (حداقل 18) پذیرش دانشگاه حاجت تپه را بگیرند. علاوه بر این، این دانشگاه از طریق بورسیه نیز دانشجو می‌پذیرد.

این دانشگاه امکانات رفاهی متنوعی نظیر استخر مجهز، سالن ورزشی، کتابخانه، رستوران و کافی شاپ، آزمایشگاه‌های مجهز و مدرن، گالری‌های هنری و … است. این دانشگاه علاوه بر این که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، مورد تأیید وزارت بهداشت نیز می‌باشد.

دروس مختلف در دانشگاه حاجت تپه به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند. شهریه‌ی تحصیل در Hacettepe Universitesi با توجه به زبان تحصیل انتخابی و رشته‌ی دانشجو متغیر است. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، دانشکده فیزیوتراپی و توانبخشی، دانشکده ارتباطات، دانشکده حقوق، دانشکده  مهندسی و دانشکده اقتصاد و علوم اداری.

دانشگاه کوچ

این دانشگاه از دانشگاه خصوصی ترکیه است که علاوه بر اینکه در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد، مورد تأیید وزارت بهداشت نیز است. این دانشگاه در سال 1993 در استانبول تأسیس شد. Koc Universitesi از نظر کیفیت آموزش در رده‌های علمی بالایی دارد و در گروه الف دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم جای گرفته است.

در سال 2021 در بین دانشگاه‌های جهان نیز، رتبه‌ی 465 را کسب کرد. = بر اساس رتبه‌بندی QS نیز از سال 2017 در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

همانطور که گفتیم کوچ از دانشگاه‌های ترکیه است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد. دانشجویان زیادی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. دروس مختلف در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون SAT و یا شرط معدل اقدام کنند. این دانشگاه برای رفاه دانشجویان خود کمک هزینه‌هایی را در نظر گرفته است. در نتیجه، اگر دانشجو شرایط لازم را داشته باشد کمک‌ هزینه‌هایی را به صورت 25، 50 و 100 درصدی دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، دانشگاه کوچ امکانات آموزشی بسیار خوبی دارد. امکاناتی نظیر کتابخانه‌ها˓ ازمایشگاه‌ها˓ مراکز تحقیق و …

حقوق، داروسازی، دندانپزشکی، مدیریت، مهندسی شیمی و روانشناسی از رشته‌های محبوب دانشگاه کوچ هستند. تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده حقوق، دانشکده مهندسی، دانشکده اقتصاد و دانشکده علوم.

دانشگاه فنی خاورمیانه

این دانشگاه از دانشگاه‌های معتبر ترکیه است که در سال 1975 در مرسین تأسیس شد. Middle East Technical University نیز در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد. زبان تدریس دروس در این دانشگاه، زبان انگلیسی است. در نتیجه، متقاضی تحصیل در این دانشگاه لازم است که به اندازه‌ی کافی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه فنی خاورمیانه 4 سال زمان می‌برد. این دانشگاه برای پذیرش دانشجو آزمون یوس برگزار نمی‌کند. متقاضی باید برای تحصیل از طریق آزمون SAT و یا شرط معدل اقدام کند.

دانشگاه فنی خاورمیانه نیز به واسطه‌ی عضویت در پیمان اراسموس، دارای برنامه‌های تبادل دانشجو است. دانشجویان آن می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان اقدام کنند. دانشکده معماری، دانشکده علوم و هنر، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده علیم و تربیت و دانشکده مهندسی از دانشکده‌های این دانشگاه هستند.

دانشگاه فنی خاورمیانه که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد، امکانات خوبی را برای دانشجویانش فراهم کرده است. کتابخانه‌ای کامل، امکانات ورزشی مجهز، امکان استفاده از اتوبوس عمومی و تاکسی، امکانات بهداشتی و خوابگاه‌های باکیفیت بخشی از امکانات و خدمات این دانشگاه است.

دانشگاه سابانجی؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

این دانشگاه در سال 1996 در استانبول، توسط گروه سابانجی تأسیس شد. دانشگاه سابانجی در مقاطع تحصیلی مختلف پذیرای دانشجو نقاط مختلف جهان است. برای دریافت پذیرش این دانشگاه لازم است که از طریق آزمون SAT و یا شرط معدل اقدام کنید. این دانشگاه از برگزارکنندگان آزمون یوس نیست.

دانشگاه سابانجی در بین 48 دانشگاه برتر ترکیه نام برده می‌شود. در رنکینگ جهانی THE نیز در سال 2021، در رده‌ی 501 تا 600 قرار گرفته است.

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد.

Sabanci University دروس مختلف را در سه دانشکده‌ی هنر و علوم اجتماعی، دانشکده مدیریت و فنی و مهندسی و علوم طبیعی ارائه می‌کند. دانشکده سابانجی از دانشگاه‌هایی است که بورسیه‌های خوبی را برای تسهیل دانشجویان خود ارائه کرده است. دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند در صورت داشتن شرایط از خدمات و تسهیلات این بورسیه‌ها استفاده کنند. هر دانشجو با توجه به سوابق تحصیلی، نتایج آزمون ورودی، انگیزه‌نامه و معرفی نامه‌ها بررسی می‌شود و در صورت تأیید، از بورسیه‌ها استفاده خواهد کرد. انواع بورسیه‌های دانشگاه شامل کمک هزینه‌های مالی به میزان‌های مختلف است.

لازم است این نکته را نیز ذکر کنیم که هزینه تحصیل در این دانشگاه به نسبت دیگر دانشگاه‌های ترکیه مناسب‌تر است. در سال 2021-2022 شهریه تحصیل در این دانشگاه معادل 19500 دلار بوده است.

گروه ب (خوب)

دانشگاه آنکارا

یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه که علاوه بر اینکه در ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد، در دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه نیز قرار دارد، دانشگاه آنکارا است. علاوه بر این، جای گفتن دارد که دانشگاه آنکارا در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت نیز جای گرفته است. این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر ترکیه است و رنکینگ بین الملل آن نیز، 652 است. Ankara University پذیرای دانشجویان از کشورهای مختلف جهان است. متقاضیان تحصیل در آن لازم است که در آزمون ورودی یوس و یا SAT شرکت کنند.

این دانشگاه در سال 1946 در آنکارا تأسیس شده است. این دانشگاه دولتی که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، از دانشگاه‌های مجهز و برتر ترکیه است که هم از نظر علمی و هم از نظر رفاهی دارای کیفیت بالایی است. زبان تحصیل در این دانشگاه، زبان ترکی و زبان انگلیسی است. البته عموما دروس به زبان ترکی تدریس می‌شوند. انتخاب زبان تحصیل در این دانشگاه به عهده‌ی دانشجویان است.

لازم به ذکر است که این دانشگاه نیز عضو برنامه‌های تبادل دانشجو است و به واسطه‌ی آن دانشجویانش می‌توانند مدتی را در بهترین دانشگاه‌های اروپا ادامه تحصیل دهند. تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه دولتی آنکارا عبارت است از: دانشکده پزشکی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده آموزش بهداشت، دانشکده علوم، دانشکده حقوق، دانشکده مهندسی و دانشکده ارتباطات است.

دانشگاه آنادولو

این دانشگاه که در اسکی شهیر واقع شده است در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد. Anadolu University در سال 1982 به صورت رسمی تأسیس شد.

دانشگاه آنادولو Anadolu University دولتی نیز دارای کیفیت آموزشی خوبی است و در بین دانشگاه‌های جهان دارای رتبه‌ی 1001+ است.

متقاضیان تحصیل در این دانشگاه برای پذیرش دو راه دارند. متقاضیان می‌توانند برای پذیرش از طریق آزمون یوس و یا با شرط معدل 12 (نمره 6 از 10) اقدام کنند. این دانشگاه دولتی برنامه‌های تبادل دانشجو را از طریق برنامه‌های اراسموس، اراسموس پلاس و مولانا ارائه می‌دهد. علاوه بر این، آنادولو با دانشگاه‌های نقاط مختلف جهان نیز همکاری دو جانبه دارد.

از مزایای تحصیل در دانشگاه آنادولو که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد، امکان انتخاب زبان تحصیل است. دانشجویان می‌توانند از بین زبان‌های ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی زبان مورد نظر خود را برای تحصیل انتخاب کنند.

دانشکده‌های Anadolu University عبارتند از دانشکده داروسازی، دانشکده ادبیات، دانشکده تعلیم و تربیت، دانشکده هنرهای زیبایی، دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشکده علوم بهداشت و دانشکده گردشگری.

دانشگاه آکدنیز

این دانشگاه در سال 1980 در آنتالیا تأسیس شد. دانشگاه اکدنیز یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که دارای رنکینگ 20 است. این دانشگاه نیز در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای گرفته است. پذیرش دانشگاه آکدنیز از طریق آزمون یوس می‌باشد.

دانشگاه آکدنیز Akdeniz University در سطح بین الملل نیز دارای رتبه‌ی 1677 است.

زبان تحصیل در این دانشگاه زبان ترکی است و دانشجویان باید برای تحصیل در این دانشگاه تسلط خود به زبان ترکی را ثابت کنند. شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه آکدنیز بسیار مقرون به صرفه است؛ اما با این وجود این دانشگاه نیز بورسیه‌هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. این دانشگاه با اعمال این بورس‌ها، سعی دارد دانشجویان نخبه‌ی جهان را جمع‌آوری کند.

دانشکده‌های برتر دانشگاه آکدنیز عبارتند از دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم، دانشکده ادبیات و دانشکده مهندسی.

دانشگاه چانکایا

این دانشگاه از دانشگاه خصوصی ترکیه است که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد. این دانشگاه در سال 1997 در آنکارا تأسیس شد. دانشگاه خصوصی چانکایا دروس مختلف را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند. در نتیجه، متقاضی تحصیل در این دانشگاه باید ثابت کند که به زبان انگلیسی تسلط کافی دارد.

دانشگاه چانکایا در سال رتبه بندی THE در سال 2022، در رنکینگ 401-500 قرار گرفت. این دانشگاه دارای رتبه ملی 48 است.

لازم به ذکر است که شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی به نسبت دانشگاه‌های دولتی بیشتر است. علاوه بر این، از آنجایی که دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، شهریه‌‌ی تحصیل در این دانشگاه به نسبت بالا است. دانشکده‌های دانشگاه چانکایا عبارتند از: دانشکده معماری، علوم و هنر، اقتصاد و علوم اداری، حقوق و دانشکده مهندسی.

دانشگاه چانکایا که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد، امکانات خوبی را برای تسهیل و رفاه دانشجویان خود فراهم کرده است. آزمایشگاه‌های تخصصی، امکانات ورزشی مجهز، کتابخانه مجهز، خوابگاه‌های راحت و ایمن بخشی از امکانات دانشگاه چانکایا هستند.

دانشگاه چوکوروا

 یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار گرفته است، دانشگاه چوکوروا است. این دانشگاه در سال 1973 در شهر آدانا تأسیس شد. این دانشگاه نهمین دانشگاه برتر در ترکیه است.

دانشگاه چوکوروا دارای رنکینگ جهانی 913 است، که رتبه‌ی خوبی محسوب می‌شود.

برای تحصیل در این دانشگاه باید از طریق آزمون یوس و یا آزمون SAT اقدام کنید. دروس مختلف در این دانشگاه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجو می‌تواند زبان تحصیل خود را انتخاب کند.

Cukurova University دارای 18 دانشکده است که برخی از آن ها عبارتند از: دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده معماری و دانشکده کشاورزی. دانشجویانی که پذیرش این دانشگاه را می‌گیرند، دغدغه‌ی محل سکونت نخواهند داشت، زیرا این دانشگاه برای رفاه دانشجویان خود، خوابگاه‌های مجهزی را تأسیس کرده است.

دانشگاه دوکوز ایلول

این دانشگاه در سال 1982 در ازمیر ترکیه تأسیس شد. دانشگاه دوکوز ایلول نیز از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است. به علاوه، مورد تأیید وزارت بهداشت نیز می‌باشد. دانشگاه دوکوز ایلول به عنوان 16امین دانشگاه ترکیه نیز شناخته می‌شود. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه سه راه پیش رو دارند. آن ها می‌توانند برای تحصیل در Dokuz Eylul University از طریق آزمون یوس، SAT و یا شرط معدل اقدام کنند.

دانشگاه دوکوز ایلول در برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر اراسموس و مولانا شرکت کرده است. در نتیجه، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپا اقدام کنند. همچنین، دانشجویان از دیگر دانشگاه‌های عضو این برنامه نیز می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه دوکوز ایلول اقدام کنند.

تعدادی از دانشکده‌های Dokuz Eylul University عبارتند از: دانشکده دریانوردی، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم دانشکده ادبیات، دانشکده پزشکی، دانشکده دامپزشکی و دانشکده معماری. دانشگاه دوکوز ایلول که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، بورسیه‎‌هایی را نیز برای دانشجویان واجد صلاحیت خود در نظر گرفته است. به واسطه‌ی این بورسیه‌ها، دانشجویان از کمک‌های مالی خوبی برای زندگی و تحصیل خود برخوردار خواهند شد.

دانشگاه اگه

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی ترکیه که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد، دانشگاه اگه است. این دانشگاه در سال 1955 در شهر ازمیر تأسیس شده است. این دانشگاه علاوه بر وزارت علوم از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت نیز می‌باشد.

اگه از دانشگاه‌های باکیفیت ترکیه است که رنکینگ ملی آن 7 است.

دانشجویان برای گرفتن پذیرش این دانشگاه می‌توانند از طریق یوس و یا SAT اقدام کنند. Ege University یک از دانشگاه‌های موفق ترکیه و خاورمیانه است.

زبان تحصیل در این دانشگاه عموما ترکی است، اما دروس به زبان‌های انگلیسی و آلمانی نیز ارائه می‌شوند. اگه که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، ارائه کننده‌ی برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر اراسموس می‌باشد. این دانشگاه برای تسهیل تحصیل دانشجویان ملی و بین‌الملل، کمک هزینه‌هایی را نیز ارائه می‌کند.

برخی از دانشکده‌های دانشگاه اگه عبارتند از: دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم، دانشکده پرستاری، دانشکده ارتباطات، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم ورزشی و دانشکده هنرهای زیبایی، طراحی و معماری.

دانشگاه ارجیس

این دانشگاه در سال 1978 در شهری کایسریه (قیصریه) تأسیس شد. ارجیس دانشگاهی دولتی است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه نیز قرار دارد.

دانشگاه ارجیس در بین دانشگاه‌های جهان از رتبه و کیفیت خوبی برخوردار است و رتبه‌ی 1201+ را دارد.

دانشگاه ارجیس نیز دارای برنامه‌های تبادل دانشجو است. به همین واسطه دانشجویان این دانشگاه می‌توانند برای ادامه تحصیل در دیگر دانشگاه‌های کشور ترکیه، اروپا و یا آمریکا اقدام کنند.

متقاضیان تحصیل در ارجیس برای پذیرش این دانشگاه چهار راه پیش روی خود دارند؛ آزمون یوس، SAT، ACT و شرط معدل (معدل بین 17 تا 20 مدارس و دانشگاه‌های ایران). ارجیس بورسیه‌هایی را نیز برای دانشجویان خود در نظر می‌گیرد. بورسیه‌ای که توسط موسسه اعتباری و خوابگاه‌ها ارائه می‌شود هر ساله متفاوت‌ است. این بورسیه با توجه به تعداد دانشجویان بین دانشکده‌ها و مدارس توزیع می‌شود. بخشی از بورسیه‌های دانشگاه‌ها توسط موسسات و خیرین ارائه می‌شود.

برای پذیرش این دانشگاه که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، باید مدارک زیر را ارائه کنید.

  • اصل دیپلم دبیرستان و یک “گواهی معادل” از سفارت یا کنسولگری ترکیه
  • صل سند نتیجه آزمون ورودی دانشگاه
  • اصل پاسپورت و یک کپی محضری ترجمه شده ترکی
  • شماره شناسایی اتباع خارجی
  • نسخه اصلی گواهینامه زبان خارجی معتبر بین المللی مورد تأیید ترکیه
  • 2 عکس به اندازه 4.5 در 6

دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: دانشکده  پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده ادبیات، دانشکده تعلیم و تربیت، دانشکده علوم، دانشکده هنرهای زیبایی، دانشکده هوانوردی و فضانوردی، دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد و الهیات، دانشکده ارتباطات، دانشکده معماری، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم بهداشت، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده گردشگری و دانشکده کشاورزی.

Erciyes University که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، امکانات بسیار متنوعی را برای رفاه دانشجویان خود ارائه می‌کند. کتابخانه، بیمارستان، سالن‌های ورزشی مجهز، رستوران و کافی شاپ، استخر سرپوشیده و خوابگاه تعدادی از امکانات دانشگاه ارجیس هستند.

دانشگاه قاضی

این دانشگاه از دانشگاه‌های دولتی برتر کشور ترکیه است. دانشگاه قاضی در سال 1926 در آنکارا تأسیس شده است.

دانشگاه قاضی بر اساس رتبه‌بندی‌های QS در سال 2021، در رده‌ی 151-200 قرار گرفته است.

همچنین، در رشته‌ی پزشکی نیز پنجمین دانشگاه برتر ترکیه است. این دانشگاه نیز در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار گرفته است. دروس در این دانشگاه هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و دانشجو می‌تواند زبان تحصیل خود را انتخاب کند. این دانشگاه که از برترین‌های ترکیه محسوب است، برای رفاه دانشجویان خود بورسیه‌هایی را در نظر گرفته است. البته شروطی نظیر شرط معدل و محدودیت سنی نیز برای مشمولان بورسیه در نظر گرفته شده است.

دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون SAT و شرط معدل اقدام کنند. این دانشگاه از سال 2011 تا کنون آزمون یوس برگزار نکرده است. تعدادی از دانشکده‌های Gazi University که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، عبارتند از دانشکده حقوق، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده ارتباطات، دانشکده کشاورزی، دانشکده ارتباطات و دانشکده هنر و علوم.

دانشگاه فنی استانبول

یکی از دانشگاه‌های قوی و باکیفیت ترکیه، دانشگاه فنی استانبول است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه نیز قرار دارد. این دانشگاه که در سال 1773 تأسیس شد، اولین دانشگاه فنی ترکیه و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور است. برای دریافت پذیرش این دانشگاه می‌توانید از طریق آزمون یوس، SAT و یا شرط معدل اقدام کنید. حداقل نمره‌ی قبولی برای یوس 60 است. یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه امکان انتخاب زبان تحصیل توسط دانشجو است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه فنی استانبول می‌توانند برای تحصیل زبان ترکی و یا انگلیسی را انتخاب کنند. برای دریافت پذیرش از این دانشگاه لازم است مدارکی نظیر فتوکپی از پاسپورت، فتوکپی از صفحه شناسنامه همراه با عکس مناسب مدرک زبان و انگیزه نامه ارائه کنید.

دانشگاه فنی استانبول در بین دانشگاه‌های جهان دارای رتبه‌ی 751 بوده و در بین 10 دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد.

همچنین، این دانشگاه که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، عضو معاهدات مختلف نظیر اراسموس، اراسموس پلاس، فارابی و مولانا است. در نتیجه، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دیگر ترکیه، اروپا و آمریکا اقدام کنند. 

دانشکده‌های دانشگاه فنی استانبول عبارتند از دانشکده کامپیوتر و انفورماتیک، دانشکده مرتبط به علوم دریایی و شنا، دانشکده برق و الکترونیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده مدیریت، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده معماری، دانشکده مخصوص موسیقی ترکی، دانشکده هوانوردی و فضانوردی، دانشکده زبان‌‎های خارجی و دانشکده شیمی و متالوژی است.

دانشگاه استانبول

این دانشگاه در سال 1997 در استانبول در بزرگترین شهر ترکیه تأسیس شده است. دانشگاه استانبول از دانشگاه‌های برتر ترکیه است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد. این دانشگاه دولتی به عنوان دهمین دانشگاه برتر ترکیه نیز شناخته می‌شود.

دانشگاه استانبول بر اساس رتبه بندی QS در سال 2019 نیز در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

دانشجویان متقاضی تحصیل در istanbul university لازم است که در آزمون یوس این دانشگاه شرکت کنند.

دانشگاه دولتی استانبول نیز برای دانشجویان خود بورسیه‌هایی را در نظر گرفته است. دانشجویان ممتاز، رتبه‌های برتر آزمون و دانشجویانی که معدل بالایی دارند می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند. زبان اصلی تدریس در این دانشگاه زبان ترکی است، اما برخی از دروس به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. دانشگاه استانبول امکانات خوبی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است. خوابگاه، کتابخانه، امکانات ورزشی و امکانات بهداشتی بخشی از امکانات این دانشگاه هستند.

موسسه فنی ازمیر

این دانشگاه در سال 1992 برای ارائه آموزش عالی و انجام تحقیقات در زمینه های علم و فناوری در ازمیر تأسیس شد. دروس مختلف در این دانشگاه در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. مؤسسه فنی ازمیر یکی دیگر از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است. این دانشگاه عضو برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر مولانا، اراسموس و اراسموس پلاس است. در نتیجه، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند مدتی را در بهترین دانشگاه‌های اروپا، آمریکا و دیگر دانشگاه‌های ترکیه بگذرانند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون SAT اقدام کنند. البته علاوه بر این آزمون، با شرکت در آزمون یوس و کسب نمره‌ی لازم نیز دانشجو می‌تواند پذیرش مؤسسه فنی ازمیر را بگیرد.تمامی دوره‌های تحصیلی در Izmir Institute of Technology که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشجویانی که تسلط کافی به زبان انگلیسی را ندارند این شانس را دارند که در دوره‌های آمادگی زبان شرکت کنند. معماری، طراحی صنعتی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی کامپیوتر، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک و مهندسی مکانیک از رشته‌های تحصیلی هستند که می‌توانید در این دانشگاه انتخاب کنید.

دانشگاه کارابوک

یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد، دانشگاه کارابوک است. این دانشگاه که در شهر صنعتی کارابوک واقع شده، در سال 2007 تأسیس شد. karabuk university در حال حاضر یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است.

دانشگاه دولتی کارابوک در بین دانشگاه‌های جهان در مجله The، رتبه‌ی 1001-1200 را کسب کرده است. در بین تأثیرگذارترین دانشگاه‌ها در مجله The نیز دارای رتبه‌ی 600-401 است.

یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه ارائه‌ی برنامه‌های تبادل دانشجو است. دانشگاه کارابوک در برنامه‌های تبادل دانشجو اراسموس، فارابی و مولانا شرکت می‌کند. به واسطه‌ی این برنامه‌ها، دانشجو می‌تواند در بهترین دانشگاه‌های اروپا و یا دیگر نقاط ادامه تحصیل دهد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در این دانشگاه که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه می‌باشد، امکان انتخاب زبان تحصیل است. دانشجویان می‌توانند برای تحصیل زبان ترکی و یا انگلیسی را انتخاب کنند. برای دریافت پذیرش از این دانشگاه می‌توانید از طریق آزمون یوس و یا SAT اقدام کنید.

دانشکده‌های دانشگاه کارابوک عبارتند از دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده جنگلداری، دانشکده ادبیات، دانشکده علوم، دانشکده اقتصاد و علوم مدیریت، دانشکده علوم اسلامی، دانشکده ارتباطات، دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشکده معماری، دانشکده مهندسی، دانشکده هنرهای زیبا و طراحی، دانشکده علوم بهداشتی، دانشکده گردشگری و دانشکده تکنولوژی و دانشکده آموزش فنی.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه کارابوک

مدارکی که برای دریافت پذیرش در رشته‌های مختلف باید ارائه کنید، ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی برای پذیرش لازم است مدارک زیر را داشته باشید:

  • دیپلم دبیرستان یا گواهی موقت فارغ التحصیلی به همراه ترجمه
  • ریز نمرات تحصیلی
  • گذرنامه معتبر
  • تمکن مالی
  • ویزای دانشجویی
  • عکس رنگی
  • بیمه درمانی
  • قبولی در آزمون ورودی

دانشگاه مارمارا

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی ترکیه که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار گرفته است، دانشگاه مارمارا است. علاوه بر وزارت علوم، این دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت نیز می‌باشد. Marmara University در سال 1883 در استانبول تأسیس شد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر ترکیه است که سالانه پذیرای دانشجویان بسیاری از کشورهای جهان است. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون یوس و یا SAT اقدام کنند. اکثر دروس در این دانشگاه به زبان ترکی تدریس می‌شوند؛ اما علاوه بر این دروس به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز تدریس می‌شوند. رنکینگ جهانی QS این دانشگاه 157 است.

این دانشگاه که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، بورسیه‌هایی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است. همچنین، این دانشگاه عضو برنامه‌های اراسموس، مولانا و فارابی است و در نتیجه‌ی آن، دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های برتر اروپا و ترکیه مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه فنی یلدیز

این دانشگاه در سال 1911 در شهر استانبول تأسیس شده است. این دانشگاه نیز در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد. دانشگاه تکنیک ییلدیز هر ساله پذیرای دانشجویان از نقاط مختلف جهان است. متقاضیان تحصیل در Yildiz Technical University باید در یکی از آزمون‌های یوس و یا SAT شرکت کنند. دروس مختلف در این دانشگاه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی ارائه می‌شوند.

این دانشگاه که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه نیز می‌باشد. تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه فنی ییلدیز عبارتند از: دانشکده آموزش، دانشکده علوم و الکترونیک مهندسی، دانشکده معماری، دانشکده مهندسی مکانیک و دانشکده هنر و طراحی است. دانشجویان این دانشگاه دغدغه‌ی سکونت ندارند؛ زیرا این دانشگاه خوابگاه‌هایی مجهز و باکیفیت را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است.

گروه ج (متوسط)

دانشگاه آلتینباش

دانشگاه آلتین باش یک دانشگاه جوان است که برای دانشگاهی در اندازه و قدمت خود تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است. این دانشگاه بهترین امکانات و تجهیزات را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد و در یکی از بهترین مناطق استانبول واقع شده است. دانشگاه آلتین باش یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است است که بارها توسط مؤسسات بین‌المللی شناخته و ذکر شده است. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در ترکیه با پرسنل مجرب و امکانات پیشرفته هستید، دانشگاه آلتین باش می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

دانشگاه آلتین باش یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی کشور ترکیه است. تاسیس این دانشگاه به سال 2011 در شهر استانبول باز می گردد. همچنین دانشگاه آلتین باش دارای 9 دانشکده است. لازم به ذکر است نحوه پذیرش دانشگاه آلتین باش از طریق آزمون های YOS و SAT صورت می گیرد.

دانشگاه آتیلیم؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های خصوصی-غیرانتفاعی ترکیه است. دانشگاه آتیلیم در 1996 در آنکارا ساخته شد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید از طریق آزمون SAT اقدام کنند. لازم به ذکر است که نتایج آزمون یوس در این دانشگاه مورد قبول نیست. این دانشگاه نیز در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد.

دانشگاه آتیلیم در بین تمام دانشگاه‌های ترکیه رتبه‌ی 33 را بدست آورده است.

این دانشگاه بورسیه‌هایی را نیز برای دانشجویان خود در نظر گرفته است. طبق آخرین مصوبات Atılım University، از سهمیه‌ی بورسیه‌ها باید 5 درصد به کل دانشجویان اختصاص داده شود. علاوه بر این برای 50 دانشجوی برتر دانشگاه، بورسیه‌های ویژه‌ای نیز درنظر گرفته شده است.

تعدادی تز دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: دانشکده هنر و علوم، دانشکده هنرهای زیبا، طراحی و معماری، دانشکده حقوق، دانشکده بازرگانی، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشکده هوانوردی کشوری و دانشکده زبان‌های خارجی. زبان تدریس دروس در این دانشگاه، زبان انگلیسی است و متقاضیان باید مهارت زبان خود را با تافل، آیلتس، CPE و… ثابت کنند.

دانشگاه باهچه شهیر؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

دانشگاه باهچه شهیر علاوه بر اینکه مورد تأیید وزارت علوم است، از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت نیز می‌باشد. یکی از مزایای انتخاب دانشگاه باهچه شهیر این است که دروس به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند. دانشجو نیز می‌تواند زبان تحصیل خود را انتخاب کند. این دانشگاه از جایگاه خوبی در بین تمامی دانشگاه‌های ترکیه برخوردار است. رنکینگ ملی این دانشگاه 13 است. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند در رشته‌های مختلف نظیر پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و فیزیوتراپی تحصیل کنند.

Bahçeşehir University که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، امکانات بسیار خوبی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است. دانشگاه باهچه شهیر نیز از اعضای برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر اراسموس است. در نتیجه، دانشجویانش می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان اقدام کنند. پذیرش این دانشگاه خصوصی از طریق آزمون SAT و یا شرط معدل است. تعدادی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از دانشکده حقوق، دانشکده اقتصاد، علوم اداری و اجتماعی، دانشکده ارتباطات دانشکده پزشکی و دانشکده دندانپزشکی است.

دانشگاه بیکنت

دانشگاه بیکنت یکی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است. تاسیس این دانشگاه به سال 1997 باز می گردد. همچنین دانشگاه بیکنت دارای 8 دانشکده است. دانشگاه بیکنت یکی از دانشگاه های برتر ترکیه است که در شهر استانبول قرار دارد. این دانشگاه کیفیت آموزشی بسیار بالایی را به دانشجویان خود ارائه می ‌دهد. همچنین امکانات رفاهی خوبی را نیز برای آنها فراهم می‌ کند. دانشگاه بیکنت هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی را از سراسر جهان پذیرش می‌ کند.

لازم به ذکر است نحوه پذیرش این دانشگاه از طریق آزمون YOS صورت می گیرد.

دانشگاه بیرونی

دانشگاه بیرونی یکی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است. تاسیس این دانشگاه به سال 2015 باز می گردد. همچنین دانشگاه بیرونی دارای 6 دانشکده است.

شرایط تحصیل در این دانشگاه تقریبا مانند تمام دانشگاه های خصوصی این کشور می باشد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید در یکی از آزمون های ورودی شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند.

از آن جایی که زبان تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی و زبان ترکی است؛ در نتیجه ارائه مدرک معتبر زبان که نشان دهنده مهارت متقاضیان به زبان است، الزامی می باشد.

مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان یا معادل آن از دیگر شرایط پذیرش در این دانشگاه است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که چنان چه متقاضیان دارای معدل بالا باشند، امکان تحصیل در این دانشگاه بدون شرکت در آزمون ورودی را خواهند داشت.

پذیرش دانشگاه بیرونی از طریق آزمون های SAT/ACT/IB صورت می گیرد.

دانشگاه عثمان قاضی اسکی شهیر

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه می‌باشد، دانشگاه اسکی شهیر است. این دانشگاه در سال 1993 در اسکی شهیر تأسیس شده است. دروس مختلف در Eskisehir Osmangazi University به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند. پذیرش در این دانشگاه از طریق آزمون‌های SAT و ACT و همچنین شرط معدل انجام می‌شود. دانشجویان این دانشگاه دغدغه‌ی سکونت ندارند؛ زیرا دانشگاه اسکی شهیر خوابگاه‌هایی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است.

تعدادی از دانشکده‌های Eskisehir Osmangazi University عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده مهندسی و معماری، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده کشاورزی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده هنر و علوم، دانشکده علوم بهداشت و دانشکده الهیات. این دانشگاه دولتی امکانات باکیفیتی را نظیر خدمات ورزشی، خدمات درمانی و سالن‌های غذاخوری را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است.

دانشگاه بیلگی استانبول

یکی دیگر از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید در آزمون یوس شرکت کنند. البته امکان پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی و شرط معدل وجود دارد. اکثر دروس در این دانشگاه خصوصی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه بیلگی Istanbul Bilgi University استانبول در بین تمام دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه 25 است.

دانشگاه بیلگی استانبول در سال 1901 در شهر استانبول ترکیه تأسیس شد. دانشکده‌های Istanbul Bilgi University عبارتند از دانشکده حقوق، دانشکده ارتباطات، دانشکده مدیریت، دانشکده معماری، دانشکده هوانوردی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی و دانشکده علوم بهداشتی است. دانشجویان این دانشگاه که در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، با توجه به عملکرد خود بورسیه‌هایی را دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که میزان اعتبار بورسیه‌ها به نوع بورسیه و مقطع تحصیلی دانشجو بستگی دارد.

دانشگاه گلیشیم استانبول؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

این دانشگاه، دانشگاه خصوصی-غیرانتفاعی است که در سال 2011 در استانبول تأسیس شده است. این

دانشگاه گلیشیم Istanbul Gelisim University در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه 136 است.

متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق یکی از آزمون‌های یوس و یا SAT اقدام کنند. علاوه بر این، بر اساس شرط معدل نیز می‌توانید برای دریافت پذیرش از این دانشگاه اقدام کنید.

دروس مختلف در این دانشگاه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند. دانشجویان این دانشگاه باید برای تحصیل، مهارت خود را در یکی از این دو زبان ثابت کنند؛ در غیر این صورت باید در دوره‌های آموزش زبان شرکت کنند. Istanbul Gelisim University که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد از نظر علمی و رفاهی دارای کیفیت بالایی است.

یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه، خوابگاه‌های دانشجویی مجهزی است که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، خوابگاه، آزمایشگاه و امکانات ورزشی مجهز نیز از امکانات این دانشگاه هستند.

دانشگاه اوکان

دانشگاه اوکان یکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه است. تاسیس این دانشگاه به سال 1999 در شهر استانبول باز می‌گردد. دانشگاه اوکان مورد تایید وزارت علم ایران بوده و زبان تحصیل در این دانشگاه به زبان‌های ترکی و انگلیسی است.  این دانشگاه دارای رتبه 108 در بین دانشگاه‌های ترکیه را دراد. همچنین دانشگاه اوکان دارای 10 دانشکده و ارائه دهنده رشته‌های متنوع در دانشکده‌ها است.  

پذیرش دانشگاه اوکان از طریق آزمون‌های SAT،TR-YOS و دیپلم صورت می‌گیرد.

دانشگاه ایستینیه

هزینه تحصیل در دانشگاه ایستینیه نسبت به هزینه تحصیل در سایر دانشگاه‌های اروپایی به مراتب مناسب‌تر است. این دانشگاه از طریق معاهدات بین‌المللی مانند اراسموس به تبادل دانشجو با دانشگاه‌های اروپایی می‌پردازد. رنکینگ دانشگاه ایستینیه در کشور ترکیه بسیار خوب بوده و در میان برترین دانشگاه‌های این کشور قرار دارد. این دانشگاه جزء بهترین دانشگاه‌های ترکیه است و همین موضوع باعث افزایش رقابت میان متقاضیان بین‌المللی به منظور اخذ پذیرش از این دانشگاه خصوصی شده‌است. این دانشگاه در سال 2021 در مجله webometrics رتبه 5870 جهانی را کسب کرده است.

دانشگاه ایستینیه یکی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است. تاسیس این دانشگاه به سال 2015 باز می گردد. همچنین دانشگاه ایستینیه دارای 9 دانشکده است.

پذیرش این دانشگاه نیز از طریق آزمون های SAT/YOS/ACT/GCE صورت می گیرد.

دانشگاه اقتصاد ازمیر؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

در سال 1956 این دانشگاه در ازمیر تأسیس شد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می توانند از یکی از راه‌های SAT،  GCEو ACT برای دریافت پذیرش اقدام کنند. Izmir University of Economics نیز یکی از دیگر از دانشگاه‌هایی است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار گرفته است. این دانشگاه نیز در توافق‌نامه‌ی اراسموس شرکت کرده است. تعدادی از دانشگاه‌های اقتصاد ازمیر عبارتند از دانشکده علوم و هنر، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده حقوق، دانشکده علوم و هنر، دانشکده بازرگانی و دانشکده ارتباطات است.

زبان تدریس در این دانشگاه که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، زبان انگلیسی است. در نتیجه، متقاضیان تحصیل لازم است که مهارت زبانی خود را با مدارک معتبر ثابت کنند.

دانشگاه اقتصاد ازمیر Izmir University of Economics در سال 2021 بر اساس رتبه‌بندی THE در رده‌ی 601-800 قرار گرفت.

دانشگاه اقتصاد ازمیر برای رفاه دانشجویان خود، خوابگاه‌هایی مجهز نیز ارائه کرده است. کتابخانه، باشگاه‌های ورزشی مجهز و خدمات درمانی بخشی از امکانات و خدمات این دانشگاه هستند.

دانشگاه کادیر هاس

این دانشگاه در سال 1997 در استانبول تأسیس شد. این دانشگاه نیز در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد. دانشگاه کادیر هاس یکی دیگر از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که پذیرای دانشجویان از نقاط مختلف دنیا است. این دانشگاه در برنامه‌ی تبادل دانشجوی اراسموس و اراسموس پلاس شرکت می‌کند. به واسطه‌ی آن دانشجویان Kadir Has University می‌توانند در دانشگاه‌های اروپا و ترکیه ادامه تحصیل دهند. همچنین، دانشجویان دیگر دانشگاه‌های عضو این برنامه نیز می‌توانند برای ادامه تحصیل در این دانشگاه اقدام کنند.

متقاضیان تحصیل در این دانشگاه علاوه بر پیمان اراسموس، می‌توانند از طریق شرط معدل نیز برای تحصیل اقدام کنند. دانشگاه کادیر هاس نیز بورسیه‌هایی را برای رفاه دانشجویان خود در نظر گرفته است. در صورتی که متقاضی شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند از این بورسیه‌ها استفاده کند.

دانشگاه کوجاعلی؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

این دانشگاه در سال 1992 در شهر کوجاعلی ترکیه تأسیس شد. این دانشگاه دولتی از طریق برگزاری آزمون ورودی پذیرای دانشجویان بین الملل است. متقاضیان از طریق آزمون‌های SAT، GCE و YOS برای دریافت پذیرش این دانشگاه اقدام کنند. یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، Kocaeli Univerity است.

دانشگاه کوجاعلی Kocaeli Univerity دارای رتبه‌ی 39 است. همچنین، در سال 2021 نیز در بین دانشگاه‌های جهان رتبه‌ی 1626 را بدست آورده است.

تدریس در این دانشگاه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی انجام می‌شود. دانشجو باید مهارت خود را در زبان تحصیل انتخابی خود با ارائه‌ی مدارک معتبر ثابت کند. یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه این است که دانشجویان این دانشگاه اجازه‌ی کار همزمان با تحصیل را دارند. دروس مختلف در این دانشگاه در 11 دانشکده‌ی مختلف تدریس می‌شوند. تعدادی از این دانشکده‌ها عبارتند از: دانشکده دریایی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشکده حقوق، دانشکده معماری و طراحی و دانشکده پزشکی.

دانشگاه کاراتای؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

در سال 2005، دانشگاه کاراتای در شهر قونیه تأسیس شد. از سال 2010 این دانشگاه پذیرای دانشجویان بین الملل از نقاط مختلف جهان است. تدریس در این دانشگاه به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی انجام می‌شود. داوطلبانی که برای تحصیل ترکی درخواست می‌کنند باید دانش کافی از زبان ترکی داشته باشند؛ در غیر این صورت باید برای آموزش زبان اقدام کنند. دانشگاه برای تحصیل زبان ترکی 1 سال مرخصی در نظر گرفته است. متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی نیز باید با مدرک معتبر مهارت خود را در این زبان ثابت کنند.

KTO Karatay University که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، بورسیه‌هایی را نیز برای دانشجویان برتر خود در نظر گرفته است. این بورسیه‌ها همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجو را ساپورت می‌کند. تعدادی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از: دانشکده حقوق، دانشکده فنی و مهندسی و علوم طبیعی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشکده هنرهای زیبا و طراحی و دانشکده پزشکی.

دانشگاه کاراتای در بین 153 دانشگاه برتر ترکیه، رتبه‎‌ی 15 را دارد. پذیرش این دانشگاه از طریق سایت دانشگاه با شرط معدل انجام می‌شود.

دانشگاه مدیپول

مدیپول یکی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه با رنکینگ بین المللی بالاست. کیفیت بالای تدریس و امکانات بسیار متنوع این دانشگاه باعث شده تا یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ترکیه باشد. IMU در سال 2009 تاسیس شد و از سال 2010 با ریاست فخرالدین کوچا، پذیرش دانشجو در این دانشگاه صورت گرفت. مدیپول از دو پردیس دانشگاهی تشکیل شده که به لطف امکانات پیشرفته و مجهزی که دارد، بهترین خدمات و آموزش را به دانشجویان ارائه می دهد. پردیس های دانشگاهی مدیپل در کاواک (Kavac/Kavk) و هالیچ (Haliç) قرار دارند.

بسیاری از رشته ها در این دانشگاه به زبان های انگلیسی و ترکی تدریس می شوند. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر ۳۶۵۰۶ و دانشجویان بین المللی آن ۲۸۳۰ نفر هستند.

دانشگاه 19 ماییس؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

19 ماییس در سال 1975 در شهر سامسون ترکیه تأسیس شد.

دانشگاه 19 ماییس، علاوه بر وزارت علوم، از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت نیز می‌باشد. دروس در این دانشگاه علاوه بر اینکه به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شوند، به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. Ondokuz Mayis University به دلیل معاهداتی نظیر اراسموس، اراسموس پلاس، فارابی و مولانا، می‌تواند تبادل دانشجو در ترکیه، اروپا و آمریکا داشته باشد. 19 ماییس یکی دیگر از دانشگاه هایی است که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است.

این دانشگاه در بین دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه‌ی 22 است. این دانشگاه دولتی در بین دانشگاه‌های جهان نیز دارای رتبه‌ی 1200 است.

متقاضیان تحصیل در دانشگاه 19 ماییس می‌توانند از طریق آزمون یوس برای تحصیل اقدام کنند.

19 ماییس دارای 16 دانشکده است که تعدادی از آن ها عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده فضانوردی، دانشکده ارتباطات، دانشکده گردشگری و دانشکده معماری است.

دانشگاه اوزیگین

این دانشگاه در سال 2007 در شهر استانبول تأسیس شد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از طریق آزمون‌های یوس و یا SAT اقدام کنند. دانشگاه اوزیگین یکی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است که سالانه پذیرای دانشجویان بین‌الملل از نقاط مختلف جهان است. این دانشگاه دارای 6 دانشکده است که عبارتند از: دانشکده تجارت، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده هوانوردی، دانشکده حقوق و دانشکده معماری. دروس مختلف در این دانشگاه خصوصی به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند. به یاد داشته باشید که مدارک خود را برای دریافت پذیرش حتما به زبان ترکی و یا انگلیسی ترجمه کرده باشید.

دانشگاه اوزیگین Ozyegin University در رتبه بندی THE در سال 2021، در رتبه بندی 1001-1200 جای دارد. این دانشگاه برای رفاه دانشجویانش، خوابگاه‌های مجهزی را نیز تعبیه کرده است.

دانشگاه اوزیگین که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، برای دانشجویان خود بورسیه‌هایی را در نظر دارد. همچنین برای رفاه دانشجویانش، خوابگاه‌های مجهزی را نیز تعبیه کرده است.به موجب آن ها همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجو را ساپورت می‌کند.

دانشگاه رجب طیب اردوغان

در سال 1976 این دانشگاه در شهر ریزه در ترکیه تأسیس شد. آزمون یوس راه ورود به این دانشگاه است. دانشکده تربیت بدنی و ورزش، دانشکده علوم کاربردی، دانشکده فیزیوتراپی، دانشکده بهداشت و دانشکده زبان‌های خارجه از دانشکده‌های دانشگاه رجب اردوغان هستنند. این دانشگاه دولتی نیز در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار دارد. علاوه بر زبان ترکی استانبولی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه رجب طیب اردوغان Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi در بین تمامی دانشگاه‌های ترکیه رتبه‌ی 85 را از آن خود کرده است.

علاوه بر امکانات تحصیلی، این دانشگاه امکانات رفاهی بسیاری را برای دانشجویان ارائه می‌کند. سان‌های ورزشی، سالن‌ها غذاخوری و سالن‌های زیبایی بخشی از امکانات رفاهی دانشگاه رجب طیب اردوغان است.

دانشگاه ساکاریا؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

در سال 1970 دانشگاه ساکاریا در شهر آداپازاری در استان ساکاریا تأسیس شد. این دانشگاه دولتی نیز در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه قرار گرفته است.

ساکاریا نیز یکی دیگر از دانشگاه‌ها باکیفیت و ایده‌آل ترکیه است که در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز جایگاه خوبی دارد. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در مجله The، رتبه‌ی 1201+ را کسب کرده است. همچنین، Sakarya University در رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه‌ی 9 است.

این دانشگاه دولتی نیز ارائه کننده‌ی برنامه‌های تبادل دانشجو نظیر اراسموس، فارابی و مولانا است. علاوه بر این، امکان تحصیل به دو زبان ترکی و انگلیسی در دانشگاه ساکاریا وجود دارد. دانشجویان بین الملل این دانشگاه نیز امکان أخذ بورسیه‌های تحصیلی را دارند. براساس این بورسیه‌ها دانشجویان امکاناتی نظیر کمک هزینه‌های ماهانه، شهریه دانشگاه، هزینه‌های درمانی و آموزش زبان ترکی (به مدت 1 سال رایگان) دریافت خواهند کرد.

ساکاریا دارای 14 دانشکده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: دانشکده هنر و علوم، دانشکده حقوق، دانشکده ارتباطات، دانشکده مدیریت، دانشکده هنر و دانشکده علوم و بهداشت.

دانشگاه سلجوق؛ دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

دانشگاه سلجوق نیز از دانشگاه‌های‌ باکیفیت ترکیه است که هر ساله دانشجویان بسیاری را از نقاط مختلف جهان می‌پذیرد. این دانشگاه در سال 1975 در شهر قونیه تأسیس شده است. متقاضیان تحصیل در Selcuk University باید از طریق آزمون یوس برای دریافت پذیرش و تحصیل اقدام کنند. زبان تحصیل در این دانشگاه، زبان ترکی است. در نتیجه، دانشجو باید برای تحصیل به این زبان تسلط کافی را داشته باشد. این دانشگاه دولتی نیز در بین دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد؛ در نتیجه دانشجویان پس از اتمام تحصیل می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند. دانشگاه سلجوق در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه جای دارد.

دانشگاه سلجوق در رتبه‌بندی THE در سال 2021 نیز در جایگاه +1001 قرار دارد.

دروس در دانشگاه دولتی سلجوق در 24 دانشکده تدریس می‌شوند. دانشکده اقتصاد، دانشکده معماری، دانشکده بازرگانی، دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی و دانشکده گردشگری تعدادی از دانشکده‌های این دانشگاه هستند.

دانشگاه اولوداغ

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ترکیه است. این دانشگاه که در لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه جای دارد، در سال 1975 در شهر بورسا (چهارمین شهر بزرگ ترکیه) تأسیس شد. پذیرش Uludag University از طریق آزمون یوس است. البته علاوه بر این، متقاضیان این دانشگاه می‌توانند برای تحصیل از طریق آزمون‌های SAT و GRE نیز اقدام کنند. دانشگاه اولوداغ به عنوان بهترین دانشگاه بورسا نیز شناخته می‌شود.

دانشجویان دانشگاه اولوداغ دغدغه‌ی سکونت را نخواهند داشت؛ زیرا این دانشگاه خوابگاه‌های مجهزی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. اولوداغ در بین دانشگاه‌های جهان رتبه‌ی 1389 را کسب کرده است. دانشکده پزشکی، دانشکده الهیات، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم و هنر، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده اقتصاد، دانشکده تعلیم و تربیت و دانشکده حقوق از دانشکده‌های دانشگاه اولوداغ هستند.

دانشگاه قاضی آنتپ

این دانشگاه که در سال 1987 در قاضی آنتپ تأسیس شد. این دانشگاه دولتی نیز یکی دیگر از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است. قاضی آنتپ از نظر علمی دارای کیفیت و جایگاه مناسبی است و در بین 1000 دانشگاه برتر جهان جای دارد.

دانشگاه قاضی آنتپ University of Gaziantep همچنین در رنکینگ ملی نیز، دارای رتبه‌ی 8 است.

متقاضیان تحصیل در University of Gaziantep می‌توانند از طریق آزمون یوس، SAT و یا شرط معدل (حداقل 12 از 20) برای پذیرش این دانشگاه اقدام کنند. قاضی آنتپ نیز به واسطه‌ی معاهدات مختلف نظیر اراسموس، فارابی و مولانا، می‌تواند دانشجویان خود را به دیگر دانشگاه‌های ترکیه و یا اروپا و آمریکا منتقل کند؛ و همینطور برعکس.

قاضی آنتپ که از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه است، دارای 17 دانشکده است. این دانشکده‌ها عبارتند از دانشکده علوم اسلامی، دانشکده گردشگری، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده پزشکی، دانشکده ادبیات، دانشکده علوم، دانشکده آموزش، دانشکده هنرهای زیبا˓ طراحی و معماری، دانشکده پرستاری، دانشکده اقتصاد و امور اجرایی، دانشکده ارتباطات، دانشکده علوم بهداشت، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده شیلات و دانشکده کشاورزی.

سخن آخر

ترکیه از مقاصد مهاجرتی محبوب در بین دانشجویان است. سالانه دانشجویان بسیاری از ایران و دیگر کشورهای جهان برای تحصیل در این کشور مهاجرت می‌کنند. این کشور دانشگاه‌های باکیفیت بسیاری دارد که در دنیا زبانزد هستند. علاوه بر این، ترکیه یکی از پل‌های ورود به کشورهای اروپایی است. تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند. در این مقاله شما را با تمامی دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه آشنا کردیم. همانطور که ذکر شد  بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجو آزمون یوس برگزار می‌کنند. آزمون یوس از سه بخش هوش، هندسه و ریاضی تشکیل شده است. متقاضیان برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها باید از این آزمون با موفقیت عبور کنند. ما در یونی لند برای عبور از این مرحله در هر لحظه در کنار شما خواهیم بود تا بتوانید در بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در ترکیه آماده شوید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.