021-91305905

۵ دلیل برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

فهرست مطالب

ترکیه از همسایگان شرقی ایران است. این کشور همسایه و هم مرز با ایران در نقطه ای حساس واقع شده است و کشوری اوراسیایی محسوب می شود.

ترکیه با ساختاری آسیایی – اروپایی مقصدی جذاب برای گردشگران و مهاجران است. وجود مکان های تاریخی با شکوه در ترکیه در کنار ساختار مدرن ترکیب دل نشینی را ایجاد کرده است که با استقبال روز افزون مواجه است.

آب و هوای خوب˓ امکانات مناسب رفاهی و ساختار پویا و رو به رشد آموزشی در این کشور را می توان از دیگر دلایل محبوبیت ترکیه˓ به ویژه از نظر مهاجران تحصیلی˓ دانست.

آمار منتشر شده حاکی از آن است که مهاجرت تحصیلی به ترکیه هر سال رو به افزایش است. تعداد دانشجویان بین المللی در ترکیه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر بوده است.

در سال های اخیر مهاجرت تحصیلی به ترکیه مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. کیفیت مطلوب آموزش در ترکیه˓ صرفه اقتصادی تحصیل و زندگی در ترکیه و به ویژه امکان مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی از طریق تحصیل در ترکیه از دلایل مهم توجه ایرانیان به ترکیه می باشد.

اما آیا دلایل مهاجرت تحصیلی ایرانیان به ترکیه تنها به این موارد ختم می شود؟! خیر. دلایل دیگری نیز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه وجود دارند.

در این نوشتار قصد داریم ۵ دلیل مهم برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه را عنوان کنیم. اگر شما نیز علاقه مند مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستید و یا در جست و جوی مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی می باشید با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

۱) کیفیت بالای تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه روابط سیاسی و علمی مناسبی با کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد. این ارتباط موجب شده است تا ترکیه تلاش کند خود را به استانداردهای آموزشی اروپا و آمریکا که هر دو از پیشتازان علمی جهان هستند نزدیک کند. در نتیجه این امر سبب شده است تا دانشگاه های ترکیه در رتبه بندی های جهانی ارتقاء بسیار خوبی داشته باشند.

 همچنین در سال های اخیر کشور ترکیه توانسته است با هدایت مناسب تحقیقات علمی خود باعث شود ارتباطات بین المللی دانشگاه های این کشور با سایر کشورها به طور چشمگیری بهتر از گذشته شود.

اگر بخواهیم کشورمان ایران را از این منظر با ترکیه مقایسه کنیم˓ ترکیه در همه رشته ها به استثنای رشته های فنی و مهندسی بسیار از ما سبقت گرفته و توانسته است ارتباطات بین المللی مناسب ایجاد کند. همین امر تاثیر ویژه ای بر افزایش کیفیت تحصیل و مهاجرت تحصیلی به ترکیه گذاشته است.

این ارتباطات نه تنها کیفیت تحصیل در ترکیه را افزایش داده اند بلکه امکان مهاجرت از طریق تحصیل در دانشگاه های ترکیه را نیز افزایش داده اند. مثال زیر را در نظر بگیرید:

فردی که در رشته پزشکی در دانشگاه تهران تحصیل می کند پس از پایان تحصیل خویش به سختی می تواند اقدام به مهاجرت تحصیلی نماید. حال فردی را در نظر بگیرید که در دانشگاه ۱۹ مایس شهر سامسون ترکیه در رشته پزشکی تحصیل می کند. به دلیل این که ارتباطات بین المللی این دانشگاه در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند این فرد می تواند به راحتی در کشورهای دیگر ادامه تحصیل دهد و یا به کار مشغول شود.

بنابراین کیفیت تحصیل در ترکیه به سبب ارتباطات بین المللی مناسب با کشورهای مطرح و توانمند در زمینه آموزشی افزایش یافته است. این ارتباطات موجب شده است تا ترکیه تلاش کند به استانداردهای کشورهای نامبرده نزدیک شود و علاوه بر آن فرآیند مهاجرت به این کشورها را تسهیل کند.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

۲) هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در ترکیه

دیگر دلیل مهاجرت تحصیلی به ترکیه را می توان صرفه اقتصادی زندگی و تحصیل در ترکیه دانست. ترکیه با وجود این که رنگ و بویی اروپایی گرفته است همچنان مقصدی به صرفه برای مهاجران به ویژه علاقه مندان ایرانی تحصیل در ترکیه است.

همان طور که می دانید واحد پول ترکیه لیر می باشد. به علاوه لیر اختلاف قیمت بسیاری با واحد پول کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد. بنابراین ترکیه می تواند گزینه مناسبی برای زندگی و تحصیل مهاجران ایرانی باشد. همچنین هزینه ای که مهاجران ایرانی در برخی از کشورهای ترکیه برای زندگی می پردازند از هزینه زندگی در برخی نقاط تهران مناسب تر است.

پس به طور کلی ترکیه می تواند به لحاظ آموزشی و اقتصادی جایگزین نسبتا خوبی برای تحصیل در کشورهای اروپایی باشد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

۳) انتخاب رشته

سومین دلیل یا به عبارتی مزیت مهاجرت تحصیلی به ترکیه را می توان نحوه انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه های این کشور دانست.

همان طور که در مقالات پیشین اشاره کردیم˓ آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی غالبا YOS یا SAT (یوس یا ست) می باشد. هنگامی که افراد از طریق آزمون یوس یا ست وارد دانشگاه های ترکیه می شوند با گستره وسیعی از رشته های متنوع روبرو می شوند. این یک مزیت بزرگ است که شما می توانید به این طریق رشته دلخواه خود را انتخاب کنید.

به عبارت دیگر شما با شرکت و پذیرش در آزمون یوس (یا ست) که برای همه دانشگاه های ترکیه ساختاری یکسان دارد می توانید رشته تحصیلی مورد علاقه تان را از دسته های مختلف اموزشی انتخاب کنید. برای مثال در صورتی که در ایران شما در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرده باشید˓ پس از اخذ مدرک دیپلم ملزم هستید در کنکور رشته خود شرکت کنید. پس از پذیرش نیز تنها می توانید رشته هایی را در شاخه تحصیلی خود انتخاب کنید. حتی اگر شما در کنکور ریاضی و فیزیک بهترین رتبه را کسب کرده باشید قادر نیستید در رشته پزشکی تحصیل کنید. اما در صورتی که در آزمون یوس شرکت کنید و پذیرفته شوید انتخاب های بیشماری خواهید داشت. چنان چه علاقه مند باشید می توانید در رشته پزشکی تحصیل کنید. اگر رتبه شما در آزمون یوس برای تحصیل در پزشکی کافی نبود می توانید به رشته های مهندسی نظیر مهندسی مکانیک˓ علوم انسانی˓ هنر و گستره وسیعی از رشته های دیگر نیز فکر کنید.

بنابراین از منظر انتخاب رشته نیز مهاجرت تحصیلی به ترکیه انتخاب بسیار خوبی محسوب می شود.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

۴) ارتباط مطلوب ترکیه با سایر کشورها

همان طور که در ابتدای متن˓ بخش کیفیت بالای تحصیل در ترکیه˓ اشاره کردیم˓ ترکیه با اتخاذ سیاست های مناسب توانسته است ارتباطات بسیار خوبی را با کشورهای مختلف دنیا برقرار کند.

این ارتباطات مناسب موجب می شود افرادی که در ترکیه تحصیل می کنند به راحتی به کشور دیگری برای مهاجرت فکر کنند. در واقع مهاجرت تحصیلی به ترکیه راه را برای ورود افراد به کشورهای پیشتاز علمی جهان از جمله کشورهای اروپایی می گشاید.

متاسفانه در حال حاضر انتخاب مستقیم کشورهای آمریکایی و اروپایی برای بسیاری از علاقه مندان مهاجرت تحصیلی از جمله ایرانیان دشوار است. به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به ترکیه را می توانید به عنوان پلی برای مهاجرت نهایی خود به کشورهای اروپایی و آمریکایی در نظر بگیرید.

بنابراین دلیل و مزیت چهارم برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه را می توان ارتباط مطلوب ترکیه با کشورهای موفق جهان دانست.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

۵) امکان اخذ اقامت (پس از گذراندن شرایط قانونی ترکیه)

برخی از افراد تمایل دارند از طریق تحصیل در یک کشور اقامت دائم نیز اخذ کنند. در صورتی که افراد چنین قصدی داشته باشند اهمیت انتخاب مقصد تحصیلی نیز دو چندان می شود.

افراد از طریق مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیز می توانند نسبت به اخذ اقامت دائم اقدام کنند. در واقع پنجمین مزیت مهاجرت تحصیلی به ترکیه را می توان امکان اخذ اقامت از طریق تحصیل در این کشور برشمرد. اما به چه علت این امکان یک مزیت محسوب می شود؟!

با توجه به امکاناتی که کشور ترکیه برای شهروندان خود در نظر گرفته است اخذ اقامت دائم این کشور می تواند تصمیم معقولی باشد.

در این مقاله به پنج دلیل برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اشاره کردیم. این پنج دلیل عبارت اند از:

▪ کیفیت بالای تحصیل در ترکیه

▪ هزینه مناسب زندگی و تحصیل در ترکیه

▪ انتخاب رشته

▪ روابط مطلوب ترکیه با سایر کشورها

▪ امکان اخذ اقامت (از طریق مهاجرت تحصیلی به ترکیه و پس از گذراندن شرایط قانونی آن)

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده کافی برده باشید. ما در یونی لند تلاش می کنیم تمام اطلاعاتی که برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. کافی است از مقالات و بسته های آموزشی تهیه شده در سایت دیدن کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.