دانشگاه پاموک قلعه (Pamukkale University) با نام‌هایی چون دانشگاه پاموک کاله یا پاموککاله نیز در ایران شناخته شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۲ به‌طور رسمی آغاز به کار کرد و از آن زمان تا به حال توانسته در شهر زیبای دنیزلی ترکیه خوش بدرخشد. این دانشگاه دولتی با دارابودن ۴۵ هزار دانشجو و ۱۴۰۰ استاد، بار سنگینی را برای ارتقاء سطح علمی ترکیه و جهان به دوش می‌کشد.

اهداف و ویژگی های کلی دانشگاه پاموک قلعه

از همان اوایل تأسیس سعی این دانشگاه بر رشد روز‌افزون بوده است. به‌طوری که امروزه می‌توان دانشگاه پاموک قلعه را جزو دانشگاه‌های برتر ترکیه به‌حساب آورد. به همین دلیل تربیت دانشجویانی خلاق، باسواد، نوآور و به‌روز همواره یکی از سیاست‌های اصلی این دانشگاه بوده است.

وسعت دانشگاه پاموک قلعه

یکی از نکات مثبت پاموککاله وسعت آن است. هم از بعد مساحت و هم از بعد تنوع رشته‌هایی که در آن تدریس می‌شوند. پاموک کاله دارای ۸ دانشکده است که در آنها طیف وسیعی از رشته‌ها تدریس می‌شوند. نکته مهم در‌رابطه‌با چنین دانشگاه‌هایی، امکاناتی است که در اختیار دانشجویان می‌گذارند. مدیریت و رسیدگی صحیح و کافی به ۴۵ هزار دانشجو کاری دشوار است و ممکن است هر دانشگاهی توانایی انجام آن به نحو احسن را نداشته باشد. خبر خوب این است که دانشگاه پاموک قلعه در این حوزه نیز خوش درخشیده است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بیش‌از‌پیش جذب این دانشگاه جذاب شوید.

نحوه پذیرش دانشگاه پاموککاله

دانشگاه پاموک قلعه به عنوان یکی از مراکز علمی رو‌به‌رشد در ترکیه شناخته می‌شود. بنابراین؛ طبیعی است که به دنبال جذب دانشجویانی بااستعداد و تلاش‌گر باشد. به‌همین‌منظور،‌ شرکت در آزمون یوس ۲۰۲۳ و یا آزمون SAT برای قبولی در بیشتر رشته‌های این دانشگاه الزامی است.

در‌صورتی‌که قصد شرکت در آزمون یوس ۲۰۲۳ را داشته باشید نباید نمره‌ای کمتر از ۴۰ کسب کنید. درصورتی‌که قصد شرکت در آزمون SAT را داشته باشید نیز نمره‌ای کمتر از ۱۰۰۰ از ۱۶۰۰ مورد قبول دانشگاه نخواهد بود. دقت داشته باشید که ما به حداقل نمره موردنیاز برای قبولی در سطح‌پایین‌ترین رشته‌ها اشاره کردیم. این حد در رشته‌های مختلف متفاوت است. البته‌، این دانشگاه به معدل نیز اهمیت زیادی    می‌دهد. حداقل معدل موردقبول در این دانشگاه ۱۳ است.

زبان تحصیل در دانشگاه پاموک قلعه

مورد دیگری که باید به‌ آن توجه کنید تسلط به زبان ترکی با انگلیسی است. ازآنجایی‌که در این دانشگاه اکثر رشته‌ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند می‌توانید به‌دلخواه به هر زبانی که می‌خواهید تحصیل کنید. اما برای ورود به این دانشگاه باید مدرک تسلط به زبان خارجی خود را ارائه کنید. در‌صورتی‌که به هیچ‌یک از این دو زبان تسلط ندارید نیز باز جای نگرانی نیست. دانشگاه پاموک قلعه با برگزاری دوره‌های یک‌ساله حاضرلیک شما را آماده تحصیل خواهد کرد.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه پاموک قلعه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه پاموک قلعه

برای تحصیل در دانشگاه پاموک قلعه نیز مانند دیگر دانشگاه‌های ترکیه باید مدارک معتبر و مشخصی را به دانشگاه ارائه کنید. دانشگاه‌های بین‌المللی معمولا مدارک را در دو مرحله دریافت می‌کنند. یکبار به صورت مجازی و بار دیگر به  صورت حضوری. در صورت پذیرش اولیه مدارک در مرحله مجازی داوطلبان باید برای ارائه حضوری مدارک به دانشگاه راجعه کنند.

رنکینگ دانشگاه پاموککاله

دانشگاه پاموک قلعه با دارا‌بودن رتبه ۴۶ در ترکیه، ۷۷۲ در آسیا و ۲۵۵۰ در جهان جزو دانشگاه‌های سطح‌بالای خاورمیانه به‌حساب می‌آید. خوب است بدانید که این دانشگاه در زمینه جراحی زیبایی رتبه ۳۵۳ جهان را دارد و یکی از قطب‌های اصلی پرورش پزشک‌های زیبایی خبره در ترکیه است.

پاموککاله بیش از هر حوزه‌ای در بخش پزشکی درخشیده است. این دانشگاه رتبه ۲۶ را در بین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ترکیه دارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مدیران و اساتید این دانشگاه انتظار می‌رود که این رتبه در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ باز هم ارتقاء پیدا کند.

پس از پزشکی دانشگاه پاموک کاله در زمیه شیمی و رشته‌های مربوط به آن بسیار خوش درخشیده و جایگاه ۳۵ در ترکیه را تصاحب کرده‌ است. در درجات بعدی و به ترتیب حوزه‌های مهندسی، زیست‌شناسی، فیزیک، علوم‌انسانی، محیط‌زیست و ریاضیات قرار گرفته‌اند.

برنامه های تبادلی دانشگاه پاموک قلعه

یکی از نقاط‌قوت اصلی دانشگاه پاموک قلعه برنامه‌های تبادلی آن است. برای مثال دانشگاه پاموک قلعه از طریق برنامه تبادلی اراسموس دانشجویان و اساتید خود را با دانشگاه‌های سرتاسر جهان تبادل می‌کند تا در به‌روزترین حالت ممکن باقی بماند. همین مسئله در سال‌های اخیر تا حد زیادی منجر به ارتقاء سطح علمی این دانشگاه شده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه پاموک کاله

هزینه تحصیل در دانشگاه پاموک قلعه حتی نسبت به سایر دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز  پایین است و اکثر رشته‌های آن شهریه سنگینی ندارند. از‌آنجایی‌که تنوع رشته‌ها در این دانشگاه بسیار زیاد است سعی کرده‌ایم که تعداد زیادی از آنها را معرفی کنیم تا دیدگاهی کلی نسبت هزینه‌های تحصیل در آن داشته باشید. از طرفی، تحصیل در پاموک قلعه مزیت دیگری نیز دارد. این دانشگاه در شهر دنیزلی ساخته شده است که زندگی در آن به نسبت دیگر شهرهای ترکیه هزینه‌های کمتری در بر خواهد داشت.

رشته تحصیلیشهریه سالانه
پزشکی۴۰۰۰۰
دندان‌پزشکی۲۰۰۰۰
آموزش زبان انگلیسی۱۳۰۰
زیست‌شناسی۱۳۰۰
فیزیک۱۳۰۰
مهندسی مکانیک۱۷۰۰
مهندسی عمران۱۷۰۰
طراحی مد۴۰۰۰
حقوق۶۰۰۰
گرافیک۴۰۰۰
مدیریت جهان‌گردی۵۰۰۰
کامپیوتر۷۵۰۰

 

هزینه زندگی در شهر دنیزلی ترکیه

همان‌طور که اشاره شد، دانشگاه پاموک قلعه در شهر دنیزلی واقع شده است که نمی‌توان آن را جزو شهرهای گران ترکیه به حساب آورد. به هر حال به دلیل ارزش لیر نسبت به ریال، برنامه‌ریزی و توجه به هزینه‌ها در ترکیه امری ضروری به حساب می‌آید. از لحاظ هزینه‌های زندگی مهم‌ترین چالش مالی زندگی در دنیزلی پرداخت اجاره است. در صورتی که قصد اجاره کرده خانه‌ای تک خوابه را در این کشور داشته باشید باید حداقل در ماه ۱۵۰۰ لیر هزینه کنید.

مدیریت دیگر هزینه‌ها نیز در این شهر دشواری چندانی ندارد. در صورتی که قصد رفتن به یک رستوران معمولی را داشته باشید باید در حدود ۴۰ تا ۱۵۰ لیر هزینه کنید. قیمت نان در این شهر به‌طور میانگین ۱۰ لیر است وبرای خرید یک کیلوگرم فیله مرغ باید حدود ۶۰ تا ۷۰ لیر هزینه کنید. هزینه حمل و نقل در شهر نیز ماهیانه در حدود ۲۰۰ لیر هزینه خواهد داشت.

معرفی دانشکده‌ های دانشگاه پاموککاله

دانشگاه پاموک قلعه با دارا‌بودن هشت دانشکده مجزا ۴۵ هزار دانشجو را در خود جای داده است. یکی از دلایل زیاد بودن این دانشکده‌ها سیاست این دانشگاه است که بر مبنای آموزش تخصصی است. در ادامه این دانشکده‌ها به همراه رشته‌هایی که در آنها تدریس می‌شوند را معرفی کرده‌ایم.

معرفی رشته‌ های دانشگاه پاموک کاله

هشت دانشکده دانشگاه پاموک قلعه طیف وسیعی از رشته‌ها را در بر می‌گیرند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این رشته‌ها را معرفی خواهیم کرد. درواقع این رشته‌ها بهترین پیشنهادها برای محصلان ایرانی هستند. پس با ما همراه باشید.

پزشکی

شرایط تحصیل در دانشگاه پاموک قلعه طوری است که تحصیل در دشوارترین رشته‌ها نیز در آن معقول به نظر می‌رسد. پزشکی رشته‌ای محبوب در سراسر جهان و به‌ویژه در ایران است. دانشگاه پاموککاله برای تحصیل در این رشته پیشنهاد می‌شود؛ زیرا در کنار شهریه به‌نسبت پایینی که از دانشجویان اخذ می‌کند، آموزش و خدمات بسیار ارزنده‌ای به آنها ارائه می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر خواندید پاموککاله در حوزه علوم‌پزشکی در جایگاه بیست و ششم ترکیه قرار گرفته است.

نکته لازم توجه دررابطه‌با تحصیل پزشکی در دانشگاه پاموک قلعه این است که مدرک پزشکی این دانشگاه در ایران اعتباری ندارد. اما در اکثر کشورهای اروپایی و حتی امریکا معتبر است. پس می‌توانید اطمینان داشته باشید که پس از اخذ مدرک آن در بسیاری از کشورهای دیگر به‌جز ترکیه نیز امکان کار خواهید داشت. در‌صورتی‌‌که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری از تحصیل در این رشته در ترکیه دارید می‌توانید به این مطلب در یونی‌لند مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاه پاموککاله

پرستاری

هزینه تحصیل در دانشگاه پاموک کاله در رشته‌های مختلف متفاوت است. اگرچه حتی گران‌ترین رشته این دانشگاه که پزشکی است نیز با شهریه ۲۵ هزار لیری مبلغی منصفانه دارد. اما ممکن است به هر دلیلی افراد امکان تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی را نداشته باشند. یکی از این دلایل ممکن است بالا‌بودن نسبی هزینه تحصیل در آنها باشد. در این صورت بهترین انتخاب می‌تواند تحصیل در یکی از رشته‌های پیراپزشکی باشد که یکی از محبوب‌ترین آنها نیز پرستاری است.

از مزایای رشته پرستاری نسبت به پزشکی می‌توان به دوره تحصیل کمتر، هزینه تحصیل پایین‌تر و آمار استخدام بالای آن در سراسر دنیا اشاره کرد. نکته‌ای که دررابطه‌با این رشته وجود دارد این است که حقوق آن در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. توصیه ما این است که پس از فارغ‌التحصیلی برای کار به کشورهایی مانند آلمان یا کانادا مهاجرت کنید. در‌صورتی‌‌که مایل به کسب اطلاعات بیشتر از تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی در ترکیه هستید به این مقاله در یونی لند مراجعه کنید.

علوم سیاسی

این رشته در کشورهای توسعه‌یافته یا در‌حال‌توسعه بسیار محبوبیت دارد. اگرچه ممکن است در کشوری مانند ایران آن‌چنان اعتباری نداشته باشند. تحصیل در علوم سیاسی در دانشگاه پاموک قلعه مزیت‌ها فراوانی دارد. شهریه پایین، اساتید مجرب و متخصص، امکان ادامه تحصیل و اعتبار بالای مدرک دانشگاه پاموککاله در این رشته می‌تواند آینده‌ای درخشان را برایتان به ارمغان آورد.

 انواع مهندسی

در دانشگاه پاموک قلعه امکان تحصیل در بیشتر رشته‌های مهندسی وجود دارد. همین مسئله باعث شده است که افراد با گرایش‌های تحصیلی متنوعی در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک، الکترونیک، معماری و  مهندسی شیمی در این دانشگاه از برترین‌ها هستند و هرساله افتخارات زیادی را برای این دانشگاه به ارمغان می‌آورند. از آنجایی که فرصت های شغلی این رشته‌ها در کشور ترکیه فراوان است تحصیل در آنها را به همه علاقه مندان توصیه می‌کنیم.

امکانات دانشگاه پاموک کاله

دانشگاه پاموک قلعه در کنار وسعتی که دارد امکانات کامل و باکیفیتی را در اختیار دانشجویانش قرار داده است. یکی از مزیت‌های بزرگ تحصیل در این دانشگاه دسترسی دانشجویان به بیمارستان‌ و درمانگاه دانشگاه است. این مسئله برای دو گروه مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید. اول برای دانشجویان حوزه علوم پزشکی که می‌توانند واحدهای عملی خود را در این مراکز درمانی بگذرانند. دوم برای سایر دانشجویان که می‌توانند با تخفیفات ویژه از خدمات مجموعه‌های درمانی دانشگاه بهره‌مند شوند. به دیگر امکانات این دانشگاه در ذیل اشاره کرده‌ایم.

موقعیت جغرافیایی دانشگاه پاموککاله

دانشگاه پاموک قلعه در جنوبی‌ترین بخش شهر دنیزلی ترکیه واقع شده است. در اطراف این دانشگاه وسیع تعداد زیادی کافه، رستوران، هتل و پارک وجود دارد. در بخش جنوبی این دانشگاه و خارج از شهر مجتمع تفریحی شهرداری پاموککاله قرار دارد که می‌تواند اوقات فراغت بسیار جذابی را برای دانشجویان رقم بزند. این دانشگاه علاوه بر مسیرهای متعددی که برای ورود به شهر دارد از سمت شرق به یک بزرگراه منتهی می‌شود که می‌تواند دانشجویان را در سریع‌ترین زمان ممکن به هر نقطه‌ای از شهر برساند.

دانشگاه پاموک قلعه

پاموک کاله، گزینه‌ ای مناسب برای علاقه مندان به تحصیل در ترکیه

امیدواریم به‌قدرکافی با دانشگاه پاموک قلعه آشنایی پیداکرده باشید. این دانشگاه دولتی در ترکیه سعی داشته است تا همواره در مسیر ترقی قرار داشته باشد و رنکینگ خود را ارتقاء دهد. پس اگر مشتاق علم و دانش‌اندوزی هستید می‌توانید با خیال راحت روی حمایت‌های گوناگون این دانشگاه حساب کنید.

به‌طور‌کلی شرایط تحصیل در دانشگاه پاموککاله به شکلی است که امکان انجام کار دانشجویی را نیز برای شما فراهم می‌کند. پس درصورتی‌که قصد تحصیل در گران‌ترین رشته این دانشگاه را دارید نیز باز جای نگرانی نیست. زیرا با انجام کاری پاره‌وقت می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را فراهم کنید. در نهایت می‌توانیم بگوییم که پاموک قلعه یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه است.