021-91305905

دانشگاه چوکوروا (Cukurova University) یکی از دانشگاه‌های قدیمی کشور ترکیه است که در سال 1973 میلادی (1352 هجری شمسی) در شهر آدنا تأسیس شد. این دانشگاه از نظر علمی در جایگاه خوبی قرار داشته و مدرک آن مورد تایید وزارت علوم ایران است. سالانه حدود 20 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

اگر قصد تحصیل در چوکوروا را دارید حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره این دانشگاه و شرایط پذیرش آن در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با دانشگاه چوکوروا ترکیه

دانشگاه دولتی چوکوروا به زبان ترکی “Çukurova Üniversitesi” در سال های اول تاسیس خود، تنها دو دانشکده پزشکی و کشاورزی داشت. بعد از گذشت چند سال این دانشگاه به گسترش دانشکده‌ها و مراکز تحصیلی پرداخت که شامل گسترش 18 دانشکده تحصیلی، 4 مدرسه، 1 مدرسه هنرستان دولتی، 12 مدرسه عالی آموزش شغلی و 4 موسسه است. علاوه بر این‌ها این دانشگاه هم‌اکنون 37 مرکز تحقیقات کاربردی و 3 انستیتو نیز تحت پوشش می‌دهد.

همچنین این دانشگاه از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است. به‌طور مثال مجتمع رفاهی این مجموعه در 10 کیلومتری شهر به‌ مساحت 20 هزار هکتار بنا شده است. در این مجتمع رفاهی، غذاخوری بزرگی وجود دارد که دانشجویان برای صرف وعده غذایی ظهر به آن مراجعه می کنند.

نگاهی بر دانشکده‌های دانشگاه چوکوروا

همان‌طور که گفته شد دانشگاه دولتی چوکوروا از دانشکده‌ها و مراکز علمی زیادی تشکیل‌شده است. در ادامه فهرستی از دانشکده های این دانشگاه بزرگ را ذکر می کنیم:

 

رشته های تحصیلی در دانشگاه چوکوروا

دانشکده‌های این دانشگاه علوم مختلفی از کشاورزی تا علوم پزشکی و مهندسی را به دانشجویان ارائه می دهد. در زیر فهرستی کوتاه از رشته‌های تدریس شده در این دانشگاه را مشاهده می کنید:

شهریه رشته های مختلف دانشگاه چوکوروا

شهریه رشته های مختلف دانشگاه دولتی چوکوروا متناسب با مقطع تحصیلی، سال ورود، زبان تدریس و شرایط دیگری متفاوت است. برای آگاهی دقیق از شهریه رشته مورد نظر خود بهتر است به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید. ما نیز در اینجا شهریه چند رشته پرطرفدار این دانشگاه در سال تحصیلی 2022-2021 ذکر می کنیم. احتمال تغییر این هزینه ها در سال های بعد بسیار زیاد است.

امکانات رفاهی دانشگاه چوکوروا

این دانشگاه از امکانات رفاهی قابل قبولی برای دانشجویان برخوردار است. این امکانات شامل کتابخانه، خوابگاه، گروه های فرهنگی و… است که در ادامه به آن می پردازیم.

همچنین بخوانید:
دانشگاه کوجاعلی ساغلیک ترکیه + نحوه پذیرش + شهریه

کتابخانه دانشگاه چوکوروا

آرشیو این کتابخانه را 130 هزار جلد کتاب و 65 هزار جلد مجله تشکیل داده‌اند. علاوه بر آن دانشجویان به 850 نشریه ادواری نیز دسترسی خواهند داشت. از نقاط جالب‌ توجه کتابخانه این دانشگاه، دسترسی به چند کتاب خطی است.

محل سکونت و تغذیه دانشجویان

دانشگاه چوکوروا برای تهیه وعده ناهار دانشجویان، سالن غذاخوری بزرگی درون مجتمع رفاهی بنا کرده است. علاوه بر آن برای مدارسی که در خارج از محدوده دانشگاه قرار دارند، وعده ظهر توسط سرویس غذا ارسال می شود.

همچنین این دانشگاه 4 خوابگاه برای دانشجویان در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها در مجتمع رفاهی گفته‌شده قرار دارد. ظرفیت این خوابگاه 3500 دانشجو است.

فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه چوکوروا

این دانشگاه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان را نادیده نگرفته و گروه‌های موسیقی و تئاتر وابسته به ریاست دانشگاه در این مجتمع رفاهی به فعالیت می‌پردازد. علاوه بر آن حدود 20 بخش هنری در این مجتمع فعالیت می‌کنند که نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های دانشجویی را شامل می‌شود.

فعالیت‌های ورزشی چوکوروا

این مجتمع رفاهی چندین سالن سرپوشیده ورزشی، استخر شنای سرپوشیده، سالن مخصوص پاتیناژ و سالن‌ها و میدان‌های ورزشی با فضای باز را برای راحتی هرچه بیشتر دانشجویان فراهم کرده است.

شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه چوکوروا

برای پذیرش در این دانشگاه به شرایط و مدارک خاصی احتیاج دارید. برای اطلاع از این شرایط و مدارک به نکات زیر توجه کنید:

  1. داوطلبان برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه باید مدرک اتمام متوسطه دوم (دیپلم دبیرستان) داشته باشند؛ یا مدرکی دال بر تحصیل در سال آخر متوسطه دوم ارائه دهند. به خاطر داشته باشید که اصل و کپی مدرک گفته‌شده به زبان ترکی باید به تائید سفارت ترکیه در ایران رسیده باشد.
  2. ریزنمرات مدرک متوسطه دوم؛ این ریزنمرات هم باید به زبان ترکی استانبولی ترجمه شود.
  3. درخواست و کسب ویزای دانشجویی ترکیه از سفارت یا سرکنسولگری این کشور در ایران.
  4. دریافت مجوز اقامت از سفارت یا سرکنسولگری ترکیه.
  5. ارائه قبض پرداخت شهریه و هزینه‌های مد نظر دانشگاه.
  6. شش قطعه عکس 3*4
  7. داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه چوکوروا را دارند باید در آزمون یوس (YÖS) مربوط به این دانشگاه شرکت کنند.
  8. برای تحصیل در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی در این دانشگاه ارائه می‌شوند ارائه مدرک تافل یا آیلتس ضروری است.
  9. افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌هایی زبان انگلیسی را دارند، اما مدرک زبان ندارند، باید در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی شرکت کرده و نمره لازم جهت اخذ مدرک را کسب کنند.
  10. برای حضور در دانشگاه چوکوروا پرداخت حق بیمه به مبلغ 42 لیر به‌صورت ماهیانه الزامی است.
  11. درصورتی‌که دو دانشجو با نمرات، شرایط، رشته انتخابی و امتیاز یکسان، متقاضی حضور در دانشگاه دولتی چوکوروا باشند اولویت پذیرش با متقاضی جوان‌تر خواهد بود.
  12. لازم به ذکر است که مدرک یوس (YÖS) دریافتی از این دانشگاه به مدت دو سال اعتبار دارد.
  13. نکته‌ی دیگری که باید بدانید تاریخ ثبت‌نام آزمون یوس است که به تاریخ شمسی معادل 16 دی تا 16 اسفند خواهد بود. این تاریخ قطعی و ثابت نیست و امکان تغییر آن در سال های بعد وجود دارد.
  14. این دانشگاه برای دانشجویانی که به زبان ترکی تسلط ندارند دوره زبان ترکی به مدت یک سال برگزار خواهد کرد. دانشجویانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند، می‌توانند در رشته مدنظر خود ادامه تحصیل دهند.
همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه رجب طیب اردوغان + پذیرش، شهریه 2022-2021

شرایط آزمون یوس (YÖS) دانشگاه چوکوروا

آزمون یوس این دانشگاه مشتمل بر 80 سؤال در حوزه‌های هندسه، ریاضی و هوش است. ترتیب و تعداد سؤالات به‌ صورت 40 سؤال ریاضی، 35 سؤال هوش و 5 سؤال هندسه خواهد بود. این آزمون به زبان‌های ترکی، آلمانی، عربی، انگلیسی و روسی برگزار می‌شود که مطابق با زبان موردنظر مخاطب ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است که آزمون یوس دانشگاه ملی چوکوروا نمره منفی دارد. به این ترتیب پاسخ‌گویی به 4 سؤال غلط، حذف یک جواب صحیح را در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آزمون می توانید به وبینار آشنایی با ثبت نام آزمون یوس مراجعه کنید.

تحصیل در دانشگاه چوکوروا

ترکیه کشوری در حال ‌پیشرفت است و این سیر رشد شامل دانشگاه‌های این کشور نیز خواهد شد. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مورد تائید وزارت علوم ایران هستند. بنابراین با تحصیل در این دانشگاه ها قادر خواهید بود در ایران نیز شغل مورد نظر خود را دنبال کنید. دانشگاه چوکوروا نیز از مراکز تحصیلی معتبر ترکیه محسوب می شود که امکانات بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. چنانچه این دانشگاه را برای تحصیل در ترکیه انتخاب کرده اید، کارشناسان ما در یونی لند می توانند راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند. با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *