سربازی و اپلای - آیا می توان بدون گذراندن سربازی اپلای کرد؟ | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

سربازی و اپلای – آیا می توان بدون گذراندن سربازی اپلای کرد؟

آیا سربازی مانعی حل نشدنی برای اپلای است؟

دانشجویان مشمولی که قصد اپلای برای دانشگاه‌های خارجی را دارند، خدمت سربازی را مانعی بر سر راه خود دانسته و همین امر سبب دلسردی آن‌ها برای ادامه تحصیل در خارج می‌گردد؛ حال آن‌که با دریافت معافیت تحصیلی می‌توانند به راحتی برای مقاطع بالاتر اپلای نمایند و برای طی کردن یک دوره تحصیلی، از کشور خارج شده و پس از اتمام آن بازگشته و به خدمت سربازی بروند. در این مقاله به بررسی چگونگی دریافت معافیت تحصیلی برای دریافت پاسپورت جهت خروج از کشور می‌پردازیم.

فرایند دریافت معافیت تحصیلی برای مشمولین

برای دریافت معافیت تحصیلی باید نامه پذیرش دانشگاه مقصد را دریافت نمایید، سپس طی درخواستی از دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده‌اید، می خواهید تا نامه معرفی به نظام وظیفه را به شما ارائه دهد. در صورتی که قصد انصراف دارید نیز باید ابتدا انصراف داده و سپس دانشگاه به شما نامه معرفی به نظام وظیفه را بدهد. در مرحله بعد به سایت نشا که مربوط به وزارت علوم است مراجعه و در آن ثبت نام می‌کنید و از وزارت علوم، نامه معرفی به نظام وظیفه را دریافت می‌کنید. این نامه نشان می‌دهد که شما در یک دانشگاه قبول شده‌اید و بر همین اساس نظام وظیفه در ازای وثیقه به شما معافیت تحصیلی می‌دهد.

شرایط مهم برای خروج از کشور چیست؟

دانشجویانی که خدمت سربازی نرفته‌اند باید حائز شرایطی باشند تا بتوانند برای خروج از کشور اقدام کنند. این شرایط به شرح زیر است:

  • مشمولان برای خروج موقت از کشور باید فاقد غیبت باشند و وضعیت تحصیلی مشخص داشته باشند. هم‌چنین در سنوات ارفاقی مازاد بر سنوات مجاز تحصیل نباشند.
  • مهلت معرفی مشمولان فارغ التحصیل به پایان نرسیده باشد و دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند و برای بازگشت به موقع به کشور وثیقه مورد نیاز بگذارند. متقاضیان مشمول باید درخواست (فرم) مجوز خروج موقت از کشور را از دانشگاه مربوطه ارائه نمایند.

نکته: اگر در زمان مشخص شده به ایران بازگشتید اما در موعد مقرر به سازمان نظام وظیفه مراجعه نکردید، از خروج شما از کشور به مدت ۶ ماه ممانعت به عمل خواهد آمد و هیچ معافیتی در این ۶ ماه شامل حال شما نخواهد شد. جریمه‌ها برای افرادی که دیرتر از زمان مشخص شده به کشور باز می‌گردند سخت‌تر خواهد بود و  این دسته از افراد علاوه بر آن که مبلغ وثیقه‌شان به نفع دولت ضبط خواهد شد؛ با آن‌ها همانند سایر غایبان برخورد شده و بر اساس مدت غیبت، افزایش خدمت خواهند داشت یا به مراجع قضایی احضار می‌شوند. در ادامه وثیقه‌های قابل قبول برای سپردن به سازمان نظام وظیفه آمده است.

وثیقه های مورد قبول در سازمان نظام وظیفه

نظام وظیفه در مقابل ارائه معافیت تحصیلی به شما، یک وثیقه دریافت می‌کند. شما می‌توانید یکی از موارد زیر را برای تهیه وثیقه انتخاب نمایید.

سند ملکی

شما باید سند شش دانگ یک ملک که منزل مسکونی باشد، نزد نظام وظیفه بسپارید. توجه کنید که سند زمین و یا باغ پذیرفته نمی‌شود. اگر خانه در تهران باشد، نظام وظیفه شما را به یک دفترخانه ارجاع می‌دهد تا استعلام‌هایی مانند استعلام از شهرداری انجام شود و پس از تکمیل مدارک، با حضور نماینده نظام وظیفه در دفترخانه، سند به رهن سازمان نظام وظیفه در می‌آید و کار به اتمام می‌رسد. چنانچه خانه در شهرستان باشد، قبل از مراجعه به نظام وظیفه از وکیل دادگستری درخواست می‌کنید که خانه را قیمت‌گذاری کرده و نامه رسمی این قیمت‌گذاری را به نظام وظیفه می‌برید.

ضمانت بانکی

برای دریافت ضمانت بانکی دو راه پیش روی شماست، یا باید پول نقد به بانک پرداخت نمایید و در ازای آن ضمانت بانکی بگیرید و یا می‌توانید سند یا سفته نزد بانک به امانت گذاشته و ضمانت بانکی دریافت کنید. توجه کنید که همه بانک‌ها این ضمانت نامه را نمی‌دهند، پس لازم است بانک‌هایی را که در این زمینه با شما همکاری می‌کنند را از قبل شناسایی کنید تا زمان کمتری از دست بدهید و نمونه ضمانت نامه را از نظام وظیفه بگیرید و به بانک مورد نظر ببرید تا طبق مقررات نظام وظیفه ضمانت نامه پر شود.

ادامه مطلب  تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

پول نقد

در این روش باید حداقل مبلغ ۱۷ میلیون تومان را به صورت سپرده بلندمدت، سرمایه‌گذاری کنید. از آنجا که نظام وظیفه از شما تعهد ۴ الی ۶ ساله می‌خواهد ولی بانک به شما ضمانت‌نامه یک ساله می‌دهد، کافیست به نظام وظیفه تعهد بدهید که هر ساله این ضمانت‌نامه را تمدید می‌نمایید و به فرد مورد اعتمادی وکالت محضری بدهید که هر ساله به عنوان نماینده شما این تمدید را برایتان انجام دهد.

سند

برای دریافت ضمانت بانکی می‌توانید سندی را در گرو بانک بگذارید. برای این کار سند را به بانک می‌برید و بانک شما را به شهرداری معرفی می‌کند تا ملک ارزش گذاری شود و پس از آن بانک ضمانت نامه را به شما می‌دهد تا به نظام وظیفه ببرید.

دریافت گذرنامه

پس از ارائه ضمانت‌نامه به سازمان نظام وظیفه این سازمان مدارک شما را بررسی و در صورت تائید مدارک، آن‌ها را به اداره گذرنامه ارسال می‌کند. بعد از حدود یک هفته باید به اداره گذرنامه مراجعه نمایید و در این مرحله، اداره گذرنامه با زدن یک مهر در صفحه آخر پاسپورت شما، بازه زمانی مجاز خروج از کشور را ذکر می‌کند.

بنابراین بر اساس مطالب ذکر شده، چنانچه به خدمت سربازی نرفته باشید نیز می‌توانید گذرنامه دریافت نموده و مراحل اپلای برای تحصیل در خارج از کشور را پیگیری کنید. همچنین می‌توانید با دریافت پاسپورت برای خروج موقت، در زمان دریافت پذیرش از دانشگاه، مراحل را با سرعت بیشتری پیش برده و در مرحله بعد برای دریافت معافیت تحصیلی از سازمان نظام وظیفه اقدام نمایید.

چطوری برای ادامه تحصیل خارج از کشور معافیت تحصیلی بگیریم

مقدمه

یکی از مراحل پر چالش اپلای و ادامه تحصیل در خارج کشور بحث خروج از کشور پسران با توجه به مشکلات سربازی و معافیت تحصیلی آنان است. در این مقاله به بررسی مراحل این فرآیند به طور کامل و جزئی پرداخته شده است. هدف از این مقاله انتقال تجربه برای این فرآیند است.

مرحله اول فارغ‌التحصیلی

پس از اتمام واحدهای دانشگاهی و انجام دادن کارهای اداری مرتبط با فارغ­التحصیلی در دانشگاه محل تحصیلتان یک نامه خطاب به ناجا دریافت می­کنید که در آن اعلام شده است که شما با معدل معلوم در تاریخ مشخص فارغ­التحصیل شده­اید و معافیت تحصیلی شما به پایان رسیده است.

شما از لحظه­ فارغ­التحصیلی به مدت یک سال فرصت دارید که یا خودتان را برای خدمت سربازی معرفی کنید و یا در مقطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازید.

دریافت نامه وزارت علوم

برای گرفتن معافیت تحصیل در خارج، وزارت علوم باید پذیرش شما را تائید کند و سپس نامه­ای به نظام وظیفه صادر می­شود و در آن قید می­شود که شما در تاریخ مشخصی برای ادامه­ی تحصیل در دانشگاه مشخصی در کشور معلوم می­توانید از کشور خارج شوید.

اما از تاریخ تیر 98 درجه بندی دانشگاه­های مختلف آمریکا و کانادا توسط وزارت علوم انجام شده که باعث شده است تا این وزارتخانه برای همه­ دانشگاه ­ها معافیت تحصیلی صادر نکند. همچنین قبل از بردن نامه پذیرش برای وزارت علوم (امور دانشجویان) و گرفتن نامه به نظام وظیفه، باید برگه سبز سربازی را پر کنید و برای سازمان امور دانشجویان ببرید. یعنی مرحله «گرفتن برگه سبز» باید قبل از این مرحله انجام شود.

مرحله ۱) ثبت نام در nesha

به سایت nesha.saorg.ir رفته و ثبت نام کنید. در فرم ثبت نام فقط وضعیت نظام‌وظیفه خودتان را «در فرجه ۶ ماهه پس از فارغ‌التحصیلی» بزنید. در صفحه بعدی عکس پرسنلی، اسکن شناسنامه، کارت ملی، نامه خطاب به ناجا که دریافت کردید، نامه پذیرش دانشگاه خارج (*) و به طور آپشنال اسکن پاسپورت درخواست شده است.

ادامه مطلب  تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا

به جای مدرک تحصیلی و مدرک روشن شدن وضعیت نظام‌وظیفه  نامه‌ای که از دانشگاه گرفتید را آپلود کنید. پس از ساختن اکانت، در قسمت درخواست‌ها یک «درخواست معرفی به نظام‌وظیفه» ایجاد کنید.


(*) دانشجویان آمریکا باید i20 را آپلود کنند. به دانشجویانی که پوزیشن full-fund دریافت کرده اند ارز دانشجویی تعلق نمی‌گیرد.

مرحله ۲) مراجعه به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم

از لحظه ایجاد درخواست در سامانه nesha می‌توانید به ساختمان امور دانشجویان وزارت علوم واقع در این آدرس رجوع کنید. قسمت رسیدگی به محصلین خارج، از بقیه ساختمان جداست و کمی پایین‌تر از ورودی اصلی است (درب شیشه‌ای).

در اینجا باید یک فتوکپی از شناسنامه، کارت ملی، نامه پذیرش و نامه خطاب به ناجا که از دانشگاه دریافت کردید را تحویل بدهید. در اینجا یک نامه از وزارت علوم به نظام وظیفه صادر می­شود که تائید پذیرش شما از دانشگاه خارجی است.

گرفتن برگه سبز

این قسمت را می‌توانید با کارهای مربوط به وزارت علوم در یک روز انجام بدهید. قوانین نظام وظیفه از سال ۹۷ تغییر کرده و تمامی دانشجویان دارای پذیرش از خارج از کشور باید قبل از اقدام برای گذاشتن وثیقه، برگه اعزام را پر کنند و با برگه سبز به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند.

برگه سبز چیست؟

افرادی که قصد اعزام به خدمت سربازی را دارند پس از مراجعه به پلیس +10 دفترچه اعزام به سربازی را دریافت می­کنند و پس از انجام مراحل معاینه پزشکی و همچنین واکسیناسیون و پر کردن فرم­های مربوط آن را به پلیس+10 تحویل می­دهند. پس از تحویل این مدارک پلیس برگه­ای به شما تحویل می‌دهد که همان برگه سبز مربوط به اعزام به خدمت سربازی است.

  • برگه معاینه پزشکی: بالای برگه‌ای که پلیس+۱۰ به شما تحویل می‌دهد آدرس مراکز مجازی که می­توانید به آن مراجعه کنید، نوشته‌شده است. این برگه را پزشک از شما گرفته و مشخصات شما را اینترنتی وارد سیستم می‌کند.
  • برگه واکسیناسیون: مرکزی که واکسیناسیون را در آنجا انجام می­دهید این برگه را مهر و امضا می‌کند و به عنوان گواهی واکسیناسیون به شما تحویل می‌دهد.

معاینه

معاینه مشابه معاینه چشم‌پزشکی برای گواهینامه خیلی سریع و سرپایی است. اصولاً برای گرفتن معافیت پزشکی (که لیست به روز شده آن در سایت www.police.ir موجود است) باید خودتان اعلام کنید که مریضی خاصی از آن لیست را دارید. اگر می­خواهید که در جهت معافیت و یا حتی معافیت از رزم قدمی بردارید در نظر داشته باشید که تشکیل کمیسیون برای معافیت شما ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد. بنابراین اگر وقت زیادی ندارید و مایل به defer کردن نیستید بهتر است اعلام کنید که سالم هستید.

برگشت به پلیس+۱۰

به دفتر پلیس+۱۰ برگردید، برگه واکسن رو تحویل داده تا برای شما «برگه سبز» صادر شود. این برگه بدین صورت است:

حالا باید تا فردا صبر کنید که به نظام وظیفه مراجعه کنید. دقت کنید برای گذاشتن وثیقه به دلیل نامشخصی باید از فردای صدور برگه سبز اقدام کنید.

نظام وظیفه

اینجا قسمت اصلی پروسه معافیت تحصیلی شماست. برای کارها این مدارک لازم است:

اصل شناسنامه و کارت ملی

برگه سبز اعزام

نامه وزارت علوم

نامه دانشگاه به ناجا (نامه اتمام معافیت تحصیلی که در زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دریافت کردید و در سامانه nesha ثبت‌نام کردید)

اختیاری:

دفترچه حساب قوامین (توضیح در قسمت #)

فتوکپی شناسنامه و کارت ملی

#) جور کردن پول!

اصولاً خود نظام‌وظیفه از شما پولی نمی‌گیرد، بلکه از شما یک ضمانت‌نامه بانکی می‌خواهد. یعنی بانک پول شما رو ضبط کرده و یک گواهی به نظام وظیفه می‌دهد که مقدار مشخصی از پول شخص در حساب موردنظر بلوکه شده است و در صورت عدم تعهد به قوانین خروج از کشور این مبلغ ضبط خواهد شد. این کار در هر بانکی قابل انجام است. به شدت توصیه می­شود از حساب قوامین استفاده کنید که همه­ی مراحل در همان شعبه انجام شود.

ادامه مطلب  ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

مبلغ ودیعه حدود ۲۰ میلیون تومان است که بانک هم برای اینکه بتوانید سود ۱۵٪ بگیرید کمی روی این مبلغ اضافه کرده و این مبلغ حدود ۲۲.۵ میلیون تومان می­شود.

۱) شروع

ساختمان نظام وظیفه مرکزی در میدان سپاه تهران است. در ورودی چند صف می­بینید که معمولاً خیلی شلوغ هستند. در صف «تحصیلی» (دومی از چپ) بایستید. برگه سبز، نامه وزارت علوم و کارت ملی رو نشان دهید تا برگه مجوز ورود را دریافت کنید.

۲) گرفتن فرم اصلی

از حیاط به سمت ساختمان و سالن ۳ بروید (همه مراجعین تقریباً همان‌جا می­روند). در سالن 3 از دستگاه برای باجه تحصیلی نوبت بگیرید.

توجه:  اصولاً نوبت گرفتن در نظام وظیفه خیلی مهم است. باید جوری مدیریت کنید که وقتی در باجه­ای بعداً کار دارید از قبل نوبت آن را بگیرید چون با توجه به شلوغی سالن ممکن است کار شما طولانی شده و به زمان اداری نرسد. در این مرحله نامه وزارت علوم، برگه سبز اعزام و کارت ملی را تحویل می­دهید تا فرم مربوطه را دریافت کنید.

۳) رجوع به باجه مالی

همان‌طور که بالا عرض کردم بهتر است برای صرفه‌جویی در زمان از قبل نوبت برای باجه ۱ (مالی) دریافت کنید. در این مرحله باید فرم باجه 3 را تحویل باجه مالی بدهید. باجه مالی یک امضا روی فرم می­زند و بانکی که قصد گذاشتن وثیقه را دارید از شما می­پرسد.

در این مرحله به شما نامه­ای خطاب به بانک صادر می­کند که «لطفاً از ایشان مبلغ وثیقه را گرفته و ضمانت‌نامه با شرایط زیر را صادر کنید.»

بعد از این مرحله باید به بانک مراجعه کنید. بانک قوامین شعبه نظام وظیفه گوشه حیاط است.

خیلی مهم: قبل از خروج در اینجا حتماً یک نوبت باجه تحصیلی بگیرید که در زمان بازگشت مدت زیادی در صف نایستید.

۴) گرفتن ضمانت‌نامه از بانک

در بانک فرم­های مفصلی را باید پر کنید. نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای گذاشتن وثیقه با واریز سود ۱۵٪ یک حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار «فاخر» باز خواهید کرد و حساب عادی کارت دار که دارید کافی نیست.
  • برای افتتاح حساب فتوکپی تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی لازم است.
  • کارهای بانکی در مجموع اگر شلوغ نباشد زیر یک ساعت انجام می­شود. صبور باشید و از کارمند­ها راهنمایی بگیرید.
  • در انتها یک کاغذ گلاسه ضمانت نامه تحویل شما می­شود. این برگه را باجه مالی نظام وظیفه از شما خواهد گرفت که قبل از تحویل از آن کپی تهیه کنید.

۵) مرحله آخر

به سالن ۳ برگردید و از ضمانت نامه کپی بگیرید. از باجه مالی نوبت بگیرید و ضمانت‌نامه و فرم اصلی را تحویل دهید تا ایشان یک امضا روی فرم اصلی شما بزنند که ضمانت‌نامه دریافت شد.

به باجه تحصیلی برید. اگر خوش‌شانس باشید نوبتی که از قبل گرفتید نزدیک است و به زودی نوبت شما خواهد شد. فرم اصلی رو تحویل داده تا اطلاعات شما وارد سیستم شود و یک نامه با عنوان برگه معافیت تحصیلی خارج از کشور پرینت بگیرند و یک مهر و امضا پشت این برگه بزنند.

به باجه ۳ برید. این باجه معمولاً‌ خلوت است و نوبت لازم ندارد ولی اگر این‌طور نبود باید برای باجه اعزام نوبت بگیرید. ایشان یک مهر و امضای دیگر پشت برگه معافیت شما می­زند.

به دفتر رئیس (بین باجه ۱ و کپی) برید تا جناب سرگرد مهر و امضای نهایی را روی برگه شما بزنند.

از اینجا کجا برم؟

با برگه معافیت می‌توانید کارهای گرفتن دانش‌نامه­تان را در دانشگاه پیش ببرید. اما قبلش باید به وزارت علوم رجوع کنید تا نامه‌ای که از نظام وظیفه گرفتید رو «تائید» کنند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

بیشتر بخوانید

انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

آنچه در این نوشته میخوانید چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟ فاند چیست؟ انواع فاند سایر منابع مالی و…

بیشتر بخوانید

تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در آلمان کشور آلمان رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل…

بیشتر بخوانید

i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

بیشتر بخوانید

ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *