رشته فوریت پزشکی در ترکیه

رشته فوریت پزشکی در ترکیه

اشتراک گذاری:

رشته فوریت در ترکیه از جمله رشته‌های حوزه علوم پزشکی است که در بسیاری از بهترین دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود. این رشته از جمله مواردی است نیاز به آن تقریباً در تمام کشورهای جهان و در هر زمانی وجود دارد و به همین دلیل استخدامی پس از دریافت مدرک در آن نسبت به بسیاری از رشته‌ها آسان‌تر است. کارشناسان این رشته اولین افرادی هستند که اقدامات درمانی را به انجام می‌رسانند.

رشته فوریت در ترکیه مناسب چه افرادی است؟

رشته فوریت در ترکیه مناسب افرادی است که علاوه بر علاقه‌مندی به حوزه علوم پزشکی از روحیه بالایی برخوردار هستند. این افراد باید توانایی حفظ تمرکز را در هر شرایطی داشته باشند و اضطراب خود را کنترل کنند.

کارشناسان این رشته باید توانایی حل بحران بالایی داشته باشند تا در شرایط بغرنج بهترین راه‌حل را پیدا کرده و آسیب جسمی بیماران را به حداقل برسانند؛ علاوه بر این توانایی کار در شرایط دشوار نیز یکی دیگر از مهارت‌های موردنیاز برای کارشناسان فوریت پزشکی است.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس رشته فوریت در ترکیه

رشته فوریت در ترکیه در بهترین دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود و حساسیت بالایی بر روی کیفیت این تدریس وجود دارد. زیرا کارشناسان فوریت پزشکی در اکثر موارد اصلی‌ترین عامل نجات جان افراد در موارد اورژانسی هستند. فارغ‌التحصیلان این حوزه باید آشنایی کلی با علم پزشکی، داروشناسی و معاینات پیدا کرده باشند. یک کارشناس فوریت خوب از لحاظ روانی توانایی بالایی دارد و به بیمار و اطرافیان او آرامش می‌دهد.

فرصت ‌های شغلی رشته فوریت در ترکیه

فارغ‌التحصیلان رشته فوریت در ترکیه با فرصت‌های شغلی فراوانی در این کشور روبه‌رو خواهند شد. ترکیه از جمله کشورهایی است که یکی از بهترین خدمات درمانی خاورمیانه را ارائه می‌کند؛ به همین منظور در بخش فوریت‌های پزشکی نیز آمار استخدام را بالا برده است تا خدمات درمانی باکیفیت بهتری ارائه شوند.

امکان کار در بخش اورژانس بیمارستان، مراکز امدادی و راهداری، صلیب‌ سرخ و هلال‌احمر برای کارشناسان این رشته وجود دارد. فارغ‌التحصیلان رشته فوریت در ترکیه می‌توانند پس از مدتی به تدریس در دانشگاه‌های این کشور نیز بپردازند.

آینده تحصیلی فوریت پزشکی در ترکیه

آینده تحصیل رشته فوریت در ترکیه

رشته فوریت در ترکیه مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان رشته‌ای حیاتی به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که نیروهای درمانی فوری در منطقه‌ای وجود داشته باشند تقریباً تمام تخصص‌های پزشکی دیگر کاربری خود را از دست می‌دهند.

از طرفی می‌دانیم که ترکیه در سال‌های اخیر در حوزه علوم پزشکی بسیار خوب ظاهر شده است و سیاست‌های این کشور بر آینده بهتر این رشته در این کشور متمرکز شده است. یکی از نشانه‌های آن کیفیت بالای آموزش رشته‌های این حوزه در دانشگاه‌های ترکیه است.

مسیر تحصیل رشته فوریت در ترکیه

شرایط تحصیل فوریت پزشکی در ترکیه تا حد زیادی با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی دارد. دروس تخصصی این رشته شامل مواردی؛ همچون معاینات بدنی، داروشناسی، احیای قلبی ریوی، شناخت انواع سوختگی، اختلالات سیستم قلبی عروقی و… می‌شود. دقت داشته باشید که رشته فوریت پزشکی در ترکیه تنها تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. در کل مقطع دکتری برای این رشته تعریف نشده است.

گرایش های تخصصی رشته فوریت در ترکیه

رشته فوریت در ترکیه دارای گرایش‌های تخصصی خاصی است که پس از اخذ مدرک کارشناسی با دوره‌های آموزشی ۳ماهه تا ۲ساله اخذ می‌شوند. این مدارک که در علوم پزشکی به آن‌ها فلوشیپ می‌گویند انواع مختلفی دارند که اخذ بیش از یکی از ‌آن‌ها نیز امکان‌پذیر است. در ادامه لیستی از فلوشیپ‌هایی که در ترکیه ارائه می‌شوند را آورده‌ایم.

  • قلب و عروق
  • اطفال
  • تروما
  • سم‌شناسی
  • پزشکی ورزشی
  • حمل بیمار
  • داروشناسی
  • پزشکی قانونی
  • مدیریت درد
  • مدیریت سانحه

ورود به رشته فوریت در ترکیه

ورود به رشته فوریت در ترکیه از طریق آزمون و بدون آن امکان‌پذیر است. بسته به دانشگاهی که قصد ورود به آن را دارید باید معیارهای پذیرش را مورد بررسی قرار داده و برای ثبت‌نام اقدا کنید. به طور کلی برای ورود با آزمون به دانشگاه‌های ترکیه باید در یکی از آزمون‌های معتبر مانند یوس ۲۰۲۳،SAT  یا دیگر موارد مشابه شرکت کنید. معیار اصلی برای ورود بدون آزمون معدل دوران تحصیلی پیشین است.

البته، شرایط تحصیل فوریت پزشکی در ترکیه بدون تحصیل در دانشگاه نیز ممکن شده است. می‌توان در مؤسسات خصوصی و دولتی ارائه‌دهنده این رشته شرکت کرد و پس از گذراندن دوره آموزشی و اخذ مدرک به کار مشغول شد.

رشته فوریت پزشکی

تحصیل رشته فوریت در ترکیه بدون آزمون

همان‌طور که اشاره شد تحصیل رشته فوریت در ترکیه بدون آزمون نیز امکان‌پذیر است. اگرچه معیار اصلی برای ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه‌های ترکیه میزان معدل است؛ اما رزومه تحصیلی یا پژوهشی افراد نیز می‌تواند در اخذ پذیرش نهایی تأثیرگذار باشد.

برترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته فوریت در ترکیه

دانشگاه‌های مهم ارائه‌دهنده فوریت پزشکی در ترکیه درواقع از برترین دانشگاه‌ها در سراسر ترکیه به‌حساب می‌آیند. این دانشگاه‌ها نه فقط بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته فوریت پزشکی هستند؛ بلکه برای تحصیل در سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز انتخاب بسیار مناسبی به‌حساب می‌آیند. در ادامه پنج دانشگاه مهم ارائه‌دهنده رشته فوریت در ترکیه را معرفی کرده‌ایم.

  1. دانشگاه حاجت تپه
  2. دانشگاه استانبول
  3. دانشگاه آنکارا
  4. دانشگاه اژه
  5. دانشگاه قاضی

شرایط سنی تحصیل رشته فوریت در ترکیه

در کل تحصیل فوریت پزشکی در ترکیه محدودیت سنی خاصی ندارد. اما در پذیرش نهایی معیارهای سلامت جسمانی و روانی افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر تشخیص داده شود که فرد به علت کهولت یا کم‌بودن بیش از حد سن نمی‌تواند وظایفش را به‌خوبی انجام دهد احتمالاً پذیرش نخواهد شد.

شرایط معدل تحصیل رشته فوریت در ترکیه

شرط معدل برای تحصیل رشته فوریت در ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. در کل معدل دیپلم یا پیش‌دانشگاهی زیر ۱۲ در اکثر دانشگاه‌های ترکیه شانس پذیرش را به صفر می‌رساند. بدیهی است که هرچه معدل بالاتر باشد شانس قبولی افزایش خواهد یافت.

رشته فوریت پزشکی در ترکیه

جمع‌ بندی

رشته فوریت در ترکیه از جمله مواردی است که ورود به آن تا حد زیادی به میزان علاقه و قدرت روحی و جسمی افراد بستگی دارد. کارشناسان فوریت به طور مداوم با بحرانی‌ترین شرایط سروکار دارند. از طرفی، برای فعالیت در این حوزه باید شیفت‌های کاری طولانی و نامنظمی را سپری کنید و هر لحظه آماده انجام‌وظیفه باشید.

رشته فوریت از جمله گزینه‌هایی است که به‌راحتی تحصیل در ترکیه را با کار در این کشور پیوند می‌زند. این رشته از جمله مواردی است که نیاز به آن همواره وجود دارد و هرچه نیروهای آن بیشتر باشند عوارض حوادث کمتر می‌شود.

فهرست مطالب

مطالب مرتبط