021-91305905

دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) که به اختصار METU نامیده می‌شود، یک دانشگاه دولتی واقع  در آنکارا است که در تاریخ 15 نوامبر 1956 با نام موسسه فناوری پیشرفته خاورمیانه تاسیس شد. این دانشگاه حدود 43 برنامه کارشناسی را در 5 دانشکده و 97 برنامه کارشناسی ارشد و 69 برنامه دکتری را در 5 دانشکده تحصیلات تکمیلی با تمرکز بر رشته‌های فنی مهندسی و علوم طبیعی ارائه می‌دهد. در حال حاضر این دانشگاه دارای بیش از 2500 اعضای هیئت علمی، 30000 دانشجوی کارشناسی و 7200 دانشجوی کارشناسی ارشد است.

بالغ بر 1700 دانشجوی بین المللی از 100 کشور مختلف در دانشگاه فنی خاورمیانه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه فنی خاورمیانه در پایتخت ترکیه، شهر آنکارا واقع شده است. این دانشگاه دارای یک پردیس در خارج از ترکیه و در قبرس شمالی است که اولین پردیس دانشگاهی خارج از کشور محسوب می‌شود. مساحت پردیس این دانشگاه نزدیک به 5000 هکتار است که از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به 3040 هکتار جنگل و دریاچه ایمیر اشاره کرد که جذابیت این دانشگاه را دوچندان می کنند. موقعیت دانشگاه فنی خاورمیانه دانشجویان را قادر ساخته است تا برای دسترسی به مرکز شهر هیچگونه دغدغه‌ای نداشته باشند.

دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از پر متقاضی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه به شمار می‌رود. به دلیل تقاضای بسیار زیاد، تنها 1% از 1.5 میلیون متقاضی در آزمون‌های ورودی این دانشگاه پذیرفته می‌شوند. این دانشگاه یکی از پیشروترین دانشگاه‌های ترکیه در زمینه مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی اتحادیه اروپا می‌باشد.

بیش از 40 درصد از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌پردازند.

دانشگاه فنی خاورمیانه با بیش از 60 سال قدمت آموزشی، از زمان تاسیس تا کنون به پیشرفت خود ادامه داده است.این دانشگاه به واسطه تلاش‌های خود در زمینه‌های آموزش و تحقیقات موفق به کسب رتبه‌های عالی در سطح ترکیه و همچنین جهان شده است.

رتبه دانشگاه فنی خاورمیانه در میان دانشگاه‌های ترکیه 4 است و در بین بهترین دانشگاه‌های جهان در جایگاه 596 قرار گرفته است.

این دانشگاه از معدود دانشگاه‌هایی است که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش آمریکا در این منطقه می‌باشد.

دانشگاه فنی خاورمیانه با شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجویی اراسموس، فارابی و مولانا امکان تحصیل و کسب تجربه‌های جدید در بهترین دانشگاه‌های اروپا و آمریکا را برای دانشجویان و پرسنل خود فراهم آورده است.

نمایی-از-کتابخانه-دانشگاه-فنی-خاورمیانه

پردیس و امکانات

پردیس دانشگاه فنی خاورمیانه در شهر آنکارا اولین پردیس دانشگاهی ترکیه است. در سال 1963 این دانشگاه به مکان فعلی خود در شهر آنکارا منتقل شد. طراحی زیبای پردیس دانشگاه فنی خاورمیانه، این دانشگاه را به کانون فعالیت‌های تفریحی دانشجویان تبدیل کرده است. اولین پارک علمی  تحقیقاتی ترکیه در قلب این پردیس قرار دارد.

قسمت بزرگی از پردیس دانشگاه فنی خاورمیانه به خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص یافته است.18 خوابگاه مدرن در محوطه دانشگاه وجود دارد. این دانشگاه امکان اقامت بیش از 6 هزار دانشجوی دختر و پسر را در بلوک‌های جداگانه در این خوابگاه‌ها فراهم کرده اند. امکانات رفاهی متعددی مانند کتابخانه، سوپرمارکت، بانک، دفاتر پستی، سالن‌های غذاخوری و رستوران و… در این خوابگاه‌ها به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهند.

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه فنی استانبول + شهریه 2022-2021

در پردیس این دانشگاه تجهیزات و امکانات کامل ورزشی همچون سالن‌های بدنسازی، زمین‌های تنیس، زمین‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال، زمین دو و میدانی و استخر سرپوشیده با استاندارد و اندازه المپیک  وجود دارد.همچنین امکان شرکت در برنامه‌های کوهنوردی به کوه‌های اولوداغ و المداغی برای علاقمندان فراهم شده است. فعایلت‌های ورزشی و تفریحی مختلفی در پردیس دانشگاه فنی خاورمیانه وجود دارد و دانشجویان و پرسنل دانشگاه می‌توانند از میان طیف وسیعی از چالش‌ها در تمام سطوح مهارت را انتخاب کنند. دانشجویان ورزشکار فعالی که مایل به ارتقای توانمندی‌های خود هستند، می‌توانند با راهنمایی و مشاوره به ورزش‌های بدنی بپردازند.

مرکز پزشکی و مشاوره، که تحت نظر اداره بهداشت، فرهنگ و ورزش دانشگاه فنی خاورمیانه فعالیت می‌کند، به دانشجویان، اساتید و کارکنان اداری خدمات ارائه می‌دهند.

برنامه‌های مفرحی در این مجموعه برای دانشجویان برگزار می‌شود، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به کنسرت‌ها، انجمن‌های دانشجویی، فستیوال بهاره، مسابقات ورزشی و فرهنگی و… اشاره کرد.

پردیس قبرس شمالی

این پردیس در سال 2000 به عنوان اولین پردیس دانشگاهی خارج از کشور ترکیه تاسیس شد. این پردیس که متعلق به دانشگاه فنی خاورمیانه است با حضور مسئولین ترکیه و قبرس افتتاح شد. این پردیس در منطقه Guzelyurt در جمهوری قبرس شمالی واقع شده است و 15 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و 5 رشته تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. پردیس قبرس شمالی دانشگاه فنی خاورمیانه سالانه پذیرای بیش از 3500 دانشجو می باشد. این پردیس در تلاش است تا با تکیه بر سابقه 60 ساله دانشگاه فنی خاورمیانه، امکانات عالی پژوهشی و تحقیقاتی را به دانشجویان ارائه دهد.

پردیس قبرس شمالی دانشگاه فنی خاورمیانه به دلیل معماری خاص و چشم نواز بسیار مورد توجه دانشجوان قرار گرفته است. این پردیس با موقعیت منحصر به فرد خود به گونه‌ای که در میان جنگلی بزرگ در دامنه کوه‌های توروس، فضای دلچسبی را برای زندگی دانشجویی فراهم نموده است.

دانشکده-های-دانشگاه-فنی-خاور-میانه

دانشکده‌های دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشکده معماری

دانشکده علوم پایه

دانشکده اقتصاد و علوم اداری

دانشکده مهندسی

دانشکده آموزش

موسسات

دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی

شهریه-دانشگاه-فنی-خاور-میانه

شهریه دانشگاه فنی خاورمیانه

به طور کلی، هزینه زندگی در ترکیه حدود 300 الی 400 دلار در ماه برآورد می‌شود. با توجه به این که دانشگاه فنی خاورمیانه یک دانشگاه دولتی است، شهریه مقبولی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان و دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی، بورسیه‌هایی را تحت شرایط خاصی در نظر گرفته است. از این شرایط می‌توان به سن کمتر از 20 سال و معدل بالای 17 در مقطع کارشناسی، سن کمتر از 30 سال و معدل بالای 15 در مقطع کارشناسی ارشد و سن کمتر از 35 و معدل بالای 14 اشاره کرد. در این قسمت به شهریه هر ترم به تفکیک مقطع و رشته تحصیلی می‌پردازیم:

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه ارجیس ترکیه + شهریه 2022-2021

کارشناسی

دانشجویان بین‌المللی

شهریه رشته‌ها

لازم به ذکر است هزینه زندگی و تحصیل در پردیس قبرس شمالی مقدار قابل توجهی با پردیس آنکارا متفاوت است. شهریه یک ساله قابل پرداخت در هنگام ثبت نام حدود 6300 الی 9500 دلار است. هزینه سکونت دانشجویان بسته به نوع اقامت متفاوت است که به طور سالانه حدود 1785 تا 3600 دلار محاسبه می‌شود.

شرایط-پذیرش-در-دانشگاه-فنی-خاور-میانه

شرایط درخواست و اخذ پذیرش

دانشگاه فنی خاورمیانه هرساله از دانشجویان علاقمند به تحصیل در این دانشگاه از سراسر جهان استقبال می‌کند. از شرایط پذیرش در دانشگاه فنی خاورمیانه می‌توان به شرکت در آزمون‌های ورودی SAT  اشاره کرد. تحصیل در تمامی رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی می‌باشد بنابراین یکی دیگر از شرایط اخذ پذیرش، تسلط به زبان انگلیسی است. حداقل نمره آزمون SAT لازم برای پذیرش در دانشگاه فنی خاورمیانه، 1200 می‌باشد.  از دیگر شروط پذیرش در این دانشگاه دارا بودن حداقل معدل 18 دیپلم می‌باشد. برای ارسال درخواست باید به وبسایت رسمی این دانشگاه به آدرس meto.edu.tr مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم درخواست، مدارک زیر را در صورت نیاز ترجمه و بارگذاری کنید:

نمایی-از-دانشگاه-فنی-خاورمیانه

تحصیل در دانشگاه فنی خاورمیانه

در سال‌های اخیر کشور ترکیه به یکی از مقاصد تحصیلی دانشجویان سراسر دنیا تبدیل شده است. اعتبار جهانی، سیستم آموزشی با کیفیت، آب و هوای معتدل، فضای بین‌المللی و… از ویژگی‌های مطرح دانشگاه‌های کشور ترکیه است که هرساله دانشجویان زیادی را به این کشور جذب می‌کند. یکی از مراکز آموزش عالی برجسته در کشور ترکیه، دانشگاه فنی خاورمیانه است. این دانشگاه در زمینه‌های مهندسی و علوم پایه تخصص دارد و در آنکارا، پایتخت کشور ترکیه قرار دارد. دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از پر طرفدارترین دانشگاه‌های این کشور برشمرده می‌شود و دانشجویان زیادی برای تحصیل در این دانشگاه به رقابت می‌پردازند. این دانشگاه برای دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *