021-91305905

TR-YOS| ریاضی| ب.م.م-ک.م.م و اعداد گویا

فهرست مطالب

 

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید احتمالا می دانید که باید ابتدا در آزمون یوس نمره قبولی را کسب کنید. آزمون یوس مشتمل بر سه مبحث کلی است: ریاضی، هندسه و هوش. در این میان تعداد سوالات ریاضی از دو مبحث دیگر بیشتر است و همیشه حدود 30 الی 45 سوال به این مبحث اختصاص می یابد. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که خود را به خوبی برای سوالات ریاضی آماده کنید و به مباحث این درس کاملا مسلط باشید تا ضریب موفقیت خود را در این آزمون بالا ببرید. در مقاله پیش رو به بررسی TR-YOS| ریاضی| ب.م.م-ک.م.م و اعداد گویا می پردازیم. 

مباحث ریاضی آزمون یوس

پیش از این که وارد مبحث اعداد گویا شویم، خوب است که با مباحثی که از آن ها در آزمون یوس سوال مطرح می شود، آشنا شویم. هر کدام از این مباحث در آزمون یوس اهمیت خاصی دارند و شما باید تلاش کنید که نمره مربوط به تمامی مباحث را کسب کنید. برخی از مهم ترین مباحث ریاضی آزمون یوس عبارت اند از:

  • اعداد
  • اعداد گویا و اعشاری
  • فاکتوریل
  • نامعادلات ساده
  • توان و قدر مطلق
  • اتحاد
  • چند جمله ای ها
  • معادلات درجه 2
  • لگاریتم
  • اعداد مختلط

مبحث ک.م.م و ب.م.م مربوط به فصل اعداد گویا هستند و هر کدام سوالات خاص خود را در آزمون یوس دارند. در ادامه به معرفی این دو خواهیم پرداخت.

اعداد گویا

ک.م.م چیست؟

ک.م.م یا کوچک ترین مضرب مشترک یکی از مباحث مهم و کاربردی برای تجزیه اعداد و ساده کردن کسر ها است.

ساده ترین راه برای پیاده کردن کوچک ترین مضرب مشترک، نوشتن مضارب مشترک و یافتن کوچک ترین آن ها است؛ اما این راه برای برخی از اعداد ممکن است به طول بینجامد و زمان زیادی را در جلسه آزمون از شما بگیرد.

راه دیگری که می توان استفاده کرد، تجزیه اعداد به عوامل اول آن ها است. در این روش ابتدا هر دو عدد را به عوامل اول تجزیه می کنیم، سپس آن ها را به گونه ای می نویسیم که عوامل اول مشترک دو عدد زیر یکدیگر قرار بگیرند. بعد از این مرحله، عوامل اول هر ستون را می نویسیم و در یکدیگر ضرب می کنیم. توجه داشته باشید که اگر یک عامل در هر دو عدد مشترک باشد، یک بار نوشته می شود. عددی که از حاصل ضرب عوامل مشترک به دست می آید ک.م.م یا کوچک ترین مضرب مشترک خواهد بود.

ب.م.م چیست؟

ب.م.م یا بزرگ ترین مقسوم علیه مشترک (Greatest Common Divisor) بزرگ ترین عددی است که بین مقسوم علیه های دو عدد مشترک باشد. کاربرد ب.م.م در این است که به ما در ساده کردن کسر ها کمک می کند.

برای به دست آوردن بزرگ ترین مقسوم علیه مشترک نیز مثل ک.م.م دو راه وجود دارد. راه اول و ساده به دست آوردن ب.م.م این است که همه مقسوم علیه های دو عدد را به دست بیاوریم، بعد از آن مقسوم علیه های مشترک را پیدا کنیم و در آخر بزرگ ترین مورد را به عنوان ب.م.م انتخاب نماییم؛ اما همان طور که معلوم است، این روش وقت گیر است و دقت پایینی نیز دارد، به همین دلیل بهتر است از روش دوم استفاده کنید.

روش دوم پیدا کردن ب.م.م این است که اعداد را به عوامل اولشان تجزیه کنیم. بعد از تجزیه عوامل اول مشترک را بیابیم و از حاصل ضرب آن ها با یکدیگر ب.م.م را محسابه نماییم. این راه برای اعداد بزرگ تر انتخاب مطمئن تری است و به شما کمک می کند که در زمان خود سر جلسه آزمون صرفه جویی کنید.

چگونه خود را برای مبحث اعداد گویا در آزمون یوس آماده کنم؟

همان طور که می دانید دانش تئوری از مباحث ریاضی کافی نیست و شما برای موفقیت در آزمون یوس باید تمرین و تکرار کافی داشته باشید و با تکنیک های خاص هر مبحث و روش های تست زنی آن آشنا باشید. به همین دلیل نیاز است که از منابع معتبر آزمون یوس کمک بگیرید، نمونه سوالات آزمون یوس در سال های گذشته را بررسی و تحلیل کنید و از یک مدرس خبره و کاربلد برای آموزش روش های میانبر و راه های منحصر به فرد کمک بگیرید.

اما پیدا کردن بهترین منابع و حل نمونه سوالات دشوار آزمون های قبلی به تنهایی کار آسانی نیست و از طرفی نمی توان به هر مدرسی اعتماد کرد. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که چگونه انتخاب می کنید. پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره های آمادگی آزمون یوس مجموعه یونی لند است. این مجموعه با اساتید کاربلد و با تجربه خود شما را در مسیر موفقیت و تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه یاری می کند.

در کلاس های آمادگی آزمون یوس مجموعه یونی لند، مباحث آزمون یوس به شما بر اساس بهترین منابع موجود، آموزش داده می شود. علاوه بر این جزوات تالیفی اساتید مجموعه که بر اساس دانش و تجربه سال ها تدریس گردآوری شده است، در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در نهایت اساتید مجموعه با حل نمونه سوالات سال های گذشته و بررسی نمونه های دشوار شما را به خوبی برای آزمون آماده می کنند و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

تنها یک نگاه گذرا به آمار قبولی های سال های گذشته مجموعه یونی لند کافی است تا شما را از انتخابتان مطمئن کند. پس اگر تصمیم دارید در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید، بهترین انتخاب برای شما شرکت در کلاس های مجموعه یونی لند است.

جمع بندی

اگر قصد دارید برای تحصیل و زندگی به ترکیه مهاجرت کنید، ابتدا باید از آزمون یوس بگذرید و نمره قبولی را در این آزمون کسب نمایید. یکی از مباحث مهم آزمون یوس، مبحث ریاضی است که تعداد زیادی از سوالات آزمون را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل شما باید برنامه درسی خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتواند تمامی فصل های مختلف این درس را پوشش دهد؛ زیرا تعداد بالای سوالات این درس در آزمون، نشان دهنده اهمیت آن است و هر چه توانایی و مهارت شما در حل سوالات ریاضی بالا تر باشد، ضریب موفقیت شما بالا تر می رود. در این مقاله به معرفی مباحث ریاضی آزمون یوس پرداختیم و بخشی از مبحث اعداد گویا را بررسی نمودیم.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.