021-91305905

هوش|دوره بهاره| مکعب| نماهای پرسپکتیو

هوش-نماهای-پرسپکتیو

فهرست مطالب

نما های پرسپکتیو در سوالات هوش یوس

برای تحصیل در ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنید. تقریبا پنجاه درصد سوالات آزمون یوس به مبحث هوش اختصاص دارد و به همین دلیل می توان گفت که مبحث هوش از مهم ترین مباحث آزمون یوس است. البته سوالات مربوط به این مبحث معمولا سطح متوسطی دارند و در صورتی که به خوبی با هندسه و ریاضی آشنا باشید، از پس آن ها بر خواهید آمد. در میان موضوعاتی که در مبحث هوش از آن ها سوال ها طرح می شود، نما های پرسپکتیو از موضوعاتی است که به راحتی و با اندکی تمرین می توانید به خوبی بر آن مسلط شوید. در این مقاله به بررسی مبحث نما های پرسپکتیو و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

پرسپکتیو چیست؟

دیدی که ما به محیط پیرامون خود و جهان داریم، بر اساس قوانین دیدگاه و زاویه دید هدایت می شود. اشکال مختلف با توجه به زاویه ای که ما نسبت به آن ها داریم، می توانند حالات مختلفی داشته باشند. مثلا تصور کنید که به یک ماشین از زاویه رو به رو نگاه می کنید؛ در حالی که فردی دیگر از زاویه کناری مشغول دیدن ماشین است. اگر از شما دو نفر خواسته شود که آن چه را می بینید طراحی کنید، آیا هر دوی شما یک شکل را طراحی خواهید کرد؟ پاسخ منفی است. هر دوی شما به یک جسم خاص در یک زمان واحد و در موقعیتی ثابت نگاه کرده اید؛ پس چرا آن چه که می بینید متفاوت است؟ دلیل این تفاوت اختلاف زاویه دید است. این اختلاف نما های مختلفی را از یک شکل ایجاد می کند که به آن ها نمای پرسپکتیو می گویند.

در یک توضیح ساده تر می توان گفت که نما های پرسپکتیو، نما های مختلف از یک شکل هستند که به دلیل زاویه دید متفاوت ایجاد شده اند.

انواع نما های پرسپکتیو

در نقشه کشی صنعتی و برای ترسیم نقشه سه نوع نمای پرسپکتیو نیاز است:

  • نمای زاویه رو به رو: نمای رو به رو که در سوالات آزمون یوس به آن نمای راست هم گفته می شود، نمایی است که وقتی مقابل یک شی می ایستید از آن دارید.
  • نمای زاویه کناری: نمای کناری یا در اصطلاح آزمون یوس نمای چپ به نمای پرسپکتیوی گفته می شود که از کنار جسم می بینیم.
  • نمای بالا: نمای بالا یا نمای پرنده یا چشم پرنده نما و حالتی است که جسم، زمانی که از بالا به آن نگاه می کنیم دارد.

دسترسی به این سه نما برای ترسیم نقشه ضروری است و بدون آن ها نمی توان نقشه ای دقیق رسم کرد.

سوالات آزمون یوس از مبحث پرسپکتیو

در آزمون یوس در بخش مکعب ها از مبحث پرسپکتیو سوال طرح می شود. همان طور که پیش تر اشاره شد، سطح این سوالات متوسط است و اگر تجسم فضایی خوبی داشته باشید و به اندازه کافی تمرین کرده باشید، حل این سوالات برای شما دشوار نخواهد بود. سبک سوالاتی که ممکن است از این مبحث طراحی شود متفاوت است. برخی از این سبک ها عبارت اند از:

  • ذکر زاویه دید نسبت به یک شی و در خواست مشخص کردن آن چه که از آن زاویه دیده خواهد شد.

در این سبک از سوالات، طراح سوال شکلی را به شما ارائه می دهد و از شما می خواهد که گزینه ای را انتخاب کنید که نمای دیده شده از زاویه دیدی مشخص را نشان می دهد.

مثلا شکلی به شما داده می شود و از شما می خواهند بگویید که از زاویه دید بالا چگونه دیده می شود.

  • مشخص کردن یک نقطه روی جسم و و پرسیدن زاویه دید فرد.

این سوالات کمی سخت تر از نمونه های اول هستند. در این سوالات طراح نقطه ای را روی تصویر مشخص می کند و از شما می خواهد مشخص کنید که فرد در کدام یک از سه زاویه ایستاده بوده است که توانسته آن نقطه را ببینید.

هوش|دوره بهاره| مکعب| نماهای پرسپکتیو

نکات مهم در حل سوالات

برای حل سوالات مبحث مکعب ها معمولا نیاز به اندکی توانایی در تجسم فضایی دارید؛ اما این مهارتی است که با تمرین و تکرار نیز حاصل می شود. پس اگر هم اکنون این توانایی را ندارید، نگران نشوید، تمرین خود را افزایش دهید و تلاش کنید تا نکات بیشتری را درباره تجسم فضایی بیاموزید. برخی از نکاتی که ممکن است به شما در حل سوالات مبحث پرسپکتیو کمک کند، به این شرح اند:

  • دقت کنید که پیش فرض اکثر این سوالات این است که شکل از مکعب های یکسان تشکیل شده است. این به شما کمک می کند تا بتوانید اندازه تقریبی را بر اساس مکعب های کوچک محاسبه کنید و با توجه به آن تشخیص دهید که مکعب ها چگونه یکدیگر را می پوشانند.
  • ممکن است تصویر در گزینه ها چرخانده شده باشد و نیاز به تجسم دورانی داشته باشید؛ پس اگر شکل مورد نظرتان را در گزینه ها پیدا نکردید، گزینه ها را بازنگری کنید و این بار تلاش کنید تا چرخش شکل را هم در نظر بگیرید.
  • همان طور که پیش تر گفته شد، در سوالات آزمون یوس از زاویه بالا با نام های چشم پرنده یا زاویه دید پرنده نیز یاد می شود. علاوه بر این رایج است که به نمای رو به رو نمای راست و به نمای کناری نمای چپ بگویند.
  • در نظر داشته باشید که اگر از نمای بالا نگاه کنید، قسمت هایی که کوچک تر هستند؛ اما زیر قسمت های بزرگ قرار گرفته اند، دیده نخواهند شد. برای درک بهتر این ماجرا تصور کنید که روی یک تیشرت یک کاپشن بزرگ پوشیده اید. در این صورت آیا تیشرت شما دیده خواهد شد؟ خیر.

جمع بندی

در آزمون یوس دانشگاه های مختلف معمولا پنجاه درصد سوالات به مبحث هوش اختصاص داده می شود که بخشی از این سوالات مربوط به نما های پرسپکتیو است. نما های پرسپکتیو در واقع حاصل از زاویه دید های مختلفی است که در هنگان نگاه کردن به یک شکل مشخص داریم. در نقشه کشی صنعتی سه نوع نمای پرسپکتیو وجود دارد: نمای رو به رو، نمای بالا و نمای کناری. در این مقاله درباره این نما ها و نکات مربوط به آن ها برای حل نمونه سوالات یوس توضیح داده شد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این مبحث ویدیوی ” هوش|دوره بهاره| مکعب| نماهای پرسپکتیو ” را مشاهده کنید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.