021-91305905

هوش|دوره بهاره| مکعب| نماهای پرسپکتیو

نماهای-پرسپکتیو

فهرست مطالب

 
 

نما های پرسپکتیو از بخش هوش آزمون یوس

در حال حاضر 207 دانشگاه خصوصی و دولتی در ترکیه آزمون یوس برگزار می کنند و دانشجویان خارجی می توانند با گرفتن نتیجه مطلوب در این آزمون، پذیرش این دانشگاه ها را دریافت کنند. بدیهی است که سوالات آزمون یوس با آزمون های داخلی برای دانشجویانی که مقیم این کشور اند، متفاوت خواهد بود. یوس به طور کلی از دو بخش مهارت های یادگیری پایه و مهارت زبان ترکی تشکیل شده است. مهارت های یادگیری نیز سوالات مربوط به ریاضیات و هوش را در بر می گیرد. از 80 سوال این مهارت ها، 45 سوال از مبحث ریاضی و 35 سوال از مبحث هوش است. در این نوشته قصد داریم بخش هوش را مورد بررسی قرار دهیم و از میان مباحث گسترده آن به توضیح درمورد نما های پرکتیو بپردازیم.

در بخش هوش آزمون یوس به چه موضوعاتی پرداخته می شود؟

در این بخش معمولا نمی توان موضوعات واحدی را مانند بخش ریاضیات مشخص کرد. این سوالات، همان گونه که از نامشان پیدا است، در بیشتر مواقع مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها و تفکر منطقی داوطلبان را هدف قرار می دهند. با این حال می توان گفت که موضوعات آن ها بیشتر حول محور مواردی از قبیل بررسی اعداد و روابط میان اَشکال مختلف، جدول ها، نمودار ها، محیط، مساحت و … در گردش اند.

مدرسان مطالب مهمی را که در این زمینه باید به دانش آموزان آموزش داد، مشخص می کنند. در هر صورت این مطالب باید به گونه ای باشند که مهارت های آنان را در زمینه رمزگشایی اطلاعات مهم، اعداد و گرافیک ارائه شده در صورت سوال، تقویت کنند. داوطلبان نیز باید این اطلاعات را ارزیابی و تنظیم کنند تا بتوانند در نهایت روابط پیچیده بینشان را حل کنند و به نتیجه برسند. در ادامه سرفصل های جامع آموزش هوش یوس را بررسی می کنیم:

  • کدگذاری ها و پسورد
  • روابط بین اشکال (دوران، تقارن، قیچی، جداول اشکال و …)
  • تاس
  • سری های عددی
  • اپراتور ها
  • جدول های اپراتوری
  • جدول های خاص (سودوکو، ربع جادویی و …)
  • اشکال اپراتوری
  • ترازو
  • عملیات چهارگانه ریاضی
  • محیط و مساحت
  • نمودار خوانی

هوش|دوره بهاره| مکعب| نماهای پرسپکتیو

نما های پرسپکتیو در بخش هوش آزمون یوس

نما های پرسپکتیو یکی از بخش های مکعب ها هستند. در ادامه آن ها را با مثالی ساده توضیح می دهیم. تصور کنید که یک ماشین رو به روی شما قرار دارد و از جلو به آن نگاه می کنید. در این حالت زاویه دید و شکل ماشین با زمانی که از پشت یا بالاسر به آن نگاه می کنید، متفاوت خواهد بود. بنابراین تصویر های مشاهده شده از این ماشین با توجه به زاویه دید، تغییر می کند. درست است که تصاویر با یکدیگر متفاوت اند؛ اما خود ماشین تغییری نکرده و تنها زاویه دید عوض شده است. به این تصاویر گوناگون که به هم شبیه نیستند و با تغییر زاویه دید، تغییر می کنند، نما یا نمای پرسپکتیو می گویند.

در نقشه کشی صنعتی برای تجسم یک شکل که طول و عرض و ارتفاع دارد، به حداقل سه نما نیاز است؛ زیرا تا کنون دانشمندان تنها نما های سه بعدی را کشف کرده اند. این سه نما در موارد مختلف متفاوت اند؛ اما مشهور ترین آن ها نما از بالا، کنار یا چپ و رو به رو یا راست هستند. سه دسته نما های پرسپکتیو در اصل بالا، کنار و رو به رو هستند؛ اما در کتاب های یوس گاه به جای شان از کلمات راست و چپ نیز استفاده می شود.

نکته مهم آن که زمانی که در صورت سوال از شما درمورد نمای بالا پرسیده شود، تنها بالا ترین قسمت های مکعب را در نظر بگیرید و به لایه های زیرین و مکعب های کوچک اطراف آن توجهی نکنید. این مورد درباره نما های راست و چپ نیز صادق است. درست مانند دیگر سوال های مربوط به مکعب ها، مانند حجم و …، هر سوالی که درمورد نما های پرسپکتیو پرسیده شد، شما آن ها را به مکعب های کوچک تر تقسیم می کنید و سپس به آن سوال پاسخ دهید.

خاطرتان باشد که گاه در صورت سوال نما های پرسپکتیو از Bird`s view یا Bird`s eye به معنای نمای پرنده یا چشم پرنده استفاده می کنند. بدیهی است که پرندگان از بالا به اجسام نگاه می کنند؛ بنابراین این عبارت برای پرسیدن نمای بالا به کار رفته است.

گاه در صورت سوال به جای استفاده از عبارت، قسمتی از شکل مکعب را مشخص می کنند و از شما می خواهند آن زاویه را در پاسخ ها بیابید. در این سوال ها به مکعب هایی که در زیر یا داخل مکعب های دیگر قرار دارند، توجه کنید و حواستان باشد آن ها را در میان اشکال خواسته شده به شمار نیاورید. برای مثال هنگام مشخص کردن نمای بالا، مکعب های زیرین را نادیده بگیرید؛ زیرا همان گونه که ذکر کردیم، مقصود بالا ترین مکعب ها است، نه مکعب هایی که در زیر آن ها واقع شده اند و از بیرون دیده نمی شوند. آن ها ممکن است از زاویه دید های دیگر مانند چپ یا راست مشاهده شوند؛ اما در میان جزو دسته زاویه دید مشخص شده در صورت سوال (نمای بالا) به شمار نمی روند.

در برخی از سوال های نمای پرسپکتیو سازه های مکعبی از شما می خواهند تعداد مکعب هایی را که قابل مشاهده نیست، به دست آورید. آیا همچین کاری امکان پذیر است؟

شما می توانید در ابتدا به کمک روش هایی که از پیش آموخته اید تعداد کل مکعب ها را محاسبه کنید. سپس تعداد مکعب هایی را که دیده می شوند، از تعداد کل کم کنید.

جمع بندی

در میان سوال های بخش هوش آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه، سوالاتی درمورد مکعب ها و نما های پرسپکتیو آن ها پرسیده می شود. در این سوالات از شما می خواهند اشکال نما های بالا، کنار یا چپ و رو به رو یا راست را در پاسخ ها بیابید و علامت بزنید. به کمک روش هایی که در این مقاله بررسی کردیم می توانید به آسانی این سوالات را پاسخ دهید. در این نوشته علاوه بر بررسی بخش یوس، درمورد نما های پرسپکتیو توضیحاتی ارائه کردیم.

شما نیز می توانید برای بهره مندی از آموزش های بخش هوش یوس به سایت یونی لند مراجعه کنید و از توضیحاتی که تحت عنوان « هوش|دوره بهاره| مکعب| نماهای پرسپکتیو » و در قالب ویدئو آمده است، بهره ببرید. 

 

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.