هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟ بررسی هزینه زندگی و میزان درآمد در کانادا | نمونه سوالات و آموزش پیام نور

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟ بررسی هزینه زندگی و میزان درآمد در کانادا

زندگی و تحصیل در کانادا چقدر هزینه می‌خواهد؟

با وجود دانشگاه های برتر و استاندارد بالای زندگی نسبت به کشورهای مانند انگلیس و ایالات متحده، هزینه تحصیل در کانادا کمتر است. همین امر یکی از مهم‌ترین دلایل دانشجویان بین المللی برای انتخاب ادامه تحصیل در کانادا  است. از جمله مواردی دیگری که سبب افزایش میزان تمایل به ادامه تحصیل در کانادا شده، وجود بورسیه های متفاوت تحصیلی و اجازه کار همراه با تحصیل است که به پوشش بخشی از هزینه ها کمک می‌کند.

اگر شما نیز قصد اپلای کردن و اخذ پذیرش تحصیلی دارید و در حال بررسی برای انتخاب مقصد مناسب هستید؛ خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما می گذارد.

شانس اقامت بعد از تحصیل در کانادا سبب می‌شود تحصیل در این کشور یکی از بهترین و ارزانترین سرمایه گذاری ها برای داشتن آینده شغلی و زندگی با استاندارد بالا در نظر گرفته شود.

عمده هزینه تحصیل در کانادا را می توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد:

1- هزینه تحصیل در کانادا ( شهریه )

2- هزینه زندگی

شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا

شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا

شهریه دانشگاه های کانادا نسبت به شهریه دانشگاه های کشورهایی چون انگلستان، امریکا و استرالیا به طور چشمگیری کمتر است.

به طور میانگین شهریه مدارس و دانشگاه ها برای هر سال بین 15000 تا 20000 دلار است.

شهریه در مقطع کارشناسی از 14000 دلار شروع شده و رشته های علوم انسانی نسبت به رشته های مهندسی شهریه کمتری دارند. شایان ذکر است شهریه مقطع کارشناسی ارشد از مقطع کارشناسی کمی گرانتر و بسته به رشته شما متفاوت خواهد بود.

شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی

متوسط شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته برای دانشجویان بومی به طور متوسط 5/2% کاهش و برای دانشجویان بین‌المللی به طور متوسط 7/6% افزایش داشته است.

در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی به طور متوسط تقریباً 29.7 هزار دلار کانادا (معادل 22.5 هزار دلار آمریکا) در سال است. دوره‌های هنر و علوم انسانی کم‌هزینه‌تر هستند و هزینه تحصیل در کانادا برای رشته‌های مهندسی و پزشکی بالاتر است (به طور متوسط حدود ۳۳ هزار دلار کانادا (۲۵ هزار دلار آمریکا) در سال).

شهریه دوره‌های کسب و کار و مدیریت از متوسط پایین تر و حدود 29700 دلار کانادا (21700 دلار آمریکا) هستند.

شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

متوسط هزینه تحصیل در کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته برای دانشجویان بومی به طور متوسط 5/4% کاهش و برای دانشجویان بین‌المللی به طور متوسط 4/4% افزایش داشته است.

ادامه مطلب  i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

مانند سایر کشورها، در کانادا نیز دوره‌های مدیریت ارشد اجرایی (EMBA) بیشترین شهریه را دارند؛ به طور متوسط حدود 66.7 هزار دلار کانادا (50.5 هزار دلار آمریکا). شهریه دوره‌های معمولی MBA در این سال تحصیلی به طور متوسط حدود 39 هزار دلار کانادا (29.5 هزار دلار آمریکا) است.

راه های تأمین هزینه تحصیل در کانادا

راه‌های مختلفی برای تأمین هزینه تحصیل در کانادا وجود دارد. دریافت کمک هزینه مالی تحت عنوان فاند برای دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی، بورسیه‌های تحصیلی و فلوشیپ‌ها، دوره‌های کارورزی با حقوق و کار دانشجویی در داخل یا بیرون از دانشگاه، مهم‌ترین راه‌های تأمین هزینه تحصیل در کانادا هستند. این درآمدها می‌توانند تمام یا بخشی از هزینه تحصیل در کانادا را پوشش دهند.

راه های تأمین هزینه تحصیل در کانادا

۱-  دستیاری Assistantship

دستیاری تحصیلات تکمیلی Graduate Assistantship یا GA در کانادا به دو دسته دستیاری آموزشی Teaching Assistantship یا TA و دستیاری پژوهشی Research Assistantship  یا RA تقسیم می‌شود. این نوع فاند یا کمک هزینه معمولاً از طریق مکاتبه با اساتید دانشگاه به دانشجویان تعلق می‌گیرد. این کمک‌های مالی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) اعطا می‌شوند.

  • دستیار آموزشی یا دستیار تدریس

دستیار آموزشی یا Teaching Assistant یا Teacher Assistant (TA) که گاهی به آن Education Assistant (EA)   نیز گفته می‌شود، مسئولیت کمک به استاد در زمینه‌های آموزشی را دارد. مهم‌ترین وظیفه اکثر دستیاران آموزشی، کار به عنوان دستیار تدریس است یا چیزی که در ایران بیشتر با نام استاد حل تمرین می‌شناسیم.

  • دستیار پژوهشی

دستیار پژوهشی یا Research Assistant (RA) مسئولیت کمک به استاد در زمینه‌های پژوهشی را دارد. این موقعیت‌ها معمولاً برای شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی تعریف شده است که از بیرون دانشگاه تأمین مالی می‌شوند.

۲-  بورسیه های تحصیلی کانادا

بورسیه های تحصیلی یا scholarship که به دانشجویان بین المللی در کانادا اعطا می‌شوند، یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های تأمین هزینه تحصیل در کانادا هستند. شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی کانادا، در دانشگاه های مختلف متفاوت است؛ بنابراین باید شرایط دریافت این بورسیه ها یا جوایز دانشجویی (student awards)  را در مورد هر دانشگاه بررسی کرد.

اکثر بورسیه های تحصیلی در کانادا بر پایه شایستگی (Merit-based)  هستند و مبنای این شایستگی معمولاً نمرات درسی می‌باشد. مبلغ برخی از بورسیه ها بیشتر و رقابت برای دریافت آن‌ها شدیدتر است. معمولاً فرایند درخواست برای این بورسیه ها پیچیده تر و طولانی‌تر است.

۳-  فلوشیپ ها

دوره‌های فلوشیپ یا fellowship لزوماً همراه با کمک مالی نیستند؛ اما در اکثر موارد کمک مالی را نیز شامل می‌شوند. فلوشیپ در واقع یک موقعیت مناسب برای کارهای پژوهشی در یک دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی است و به فرد اجازه استفاده از امکانات آزمایشگاهی و… را می‌دهد.

۴-  دوره های کارورزی با حقوق در کانادا

دوره‌های کارورزی با حقوق Co-operative  یا به طور خلاصه Co-op در کانادا، ترکیبی از تحصیل و کار در حوزه تخصصی رشته تحصیلی هستند. در این دوره‌های کارورزی، آنچه به صورت نظری در کلاس‌های درس می‌آموزید را در عمل به کار خواهید گرفت و مهارت‌های ارزشمندی را برای کار پس از تحصیل فرا خواهید گرفت. نکته جالب در مورد این دوره‌ها، پرداخت حقوق ( دستمزد) به کارورزان است.

ادامه مطلب  تحصیل در آمریکا : آشنایی با شرایط و دانستنی های لازم جهت اپلای آمریکا

این دوره‌های کارورزی، تجربه و سابقه کاری بسیار مفیدی برای شما و امتیاز بزرگی در رزومه‌تان محسوب می‌شوند. همچنین این دوره‌ها فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با افرادی است که در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کنند که می‌تواند در آینده به شما در پیدا کردن کار کمک کند.

۵- کار دانشجویی در کانادا

دانشجویان برای تأمین هزینه تحصیل در کانادا، می‌توانند بدون برگه اجازه کار یا Work Permit (ورک پرمیت) مشغول به کار شوند. متوسط حقوق کارهای دانشجویی نیمه‌وقت در کانادا حدود ۱۸ دلار در ساعت گزارش شده است.

کار دانشجویی در داخل دانشگاه  (on campus)

طبق قانون کانادا، تمام دانشجویانی که به طور تمام وقت در کانادا تحصیل می‌کنند، می‌توانند بدون محدودیت در داخل دانشگاه کار کنند.

در داخل دانشگاه کارهای مختلفی برای دانشجویان وجود دارد: امور کتابخانه‌ها، دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها و…. ممکن است بتوانید در زمینه تحصیلی خود نیز کار کنید. دانشجویانی که نیاز مالی دارند، شانس بالاتری برای کسب این موقعیت‌های کاری دارند.

بورسیه های تحصیلی کانادا

کار دانشجویی در خارج از دانشگاه  (off campus)

طبق قانون کانادا، تمام دانشجویانی که به طور تمام وقت در مؤسسات آموزشی مورد تأیید designated learning institution یا DLI برای دوره‌های ۶ ماه به بالا (که همراه با مدرک هستند) تحصیل می‌کنند، می‌توانند بدون نیاز به اجازه کار، خارج از دانشگاه کار کنند.

  • در حین ترم‌های تحصیلی، دانشجویان اجازه انجام کار نیمه وقت در خارج از دانشگاه تا ۲۰ ساعت در هفته را دارند.
  • در تعطیلات تابستانی، زمستانی و… دانشجویان اجازه انجام کار تمام وقت در خارج از دانشگاه را دارند.

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا

یکی از موارد بسیار مهم پس از اپلای و اخذ پذیرش برای دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل، آگاهی از هزینه های زندگی و هزینه تحصیل در کانادا است. آگاهی از هزینه ها در کشور کانادا، این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا بتوانند برنامه ریزی های لازم برای تامین هزینه های جاری زندگی در طول مدت زمان اقامت تحصیلی در کشور کانادا را داشته باشند.
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی هزینه های زندگی دانشجویی و هزینه تحصیل در کانادا بپردازیم.

هزینه های اقامت و زندگی دانشجویی در کشور کانادا متغیر بوده و به شهر محل اقامت و نوع زندگی فرد بستگی دارد. بر اساس برآورد دولت کانادا، دانشجویان بین المللی در این کشور سالیانه ۱۰ هزار دلار هزینه را می‌بایست صرف اجاره منزل و سایر هزینه های جانبی کنند.
چنانچه شما قصد آوردن خانواده خود به کانادا را داشته باشید، می‌بایست هزینه های مربوط به آن‌ها را پوشش دهید. به عنوان مثال، چنانچه قصد دارید همسر خود را به کانادا بیاورید، سالیانه ۶۵۰۰ تا ۷ هزار دلار کانادا برای پوشش هزینه های همسر خود در نظر بگیرید.

بر اساس قوانین کشور کانادا، کودکان ۶ تا ۱۸ سال می‌بایست برای تحصیل در مدارس این کشور ثبت نام کنند. شما باید کلیه هزینه های تحصیل فرزندان را نیز متقبل شوید. اگرچه هزینه های زندگی در کشور کانادا تا حدودی بالاتر از سایر کشورها است، اما میزان درآمد نیز بالاتر است.
اگر بخواهیم به صورت میانگین هزینه زندگی دانشجویی در کشور کانادا را برای یک فرد عنوان کنیم ماهانه مبلغی در حدود 600 تا 800 دلار کانادا را باید در نظر داشت. هزینه زندگی در کشور کانادا اگر با اقامت در این کشور همراه باشد افزایش قابل توجهی داشته و سالانه مبلغی در حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار کانادا را شامل می‌شود.

ادامه مطلب  روش محاسبه نمره GPA

البته هزینه زندگی و تحصیل در کانادا با در نظر گرفتن عوامل متعددی قابل تغییر است و به دلیل شرایط کاری مناسب دانشجویان، این امکان را دارند تا ۲۰ ساعت در هفته را به کار دانشجویی در کانادا بپردازند تا از این طریق هزینه زندگی و هزینه تحصیل در کانادا را تا حدودی تامین نمایند.

میزان درآمد در کانادا

میزان درآمد در کانادا

اولین قدم در محاسبه هزینه های زندگی در کشور کانادا، محاسبه درآمد در آن کشور است. در سال 2019 اقتصاد کانادا این‌گونه گزارش می‌دهد که متوسط درآمد در کانادا نسبت به سال گذشته 14% افزایش داشته است. با توجه به اینکه کانادا کشوری انگلیسی زبان و مهاجر پذیر است تقاضا سمت این کشور جهت کاریابی روندی افزایشی داشته است. پیش‌بینی می‌شود کشور کانادا در سال 2020 شرایط مهاجرت مهاجرین را آسان‌تر کند.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده، میانگین درآمد در کانادا سالانه 38000$ (دلار کانادا) می باشد.


طبقه بندی
میانگین درآمد ساعتی 2019 میانگین درآمد ساعتی 2018 میانگین درآمد ساعتی 2016
مردان $27.53 $27.29 $31.25
زنان $23.98 $23.55 $21.90
کارمندان تمام وقت $27.21 $26.91 $24.96
کارمندان نیمه وقت $18.40 $17.93 $16.68

میانگین حقوق و درآمد در کانادا چقدر است؟

با در نظر داشتن هزینه های زندگی  در کانادا یکی دیگر از موارد مهم میزان دریافتی شما از کارفرما در کانادا است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بسته به استان محل سکونت و نوع کارفرما و البته میزان تلاش و همت خودتان، میزان دستمزد فرق می‌کند. درآمد برخی از شغل ها برای شما در لیست زیر آورده شده است.

میانگین حقوق سالیانه (دلار کانادا) عنوان شغلی با درآمد بالا میانگین حقوق سالیانه (دلار کانادا) عنوان شغلی با درآمد پایین
117.000-375.000 پزشکان متخصص 22000-41000 اپراتور چرخ خیاطی
53000-213000 دندان‌پزشک 20000-26000 آشپز فست فود
58000-310000 پزشک خانواده 21000-29000 صندوقدار
48000-146000 وکیل 21000-28000 ظرف‌شویی
308000-396000 قاضی فدرال 20000-42000 متصدی بار
75000-141000 مدیران ارشد تولید، حمل‌ونقل و ساخت و ساز 21000-29000 گارسون رستوران
78000-130000 مدیران ارشد مالی و ارتباطات 21000-32000 کارگر ایستگاه خدمات و پمپ بنزین
46000-130000 تحلیلگر مالی 22000-30000 کارگر سرو مواد غذایی
68000-172000 مدیران مهندسی 21000-33000 کارگر کمک آشپزخانه
35000-146000 خلبان هواپیما 21000-37000 پرستار بچه و بزرگ‌سال

هزینه اجاره خانه و سکونت در کانادا چقدر است؟

فرقی ندارد که شما برای مهاجرت به کجای دنیا اقدام می‌کنید؛ مسئله اجاره و یافتن سرپناه همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه های افرادی که در جای دیگری ساکن می‌شوند خواهد بود، به طوری که حدود 35 الی 50 درصد بودجه شما را به خود اختصاص خواهد داد. و بخش مهمی از هزینه تحصیل در کانادا را به خود اختصاص می دهد.

هزینه اجاره آپارتمان در برخی مناطق کشور کانادا یکسان است. شهرهای تورنتو و ونکوور در این دسته قرار می‌گیرند. هزینه اجاره آپارتمانی تک خوابه با توجه به اینکه در حومه شهر باشد هزینه‌ای متفاوت در بر خواهد داشت. هزینه اجاره یک آپارتمان در مرکز شهر از 850$ تا 2300$ (دلار کانادا) متفاوت است. در صورتی که این واحد مسکونی در حومه شهر باشد، اجاره بهای آن در بازه 700$ تا 1500$ (دلار کانادا) قرار خواهد گرفت.

هزینه اجاره یک خانه (تقریبا با 3 اتاق) برای یک خانواده در مرکز شهرهای کشور کانادا در حدود  1300$ تا 3600$ (دلار کانادا) در ماه متغیر است. در صورتی که فردی به همراه خانواده خود در حومه شهر زندگی کند، اجاره ماهیانه محل سکونت آن‌ها در حدود 1100$ تا 2700$ (دلار کانادا) خواهد بود. این هزینه جدا از هزینه هایی است که هر فرد باید به عنوان هزینه انرژی پرداخت کند.

برای خرید ملک در کانادا افراد باید هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنند و به همین دلیل است که بسیاری از شهروندان کشور کانادا اقدام به خرید ملک نمی‌کنند. به طور متوسط هزینه خرید یک مترمربع ملک مسکونی در مرکز شهرهای کانادا حدود 6100$ (دلار کانادا) است و این هزینه برای خرید ملک در حومه شهرهای این کشور در حدود 4100$ (دلار کانادا) خواهد بود.

جدول های زیر هزینه های اجاره مسکن را در سه شهر بزرگ کانادا نشان می‌دهد.

میانگین هزینه ماهیانه اجاره در مونترال 1 میانگین هزینه ماهیانه اجاره در تورنتو میانگین هزینه ماهیانه اجاره در کلگری
1100 آپارتمان بزرگ 1700 آپارتمان بزرگ 1400 آپارتمان بزرگ
860 آپارتمان متوسط 1400 آپارتمان متوسط 1100 آپارتمان متوسط
640 آپارتمان کوچک 1100 آپارتمان کوچک 890 آپارتمان کوچک
550 خوابگاه دانشجویی 600 خوابگاه دانشجویی 463 خوابگاه دانشجویی
38 اینترنت 41 اینترنت 46 اینترنت

سایر مصارف هزینه تحصیل در کانادا به شرح زیر است (آپریل ۲۰۱۹)

یک لیتر شیر ۱ تا ۳   دلار کانادا
یک قرص نان ۲ تا ۳/۵ دلار کانادا
یک کیلو برنج ۲/۵ تا ۵ دلار کانادا
یک کیلو سینه مرغ ۱۰ تا ۱۵ دلار کانادا
یک کیلو گوشت ۹ تا ۲۰ دلار کانادا
بطری آب معدنی ۵/۱ لیتری ۱/۲۵ تا ۳ دلار کانادا
یک کیلو سیب ۳ تا ۵ دلار کانادا
یک کیلو سیب زمینی ۴ تا ۵ دلار
شانه ۱۲ عددی تخم مرغ ۲/۵ تا ۴ دلار کانادا
یک لیتر بنزین ۹۳ سنت تا ۱/۳ دلار کانادا
یک وعده غذایی در رستوران ارزان ۱۵ تا ۲۵ دلار کانادا
وعده غذایی در رستوران مک دونالد ۸ تا ۱۰ دلار کانادا
قبوض آب و برق (ماهیانه) ۸۰ تا ۳۰۰ دلار کانادا
اینترنت ۵۵ تا ۱۰۰ دلار کانادا
حمل‌ونقل عمومی ۸۹ تا ۹۸ دلار کانادا
هزینه تلفن همراه ۲۰ تا ۱۲۰ دلار کانادا
بهداشت و درمان ۱۳۰ تا ۳۲۵ دلار کانادا
مهدکودک ماهیانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار کانادا
تفریح ۳۵ تا ۷۵ دلار کانادا
پوشاک ۵۰ تا ۲۰۰ دلار کانادا

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

درآمد مهندسان کانادا چگونه است؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهندسی نفت در کانادا  مهندسی برق در کانادا  مهندسی کامپیوتر در کانادا مهندسی هوافضا مهندسی…

بیشتر بخوانید

انواع فاند و راه های دریافت بورس تحصیلی خارج از کشور

آنچه در این نوشته میخوانید چگونه می توان مشمول دریافت فاند شد؟ فاند چیست؟ انواع فاند سایر منابع مالی و…

بیشتر بخوانید

تحصیل در آلمان (آشنایی با دانشگاه ها و شرایط تحصیل در کشور آلمان)

آنچه در این نوشته میخوانید تحصیل در آلمان کشور آلمان رشته‌های تحصیلی در کالج های آلمان دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل…

بیشتر بخوانید

i20 ، گواهی صلاحیت برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

آنچه در این نوشته میخوانید  I20 چیست؟ مراحل ایجاد گواهی صلاحیت چگونه از I20 استفاده می‌شود؟  I20 چیست؟ I20 یک…

بیشتر بخوانید

ددلاین چیست؟ نکاتی درباره ددلاین دانشگاه های اروپا و آمریکا برای اپلای کردن

آنچه در این نوشته میخوانید ددلاین چیست و چه اهمیتی در اپلای کردن دارد؟ نکات مهم ددلاین دانشگاه ها مختلف…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *