نکات کنکور ارشد ( آنچه برای ثبت نام ارشد باید بدانید) | آموزش و نمونه سوالات رایگان پیام نور

نکات کنکور ارشد ( آنچه برای ثبت نام ارشد باید بدانید)

 برای ثبت نام ارشد چه نکاتی را باید بدانیم؟

هر ساله در ایران برای گزینش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آزمونی در نیمهٔ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که قوانین و شرایط خاصی دارد. بهتر است پیش از برنامه ریزی برای این مقطع مهم و تصمیم گیری برای ادامهٔ تحصیل، از نکات کنکور ارشد به طور کامل مطلع شوید.

پس از طی کردن دورهٔ لیسانس و به اتمام رسیدن آن، اگر تمایل به ادامه تحصیل داشته باشید، بهتر است با کم ترین وقفه ممکن دوره کارشنسی ارشد را بگذرانید. در نظر داشته باشید که حتماً باید تمام واحدهای تعیین شده دوره کارشناسی را پشت سر گذاشته باشید. همچنین اگر در این مقطع پروژه‌ای دارید، آن را هم به اتمام برسانید؛ در غیر این صورت با وجود قبولی در آزمون کارشناسی ارشد، دانشگاه از ثبت نام شما خودداری می‌کند.

سربازی آقایان

سربازی آقایان جز آن دسته از نکات کنکور ارشد بسیار مهم است. داوطلبان مرد، هنگام پذیرش در دانشگاه مورد نظر، بر اساس قوانین سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، باید دارای شرایط زیر باشند.

1-        دورهٔ سربازی را گذرانده و کارت پایان خدمت هوشمند داشته باشند.

2-      کارت معافیت هوشمند که به دلایل پزشکی، کفالت، ایثارگری و … داده می‌شود، داشته باشند.

3-   جزو مشمولان فارغ التحصیل کارشناسی (در سنوات مجاز تحصیلی)، و دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت باشند؛ که زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه، قبـل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) باشد.

در این مورد تبصره‌ای وجود دارد که اگر داوطلب کارشناسی ارشد تاریخ اعزامش پیش از قبولی و پذیرش در دانشگاه باشد، در صورت عدم تمدید یا تغییر تاریخ اعزام، در همان تاریخ به خدمت اعزام می‌شود. این دسته از داوطلبان در صورت قبولی و پذیرش در دانشگاه و دارا بودن شرایط، برای ادامه تحصیل از خدمت مرخص خواهند. در غیر این صورت مجاز به تحصیل نخواهند بود.

نکات کنکور ارشد ( آنچه برای ثبت نام ارشد باید بدانید)

4-      داوطلبانی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغ التحصیل شده‌اند و از اتمام دورهٔ کارشناسی آن‌ها تا زمان پذیرش بیش از یک سال نشده باشد.

ادامه مطلب  مهندسی بهینه سازی سیستم ها (آشنایی با گرایش های رشته مهندسی صنایع)

5-      کارکنان متعهد خدمت در سازمان‌ها و یا وزارتخانه‌ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.

6-      کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.

7-      طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی و دارای معافیت تحصیلی حوزه. به شرطی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یا مرکز مدیریت حوزه علمیـه خراسان و یا اصفهان تأیید نمایند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه، به موازات آن در دانشگاه نیـز تحصـیل کنـد، بـا همـان معافیـت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. بدیهی است هر موقع حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه ای را لغو یا خاتمـه یافتـه اعـلام کند، ادامه تحصیل وی در دانشگاه منوط به اجازه سازمان وظیفه عمومی و صدور معافیت تحصیلی دانشگاهی است. این‌گونه دانشجویان برای ثبت نام در هر ترم تحصیلی باید موافقت‌نامه حوزه علمیه مربوط را ارائه نمایند.

سهمیه ها و تسهیلات

از دیگر نکات کنکور ارشد که از اهمیت بالایی برخوردار است، سهمیه و تسهیلات است که به داوطلبان دارای شرایط داده می‌شود. دو مورد از مهم‌ترین سهمیه ها، سهمیه رزمندگان و ایثارگران است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

1-        سهمیه رزمندگان

طبق آیین نامه اجرایی قانون، ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهـادگران داوطلـب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وداوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که شش ماه متناوب و یا متوالی حضور داوطلبانه مناطق عملیاتی و جبهه‌های جنگ حضور داشته داشته اند، مشمول سهمیه می شوند.

این افراد باید با مراجعه به نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور یا وزارت جهاد کشاورز وتکمیل فرم برای استفاده از این سهمیه اقدام نمایند. بعد از ثبت نام، اطلاعات آنها توسط یکی از دو نهاد ذکر شده بررسی و تایید می گردد. در صورت تایید نهایی سهمیهٔ آنان در کنکور اعمال می‌شود.

در صورت عدم تایید سهمیه و درج سهمیه آزاد بر روی کارت شرکت در آزمون، داوطلب باید به واحدهای تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کند.

نکته بعدی از نکات کنکور ارشد این است که داوطلب باید بداند کد پیگیری 12 رقمی برای هر آزمون متفاوت است و برای هر بار استفاده از سهمیه در آزمون‌های مختلف، باید نسبت به دریافت این کد 12 رقمی، اقدام کنند.

ادامه مطلب  محاسبه فاکتور انتگرال به کمک تعریف با تدریس مهندس مهدیان

2-      آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر میزان موظفی، که از تـاریخ  31/6/1359 تـا 31/6/1367 حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بـالاترین مقـام هریک از نیروهـای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجـا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجـا»، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «ناجـا») می‌توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند. این دسته از مشمولین هم باید با مراجعه به ارگان‌های ذی ربط نسبت به دریافت کد 12 رقمی اقدام نمایند.

تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

تسهیلات برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

یکی دیگر از نکات کنکور ارشد، تسهیلاتی است که برای برگزیدگان علمی در نظر گرفته شده است. افرادی که شرایط زیر را دارند و تنها یک سال پس از پایان دورهٔ کارشناسی اقدام به شرکت در آزمون کرده‌اند، در صورتی 90 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده را داشته باشند، می‌توانند در همان رشته قبول شوند. نکتهٔ مهم این است که شما تنها یک‌بار می‌توانید از این سهمیه استفاده کنید.

1-        برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی ـ دانشجویی

2-      دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان

3-     رتبه‌های اول تا سوم نهایی جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن‌سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل  پنجاه درصد در دستاورد حائز رتبه

4-      دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیم سال تحصیلی دانش آموخته شده است.

5-      دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیم سال تحصیلی دانش آموخته شده است.

نکته های ثبت نام در آزمون

نکته بعدی و مهم نکات کنکور ارشد، آگاهی از مراحل، تاریخ و مدارک لازم جهت ثبت نام در این آزمون است.

اولین و اصلی‌ترین گام ثبت نام می باشد. معمولاً زمان‌بندی ثبت نام به گونه‌ای است که حدود یک الی دو هفته در هفته‌های پایانی ماه آذر برای ثبت نام فرصت دارید.

هر داوطلب می‌تواند در دو کد رشتهٔ امتحانی که یکی اصلی و دیگری شناور است، شرکت کند. نمی‌توانید در دو کد رشتهٔ شناور و یا دو کد رشتهٔ اصلی در آزمون شرکت کنید. در آزمون کارشناسی ارشد 63 کد رشتهٔ امتحانی شناور وجود دارد که داوطلب علاوه بر رشتهٔ اصلی، می‌تواند در یکی از آن ها شرکت کند. همچنین اگر داوطلبی صرفاً باید در یکی از رشته‌های شناور امتحان بدهد، باید کد این رشته را در هنگام ثبت نام در محل کد رشتهٔ اول و اصلی بنویسید و کد رشتهٔ امتحانی دوم را خالی بگذارد.

ادامه مطلب  اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

پرکاربردترین نکات کنکور ارشد، مدارک لازم برای ثبت نام

برای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد باید از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، آگاهی کامل داشته باشید. در ادامه به بررسی این مدارک و اطلاعات می‌پردازیم.

1-        شما باید فایل عکس خود و یا به صورت اسکن شده آن را داشته باشید. این عکس باید در ابعاد 34 و یا 46 باشد و حتماً مربوط به سال جاری باشد. فرمت عکس باید JPG  و با حداکثر حجم 70 کیلوبایت باشد. در صورت ارسال عکس غیر معتبر از شرکت داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد جلوگیری می‌شود.

2-      یکی دیگر از اطلاعات لازم، سریال ثبت نام است که یک کد 12 رقمی با همین عنوان بوده که تنها با استفاده از کارت‌های عضو شتاب و منحصراً از سایت سازمان سنجش می‌توانید این کد را دریافت کنید.

3-     از دیگر نکات و نکات کنکور ارشد، سریال علاقه‌مندی است. یک کد ده رقمی است که تنها می‌توانید از سایت سنجش و با استفاده از کارت‌های عضو شتاب آن را خریداری کنید. سریال علاقه‌مندی برای کد رشته‌های اصلی و شناور مجزا هست. همچنین سریال علاقه‌مندی برای شرکت در گزینش دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی، جدا است.

4-      این نکته از نکات کنکور ارشد مختص به آن دسته از داوطلبانی است که نابینا یا کم‌بینا، ناشنوا یا کم‌شنوا و یا معلول جسمی حرکتی می‌باشند. این داوطلبان با علامت‌گذاری در فرم ثبت نام، باید وضعیت خود را اعلام کنند. در صورت تایید سازمان بهزیستی، قوانین و شرایط لازم برای معلولین، برای آن‌ها نیز اجرا خواهد شد. داوطلبان معلولی که هنوز در سازمان بهزیستی پرونده تشکیل نداده‌اند باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند زیرا در صورت عدم تایید سازمان بهزیستی مشمول قوانین نخواهند شد.

امیدواریم با توجه به نکات کنکور ارشد و برنامه ریزی درست برای مطالعه، در این آزمون موفق شوید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

آموزش معادلات دیفرانسیل در یک نگاه

اگر قصد دارید درس معادلات دیفرانسیل را برای امتحانات دانشگاه یا کنکور ارشد آموزش ببینید، باید بگوییم بررسی این مقاله نقطه عطف تصمیم شما خواهد شد. در این مقاله با تمام سرفصل‌های معادلات دیفرانسیل و نحوه مطالعه آن‌ها آشنا می‌شوید. همچین منابع فوق‌العاده‌ای معرفی می‌شود که می‌توانید برای آموزش معادلات دیفرانسیل از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

اگر سطل تان سوراخ باشد، در کنکور موفق نمی شوید!

آیا قبل از صرف هزینه و زمان نشتی‌ها را می‌گیرید؟ زمان و هزینه‌ای که برای موفقیت در کنکور صرف می‌کنید مانند پر کردن یک سطل سوراخ است. تا مادامی که نشتی‌های مطالعه شما بر طرف نشده باشد.

بیشتر بخوانید

گوگل اسکولار چیست؟

آنچه در این نوشته میخوانید مهم‌ترین نکات در مورد جست‌وجوی گوگل اسکولار نکات جستجو در گوگل اسکولار گوگل اسکولار فارسی…

بیشتر بخوانید

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی

آنچه در این نوشته میخوانید فراگیری آموزش زبان انگلیسی از کودکی یادگیری از طریق گوش دادن به موسیقی مهم‌ترین نکات…

بیشتر بخوانید

آزمون تافل (اطلاعات کاربردی درباره TOEFL )

آنچه در این نوشته میخوانید آزمون تافل چیست؟ آزمون تافل یا آیلتس لهجه آمریکایی یا بریتانیایی آزمون تافل ibt آزمون…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *