021-91305905

نحوه برگزاری آزمون ست (SAT)؛ برای ورود به دانشگاه های ترکیه

فهرست مطالب

اگر به تحصیل در دانشگاه های ترکیه علاقه مندید دو راه پیش روی شماست: آزمون یوس یا آزمون ست. با شرکت و پذیرفته شدن در یکی از این دو آزمون می توانید در مقطع کارشناسی در ترکیه تحصیل کنید. پذیرش در یکی از این آزمون ها به شما امکان می دهد رشته های مختلفی چون فنی و مهندسی˓ پزشکی و پیراپزشکی˓ هنر و علوم مختلف دیگر را انتخاب کنید.

در این میان شاید برایتان سوالی پیش بیاید که تفاوت این دو آزمون با یکدیگر چیست؟ مهمترین تفاوت این دو آزمون میزان کاربرد آن ها برای ورود به دانشگاه های ترکیه است.

آزمون یوس آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه است. هر دانشگاه در ترکیه به صورت جداگانه اقدام به برگزاری آزمون یوس می نماید. این آزمون رایج ترین آزمون برای ورود به دانشگاه های ترکیه است. می توان گفت ۷۰ درصد دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون یوس اقدام به جذب دانشجو می نمایند.

آزمون ست یا اس ای تی (SAT) آزمونی متمرکز است که توسط موسسه کالج برد (College Board) واقع در نیویورک برگزار می شود. آزمون ست آزمون ورودی دانشگاه های آمریکا است. البته بسیاری از کشورها نظیر کانادا˓ انگلیس˓ استرالیا˓ ترکیه و …آن را معتبر می دانند. نکته ای که باید بدانید این است که این آزمون نسبت به آزمون یوس در ترکیه رواج بسیار کمتری دارد. می توان گفت تنها ۳۰ درصد از دانشگاه های ترکیه بر اساس آزمون ست اقدام به جذب دانشجو می نمایند.

همان طور که اشاره شد آزمون یوس توسط دانشگاه های ترکیه به صورت مجزا برگزار می شود. اما آزمون ست چطور؟ در ادامه این مقاله ضمن توضیح مختصری پیرامون آزمون ست به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

آزمون ست

آزمون ست (SAT) چیست؟

SAT برگرفته از عبارت Scholastic Assessment Test به معنای آزمون ارزشیابی تحصیلی است. همان طور که در بخش قبل اشاره شد آزمون ست آزمون ورودی دانشگاه های آمریکاست که مورد قبول کشورهای بسیاری از جمله ترکیه نیز هست. از آزمون ست با دو عنوان زیر یاد می شود:

آزمون SAT: این آزمون مهارت افراد در ریاضی (math) و زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می دهد. در بخش زبان این آزمون مهارت خواندن و نوشتن و زبان (reading, writing & language) افراد مورد ارزیابی قرار می گیرد. آزمون ست همچنین دارای بخشی اختیاری به نام انشاء (essay) است. البته برخی از دانشگاه ها ممکن است این بخش را برای داوطلبان ضروری بدانند.

▪ آزمون SAT Subject: به زبان انگلیسی subject به معنای موضوع است. این نوع از آزمون ست در کنار مهارت ریاضی و زبان افراد دانش آن ها در موضوعات خاص را نیز مورد سنجش قرار می دهد. این موضوعات خاص شامل ادبیات˓ تاریخ˓ ریاضی سطح ۱ و ۲˓ زیست شناسی˓ شیمی˓ فیزیک و زبان های خارجه مانند فرانسه و اسپانیایی هستند.

داوطلبان شرکت در آزمون ست

داوطلبان آزمون ست را عمدتا افراد بین ۱۸ – ۱۷ سال تشکیل می دهند. البته محدودیت سنی برای شرکت در این آزمون عنوان نشده است. تنها نکته ای که لازم است بدانید این است که شما باید مدرک دیپلم خود را در دست داشته باشید و یا دانش آموز سال آخر مقطع دوم متوسطه باشید.

مدت اعتبار آزمون ست پس از قبولی در این آزمون

در صورتی که در آزمون ست پذیرفته شوید این آزمون برای شما تا دو سال معتبر خواهد بود.

آزمون ست

هزینه شرکت در آزمون ست

آزمون ست در مراکز بسیاری در سراسر جهان برگزار می شود. هزینه این آزمون با توجه به مرکزی که در آن آزمون می دهید متفاوت خواهد بود. برای مثال اخیرا هزینه شرکت در آزمون ست در آمریکا ۵۰/ ۴۷ دلار بوده است. این مبلغ با توجه به کشوری که در آن آزمون می دهید و این که آزمون ست عمومی یا موضوعی را شرکت می کنید متفاوت خواهد بود.

دفعات برگزاری آزمون ست در سال

آزمون ست حداکثر ۷ و حداقل ۵ مرتبه در سال برگزار می شود. مهم نیست چند بار در این آزمون شرکت کرده اید! شما می توانید تا زمان پذیرفته شدن در این آزمون در آن شرکت کنید. در واقع هیچ محدودیتی برای دفعات شرکت در این آزمون وجود ندارد.

تا به این جا با کلیاتی درباره آزمون ست آشنا شدید. اما برای ورود به دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون ست چه باید کرد؟ آیا دانشگاه هایی که از طریق ست دانشجو می پذیرند خود این آزمون را برگزار می کنند یا خیر؟ در ادامه مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.

نحوه برگزاری آزمون ست (SAT)

همان طور که اشاره شد دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی از طریق آزمون های یوس و ست دانشجو می پذیرند. همین طور اشاره شد که آن دسته از دانشگاه هایی که از طریق آزمون یوس دانشجو جذب می کنند خود مجری برگزاری آزمون یوس هستند.

اما درباره آزمون ست این موضوع متفاوت است. دانشگاه هایی که در ترکیه از طریق آزمون ست اقدام به جذب دانشجو می نمایند خود مجری برگزار کننده این آزمون نیستند. بنابراین برای شرکت در آزمون ست چه باید کرد؟!

در صورتی که دانشگاه مورد نظر شما در ترکیه از طریق آزمون ست دانشجو می پذیرد لازم است کشورهای برگزار کننده آزمون ست را در سایت College Board بیابید و در این آزمون شرکت کنید. متاسفانه آزمون ست در ایران برگزار نمی شود. پس از شرکت و پذیرش در این آزمون می توانید نتیجه را به دانشگاه مورد نظرتان در ترکیه ارائه دهید.

آزمون ست

در این نوشتار به آزمون ست و نحوه برگزاری آن برای ورود به دانشگاه های ترکیه پرداختیم. همان طور که مطالعه کردید اگر چه برخی از دانشگاه های ترکیه از طریق آزمون ست دانشجو جذب می کنند اما خود مجری برگزاری آزمون ست نیستند. علاقه مندان برای حضور در این دانشگاه ها لازم است نزدیک ترین کشور برگزار کننده آزمون ست به خود را در سایت College Board بیابند و در این آزمون شرکت کنند. سپس نتیجه قبولی را به دانشگاه مورد نظرشان در ترکیه ارائه دهند و به تحصیل مشغول شوند.

چنان چه علاقه مند به تحصیل در ترکیه باشید دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید ملاک شرکت شما در یکی از آزمون های یوس و ست خواهد بود. اما خوب است بدانید که بخش ریاضی در آزمون ست ساده تر از ریاضی در آزمون یوس است. اما چالش جدی برای افراد به منظور شرکت در آزمون ست مهارت زبان انگلیسی آن ها خواهد بود. برای شرکت در آزمون ست لازم است که از مهارت زبان انگلیسی بسیار خوبی برخوردار باشید.

ما آموزش های ویژه ای را برای علاقه مندان تحصیل در ترکیه در یونی لند تدارک دیده ایم. با یونی لند همراه باشید و سوالات و دغدغه های خود را با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.