021-91305905

مهاجرت تحصیلی به ترکیه (ویژه دانش آموزان هنرستانی!)

فهرست مطالب

ترکیه به سبب نزدیکی به ایران˓ کیفیت آموزشی مطلوب˓ صرفه اقتصادی و برخی دلایل دیگر مقصد محبوبی برای مهاجران تحصیلی است. در این میان غالبا افرادی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی به ترکیه می گیرند خواهان تحصیل در رشته های پزشکی˓ دندان پزشکی و دارو سازی هستند. اما در این میان سوال مهمی پیش می آید؛ آیا مهاجرت تحصیلی به ترکیه به همین رشته ها محدود می شود؟!

مهاجرت تحصیلی به ترکیه به رشته های نامبرده محدود نمی شود. یکی از گروه هایی که در مهاجرت به ترکیه می توانند آینده بسیار درخشانی داشته باشند افرادی هستند که در هنرستان تحصیل می کنند. این موضوع موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

نگاه به هنرستان و رشته های هنری در ایران

هنگامی که صحبت از انتخاب رشته در مقطع متوسطه در ایران به میان می آید غالبا نگاه ها به سمت رشته های نظری است. بسیاری از دانش آموزان ممتاز تحت تاثیر همین نگاه و صرف نظر از علاقه خود وارد رشته های نظری می شوند. این در صورتی است که اگر بخواهند رشته های فنی یا هنری را دنبال کنند با سوالات بیشماری روبرو می شوند. سوالاتی از قبیل:

▪ آیا رشته های هنری آینده شغلی دارند؟!

▪ با این معدل می خواهی وارد هنرستان بشوی؟!

▪ چرا برای مثال علوم تجربی نخوانی که پزشک بشوی؟!

هیچ کدام از این سوال ها مبنای صحیحی ندارند و بر گرفته از نگاه نادرست دانش آموزان و والدین آن ها است. همین نگاه نادرست موجب شده است تا بسیاری از علاقه ها سرکوب شود. همچنین علیرغم تلاش بسیار افراد در رشته های نظری نه تنها موفقیت حاصل نمی شود بلکه زمان و انرژی آنان نیز تلف شده است. این در حالی است که اگر این دانش آموزان علاقه خود را دنبال می کردند بسیار موفق تر و خرسند تر بودند.

از سوی دیگر اگر فردی با غلبه بر این نگاه اشتباه وارد هنرستان شد معمولا آینده ای درخشان برای خود متصور نمی شود. برای مثال بسیاری از دانش آموزانی که در هنرستان تحصیل می کنند به فکر مهاجرت تحصیلی نیستند. در عوض تلاش می کنند خود را با آینده تحصیلی و شغلی موجود وفق دهند. اگر بخواهیم واقع بین باشیم در برخی رشته ها در ایران ممکن است نتوانند تمام استعداد خود را به نمایش بگذارند. این افراد اگر تمایل و شرایط مهاجرت تحصیلی را داشته باشند می توانند بسیار موفق عمل کنند. به ویژه این که از مزایای بیشتری نسبت به دانش آموزان برخی رشته های نظری در مهاجرت تحصیلی برخوردار هستند. برای آشنایی با این مزایا و وضعیت رشته های مهارت محور در ترکیه همراه ما باشید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

وضعیت رشته های فنی و هنری در ترکیه

در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از دیگر نقاط جهان رشته های فنی و هنری از اهمیت بسیاری برخوردارند. تکنسین ها و هنرمندان مختلف در بسیاری از نقاط جهان از فرصت ها و شرایط شغلی بسیار خوب نیز بهره مند هستند. ترکیه را می توان یکی از این کشورها دانست. برخی از دانشگاه های ترکیه˓ که تعدادشان کم نیست˓ آموزش های با کیفیت و به روزی را در زمینه های هنری و فنی ارائه می دهد. برای مثال برخی دانشگاه های ترکیه در زمینه های خاص هنری زیر نظر برندهای هنری دنیا نظیر ایتالیا فعالیت می کنند. بنابراین مهاجرت تحصیلی به ترکیه تنها محدود به رشته های پزشکی و مهندسی نیست. اگر در هنرستان تحصیل می کنید با مهاجرت تحصیلی صحیح می توانید پس از بازگشت به کشور از پیشروان حرفه خود باشید. همچنین می توانید برای ادامه تحصیل و یا اشتغال به کشورهای مطرح جهان در رشته تحصیلی خود مهاجرت نمایید.

هنرستانی و مهاجرت تحصیلی به ترکیه

اگر در هنرستان تحصیل می کنید و قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارید لازم است پس از اتمام مقطع متوسطه دوم در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنید. البته امکان تحصیل در برخی دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی خود نیز وجود دارد.

برای این کار ابتدا لازم است دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه را انتخاب کنید. سپس با مراجعه به وبسایت این دانشگاه از نوع پذیرش دانشجویان بین المللی (آزمون یا سوابق تحصیلی) آن مطلع شوید. غالبا دو آزمون برای ورود به دانشگاه های ترکیه وجود دارد؛ آزمون یوس (YOS) و آزمون ست (SAT). آزمون یوس رایج ترین آزمون برای پذیرش متقاضیان غیر بومی ترکیه است. در این میان برخی از دانشگاه ها نیز بر اساس آزمون ست که آزمون ورودی دانشگاه های آمریکا است اقدام به جذب دانشجو می نمایند. برای مطالعه کامل درباره آزمون یوس و ست کافی است بر روی نام این آزمون ها کلیک کنید. پس از اطلاع از آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود می توانید جهت آموزش و سپس شرکت در آزمون اقدام کنید.

اما همان طور که اشاره کردیم افرادی که در هنرستان تحصیل می کنند می توانند در مهاجرت تحصیلی به ترکیه موفق تر عمل کنند. در ادامه مقاله به دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

چرا هنرستانی ها در مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توانند موفق تر باشند؟!

دو عامل در موفقیت هنرستانی ها برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه موثر است. این عوامل عبارت اند از:

۱) رقابت کمتر

بیشتر افراد در مهاجرت تحصیلی به ترکیه تمایل دارند در رشته های پزشکی و برخی رشته های خاص مهندسی و علوم انسانی تحصیل کنند. بنابراین تا حدودی رقابت کمتری برای رشته های هنری و فنی وجود دارد. افرادی که در هنرستان تحصیل می کنند می توانند از این موضوع به نفع خود استفاده کنند.

۲) معتبرسازی آسان تر مدرک

افرادی که برای تحصیل در رشته های پزشکی و برخی رشته های دیگر وارد ترکیه می شوند دو دغدغه اصلی دارند. اولین دغدغه آنان تحصیل در یک دانشگاه مورد تایید ایران در ترکیه است. این افراد چنان چه تصمیم دارند پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگردند می بایست در یک دانشگاه تایید تحصیل کنند. این در حالی است که تعداد دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه بسیار محدود است.

دغدغه دوم آنان معتبر سازی مدرک برای ورود به ایران پس از فارغ التحصیلی است. افرادی که در رشته های نامبرده در ترکیه تحصیل کرده اند حتی اگر در یک دانشگاه تایید تحصیل کرده باشند باید نسبت به معتبر سازی مدرک خود اقدام کنند. به این منظور افراد می بایست مدت مشخصی را در ایران نیز تحصیل کنند و پس از گذراندن چند مرحله آزمون و در صورت قبولی مدرک آنان اعتبار می یابد. سپس می توانند در ایران مشغول به کار شوند.

اگر چه تحصیل در دانشگاه های تایید برای رشته هایی جز پزشکی نیز اهمیت دارد اما چند نکته در این رابطه وجود دارد. اولین نکته این است که تعداد دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه بیشتر است. برای مثال تعداد دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه در سال جاری ۲۹ دانشگاه است. در حالی که دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه در سال تحصیلی جاری ۹ دانشگاه است.

همچنین پروسه معتبر سازی مدرک برای دانش آموختگان این رشته ها ساده تر است. البته این موضوع به رشته افراد نیز مرتبط است و توصیه می شود اطلاعات لازم در زمینه رشته مورد نظر خود را حتما جویا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه و مراجعه به این صفحه از سایت اداره کل دانش آموختگان را توصیه می کنیم.

در این مطلب به مهاجرت تحصیلی به ترکیه ویژه دانش آموزان هنرستان پرداختیم. همان طور که اشاره شد ورود به هنرستان و آموزش هایی که در این مقطع یا مقاطع بالاتر در ایران ارائه می شود با محدودیت هایی روبرو است. این در حالی است که مهاجرت این افراد به سایر کشورها از جمله ترکیه می تواند مزایای بسیاری برای خود آن ها و کشور داشته باشد. همچنین رقابت بر سر رشته های هنرستان تا حدودی کمتر از رشته های نظری برای ورود به دانشگاه های ترکیه است. این امر می تواند به نوع خود انگیزه دانش آموزان هنرستانی را افزایش دهد.

یکی از زمینه های فعالیت یونی لند ارائه آموزش ها و مشاوره های ویژه مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. چنان چه تمایل به دریافت آموزش های اصلی ترین آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه˓ یوس (YOS) هستید می توانید اینجا کلیک کنید. همچنین در ادامه مقالات یونی لند به معرفی برخی رشته های مهارت محور و ویژه هنرستانی ها خواهیم پرداخت. تلاش می کنیم بهترین دانشگاه ها در این زمینه و شرایط پذیرش آن ها را به شما معرفی کنیم. در صورتی که سوال یا پیشنهادی در این رابطه دارید حتما با ما در میان بگذارید.

توجه: یونی لند در تلاش است، محتواهای مفید و صحیحی به کاربران ارائه دهد، با این حال برای اقدام به مهاجرت تحصیلی، این محتواها به تنهایی نباید ملاک قرار بگیرد. کاربر باید از دانشگاه یا هر ارگان مربوطه دیگری اطلاعات مورد نیاز را کسب کند.

uniland_yos@
کانال ما را در تلگرام دنبال کنید
8:30 الی 22
uniland_yos@
پیج ما را در تلگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟

مقالات پیشنهادی

یونی لند مجموعه ایست که با هدف ارائه آموزش های تخصصی یوس برای همه علاقمندان در سراسر ایران، آموزش های خود را آغاز کرده است.