021-91305905

دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University) به اختصار DEU یک دانشگاه دولتی است که در سال 1982 در شهر ازمیر تاسیس شد، بر اساس تاریخ 9 دسامبر 1992، تاریخی که ازمیر از اشغال یونان آزاد شد، و همچنین یکی از آخرین‌رویدادهای جنگ و استقلال ترکیه بود، نامگذاری شد.

دانشگاه دوکوز ایلول یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ترکیه با تعداد 70081 دانشجو از سراسر ترکیه و 1366 دانشجوی بین‌المللی از 111 کشور جهان است.

دانشگاه دوکوز ایلول از طریق موقعیت برجسته خود در آموزش عالی ترکیه، قصد دارد حضور خود در عرصه‌های آموزش و پژوهش جهانی تقویت کند و به یک دانشگاه کلیدی در شبکه دانش جهانی تبدیل شود.

دانشگاه دوکوز ایلول در سال 2018 توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) به عنوان یکی از 20 دانشگاه آزمایشی برای اجرای بین‌المللی سازی انتخاب شد و به این ترتیب به یکی از دانشگاه‌های پیشگام در ترکیه تبدیل شد که نقشی پیشرو در روند بین‌المللی شدن آموزش عالی ترکیه بر عهده دارد.

DEU عمدتا از موقعیت جغرافیایی خود در شهر ازمیر و قرار گرفتن در چهارراه اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه سود می‌برد. ازمیر با آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای، زندگی اجتماعی چند فرهنگی و اقتصاد قوی، مروارید دریای اژه نامیده می‌شود. ازمیر شهر دانشجویان، هنرمندان، دانشمندان و بازرگانان است.

نمایی-زیبا-از-دانشگاه-دوکوز-ایلول

موقعیت جغرافیایی دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه 9 ایلول از موقعیت جغرافیایی خود به دلیل قرار گرفتن در شهر ازمیر و قرار گرفتن در تقاطع اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه، بسیار بهره می‌برد. این شهر، سومین شهر بزرگ ترکیه و دومین بندر اصلی است که در منطقه اژه واقع شده و یک مرکز مهم گردشگری است. از ازمیر با آب‌و‌هوای معتدل مدیترانه‌ای، زندگی اجتماعی چند فرهنگی و اقتصاد قوی به عنوان مروارید دریای اژه یاد می‌شود. ازمیر شهر دانشجویان دانشگاهی، هنرمندان، دانشمندان و تجار است. این شهر میزبان 6 دانشگاه دولتی و 2 دانشگاه خصوصی است.

کاتالوگ معرفی دانشگاه دوکوز ایلول

به عنوان بخشی از استراتژی بین‌المللی دانشگاه، عناوین دوره و موضوع کلیه برنامه‌های تحصیلی به راحتی در وب‌سایت دانشگاه ایلول در دسترس است. دانشگاه 9 ایلول کاتالوگ دوره‌ها را به زبان ترکی و به زبان انگلیسی منتشر می‌کند. همه علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی به کاتالوگ دسترسی داشته باشند. این کاتالوگ اطلاعات دقیق، کاربر‌پسند و به‌روز را در مورد محیط یادگیری دانشگاه شامل مدارک ارائه شده، روش‌های یادگیری، آموزش و ارزیابی و سطح برنامه‌ها ارائه می‌دهد. کاتالوگ دوره ها در صفحه اصلی سایت دانشگاه موجود است و می‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

دانشگاه دوکوز ایلول دارای 17 دانشکده که شامل دانشکده‌های علوم دریایی، آموزش، ادبیات، علوم، هنرهای زیبا، پرستاری، حقوق، اقتصاد و علوم اداری، الهیات، بازرگانی، معماری، مهندسی، پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، علوم ورزشی و گردشگری است. این دانشگاه همچنین دارای 10 دانشکده تحصیلات تکمیلی، 1 هنرستان، 3 مدرسه، 6 مدرسه حرفه‌ای و 50 مرکز تحقیقاتی و کاربردی است. دانشگاه دوکوز ایلول یک محیط علمی پرجنب و جوش با تعداد کل 3186 هیئت علمی شامل 728 استاد، 357 دانشیار، 493 عضو هیئت علمی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

در DEU شما این فرصت را خواهید یافت تا در یکی از 447 برنامه تحصیلات تکمیلی، 126 برنامه مقطع کارشناسی، 62 برنامه مدرک کاردانی به تحصیل بپردازید. کتابخانه دانشگاه دوکوز ایلول با 361118 کتاب چاپی، 459073 کتاب الکترونیکی و 99617 مجله الکترونیکی فرصتی عالی برای تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و محققان این دانشگاه ارائه می‌دهد.

به دانشگاه دوکوز ایلول نشان سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) و نشان مکمل دیپلم (DS) توسط کمیسیون اروپا اعطا شده است.

 

برنامه تبادل دانشگاه دوکوز ایلول

DEU به طور فعال در برنامه‌های تبادل با بسیاری از کشورهای اروپایی شرکت می‌کند. DEU که از سال تحصیلی 2003 در برنامه تبادل اراسموس شرکت کرده است، دارای 355 موافقت‌نامه با دانشگاه‌های مختلف است. تاکنون حدود 2221 دانشجو از دانشگاه دوکوز ایلول  توسط برنامه تبادل دانشجویی اراسموس برای آموزش به خارج فرستاده شده‌اند و 1028 دانشجو از خارج از کشور به این دانشگاه آمده‌اند.

همچنین بخوانید:
معرفی دانشگاه بیلگی استانبول + شهریه 2022-2021

این دانشگاه در برنامه تبادل مولانا نیز شرکت می‌کند که شامل فرصت‌های تبادل با موسسات آموزش عالی در سراسر جهان بدون تبعیض جغرافیایی است. بر اساس این برنامه دانشجویان می‌توانند برای یک (حداقل) یا دو (حداکثر) ترم تحصیلی در خارج از کشور تحصیل کنند و اساتید دانشگاه می‌توانند از یک هفته تا سه ماه در خارج از کشور تدریس کنند. بر این اساس، دانشجویان و اساتید دانشگاهی از هر کشوری می‌توانند از این برنامه که توسط موسسات آموزش عالی ترکیه میزبانی می‌شود، برای مطالعه یا تدریس بهره‌مند شوند. DEU همچنین با 76 مرکز آموزشی و تحقیقاتی در سراسر جهان همکاری‌های علمی دوجانبه دارد.

این دانشگاه موفق به کسب رتبه 17 در بین دانشگاه‌ها ترکیه و رتبه 1124 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان شده است.

 

دانشگاه دوکوز ایلول یک دانشگاه چند پردیسی است که پردیس‌های آن در سراسر شهر ازمیر در مکان‌های مختلف پراکنده شده اند.  این پردیس‌ها عبارتند از: پردیس آلسانجاک، پردیس بالچوا، پردیس بوکا، پردیس دوکوزچسملر، پردیس تینازتپه، پردیس اینجیلالتی.

اداره فرهنگ، بهداشت و امکانات ورزشی دانشگاه دوکوز ایلول هرساله جشنواره‌های بهاره را برگزار می‌کند و چندین فعالیت فرهنگی هنری را هماهنگ می‌کند. این جشنواره هرسال در ماه می با هدف استراحت و وقفه در سال تحصیلی برگزار می‌شود. در این جشنواره دانشجویان و کارکنان DEU فرصتی برای ارائه مهارت‌های خود و دیدار با هنرمندان، اهالی ورزش و دانشمندان دارند.

خوابگاه دخترانه بوکا، خوابگاه دانشجویی دوکوز ایلول(خوابگاه مختلط) و خوابگاه دانشجویی رها میدیلی تحت نظر اداره بهداشت، فرهنگ و ورزش به دانشجویان دختر این دانشگاه خدمات ارائه می‌دهند. خوابگاه‌های خصوصی بسیاری برای پسران و دختران در نزدیکی دانشکده‌ها و کالج‌های دانشگاه وجود دارد. شهر ازمیر همچنین فرصت‌های زیادی را برای کسانی که مایل به اجاره خانه‌های دانشجویی هستند، ارائه می‌دهد.

دانشکده‌های 9 ایلول

مدارس

موسسات

مدارس فنی و حرفه‌ای

رشته‌های دانشگاه دوکوز ایلول

برخی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی دانشگاه دوکوز ایلول عبارتند از:

شهریه دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه دوکوز ایلول یک دانشگاه دولتی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه‌های ترکیه بسیار کمتر است. هزینه‌های تحصیل در رشته‌های مختلف در این دانشگاه به شرح زیر است:

همچنین بخوانید:
دانشگاه اگه + شرایط پذیرش، هزینه تحصیل

دانشگاه دارای چندین خوابگاه، درمانگاه، امکانات ورزشی شامل زمین و سالن‌های ورزشی، بوفه، رستوران، خدمات حمل و نقل و… است. این امکانات تحصیل را برای دانشجویان این دانشگاه لذت بخش تر می کند.

برنامه تبادل دانشگاه 9 ایلول

دانشگاه 9 ایلول به طور فعال در برنامه‌های تبادل با بسیاری از کشورهای اروپایی شرکت می‌کند. این دانشگاه که از سال تحصیلی 2004 – 2003 در برنامه اراسموس شرکت کرده است، دارای 355 توافق‌نامه بین‌سازمانی است. از زمان شروع برنامه اراسموس،2221 دانشجو از دانشگاه دوکوز ایلول برای آموزش به خارج از کشور اعزام شده‌اند و 1028 دانشجو از خارج از کشور، به دانشگاه آمده‌اند.

دانشگاه 9 ایلول همچنین در برنامه تبادل مولانا شرکت می‌کند که شامل فرصت‌های مبادله با موسسات آموزش عالی در سراسر جهان بدون تبعیض جغرافیایی است. دانشجویان ممکن است برای (حداقل) یک یا (حداکثر) دو ترم در خارج از کشور تحصیل کنند. کارکنان دانشگاهی نیز می‌توانند از (حداقل) یک هفته تا (حداکثر) سه ماه در خارج از کشور سخنرانی کنند. بر این اساس، دانشجویان و کادر علمی از هر کشوری می‌توانند از این برنامه به منظور تحصیل یا سخنرانی با میزبانی موسسات آموزش عالی و دانشگاه های ترکیه بهره‌مند شوند. دانشگاه دوکوز ایلول همچنین با 76 مرکز آموزشی و پژوهشی در سراسر جهان همکاری‌های علمی دو جانبه دارد.

اصول دانشگاه 9 ایلول برای پذیرش دانشجو از خارج کشور

اصول پذیرش دانشجوی خارجی توسط دانشگاه دوکوز ایلول شامل 5 بخش است که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

اصل اول

دانشجویانی که در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد که کلاس‌های مقدماتی اجباری دارند ثبت نام خود را انجام می‌دهند، باید در آزمون مهارت زبان خارجی شرکت ‌کنند. این آزمون در ابتدای سال تحصیلی توسط دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه 9 ایلول انجام می‌شود. دانشجویانی که در روز رسمی آزمون، در آزمون مهارت شرکت نمی‌کنند، نمی‌توانند در یک روز دیگر در همان آزمون شرکت کنند. فرصت دومی به آنها داده نمی‌شود. دانشجویانی که حداقل نمره‌ی 65 از 100 آزمون مهارت خارجی را کسب ‌کنند، به عنوان دانشجویان موفق پذیرفته می‌شوند. این افراد می توانند در رشته‌هایی که ثبت نام کرده اند، تحصیلات خود را ادامه دهند.

اصل دوم

دانشجویانی که از امتحان زبان خارجی که توسط مرکز سنجش و شورای آموزش عالی یا از آزمون سراسری یا بین‌المللی زبان خارجی که توسط مرکز سنجش و شورای آموزش عالی پذیرفته شده است، 60 امتیاز کسب ‌کنند، لازم نیست در مهارت زبان خارجی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه 9 ایلول شرکت کنند. این افراد از این آزمون معاف بوده و در رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی خود پذیرفته می‌شوند.

اصل سوم

روند پذیرش داوطلبانی که می‌خواهند در مقطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه دوکوز ایلول با سهمیه پذیرش دانشجویان بین المللی تحصیل کنند، با توجه به نتیجه آزمون “پذیرش دانشجویان بین‌المللی دانشگاه 9 ایلول DEYOS” یا نتیجه نمره آزمون ملی یا بین‌المللی که توسط سنا دانشگاه پذیرفته شده باشد، تعیین می‌شود. این دانشگاه فقط نتیجه آزمون یوس ۴ دانشگاه از دیگر دانشگاه های ترکیه را قبول خواهد داشت.

اصل چهارم

نتیجه آزمون DEYOS فقط همان سال برگزاری آزمون قابل‌قبول است.

اصل پنجم

طبق تصمیم شورای ریاست آموزش عالی هیچ محدودیت زمانی برای اعتبار نتایج آزمون‎‌های بین المللی فارغ‌التحصیلی از دبیرستان وجود ندارد. اما مدت اعتبار امتحانات ورودی به دانشگاه‌ها (مانند آزمون SAT) حداکثر 2 سال است.

همچنین بخوانید:
دانشگاه اقتصاد ازمیر + شهریه 2021

دانشگاه دوکوز ایلول هرساله بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کند. این بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند در کمک به هزینه‌های تحصیل و زندگی برای دانشجویان بسیار مفید باشند.

 

امکانات رفاهی دانشگاه

 

کتابخانه دانشگاه با 361.118 کتاب چاپی، 459.073 کتاب الکترونیکی، 99.617 مجله الکترونیکی فرصت تحقیقاتی خوبی را برای دانشجویان و محققان فراهم می کند.

کلیه دانشجویان اتباع خارجی که در دانشگاه های ترکیه تحصیل می‌کنند از سال 2013 به عنوان دارندگان مشروط بیمه درمانی جهانی ثبت می‌شوند. برای بهره‌مندی از این بیمه دانشجویان باید حداکثر ظرف سه ماه پس از ثبت نام، درخواست کتبی خود را به اداره‌های استانی تأمین اجتماعی یا مراکز تأمین اجتماعی ارسال کنند.

مدارک لازم جهت ثبت نام دوکوز ایلول

برای پذیرش در دانشگاه دوکوز ایلول باید ابتدا درخواست خود را در سایت این دانشگاه به آدرس https://www.deu.edu.tr  به صورت آنلاین ثبت کنید. برای این کار باید مدارک خود راه به همراه ترجمه رسمی و معتبر در وبسایت دانشگاه بارگزاری نمایید. این دانشگاه دارای شرط پذیرش بر اساس آزمون YOS است. مدارک ثبت نام شامل موارد زیر می‌باشد:

لازم به ذکر است که دانشگاه دوکوز ایلول تنها آزمون YOS که توسط این دانشگاه و 3 دانشگاه دیگر برگزار می‌شود را برای پذیرش قبول می‌کند. این دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه 19 مایس، دانشگاه سامسون، دانشگاه الوداغ.

 

تحصیل-در-دانشگاه-دوکوز-ایلول

تحصیل در دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه 9 ایلول از اولین دانشگاه های ترکیه بود که از روش یادگیری مبتنی بر مسئله استفاده کرد. این موضوع برای اولین بار در دانشکده پزشکی در سال 1997 آغاز شد. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه به تازگی و در سال 2019 تاسیس شده است. از سال تحصیلی 2021-2020 مجموع 66360 دانشجو شامل 1743 دانشجوی خارجی از 107 کشور دنیا در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. در همین سال 3215 کارمند دانشگاهی و 5154 کارمند اداری در دانشگاه کار می‌کنند.

دانشگاه دوکوز ایلول یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. این دانشگاه طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع تحصیلی مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهد و از این جهت فرصتی عالی برای تحصیل در شهری زیبا و تاریخی را برای دانشجویان از سراسر جهان فراهم می‌کند. این دانشگاه دارای فارغ‌التحصیلان زیادی در زمینه‌های مختلف اعم از افراد مشهور و نیروهای درخشان زیادی است. تحصیل در این دانشگاه فرصتی عالی برای تحصیل در مکانی پر از تجربه و هیجان خواهد بود. امید است با این مقاله گامی در راهنمایی شما برای انتخاب بهترین دانشگاه جهت تحصیل در ترکیه برداشته باشیم.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *